LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> Blender (3.) - Základy I.

Jak změnit tvar základních primitiv, jak objekty duplikovat a jakým způsobem objekty vykreslovat, to jsou témata, na která se v dnešním povídání zaměřím.

22.3.2005 06:00 | Petr | Články autora | přečteno 8325×

Úvodem ....

Dnešním dílem seriálu zaměřeném na modelování v Blenderu začnu sérii článků popisujících základní metody modelování, texturování a rendering(-u). Osvojení těchto technik povede k postupnému zdokonalování a automatizaci jednotlivých operací, které využijeme v modelování konkrétních objektů nebo scén.

Shrňme si tedy ve stručnosti obsah předešlého dílu. Naučili jsme se orientaci v prostoru scény, jak změnit pohled na scénu, vložili jsme základní objekt do scény a vysvětlili si k čemu použít Edit/Objekt mód. Nezapomněli jsme na základní změny primitiv (změna velikosti, posun objektu ve scéně, rotaci) a skončili jsme změnou tvaru objektu v režimu Edit. První část dnešního povídání zaměříme na změny tvaru objektu.

Proporcionální (Proportional) editace Vertexů

Tato operace nám poslouží vždy, když potřebujeme změnit tvar tělesa a chceme aby na změnu reagovaly (přizpůsobily se) i nevybrané vertexy. Vysvětlení poněkud krkolomnější, ale snad to osvětlí následující příklady.

Začneme vložením nového tělesa do scény (objekt UV Sphere). Ten jsem otočil o 90° ve směru osy x a vybral jsem jeden z jeho pólů. Vybraný vertex jsem pak za pomocí posunu ve směru osy y (g-klávesa + y-klávesa)vytáhnul (viz. Obrázek č1).

Z obrázku je vidět, že na změnu polohy vertexu nereagují okolní „nevybrané“ vertexy (tvořící s vybraným úsečky – Edges). Nyní se vrátíme o jeden krok nazpět (CTRL+Z) a aktivujeme operaci proporcionální editace stisknutím klávesy „O“.

Malá ikona, která se po stisku klávesy objeví umožní další nastavení (Smooth Falloff a Sharp Falloff).

  • Smooth Falloff – tupé zakončení objektu
  • Sharp Falloff – ostré zakončení objektu

Význam obou je zřetelný na obrázku č.4.

Otázka kde takové operace uplatnit je tímto značně jednoduchá. Nejen u tvorby kapkovitých předmětů, ale rovněž při modelování kopcovitých krajin nebo při tvorbě nejrůznějších deformací. Přepínání mezi Smooth a Sharp lze rovněž provést klávesovou zkratkou „Shift + O“. Rovněž lze nastavit okruh, ve kterém se mají příslušné vertexy přizpůsobovat. Tento okruh lze libovolně měnit pomocí kláves +/-.

Neméně důležitou operací s objekty je vytvoření jejich duplikátu. To lze zařídit pomocí klávesové zkratky „Shift+D“ (provádíme v Objekt módu – viz. Obr.č.5).

Dělení Entit - Subdividions

Potřebujeme-li entity dělit na menší, použijeme k tomu funkci subdivide. Tato funkce je dostupná v režimu edit. Nejmenší entitou (objektem) pro rozdělení je logicky vzato úsečka (Edge) ohraničená dvěma vertexy. Operaci subdivide najedeme v panelovém menu (ikona Editing – F9) pod položkou Mesh Tools nebo můžeme vyvolat okno s příslušnou funkcí stiskem klávesy „W“ tak jak ukazuje obr.č.6. Výsledkem je úsečka, rozdělená souměrně.

Subdivide Fractal, Subdivide Smooth jsou další operace, kterými lze rozdělit úsečku na menší části s tím, že rozdělení je nesouměrné (náhodné).

Závěrem ...

V závěru dnešního povídání si ukážeme, jak dané objekty zobrazovat (vykreslovat). Scénu/Objekt lze vykreslit několika způsoby. Vše je otázkou výkonu počítače, složitosti scény/objektu. Jednotlivé režimy jsou seřazeny od nejnáročnějšího po nejjednodušší takto:

  • Textured – Objekt je vykreslen s texturou
  • Shaded – Povrch objektu je vykreslen včetně světelných efektů (stínů)
  • Solid – Povrch objektu je vykreslen bez světelných efektů
  • Wireframe - „Drátové“ zobrazení
  • Bounding Box – Objekty jsou prezentovány boxy

Přepínání mezi jednotlivými vyobrazeními lze za pomocí klávesy „Z“ spolu s kombinací kláves CTRL, ALT, SHIFT.

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

modelovani v metrech 25.3.2005 20:29 Radim Kolář
  L Re: modelovani v metrech 26.3.2005 21:27 Petr




Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

13.9.2017 8:00 /František Kučera

Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Zajímá tě DIY, CNC, SDR nebo morseovka? Přijď na sraz spolku OpenAlt – tentokrát netradičně v pondělí: 18. září od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5).


Přidat komentář

3.9.2017 20:45 /Redakce Linuxsoft.cz
PR: Dne 21. září 2017 proběhne v Praze konference "Mobilní řešení pro business". Hlavní tématy konference budou: nejnovější trendy v oblasti mobilních řešení pro firmy, efektivní využití mobilních zařízení, bezpečnostní rizika a řešení pro jejich omezení, správa mobilních zařízení ve firmách a další.
Přidat komentář

15.5.2017 23:50 /František Kučera
Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Zajímá tě DIY, CNC, SDR nebo morseovka? Přijď na sraz spolku OpenAlt, který se bude konat ve čtvrtek 18. května od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5).
Přidat komentář

12.5.2017 16:42 /Honza Javorek
PyCon CZ, česká konference o programovacím jazyce Python, se po dvou úspěšných ročnících v Brně bude letos konat v Praze, a to 8. až 10. června. Na konferenci letos zavítá např. i Armin Ronacher, známý především jako autor frameworku Flask, šablon Jinja2/Twig, a dalších projektů. Těšit se můžete na přednášky o datové analytice, tvorbě webu, testování, tvorbě API, učení a mentorování programování, přednášky o rozvoji komunity, o použití Pythonu ve vědě nebo k ovládání nejrůznějších zařízení (MicroPython). Na vlastní prsty si můžete na workshopech vyzkoušet postavit Pythonem ovládaného robota, naučit se učit šestileté děti programovat, efektivně testovat nebo si v Pythonu pohrát s kartografickým materiálem. Kupujte lístky, dokud jsou.
Přidat komentář

2.5.2017 9:20 /Eva Rázgová
Putovní konference československé Drupal komunity "DrupalCamp Československo" se tentokrát koná 27. 5.2017 na VUT FIT v Brně. Můžete načerpat a vyměnit si zkušenosti z oblasti Drupalu 7 a 8, UX, SEO, managementu týmového vývoje, využití Dockeru pro Drupal a dalších. Vítáni jsou nováčci i experti. Akci pořádají Slovenská Drupal Asociácia a česká Asociace pro Drupal. Registrace na webu .
Přidat komentář

1.5.2017 20:31 /Pavel `Goldenfish' Kysilka
PR: 25.5.2017 proběhne v Praze konference na téma Firemní informační systémy. Hlavními tématy jsou: Informační systémy s vlastní inteligencí, efektivní práce s dokumenty, mobilní přístup k datům nebo využívání cloudu.
Přidat komentář

15.4.2017 15:20 /František Kučera
Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Zajímá tě IoT a radiokomunikace? Přijď na sraz spolku OpenAlt, který se bude konat ve středu 19. dubna od 18:30 v Šenkovně (Sokolská 60, Praha 2).
Přidat komentář

5.3.2017 19:12 /Redakce Linuxsoft.cz
PR: 23. března proběhne v Praze konferenci na téma Cloud computing v praxi. Hlavními tématy jsou: Nejžhavější trendy v oblasti cloudu a cloudových řešení, Moderní cloudové služby, Infrastruktura současných cloudů, Efektivní využití cloudu, Nástrahy cloudových řešení a jak se jim vyhnout.
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

18.9.2017 14:37 / Rojas
high security vault

15.9.2017 7:33 / Wilson
new zealand childcare jobs

31.8.2017 12:11 / Jaromir Obr
Re: ukůládání dat ze souboru

30.7.2017 11:12 / Jaromir Obr
Národní znaky

27.7.2017 12:24 / Jaromir Obr
Cteni/zapis

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2017) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze