LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> Blender (2.) - Orientace v prostoru

Po stručném seznámení s programem Blender v úvodním dílu seriálu se podíváme na orientaci v prostoru a modelování.

11.2.2005 06:00 | Petr | Články autora | přečteno 8264×

Minulý díl jsem ukončil poznámkou o správném nastavení podpory 3D v Blendru. Povedlo se?? Funguje všem?? Pokud ano, přikročíme hned k dalšímu povídání na téma tohoto seriálu.

Úvodem ...

Naučit se modelovat je stejně obtížné jako naučit se malovat. Vždy existují dva typy lidí, kteří zasvětili svůj čas jistému tématu. Ti, kterým bylo dáno od boha, a ti, kdož se vytrvalou prací těžce propracovali na výsluní. Protože darů od boha ubývá, je většina z nás smrtelníků odkázána na těžkou práci a trpělivost. Modelování v Blendru je záležitostí do značné míry elegantní. Avšak práci s tímto nástrojem je potřeba pilovat a trpělivost šponovat až za hranice dosavadních možností. Poté se dostaví úspěch a o ten nám jde především.

Základní Orientace scény

3D vychází z jasné definice. Pohled do třech rozměrů (šířky, výšky, hloubky). Blender nám tuto vlastnost umožňuje pomocí numerické klávesnice a to v následujícím seskupení:

  • 0 - Pohled z kamery
  • 1 - Přední (Front) pohled
  • 3 - Boční (Side) pohled
  • 5 - Perspektivní/ortografický (Perspective) pohled

Numerické klávesy 2 a 8 umožňují rotaci scény ve svislém směru, klávesy 4 a 6 pak ve směru vodorovném. Klávesy +/- slouží pro přiblížení/oddálení scény.

Pohyb po scéně lze rovněž realizovat pomocí rolovacího kolečka na myši. Jednotlivé kombinace jako:

  • přiblížení/oddálení scény - rolování kolečkem
  • pohyb scény ve svislém směru - Shift + kolečko
  • pohyb scény ve vodorovném směru - Ctrl + kolečko

Nic složitého pro začátek. Začněme tady s vkládáním jednoduchých entit do scény.

Objekty ve scéně

Zajisté si každý všiml, že po spuštění Blendru se implicitně do scény vloží tři objekty. Krychle, světlo a kamera. Světla a kamery si nebudeme všímat a zaměříme se na krychli. Pravým tlačítkem myši (RMB -Right mouse button) označíme krychli a stiskem klávesy "Del" ji smažeme. Ponecháme kursor myši v modelovacím okně a stiskneme "mezerník". Objeví se okno (viz. Obr. 1), které nabízí značnou sadu funkcí.

Zadáme počet bodů reprezentujících rozdělení kruhu na jednotlivé části a necháme objekt vykreslit. Po vložení se scéna přepne automaticky do tzv. "Edit módu", ve kterém můžeme s jednotlivými body kruhu čarovat. Necháme si tyto úpravy na později a přepneme se, stiskem klávesy "Tab" zpět do "Objekt režimu". Objekt Mode (režim) využíváme pro vkládání jednotlivých primitiv do scény, ať už jsou to Mesh entitiy, Nurbs entity, světla, kamery, text aj (viz. Obr.2). Nyní si vyzkoušejte přepínat se mezi jednotlivými pohledy a pohybovat scénou tak jak bylo naznačeno v úvodu.

Další nezbytnou součástí je pohyb samotným předmětem. Máme-li tento označený (zvýrazněný odstínem růžové barvy), můžeme změnit jeho pozici v prostoru stiskem klávesy "G" (jako Grab) a pohnout předmětem libovolným směrem. Chceme-li pohyb omezit pouze na určitý směr (tzn. ve směru jedné ze tří os), pak po stisku klávesy G, stiskneme ještě tlačítko příslušející označení dané osy (x, y, z) a pohyb se omezí pouze na tento směr. Stejné možnosti pak platí pro rotaci objektu (stiskem klávesy "R" - Rotate) a změnu velikosti objektu (stiskem klávesy "S" - Scale). Příslušné operace můžete aktivovat z menu vyvolaného stiskem mezerníku a zvolením položky Trasform (viz. Obr. 3) Opět vyzkoušejte.

Určitě se se setkáte s potřebou, změnit tvar objektu za pomocí jedné ze tří jmenovaných operací o přesnou hodnotu. K tomu využijete Panelu s názvem "Trasformation Properties" (viz. Obr. 4), vyvolaného stiskem klávesy "N". Do příslušných Edit boxů pak už jen vložíte zvolené hodnoty.

Zároveň existuje možnost jak provést jednotlivé operace (změna velikosti, pozice, či orientace) o přesně stejnou hodnotu, aniž by se musel aktivovat panel Trasformation Properties. Rotaci objektu lze provádět po pěti-stupňových intervalech s pomocí stisknuté klávesy Ctrl, změna polohy objektu se provede o jednu jednotku taktéž za pomoci stisknuté klávesy Ctrl, naopak chceme-li objekt přesunout pouze v desetinných hodnotách, stiskneme klávesu pro příslušnou operaci a přidržíme k ní klávesu "Shift". Změna velikostise stisknutou klávesou "Ctrl" bude krokována po desetinách jednotky.

Změna tvaru pomocí Editace Vertexů

Chceme-li deformovat jednotlivé objekty, musíme jako první krok přepnout objekt do "Edit módu", opět pomocí klávesy "Tab". Objekt bude nyní reprezentován množinou bodů (Vertex), množinou úseček (Edges - obecné křivky ohraničené dvěma vertexy) a množinou tvarů (Faces - za tvar jsou považovány všechny uzavřené plochy tvořené 3-mi a více úsečkami).

Pro označení jednotlivých vertexů se používá několik metod. Vybrané vertexy přitom změní svoji barvu z růžové na žlutou. Označení/odznačení všech vertexů objektu provedeme stiskem klávesy "A", pro označení jednoho vertexu stačí kliknout pravým tlačítkem myši do blízkého okolí zvoleného vertexu. Pro označení několika vertexů využijeme stisknutou klávesu "Shift". Vertexy lze vybírat i za pomocí stisknutí klávesy "B". Stiskneme-li klávesu jedenkrát, objeví se pomyslný osový kříž (viz. Obr. 5), tvořený dvěma přímkami. Pak již stačí jen stisknout a držet levé tlačítko myši a táhnout v příslušném směru. Stiskneme-li pak klávesu "B" 2x, přepneme výběr do kruhového módu. Rozsah výběru v tomto režimu ovlivníme stiskem kláves +/-. Pro následné deformace použijeme stejných funkcí jako v případě "Objekt módu" (S-scale, G-grab, R-rotate) včetně možnosti aktivace Trasform Properties panelu.

Tímto dnešní povídání o základech modelování ukončím. V příštím dílu budeme pokračovat s editací vertexů, podíváme se na boolovské operace, ukážeme si možnosti vyobrazení základních primitiv, zkusíme si dva objekty spojit tak, aby k sobě těsně přilnuly atd.

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

Gooood... 15.2.2005 07:25 background
Dobry 3.3.2005 16:18 Crasher Windows
  L Re: Dobry 3.3.2005 16:24 Ivan Majer




Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

13.9.2017 8:00 /František Kučera

Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Zajímá tě DIY, CNC, SDR nebo morseovka? Přijď na sraz spolku OpenAlt – tentokrát netradičně v pondělí: 18. září od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5).


Přidat komentář

3.9.2017 20:45 /Redakce Linuxsoft.cz
PR: Dne 21. září 2017 proběhne v Praze konference "Mobilní řešení pro business". Hlavní tématy konference budou: nejnovější trendy v oblasti mobilních řešení pro firmy, efektivní využití mobilních zařízení, bezpečnostní rizika a řešení pro jejich omezení, správa mobilních zařízení ve firmách a další.
Přidat komentář

15.5.2017 23:50 /František Kučera
Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Zajímá tě DIY, CNC, SDR nebo morseovka? Přijď na sraz spolku OpenAlt, který se bude konat ve čtvrtek 18. května od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5).
Přidat komentář

12.5.2017 16:42 /Honza Javorek
PyCon CZ, česká konference o programovacím jazyce Python, se po dvou úspěšných ročnících v Brně bude letos konat v Praze, a to 8. až 10. června. Na konferenci letos zavítá např. i Armin Ronacher, známý především jako autor frameworku Flask, šablon Jinja2/Twig, a dalších projektů. Těšit se můžete na přednášky o datové analytice, tvorbě webu, testování, tvorbě API, učení a mentorování programování, přednášky o rozvoji komunity, o použití Pythonu ve vědě nebo k ovládání nejrůznějších zařízení (MicroPython). Na vlastní prsty si můžete na workshopech vyzkoušet postavit Pythonem ovládaného robota, naučit se učit šestileté děti programovat, efektivně testovat nebo si v Pythonu pohrát s kartografickým materiálem. Kupujte lístky, dokud jsou.
Přidat komentář

2.5.2017 9:20 /Eva Rázgová
Putovní konference československé Drupal komunity "DrupalCamp Československo" se tentokrát koná 27. 5.2017 na VUT FIT v Brně. Můžete načerpat a vyměnit si zkušenosti z oblasti Drupalu 7 a 8, UX, SEO, managementu týmového vývoje, využití Dockeru pro Drupal a dalších. Vítáni jsou nováčci i experti. Akci pořádají Slovenská Drupal Asociácia a česká Asociace pro Drupal. Registrace na webu .
Přidat komentář

1.5.2017 20:31 /Pavel `Goldenfish' Kysilka
PR: 25.5.2017 proběhne v Praze konference na téma Firemní informační systémy. Hlavními tématy jsou: Informační systémy s vlastní inteligencí, efektivní práce s dokumenty, mobilní přístup k datům nebo využívání cloudu.
Přidat komentář

15.4.2017 15:20 /František Kučera
Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Zajímá tě IoT a radiokomunikace? Přijď na sraz spolku OpenAlt, který se bude konat ve středu 19. dubna od 18:30 v Šenkovně (Sokolská 60, Praha 2).
Přidat komentář

5.3.2017 19:12 /Redakce Linuxsoft.cz
PR: 23. března proběhne v Praze konferenci na téma Cloud computing v praxi. Hlavními tématy jsou: Nejžhavější trendy v oblasti cloudu a cloudových řešení, Moderní cloudové služby, Infrastruktura současných cloudů, Efektivní využití cloudu, Nástrahy cloudových řešení a jak se jim vyhnout.
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

18.9.2017 14:37 / Rojas
high security vault

15.9.2017 7:33 / Wilson
new zealand childcare jobs

31.8.2017 12:11 / Jaromir Obr
Re: ukůládání dat ze souboru

30.7.2017 11:12 / Jaromir Obr
Národní znaky

27.7.2017 12:24 / Jaromir Obr
Cteni/zapis

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2017) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze