LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> Blender (2.) - Orientace v prostoru

Po stručném seznámení s programem Blender v úvodním dílu seriálu se podíváme na orientaci v prostoru a modelování.

11.2.2005 06:00 | Petr | Články autora | přečteno 8454×

Minulý díl jsem ukončil poznámkou o správném nastavení podpory 3D v Blendru. Povedlo se?? Funguje všem?? Pokud ano, přikročíme hned k dalšímu povídání na téma tohoto seriálu.

Úvodem ...

Naučit se modelovat je stejně obtížné jako naučit se malovat. Vždy existují dva typy lidí, kteří zasvětili svůj čas jistému tématu. Ti, kterým bylo dáno od boha, a ti, kdož se vytrvalou prací těžce propracovali na výsluní. Protože darů od boha ubývá, je většina z nás smrtelníků odkázána na těžkou práci a trpělivost. Modelování v Blendru je záležitostí do značné míry elegantní. Avšak práci s tímto nástrojem je potřeba pilovat a trpělivost šponovat až za hranice dosavadních možností. Poté se dostaví úspěch a o ten nám jde především.

Základní Orientace scény

3D vychází z jasné definice. Pohled do třech rozměrů (šířky, výšky, hloubky). Blender nám tuto vlastnost umožňuje pomocí numerické klávesnice a to v následujícím seskupení:

  • 0 - Pohled z kamery
  • 1 - Přední (Front) pohled
  • 3 - Boční (Side) pohled
  • 5 - Perspektivní/ortografický (Perspective) pohled

Numerické klávesy 2 a 8 umožňují rotaci scény ve svislém směru, klávesy 4 a 6 pak ve směru vodorovném. Klávesy +/- slouží pro přiblížení/oddálení scény.

Pohyb po scéně lze rovněž realizovat pomocí rolovacího kolečka na myši. Jednotlivé kombinace jako:

  • přiblížení/oddálení scény - rolování kolečkem
  • pohyb scény ve svislém směru - Shift + kolečko
  • pohyb scény ve vodorovném směru - Ctrl + kolečko

Nic složitého pro začátek. Začněme tady s vkládáním jednoduchých entit do scény.

Objekty ve scéně

Zajisté si každý všiml, že po spuštění Blendru se implicitně do scény vloží tři objekty. Krychle, světlo a kamera. Světla a kamery si nebudeme všímat a zaměříme se na krychli. Pravým tlačítkem myši (RMB -Right mouse button) označíme krychli a stiskem klávesy "Del" ji smažeme. Ponecháme kursor myši v modelovacím okně a stiskneme "mezerník". Objeví se okno (viz. Obr. 1), které nabízí značnou sadu funkcí.

Zadáme počet bodů reprezentujících rozdělení kruhu na jednotlivé části a necháme objekt vykreslit. Po vložení se scéna přepne automaticky do tzv. "Edit módu", ve kterém můžeme s jednotlivými body kruhu čarovat. Necháme si tyto úpravy na později a přepneme se, stiskem klávesy "Tab" zpět do "Objekt režimu". Objekt Mode (režim) využíváme pro vkládání jednotlivých primitiv do scény, ať už jsou to Mesh entitiy, Nurbs entity, světla, kamery, text aj (viz. Obr.2). Nyní si vyzkoušejte přepínat se mezi jednotlivými pohledy a pohybovat scénou tak jak bylo naznačeno v úvodu.

Další nezbytnou součástí je pohyb samotným předmětem. Máme-li tento označený (zvýrazněný odstínem růžové barvy), můžeme změnit jeho pozici v prostoru stiskem klávesy "G" (jako Grab) a pohnout předmětem libovolným směrem. Chceme-li pohyb omezit pouze na určitý směr (tzn. ve směru jedné ze tří os), pak po stisku klávesy G, stiskneme ještě tlačítko příslušející označení dané osy (x, y, z) a pohyb se omezí pouze na tento směr. Stejné možnosti pak platí pro rotaci objektu (stiskem klávesy "R" - Rotate) a změnu velikosti objektu (stiskem klávesy "S" - Scale). Příslušné operace můžete aktivovat z menu vyvolaného stiskem mezerníku a zvolením položky Trasform (viz. Obr. 3) Opět vyzkoušejte.

Určitě se se setkáte s potřebou, změnit tvar objektu za pomocí jedné ze tří jmenovaných operací o přesnou hodnotu. K tomu využijete Panelu s názvem "Trasformation Properties" (viz. Obr. 4), vyvolaného stiskem klávesy "N". Do příslušných Edit boxů pak už jen vložíte zvolené hodnoty.

Zároveň existuje možnost jak provést jednotlivé operace (změna velikosti, pozice, či orientace) o přesně stejnou hodnotu, aniž by se musel aktivovat panel Trasformation Properties. Rotaci objektu lze provádět po pěti-stupňových intervalech s pomocí stisknuté klávesy Ctrl, změna polohy objektu se provede o jednu jednotku taktéž za pomoci stisknuté klávesy Ctrl, naopak chceme-li objekt přesunout pouze v desetinných hodnotách, stiskneme klávesu pro příslušnou operaci a přidržíme k ní klávesu "Shift". Změna velikostise stisknutou klávesou "Ctrl" bude krokována po desetinách jednotky.

Změna tvaru pomocí Editace Vertexů

Chceme-li deformovat jednotlivé objekty, musíme jako první krok přepnout objekt do "Edit módu", opět pomocí klávesy "Tab". Objekt bude nyní reprezentován množinou bodů (Vertex), množinou úseček (Edges - obecné křivky ohraničené dvěma vertexy) a množinou tvarů (Faces - za tvar jsou považovány všechny uzavřené plochy tvořené 3-mi a více úsečkami).

Pro označení jednotlivých vertexů se používá několik metod. Vybrané vertexy přitom změní svoji barvu z růžové na žlutou. Označení/odznačení všech vertexů objektu provedeme stiskem klávesy "A", pro označení jednoho vertexu stačí kliknout pravým tlačítkem myši do blízkého okolí zvoleného vertexu. Pro označení několika vertexů využijeme stisknutou klávesu "Shift". Vertexy lze vybírat i za pomocí stisknutí klávesy "B". Stiskneme-li klávesu jedenkrát, objeví se pomyslný osový kříž (viz. Obr. 5), tvořený dvěma přímkami. Pak již stačí jen stisknout a držet levé tlačítko myši a táhnout v příslušném směru. Stiskneme-li pak klávesu "B" 2x, přepneme výběr do kruhového módu. Rozsah výběru v tomto režimu ovlivníme stiskem kláves +/-. Pro následné deformace použijeme stejných funkcí jako v případě "Objekt módu" (S-scale, G-grab, R-rotate) včetně možnosti aktivace Trasform Properties panelu.

Tímto dnešní povídání o základech modelování ukončím. V příštím dílu budeme pokračovat s editací vertexů, podíváme se na boolovské operace, ukážeme si možnosti vyobrazení základních primitiv, zkusíme si dva objekty spojit tak, aby k sobě těsně přilnuly atd.

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

Gooood... 15.2.2005 07:25 background
Dobry 3.3.2005 16:18 Crasher Windows
  L Re: Dobry 3.3.2005 16:24 Ivan Majer




Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

13.2.2018 0:41 /František Kučera
Únorový pražský sraz OpenAltu se koná 15. 2. 2018 a tentokrát se vydáme na návštěvu do jednoho pražského datacentra. Sejdeme se v 17:50 v severovýchodní části nástupiště tramvajové zastávky Koh-I-Noor. Po exkurzi se přesuneme do restaurace U Pštrosa (Moskevská 49), kde probereme tradiční témata (svobodný software a hardware, DIY, CNC, SDR, 3D tisk…) a tentokrát bude k vidění i IoT brána od The Things Network.
Přidat komentář

11.2.2018 23:11 /Petr Ježek
Hledáte lehký a rychlý prolížeč PDF souborů? Pokud vás již omrzelo čekat na načítání stránek či jiné nešvary, zkuste xreader.
Přidat komentář

11.2.2018 20:35 /Redakce Linuxsoft.cz
Třetí ročník odborné IT konference na téma Cloud computing v praxi proběhne ve čtvrtek 1. března 2018 v konferenčním centru Vavruška, v paláci Charitas, Karlovo náměstí 5, Praha 2 (u metra Karlovo náměstí) od 9:00 hod. dopoledne do cca 16 hod. odpoledne. Konference o trendech v oblasti cloud computingu nabídne i informace o konkrétních možnostech využívání cloudů a řešení vybraných otázek souvisejících s provozem IT infrastruktury.
Přidat komentář

15.1.2018 0:51 /František Kučera
První letošní pražský sraz se koná již tento čtvrtek 18. ledna od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5). Vítáni jsou všichni příznivci svobodného softwaru a hardwaru, ESP32, DIY, CNC, SDR nebo dobrého piva. Prvních deset účastníků srazu obdrží samolepku There Is No Cloud… just other people's computers. od Free Software Foundation.
Přidat komentář

14.11.2017 16:56 /František Kučera
Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Zajímá tě DIY, CNC, SDR nebo morseovka? Přijď na sraz spolku OpenAlt – tradičně první čtvrtek před třetím pátkem v měsíci: 16. listopadu od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5).
Přidat komentář

12.11.2017 11:06 /Redakce Linuxsoft.cz
PR: 4. ročník odborné IT konference na téma Datová centra pro business proběhne již ve čtvrtek 23. listopadu 2017 v konferenčním centru Vavruška, v paláci Charitas, Karlovo náměstí 5, Praha 2 (u metra Karlovo náměstí) od 9:00. Konference o návrhu, budování, správě a efektivním využívání datových center nabídne odpovědi na aktuální a často řešené otázky, např Jaké jsou aktuální trendy v oblasti datových center a jak je využít pro vlastní prospěch? Jak zajistit pro firmu či jinou organizaci odpovídající služby datových center? Podle jakých kritérií vybrat dodavatele služeb? Jak volit součásti infrastruktury při budování či rozšiřování vlastního datového centra? Jak efektivně spravovat datové centrum? Jak eliminovat možná rizika? apod.
Přidat komentář

13.9.2017 8:00 /František Kučera
Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Zajímá tě DIY, CNC, SDR nebo morseovka? Přijď na sraz spolku OpenAlt – tentokrát netradičně v pondělí: 18. září od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5).
Přidat komentář

3.9.2017 20:45 /Redakce Linuxsoft.cz
PR: Dne 21. září 2017 proběhne v Praze konference "Mobilní řešení pro business". Hlavní tématy konference budou: nejnovější trendy v oblasti mobilních řešení pro firmy, efektivní využití mobilních zařízení, bezpečnostní rizika a řešení pro jejich omezení, správa mobilních zařízení ve firmách a další.
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

20.2.2018 18:48 / Ivan Majer
portal

20.2.2018 15:57 / Jan Havel
Jak využíváte služby cloudu v podnikání?

16.1.2018 1:08 / Ivan Pittner
verejna ip od o2 ubuntu

15.1.2018 17:26 / Mira Harvalik
Re: Jak udělat HTML/Javascript swiping gallery do mobilu?

30.12.2017 20:16 / Michal Knoll
odmocnina

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2018) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze