LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> Blender - 3D grafika v Linuxu

Úvodní díl k seriálu o modelování v 3D pod Linuxem

28.1.2005 07:00 | Petr | Články autora | přečteno 10932×

Dnešním povídáním o grafickém nástroji Bleder uvedu nový seriál, zaměřený na 3D grafiku. Editor sám je dle subjektivního názoru editorem „profesionálním“. Právem se může chlubit tímto přívlastkem nejen proto, že je určený uživatelům Linuxu (a nejen jim), ale také proto, že je vyvíjený pod licenci GPL. Tato kombinace se pomalu, ale zato jistě stává nebezpečnou pro budoucí (vážnou) konkurenci. Jen tak dál!

Úvodem …

Rozhodl jsem se toto téma probrat tak důkladně jak to bude jen možné a jak velký bude v tomto směru ohlas čtenářů. Uvítám otevřený dialog na jednotlivá témata spojená i nespojená s každým dílem seriálu a rozhodně se nebudu bránit kritice. Proto, a nabádám k tomu každého čtenáře, piště, pište, pište, kritizujte, navrhujte, vedte dialog. Dávám přednost otevřenému dialogu před počtem návštěvnosti jednotlivých dílů. Tak, to je ve stručnosti vše, co jsem chtěl sdělit čtenářům. Nyní už k samotnému editoru.

Prostředí - User Interface

Co vše Bleder umí a umět by jako profesionální editor měl? Tak především je to modelování/deformace objektů, aplikace textur a materiálů na jednotlivé objekty, tvorba světelných scén (lightning) a v neposlední řadě jsou to animace (a vlastnosti s tím spojené). Nechybí ani podpora plug-inů a možnost spuštění skriptů (podporován je jazyk Python).

A kde jej najdete? Místo, kde Blender najít a stáhnout najdete v odkazech na konci článku. Uložený archiv stačí rozbalit do zvoleného adresáře. Editor nepotřebuje žádnou kompilaci, ani další úpravy. Stačí jej spustit příkazem:

# ./blender

Implicitní obrazovka po spuštění je vidět na obrázku č.0.

Typy Zobrazovacího okna (Window Type)

Pracovní plocha Blender-u má několik typů zobrazovacích oken, jako:

  • File/Image Browser window– Dialogový nástroj pro otevření scény/obrázku
  • Buttons Window – Tlačítkové okno, používá se pro aktivaci příkazů
  • User Preferences window– nastavení prostředí editoru
  • UV/Image Editor window – okno pro použití textur
  • 3D View window – modelovací okno

S jejích pomocí jsou jednotlivé operace se scénou přehledně rozděleny do jednotlivých částí a nepůsobí tak rušivým (přepláceným dojmem). Navíc lze zobrazení těchto oken libovolně kombinovat, takže si každý příjde na své.

Blender rovněž využívá možnosti rozdělení jednotlivých objektů/scén do vrstev (jako je tu např u AutoCad-u nebo 3D Studia Max). Tím, že se naučíte s vrstvami pracovat od začátku si v pokročilém modelování značně ulehčíte práci. Možnost vypnutí nepotřebných scén značně urychluje celkový přístup a sami tuto možnost při modelování náročných scén oceníte.


Další důležitou věcí je přidání objektu uloženého at už ve formátu *.blend nebo *.dxf, .wrl. Pokud bude objekt uložen v nativním formátu (*.blend), použijete příkaz z menu File->Append, kterým přidáte objekt do existující scény. V případě ne-nativních formátů použijete příkaz File->Open. Přidat do scény můžete nejen objekt, ale i typy světla, textury a jiné … Poté co vyberete soubor a potvrdíte jeho přidání, zobrazí se nabídka s možností výběru jednotlivých objektů, které chceme do scény přidat. Rozhodneme-li se přidat všechny pak stisknutím klávesy „A“ jako All vybereme všechny objekty, které se po stisku tlačítka OK přiřadí ke stávající scéně.

Modelovací Okno

Jeho ovládání může některým připadat poněkud tvrdé. Jde vice o sílu zvyku, protože po spuštění editoru se otevře automaticky jeden pohled na scénu a ne např. 4 jako u 3D Studia Max. Ale je to opravdu o síle zvyku. Protože i Blender tuto vlastnost samozřejmě umí. Přesunete-li kursor do prostoru mezi oknem aplikace a modelovacím oknem, změní se kursor na oboustrannou šipku. Pokud máme, stačí stisknout pravé tlačítko myši a objeví se nabídka s příkazy Join/Split/No Header. Vyberete příkaz split a myší natáhnete budoucí okraj požadovaným směrem.Kliknutím levým tlačítkem na vybrané místo pozici rozdělení okna potvrdíte. Tak, můžete modelovací okno rozdělit do několika částí. Stejným způsobem je pak můžete odstranit. Stačí kliknout pravým tlačítkem na rozdělovací linku a zvolit příkaz join. Posledním příkazem No/Add header můžete skrýt/zobrazit ke každé části hlavičku.

Závěrem …

Je dobré se na závěr ještě přesvědčit jestli máme hardwarovou podporu 3D aktivovánu či nikoliv. Možností jak tuto vlastnost ověřit je několik. Bleder rovněž jednu takovou možnost nabízí. Přepněte se pomocí Window type button do okna Text Editor. Klikněte pravým tlačítkem do prostoru hlavního okna a zvolte příkaz New. Do nového souboru napište/zkopírujte tyto tři řádky:

from Blender.BGL import *
print "GL Vendor", glGetString(GL_VENDOR)
print "GL Renderer", glGetString(GL_RENDERER)
print "GL Version", glGetString(GL_VERSION)

A poté znovu klikněte pravým tlačítkem myši na plochu hlavního okna, kde zvolíte příkaz „Execute Script“. V případě hardwarové podpory 3D by jste měli vidět výpis podobný tomuto:

"GeForce4 Ti 4200 with AGP8X/AGP/SSE2
NVIDIA Corporation
1.4.0 NVIDIA 43.63"

v opačném případě pak výpis podobný tomuto:

"
Mesa GLX Indirect
Mesa project: www.mesa3d.org
1.3 Mesa 4.0.4"

Pokud se setkáte s druhou variantou pak doporučením jsou příslušné stránky výrobce grafické karty (ATI, GeeForce ...), download ovladačů pro OS Linux a informace o jejich správné instalaci. A příště? Příště se podíváme na modelování základních primitiv, pohyb v prostoru scény, na některé klávesové zkratky a v závěru se zmíním o dalších užitečných odkazech.

Odkazy:

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

Super! 28.1.2005 11:25 xxx
root ? :) 28.1.2005 14:36 Martin Sekera
L Re: root ? :) 28.1.2005 20:31 Jiří Hnídek
Přijmení 28.1.2005 22:04 Jiří Hnídek




Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

14.11.2017 16:56 /František Kučera
Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Zajímá tě DIY, CNC, SDR nebo morseovka? Přijď na sraz spolku OpenAlt – tradičně první čtvrtek před třetím pátkem v měsíci: 16. listopadu od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5).
Přidat komentář

12.11.2017 11:06 /Redakce Linuxsoft.cz
PR: 4. ročník odborné IT konference na téma Datová centra pro business proběhne již ve čtvrtek 23. listopadu 2017 v konferenčním centru Vavruška, v paláci Charitas, Karlovo náměstí 5, Praha 2 (u metra Karlovo náměstí) od 9:00. Konference o návrhu, budování, správě a efektivním využívání datových center nabídne odpovědi na aktuální a často řešené otázky, např Jaké jsou aktuální trendy v oblasti datových center a jak je využít pro vlastní prospěch? Jak zajistit pro firmu či jinou organizaci odpovídající služby datových center? Podle jakých kritérií vybrat dodavatele služeb? Jak volit součásti infrastruktury při budování či rozšiřování vlastního datového centra? Jak efektivně spravovat datové centrum? Jak eliminovat možná rizika? apod.
Přidat komentář

13.9.2017 8:00 /František Kučera
Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Zajímá tě DIY, CNC, SDR nebo morseovka? Přijď na sraz spolku OpenAlt – tentokrát netradičně v pondělí: 18. září od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5).
Přidat komentář

3.9.2017 20:45 /Redakce Linuxsoft.cz
PR: Dne 21. září 2017 proběhne v Praze konference "Mobilní řešení pro business". Hlavní tématy konference budou: nejnovější trendy v oblasti mobilních řešení pro firmy, efektivní využití mobilních zařízení, bezpečnostní rizika a řešení pro jejich omezení, správa mobilních zařízení ve firmách a další.
Přidat komentář

15.5.2017 23:50 /František Kučera
Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Zajímá tě DIY, CNC, SDR nebo morseovka? Přijď na sraz spolku OpenAlt, který se bude konat ve čtvrtek 18. května od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5).
Přidat komentář

12.5.2017 16:42 /Honza Javorek
PyCon CZ, česká konference o programovacím jazyce Python, se po dvou úspěšných ročnících v Brně bude letos konat v Praze, a to 8. až 10. června. Na konferenci letos zavítá např. i Armin Ronacher, známý především jako autor frameworku Flask, šablon Jinja2/Twig, a dalších projektů. Těšit se můžete na přednášky o datové analytice, tvorbě webu, testování, tvorbě API, učení a mentorování programování, přednášky o rozvoji komunity, o použití Pythonu ve vědě nebo k ovládání nejrůznějších zařízení (MicroPython). Na vlastní prsty si můžete na workshopech vyzkoušet postavit Pythonem ovládaného robota, naučit se učit šestileté děti programovat, efektivně testovat nebo si v Pythonu pohrát s kartografickým materiálem. Kupujte lístky, dokud jsou.
Přidat komentář

2.5.2017 9:20 /Eva Rázgová
Putovní konference československé Drupal komunity "DrupalCamp Československo" se tentokrát koná 27. 5.2017 na VUT FIT v Brně. Můžete načerpat a vyměnit si zkušenosti z oblasti Drupalu 7 a 8, UX, SEO, managementu týmového vývoje, využití Dockeru pro Drupal a dalších. Vítáni jsou nováčci i experti. Akci pořádají Slovenská Drupal Asociácia a česká Asociace pro Drupal. Registrace na webu .
Přidat komentář

1.5.2017 20:31 /Pavel `Goldenfish' Kysilka
PR: 25.5.2017 proběhne v Praze konference na téma Firemní informační systémy. Hlavními tématy jsou: Informační systémy s vlastní inteligencí, efektivní práce s dokumenty, mobilní přístup k datům nebo využívání cloudu.
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

15.12.2017 15:11 / Petit
freehold nj

15.12.2017 15:06 / Petit
nj freehold

5.12.2017 11:50 / Thomas
kitchen renovations

18.9.2017 14:37 / Rojas
high security vault

15.9.2017 7:33 / Wilson
new zealand childcare jobs

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2017) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze