LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> Blender (3.) - Základy I.

Jak změnit tvar základních primitiv, jak objekty duplikovat a jakým způsobem objekty vykreslovat, to jsou témata, na která se v dnešním povídání zaměřím.

22.3.2005 06:00 | Petr | Články autora | přečteno 8407×

Úvodem ....

Dnešním dílem seriálu zaměřeném na modelování v Blenderu začnu sérii článků popisujících základní metody modelování, texturování a rendering(-u). Osvojení těchto technik povede k postupnému zdokonalování a automatizaci jednotlivých operací, které využijeme v modelování konkrétních objektů nebo scén.

Shrňme si tedy ve stručnosti obsah předešlého dílu. Naučili jsme se orientaci v prostoru scény, jak změnit pohled na scénu, vložili jsme základní objekt do scény a vysvětlili si k čemu použít Edit/Objekt mód. Nezapomněli jsme na základní změny primitiv (změna velikosti, posun objektu ve scéně, rotaci) a skončili jsme změnou tvaru objektu v režimu Edit. První část dnešního povídání zaměříme na změny tvaru objektu.

Proporcionální (Proportional) editace Vertexů

Tato operace nám poslouží vždy, když potřebujeme změnit tvar tělesa a chceme aby na změnu reagovaly (přizpůsobily se) i nevybrané vertexy. Vysvětlení poněkud krkolomnější, ale snad to osvětlí následující příklady.

Začneme vložením nového tělesa do scény (objekt UV Sphere). Ten jsem otočil o 90° ve směru osy x a vybral jsem jeden z jeho pólů. Vybraný vertex jsem pak za pomocí posunu ve směru osy y (g-klávesa + y-klávesa)vytáhnul (viz. Obrázek č1).

Z obrázku je vidět, že na změnu polohy vertexu nereagují okolní „nevybrané“ vertexy (tvořící s vybraným úsečky – Edges). Nyní se vrátíme o jeden krok nazpět (CTRL+Z) a aktivujeme operaci proporcionální editace stisknutím klávesy „O“.

Malá ikona, která se po stisku klávesy objeví umožní další nastavení (Smooth Falloff a Sharp Falloff).

  • Smooth Falloff – tupé zakončení objektu
  • Sharp Falloff – ostré zakončení objektu

Význam obou je zřetelný na obrázku č.4.

Otázka kde takové operace uplatnit je tímto značně jednoduchá. Nejen u tvorby kapkovitých předmětů, ale rovněž při modelování kopcovitých krajin nebo při tvorbě nejrůznějších deformací. Přepínání mezi Smooth a Sharp lze rovněž provést klávesovou zkratkou „Shift + O“. Rovněž lze nastavit okruh, ve kterém se mají příslušné vertexy přizpůsobovat. Tento okruh lze libovolně měnit pomocí kláves +/-.

Neméně důležitou operací s objekty je vytvoření jejich duplikátu. To lze zařídit pomocí klávesové zkratky „Shift+D“ (provádíme v Objekt módu – viz. Obr.č.5).

Dělení Entit - Subdividions

Potřebujeme-li entity dělit na menší, použijeme k tomu funkci subdivide. Tato funkce je dostupná v režimu edit. Nejmenší entitou (objektem) pro rozdělení je logicky vzato úsečka (Edge) ohraničená dvěma vertexy. Operaci subdivide najedeme v panelovém menu (ikona Editing – F9) pod položkou Mesh Tools nebo můžeme vyvolat okno s příslušnou funkcí stiskem klávesy „W“ tak jak ukazuje obr.č.6. Výsledkem je úsečka, rozdělená souměrně.

Subdivide Fractal, Subdivide Smooth jsou další operace, kterými lze rozdělit úsečku na menší části s tím, že rozdělení je nesouměrné (náhodné).

Závěrem ...

V závěru dnešního povídání si ukážeme, jak dané objekty zobrazovat (vykreslovat). Scénu/Objekt lze vykreslit několika způsoby. Vše je otázkou výkonu počítače, složitosti scény/objektu. Jednotlivé režimy jsou seřazeny od nejnáročnějšího po nejjednodušší takto:

  • Textured – Objekt je vykreslen s texturou
  • Shaded – Povrch objektu je vykreslen včetně světelných efektů (stínů)
  • Solid – Povrch objektu je vykreslen bez světelných efektů
  • Wireframe - „Drátové“ zobrazení
  • Bounding Box – Objekty jsou prezentovány boxy

Přepínání mezi jednotlivými vyobrazeními lze za pomocí klávesy „Z“ spolu s kombinací kláves CTRL, ALT, SHIFT.

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

modelovani v metrech 25.3.2005 20:29 Radim Kolář
  L Re: modelovani v metrech 26.3.2005 21:27 Petr




Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

14.11.2017 16:56 /František Kučera
Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Zajímá tě DIY, CNC, SDR nebo morseovka? Přijď na sraz spolku OpenAlt – tradičně první čtvrtek před třetím pátkem v měsíci: 16. listopadu od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5).
Přidat komentář

12.11.2017 11:06 /Redakce Linuxsoft.cz
PR: 4. ročník odborné IT konference na téma Datová centra pro business proběhne již ve čtvrtek 23. listopadu 2017 v konferenčním centru Vavruška, v paláci Charitas, Karlovo náměstí 5, Praha 2 (u metra Karlovo náměstí) od 9:00. Konference o návrhu, budování, správě a efektivním využívání datových center nabídne odpovědi na aktuální a často řešené otázky, např Jaké jsou aktuální trendy v oblasti datových center a jak je využít pro vlastní prospěch? Jak zajistit pro firmu či jinou organizaci odpovídající služby datových center? Podle jakých kritérií vybrat dodavatele služeb? Jak volit součásti infrastruktury při budování či rozšiřování vlastního datového centra? Jak efektivně spravovat datové centrum? Jak eliminovat možná rizika? apod.
Přidat komentář

13.9.2017 8:00 /František Kučera
Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Zajímá tě DIY, CNC, SDR nebo morseovka? Přijď na sraz spolku OpenAlt – tentokrát netradičně v pondělí: 18. září od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5).
Přidat komentář

3.9.2017 20:45 /Redakce Linuxsoft.cz
PR: Dne 21. září 2017 proběhne v Praze konference "Mobilní řešení pro business". Hlavní tématy konference budou: nejnovější trendy v oblasti mobilních řešení pro firmy, efektivní využití mobilních zařízení, bezpečnostní rizika a řešení pro jejich omezení, správa mobilních zařízení ve firmách a další.
Přidat komentář

15.5.2017 23:50 /František Kučera
Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Zajímá tě DIY, CNC, SDR nebo morseovka? Přijď na sraz spolku OpenAlt, který se bude konat ve čtvrtek 18. května od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5).
Přidat komentář

12.5.2017 16:42 /Honza Javorek
PyCon CZ, česká konference o programovacím jazyce Python, se po dvou úspěšných ročnících v Brně bude letos konat v Praze, a to 8. až 10. června. Na konferenci letos zavítá např. i Armin Ronacher, známý především jako autor frameworku Flask, šablon Jinja2/Twig, a dalších projektů. Těšit se můžete na přednášky o datové analytice, tvorbě webu, testování, tvorbě API, učení a mentorování programování, přednášky o rozvoji komunity, o použití Pythonu ve vědě nebo k ovládání nejrůznějších zařízení (MicroPython). Na vlastní prsty si můžete na workshopech vyzkoušet postavit Pythonem ovládaného robota, naučit se učit šestileté děti programovat, efektivně testovat nebo si v Pythonu pohrát s kartografickým materiálem. Kupujte lístky, dokud jsou.
Přidat komentář

2.5.2017 9:20 /Eva Rázgová
Putovní konference československé Drupal komunity "DrupalCamp Československo" se tentokrát koná 27. 5.2017 na VUT FIT v Brně. Můžete načerpat a vyměnit si zkušenosti z oblasti Drupalu 7 a 8, UX, SEO, managementu týmového vývoje, využití Dockeru pro Drupal a dalších. Vítáni jsou nováčci i experti. Akci pořádají Slovenská Drupal Asociácia a česká Asociace pro Drupal. Registrace na webu .
Přidat komentář

1.5.2017 20:31 /Pavel `Goldenfish' Kysilka
PR: 25.5.2017 proběhne v Praze konference na téma Firemní informační systémy. Hlavními tématy jsou: Informační systémy s vlastní inteligencí, efektivní práce s dokumenty, mobilní přístup k datům nebo využívání cloudu.
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

15.12.2017 15:11 / Petit
freehold nj

15.12.2017 15:06 / Petit
nj freehold

5.12.2017 11:50 / Thomas
kitchen renovations

18.9.2017 14:37 / Rojas
high security vault

15.9.2017 7:33 / Wilson
new zealand childcare jobs

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2017) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze