LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> Blender (3.) - Základy I.

Jak změnit tvar základních primitiv, jak objekty duplikovat a jakým způsobem objekty vykreslovat, to jsou témata, na která se v dnešním povídání zaměřím.

22.3.2005 06:00 | Petr | Články autora | přečteno 8685×

Úvodem ....

Dnešním dílem seriálu zaměřeném na modelování v Blenderu začnu sérii článků popisujících základní metody modelování, texturování a rendering(-u). Osvojení těchto technik povede k postupnému zdokonalování a automatizaci jednotlivých operací, které využijeme v modelování konkrétních objektů nebo scén.

Shrňme si tedy ve stručnosti obsah předešlého dílu. Naučili jsme se orientaci v prostoru scény, jak změnit pohled na scénu, vložili jsme základní objekt do scény a vysvětlili si k čemu použít Edit/Objekt mód. Nezapomněli jsme na základní změny primitiv (změna velikosti, posun objektu ve scéně, rotaci) a skončili jsme změnou tvaru objektu v režimu Edit. První část dnešního povídání zaměříme na změny tvaru objektu.

Proporcionální (Proportional) editace Vertexů

Tato operace nám poslouží vždy, když potřebujeme změnit tvar tělesa a chceme aby na změnu reagovaly (přizpůsobily se) i nevybrané vertexy. Vysvětlení poněkud krkolomnější, ale snad to osvětlí následující příklady.

Začneme vložením nového tělesa do scény (objekt UV Sphere). Ten jsem otočil o 90° ve směru osy x a vybral jsem jeden z jeho pólů. Vybraný vertex jsem pak za pomocí posunu ve směru osy y (g-klávesa + y-klávesa)vytáhnul (viz. Obrázek č1).

Z obrázku je vidět, že na změnu polohy vertexu nereagují okolní „nevybrané“ vertexy (tvořící s vybraným úsečky – Edges). Nyní se vrátíme o jeden krok nazpět (CTRL+Z) a aktivujeme operaci proporcionální editace stisknutím klávesy „O“.

Malá ikona, která se po stisku klávesy objeví umožní další nastavení (Smooth Falloff a Sharp Falloff).

  • Smooth Falloff – tupé zakončení objektu
  • Sharp Falloff – ostré zakončení objektu

Význam obou je zřetelný na obrázku č.4.

Otázka kde takové operace uplatnit je tímto značně jednoduchá. Nejen u tvorby kapkovitých předmětů, ale rovněž při modelování kopcovitých krajin nebo při tvorbě nejrůznějších deformací. Přepínání mezi Smooth a Sharp lze rovněž provést klávesovou zkratkou „Shift + O“. Rovněž lze nastavit okruh, ve kterém se mají příslušné vertexy přizpůsobovat. Tento okruh lze libovolně měnit pomocí kláves +/-.

Neméně důležitou operací s objekty je vytvoření jejich duplikátu. To lze zařídit pomocí klávesové zkratky „Shift+D“ (provádíme v Objekt módu – viz. Obr.č.5).

Dělení Entit - Subdividions

Potřebujeme-li entity dělit na menší, použijeme k tomu funkci subdivide. Tato funkce je dostupná v režimu edit. Nejmenší entitou (objektem) pro rozdělení je logicky vzato úsečka (Edge) ohraničená dvěma vertexy. Operaci subdivide najedeme v panelovém menu (ikona Editing – F9) pod položkou Mesh Tools nebo můžeme vyvolat okno s příslušnou funkcí stiskem klávesy „W“ tak jak ukazuje obr.č.6. Výsledkem je úsečka, rozdělená souměrně.

Subdivide Fractal, Subdivide Smooth jsou další operace, kterými lze rozdělit úsečku na menší části s tím, že rozdělení je nesouměrné (náhodné).

Závěrem ...

V závěru dnešního povídání si ukážeme, jak dané objekty zobrazovat (vykreslovat). Scénu/Objekt lze vykreslit několika způsoby. Vše je otázkou výkonu počítače, složitosti scény/objektu. Jednotlivé režimy jsou seřazeny od nejnáročnějšího po nejjednodušší takto:

  • Textured – Objekt je vykreslen s texturou
  • Shaded – Povrch objektu je vykreslen včetně světelných efektů (stínů)
  • Solid – Povrch objektu je vykreslen bez světelných efektů
  • Wireframe - „Drátové“ zobrazení
  • Bounding Box – Objekty jsou prezentovány boxy

Přepínání mezi jednotlivými vyobrazeními lze za pomocí klávesy „Z“ spolu s kombinací kláves CTRL, ALT, SHIFT.

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

modelovani v metrech 25.3.2005 20:29 Radim Kolář
  L Re: modelovani v metrech 26.3.2005 21:27 Petr




Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

16.7.2018 1:05 /František Kučera

Červencový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 19. 7. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát bude přednáška na téma: automatizační nástroj Ansible, kterou si připravil Martin Vicián.


Přidat komentář

18.6.2018 0:43 /František Kučera
Červnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 21. 6. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát na téma: F-Droid, aneb svobodný software do vašeho mobilu. Kromě toho budou k vidění i vývojové desky HiFive1 se svobodným/otevřeným čipem RISC-V.
Přidat komentář

23.5.2018 20:55 /Ondřej Čečák
Od pátku 25.5. proběhne na Fakultě informačních technologií ČVUT v Praze openSUSE Conference. Můžete se těšit na spostu zajímavých přednášek, workshopů a také na Release Party nového openSUSE leap 15.0. V na stejném místě proběhne v sobotu 26.5. i seminář o bezpečnosti CryptoFest.
Přidat komentář

20.5.2018 17:45 /Redakce Linuxsoft.cz
Ve čtvrtek 31. května 2018 připravuje webový magazín BusinessIT ve spolupráci s Best Online Média s.r.o. pátý ročník odborné konference Firemní informační systémy 2018. Akce proběhne v kongresovém centru Vavruška (palác Charitas), Karlovo náměstí 5, Praha 2 (u metra Karlovo náměstí) od 9:00 hod. dopoledne do cca 15 hod. odpoledne. Konference je zaměřena na efektivní využití firemních informačních systémů a na to, jak plně využít jejich potenciál. Podrobnější informace na webových stránkách konfrence.
Přidat komentář

14.5.2018 7:28 /František Kučera
Květnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 17. 5. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát na téma: Audio – zvuk v GNU/Linuxu.
Přidat komentář

7.5.2018 16:20 /František Kučera
Na stránkách spolku OpenAlt vyšla fotoreportáž Pražské srazy 2017 dokumentující srazy za uplynulý rok. Květnový pražský sraz na téma audio se bude konat 17. 5. 2018 (místo a čas ještě upřesníme).
Přidat komentář

17.4.2018 0:46 /František Kučera
Dubnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 19. 4. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tématem tohoto srazu bude OpenStreetMap (OSM) aneb svobodné mapy.
Přidat komentář

16.3.2018 22:01 /František Kučera
Kulatý OpenAlt sraz v Praze oslavíme klasicky: u limonády a piva! Přijďte si posedět, dát si dobré jídlo a vybrat z mnoha piv do restaurace Kulový blesk, který najdete v centru Prahy nedaleko metra I. P. Pavlova na adrese Sokolská 13, Praha 2. Sraz se koná ve čtvrtek 22. března a začínáme v 18:00. Heslo: OpenAlt. Vezměte s sebou svoje hračky! Uvítáme, když si s sebou na sraz vezmete svoje oblíbené hračky. Jestli máte nějaký drobný projekt postavený na Arduinu, nějakou zajímavou elektronickou součástku, či třeba i pěkný úlovek z crowdfundingové akce, neváhejte. Oslníte ostatní a o zábavu bude postaráno.
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

20.2.2018 18:48 / Ivan Majer
portal

20.2.2018 15:57 / Jan Havel
Jak využíváte služby cloudu v podnikání?

16.1.2018 1:08 / Ivan Pittner
verejna ip od o2 ubuntu

15.1.2018 17:26 / Mira Harvalik
Re: Jak udělat HTML/Javascript swiping gallery do mobilu?

30.12.2017 20:16 / Michal Knoll
odmocnina

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2018) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze