LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> MILA TRADING - přechod firmy na Linux

Níže bych chtěl stručně nastínit problematiku přechodu komerční firmy z Windows na Linux s uvedením konkrétního příkladu u firmy MILA TRADING.

20.9.2005 06:00 | Dalibor Smolík | Články autora | přečteno 14989×

V poslední době se stále více diskutuje o možnostech využití Linuxu v komerční sféře a pro mnoho podnikatelských subjektů by mohla tato tématika být zajímavá, avšak firmy si z nejrůznějších důvodů na tento projekt netroufnou.

Popis firmy:
Jedná se o firmu MILA TRADING vyrábějící textilní části na zahradní nábytek vyvážející zboží do zemí EU. Kancelář, která zajišťuje logistiku (zásobování, odbyt, exportní záležitosti, fakturace) je v Praze, vlastní výroba probíhá v okrese Kutná Hora (v sezóně asi 50 zaměstnanců). Kancelář zahrnuje 5 počítačů, z čehož jeden funguje jako server (vzhledem k malému rozsahu sítě je využíván zároveň i jako pracovní stanice) . Většina počítačů je stará do 3 let, vybavená Pentium Celeron 2.8 GHz nebo Pentium 4 1.7 GHz, RAM 512 MB. Využívaný software: MySQL+PHP, OpenOffice, Gimp, internetový prohlížeč, tisk čárkového kódu. Dále se ve firmě používá skener, digitální fotoaparát a dvě laserové tiskárny. Firma funguje od roku 1993. Přestože se jedná o nevelkou firmu, prodělala bouřlivý rozvoj. Zpočátku vyráběla na export 8 druhů zboží, dnes je to již kolem 400 položek. Od této skutečnosti se odvíjí také potřeba vybavení výpočetní technikou a odpovídajícím softwarem.

Na začátku byla veškerá evidence prováděna pod DOS a programem T602. Později se DOS vyměnil za Windows 95 a 98 (M$ Word a Excel) a od roku 1997 byla nasazena databáze M$ Access, která zajistila veškeré potřebné evidence a statistiky, ale i vytváření faktur a dodacích listů. V „raných“ dobách podnikání si nikdo nedělal příliš vrásky s legálností programů. Od určité doby se však firma rozhodla pro plnou legalizaci všech produktů, které pro svoji práci potřebuje. Kromě toho bylo potřeba, aby bylo zajištěno sdílení dat z databáze všemi účastníky sdružení a byla snadno dostupná na kterémkoliv počítači. Po neustálém rozšiřování a zvyšování komplikovanosti databáze se zjistilo, že M$ Access pro tyto účely již nevyhovuje. Soubory byly často poškozené a hrozila ztráta dat. Windows 98 byl také velmi nestabilní OS a bylo jej nutno často reinstalovat a ztrácet drahocenný čas.

Spolumajitelé firmy vyhodnotili situaci a zjistili, že legalizace stávajících programů a příslušný upgrade (na Windows 2000 nebo XP) by vyšla na mnoho desítek tisíc Kč a náklady by v budoucnosti nadále rostly při dalším upgradu, nehledě na nutnost řešení problematiky virů, tzv. trojských koňů a adware. Firma se proto rozhodla o postupném nasazení Open Source. Tento proces nebylo možné provést najednou, ale postupně (v průběhu 3 let).

Bylo potřeba také přepracovat soubory, ve kterých se aplikovala makra VB. Ve firmě nikdy nepůsobil žádný IT odborník a vše (s výjimkou firewallu) si firma zajistila vlastními silami na úrovni zkušenějšího uživatele. Přechod navíc nesměl narušit ani v nejmenším chod firmy.

Nejprve se nahradil internetový prohlížeč IE – používal se Netscape 4.7, později Mozilla Suite. Dále se postupně přešlo z M$ Office na Star Office 5.2 a později na OpenOffice. Hlavním problémem bylo převést stávající databázi M$ Access na databázi, která by běžela pod Linuxem. Volba padla na MySQL+PHP, ale možností řešení je pochopitelně mnohem více. Postupně se všechny tabulky M$ Access převedly přes ODBC do MySQL. Bylo však nutné přepsat všechny skripty, což trvalo určitý čas a práce probíhala mimo běžný provoz firmy. Převod dat umožnil využívat databázi zpětně od roku 1997. Po skončení této práce a nasazení databáze do ostrého provozu bylo možné přistupovat do databáze z kteréhokoliv počítače, případě mít k dispozici veškerá data na notebooku při jednání u zákazníka a tím zrychlit rozhodovací proces.

V současné době má firma k dispozici souborový, tiskový, databázový a webový server pod operačním systémem GNU/Linux Debian (sdílení prostřednictvím NFS a Samby), dále 4 pracovní stanice pod stejným OS a jeden stroj s Windows XP. Tento stroj byl dosud používán především pro komunikaci s Komerční bankou a ve výrobě je stále používána pomocná databáze pod FoxPro.

Zde je však přenesení dat při změně systému obtížnější. V současné době probíhá jednání o přechod k Citibank, která podporuje internetové bankovnictví od Linuxem a databáze ve výrobě bude v dohledné době převedena též do MySQL, takže bude možné i tento stroj časem převést pod Linux. Další otázkou, kterou je třeba vyřešit je hlášení INTRASTAT (evidence pohybu zboží v rámci EU). Program, který nabízí MFČR funguje pouze pod Windows, avšak údajně po jeho instalaci lze jej provozovat pod wine. Firma dosud hlášení nepotřebovala z důvodu nedosažení povinného limitu, ale v letošním roce bude asi tuto záležitost řešit.

Internet je zajištěn prostřednictví wi-fi sítě a routeru/firewallu pod Debianem. V případě použití kabelového připojení Chello není také problém je provozovat pod Linuxem (vyzkoušeno v domácnosti).

Firma plánuje v budoucnosti lepší propojení evidence kancelář – výroba (vzdálenost asi 120 km od sebe) sjednocením platformy a výměnou dat – konkrétně se jedná o porovnání skutečné spotřeby materiálu s výrobními kalkulacemi a jejich následné úpravy na základě zkušeností z minulého období a extrapolace nákladových trendů vstupů v budoucnosti. (Řešit se bude v rámci databázové aplikace).

Odhad úspor nákladů firmy po přechodu na Linux a Open Source programy:

  • Kalkulovaná cena za Windows XP – Kč 3.000,-
  • Kalkulovaná cena za Microsoft Office – Kč 15.000,-
  • 4 pracovní stanice s OS Linux = Kč 18000 x 4 = Kč 72.000,-

V této ceně není zahrnuta hodnota nakonfigurovaného serveru a vlastní aplikace MySQL, cena HW bez monituru byla kolem Kč 14.000,-. Hypotetická úspora Kč 72.000,- bude ještě větší, pokud vezmeme v úvahu nutnost upgradu v budoucnu.

Shrnutí: Po zkušenostech s OS Linux lze konstatovat, že tento operační systém lze plně využít i u mnohem větší firmy a poskytuje téměř veškeré služby, které firma pro svoji činnost potřebuje – korespondence, vytváření tabulek, kontraktace a fakturace, odesílání e-mailů, skenování dokumentů. U menších firem není nutné, aby síť spravoval odborník s vysokými náklady, základní znalosti linuxové problematiky jsou však žádoucí. V případě nutnosti lze ponechat některé stroje pod OS Windows s tím, že lze využít propojení s linuxovými stroji např. prostřednictvím Samby.

Přechod na Linux ve firmě by neměl být okamžitý, ale postupný. Nejprve nasadit aplikace, které mohou běžet i pod Linuxem, až je firma organizačně zvládne, lze přistoupit ke změně OS. Periférie (scanner, tiskárna, digitální fotoaparát) je vhodné vybírat již s ohledem na podporu Linuxu. Stále otevřenou otázkou je vhodný program pro podvojné účetnictví pod Linuxem, který by vyhovoval předpisům platným v ČR. Toto je dosud ve firmě Mila Trading zajišťováno externí firmou.

V případě jakýchkoliv dotazů se můžete obrátit na vedení firmy.
Dalibor Smolík, ICQ 276825120

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

MySQL vs PgSQL 20.9.2005 07:34 MaReK Olšavský
|- Re: MySQL vs PgSQL 20.9.2005 08:07 Petr Zajíc
|- Re: MySQL vs PgSQL 20.9.2005 08:26 Dalibor Smolík
L Re: MySQL vs PgSQL 20.9.2005 09:05 Pavel Holica
No děs... 20.9.2005 09:45 Martin Nedopil
|- Re: No děs... 20.9.2005 10:12 Dalibor Smolík
| |- Re: No děs... 20.9.2005 11:34 Martin Nedopil
| | L Re: No děs... 20.9.2005 12:22 Dalibor Smolík
| L Re: No děs... 27.9.2005 21:30 Roman Riedl
|   L Re: No děs... 27.9.2005 23:30 Dalibor Smolík
|- Re: No děs... 20.9.2005 10:16 Pavel Holica
| |- Re: No děs... 20.9.2005 11:20 Jaromír Vaněk
| | L Re: No děs... 20.9.2005 11:43 Pavel Holica
| L Re: No děs... 20.9.2005 11:39 Martin Nedopil
|   L Re: No děs... 20.9.2005 11:49 Pavel Holica
|- Re: No děs... 20.9.2005 13:45 Johann von Nepomuk
|- Re: No děs... 20.9.2005 13:53 Johann von Nepomuk
| |- Re: No děs... 20.9.2005 14:45 Dalibor Smolík
| L Re: No děs... 20.9.2005 14:53 Martin Nedopil
L Re: No děs... 22.9.2005 11:52 o.k.
I found the truth 20.9.2005 10:31 plubo
L Re: I found the truth 20.9.2005 20:33 Ondřej Čečák
Licence 20.9.2005 15:56 phv
  |- Re: Licence 20.9.2005 16:22 Ivan Majer
  | L Re: Licence 20.9.2005 16:53 phv
  |   |- Re: Licence 20.9.2005 17:11 Ivan Majer
  |   |- Re: Licence 20.9.2005 17:42 Johann von Nepomuk
  |   L Re: Licence 20.9.2005 21:05 Aleš Hakl
  |     L Re: Licence 20.9.2005 22:48 phv
  |       |- Re: Licence 21.9.2005 00:11 Dalibor Smolík
  |       |- Re: Licence 21.9.2005 00:11 Aleš Hakl
  |       | L Re: Licence 21.9.2005 08:06 phv
  |       |   L Re: Licence 21.9.2005 08:31 Dalibor Smolík
  |       L Re: Licence 21.9.2005 11:01 Milan Hejpetr
  |         L Re: Licence 21.9.2005 11:46 Dalibor Smolík
  L Re: Licence 20.9.2005 16:46 Dalibor Smolík
    L Re: Licence 20.9.2005 23:07 phv
      L Re: Licence 21.9.2005 00:00 Dalibor Smolík
        L Re: Licence 21.9.2005 08:42 Petr Zajíc




Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

14.11.2017 16:56 /František Kučera

Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Zajímá tě DIY, CNC, SDR nebo morseovka? Přijď na sraz spolku OpenAlt – tradičně první čtvrtek před třetím pátkem v měsíci: 16. listopadu od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5).


Přidat komentář

12.11.2017 11:06 /Redakce Linuxsoft.cz
PR: 4. ročník odborné IT konference na téma Datová centra pro business proběhne již ve čtvrtek 23. listopadu 2017 v konferenčním centru Vavruška, v paláci Charitas, Karlovo náměstí 5, Praha 2 (u metra Karlovo náměstí) od 9:00. Konference o návrhu, budování, správě a efektivním využívání datových center nabídne odpovědi na aktuální a často řešené otázky, např Jaké jsou aktuální trendy v oblasti datových center a jak je využít pro vlastní prospěch? Jak zajistit pro firmu či jinou organizaci odpovídající služby datových center? Podle jakých kritérií vybrat dodavatele služeb? Jak volit součásti infrastruktury při budování či rozšiřování vlastního datového centra? Jak efektivně spravovat datové centrum? Jak eliminovat možná rizika? apod.
Přidat komentář

13.9.2017 8:00 /František Kučera
Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Zajímá tě DIY, CNC, SDR nebo morseovka? Přijď na sraz spolku OpenAlt – tentokrát netradičně v pondělí: 18. září od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5).
Přidat komentář

3.9.2017 20:45 /Redakce Linuxsoft.cz
PR: Dne 21. září 2017 proběhne v Praze konference "Mobilní řešení pro business". Hlavní tématy konference budou: nejnovější trendy v oblasti mobilních řešení pro firmy, efektivní využití mobilních zařízení, bezpečnostní rizika a řešení pro jejich omezení, správa mobilních zařízení ve firmách a další.
Přidat komentář

15.5.2017 23:50 /František Kučera
Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Zajímá tě DIY, CNC, SDR nebo morseovka? Přijď na sraz spolku OpenAlt, který se bude konat ve čtvrtek 18. května od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5).
Přidat komentář

12.5.2017 16:42 /Honza Javorek
PyCon CZ, česká konference o programovacím jazyce Python, se po dvou úspěšných ročnících v Brně bude letos konat v Praze, a to 8. až 10. června. Na konferenci letos zavítá např. i Armin Ronacher, známý především jako autor frameworku Flask, šablon Jinja2/Twig, a dalších projektů. Těšit se můžete na přednášky o datové analytice, tvorbě webu, testování, tvorbě API, učení a mentorování programování, přednášky o rozvoji komunity, o použití Pythonu ve vědě nebo k ovládání nejrůznějších zařízení (MicroPython). Na vlastní prsty si můžete na workshopech vyzkoušet postavit Pythonem ovládaného robota, naučit se učit šestileté děti programovat, efektivně testovat nebo si v Pythonu pohrát s kartografickým materiálem. Kupujte lístky, dokud jsou.
Přidat komentář

2.5.2017 9:20 /Eva Rázgová
Putovní konference československé Drupal komunity "DrupalCamp Československo" se tentokrát koná 27. 5.2017 na VUT FIT v Brně. Můžete načerpat a vyměnit si zkušenosti z oblasti Drupalu 7 a 8, UX, SEO, managementu týmového vývoje, využití Dockeru pro Drupal a dalších. Vítáni jsou nováčci i experti. Akci pořádají Slovenská Drupal Asociácia a česká Asociace pro Drupal. Registrace na webu .
Přidat komentář

1.5.2017 20:31 /Pavel `Goldenfish' Kysilka
PR: 25.5.2017 proběhne v Praze konference na téma Firemní informační systémy. Hlavními tématy jsou: Informační systémy s vlastní inteligencí, efektivní práce s dokumenty, mobilní přístup k datům nebo využívání cloudu.
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

18.9.2017 14:37 / Rojas
high security vault

15.9.2017 7:33 / Wilson
new zealand childcare jobs

31.8.2017 12:11 / Jaromir Obr
Re: ukůládání dat ze souboru

30.7.2017 11:12 / Jaromir Obr
Národní znaky

27.7.2017 12:24 / Jaromir Obr
Cteni/zapis

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2017) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze