LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> Java na web XII. - Debugování a logování

Dnes se budeme věnovat nástrojům pro monitorování a opravu kódu – debugování a logování. Díky nim budeme schopni snadněji odhalovat chyby v kódu a sledovat chod naší aplikace.

7.8.2013 12:00 | Petr Horáček | Články autora | přečteno 5944×

V minulém díle jsme se věnovali testování aplikace pomocí unit testingu, dnes na toto téma navážeme dalšími dvěma nástroji – debugováním a logováním. Pusťme se tedy do toho.

Debugování

Jako i jiné velké IDE obsahuje NetBeans integrované prostředí pro debugování. Díky němu můžete pokládat do zdrojového kódu tzv. breakpointy (zarážky), kontrolovat a upravovat části kódu za chodu, postupovat programem řádek po řádku či sledovat proměnné a vlákna. Už nikdy nebudete při hledání chyb potřebovat println().

Spuštění a základní příkazy

Pro spuštění debugování stačí kliknout na ikonku Debug Project (Ctrl+F5), hned poté přibudou na lištu další ikony a otevře se několik panelů, z nichž nás budou zajímat především přehledy Variables a Breakpoints.

Po spuštění můžete využívat tyto funkce:

  • Finish Debugger Session – zastavení debugování, Shift+F5,
  • Pause – pauza,
  • Continue – pokračovat na další breakpoint, F5,
  • Step Over – přejde na další řádek, F8,
  • Step Over Expression – při prohlížení řádku přeskočí metodu bez její hlubší kontroly, Shift+F8,
  • Step Into – začne prohlížet jednotlivé metody na řádku, pokuj je dostupný jejich kód, přesune se nich, F7,
  • Step Out – vystoupí z prohlížené metody na místo jejího volání, Ctrl+F7,
  • Run to Cursor – spustí kód od aktuálního označeného řádku, F4,
  • Apply Code Changes – uloží a použije změny provedené na kódu.
Ikony debugování

Breakpoints

Breakpointy slouží k označení řádků, na kterých se má aplikace při vykonávání kódu (v módu debugování) zastavit a vyčkat na další pokyny. Díky breakpointům můžete určit sledované proměnné, zjišťovat kdy se které hodnoty mění apod.

Pro přidání breakpointu stačí kliknout na číslo řádku, stejným způsobem je možné jej i oddělat. V panelu Breakpoints je seznam všech přidaných breakpointů. Pomocí check boxů je můžete dočasně vypnout. Skvělou funkcí je sdružování breakpointů do skupin, stačí na ně kliknout pravým tlačítkem a zvolit Move Into Group. Poklepáním na položku breakpointu se také rychle dostanete k jeho řádku ve zdrojovém kódu.

Použití breakpointů

Variables

Proměnné na řádcích označených breakpointy můžete nalézt v panelu Variables. V tabulce jsou zde zobrazeny názvy proměnných, jejich typy i hodnoty. Některé objekty je možné rozbalit a sledovat jejich vnitřní hodnoty. Pokud chcete mít o některé z proměnných stálý přehled, klikněte na její položku pravým tlačítkem a zvolte Create Fixed Watch.

Použití panelu Variables

Úprava kódu za běhu

Kód aplikace je při debugování možné měnit i za běhu, můžete se tak vyhnout neustále se opakujícímu sestavování aplikace, stačí při úpravě stisknout tlačítko Apply Code Changes. Tuto funkci ale není možné použít vždy. Pokud upravujete logiku v metodách či „ladíte“ drobné části kódu, je vše v pořádku, větší změny (jako například přidávání/odebírání proměnných) provádět nelze.

Logování

Díky logování můžete kontrolovat a zaznamenávat děni (či případné chyby) v aplikaci. Někdy je logování využíváno i jako způsob debugování.

Pro vytvoření třídy Logger, která má na starost zápis logů z aplikace, stačí tento kód:

private final static Logger LOGGER = Logger.getLogger(NazevTridy.class.getName()); 

Level

Naléhavost logu se udává pomocí tzv. Levelů, zde je jejich seznam (počínaje nejvážnějším):

  • SEVERE – velice důležité,
  • WARNING – upozornění,
  • INFO – informace,
  • CONFIG – configurace,
  • FINE – nízká důležitost,
  • FINER – nižší důležitost,
  • FINEST – nejnížší důležitost.

Navíc je možné používat OFF a ALL, pro vypnutí nebo zapnutí všech logů. Následující kód nastavuje logování na level INFO, budou se tedy zapisovat pouze logy o naléhavosti INFO a vážnější (WARNING a SEVERE):

LOGGER.setLevel(Level.INFO); 

Zápis logu

Pokud už máte vytvořený logger a zadaný jeho level, můžete provést zápis logu například takto:

LOGGER.info("Zápis do logu");

Vytvořit logger, nastavit level a zapsat log můžete ale i jedním příkazem:

Logger.getLogger(UpravaZapisku.class.getName()).log(Level.INFO, "Zápis do logu");

Handler a formatter

Každý logger má přístup k handlerům, ty se starají o převzetí logů a jejich následovný zápis na určené místo (standardně do log souboru a konzole). Na výstup handleru je možné připojit formatter, který dále zpracuje vystupující logy, ty lze poté zapisovat do databáze, HTML souborů apod.

Čtení logů

Nejjednodušším způsobem čtení logů vyvíjené aplikace je využití výstupní konzoly aplikačního serveru Apache Tomcat umístěné přímo v NetBeans.

Výstupní konzole Apache Tomcat

Textové logy se nacházejí ve složce Tomcatu /logs. Můžete je otevírat buď obyčejnými textovými editory, či za pomoci specializovaných programů, které usnadňují navigaci a filtraci. Jendou z takový aplikací je i Glogg, pro jeho instalaci stačí do terminálu zadat:

sudo apt-get install glogg

Úprava aplikace

Pojďme si nyní vyzkoušet logování v naší aplikaci. Pro příklad si upravíme třídu Controller, přidejte tedy na její začátek (mimo všechny metody) kód pro vytvoření loggeru:

private final static Logger LOGGER =
    Logger.getLogger(Controller.class.getName());

Dále přepíšeme všechno logování v blocích Try-Catch tak, aby využívalo náš logger. Změňte tedy všechny původní kódy zalogování na:

LOGGER.log(Level.SEVERE, null, ex);

Poslední změnou bude přidání informačního logu o pokusu přidání prázdného zápisku. Změňte tedy adresu /zapisky v metodě POST na:

if(adresa.equals("/pridat")) {
    // ...
    try {
        // ...
    } catch (SQLException ex) {
        LOGGER.log(Level.SEVERE, null, ex);
    }
    // ...
    }
    else {
        LOGGER.info("Proběhl pokus o přidání nevyplněného zápisku.");
        presmeruj(request, response, "/?upozorneni=True"); 
    } 
}

Nyní už můžete aplikaci spustit a pokusit se o přidání prázdného zápisku, ve výstupu Apache Tomcat by se měl objevit nový zápis logu.

Závěr

To je k tomuto dílu vše. Příští téma bude poněkud uživatelsky vděčnější, budeme se totiž věnovat internacionalizaci aplikace.

Zdrojové kódy aplikace naleznete na GitHubu: https://github.com/PetrHoracek/JavaNaWeb

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

Nejsou žádné diskuzní příspěvky u dané položky.



Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

13.9.2017 8:00 /František Kučera
Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Zajímá tě DIY, CNC, SDR nebo morseovka? Přijď na sraz spolku OpenAlt – tentokrát netradičně v pondělí: 18. září od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5).
Přidat komentář

3.9.2017 20:45 /Redakce Linuxsoft.cz
PR: Dne 21. září 2017 proběhne v Praze konference "Mobilní řešení pro business". Hlavní tématy konference budou: nejnovější trendy v oblasti mobilních řešení pro firmy, efektivní využití mobilních zařízení, bezpečnostní rizika a řešení pro jejich omezení, správa mobilních zařízení ve firmách a další.
Přidat komentář

15.5.2017 23:50 /František Kučera
Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Zajímá tě DIY, CNC, SDR nebo morseovka? Přijď na sraz spolku OpenAlt, který se bude konat ve čtvrtek 18. května od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5).
Přidat komentář

12.5.2017 16:42 /Honza Javorek
PyCon CZ, česká konference o programovacím jazyce Python, se po dvou úspěšných ročnících v Brně bude letos konat v Praze, a to 8. až 10. června. Na konferenci letos zavítá např. i Armin Ronacher, známý především jako autor frameworku Flask, šablon Jinja2/Twig, a dalších projektů. Těšit se můžete na přednášky o datové analytice, tvorbě webu, testování, tvorbě API, učení a mentorování programování, přednášky o rozvoji komunity, o použití Pythonu ve vědě nebo k ovládání nejrůznějších zařízení (MicroPython). Na vlastní prsty si můžete na workshopech vyzkoušet postavit Pythonem ovládaného robota, naučit se učit šestileté děti programovat, efektivně testovat nebo si v Pythonu pohrát s kartografickým materiálem. Kupujte lístky, dokud jsou.
Přidat komentář

2.5.2017 9:20 /Eva Rázgová
Putovní konference československé Drupal komunity "DrupalCamp Československo" se tentokrát koná 27. 5.2017 na VUT FIT v Brně. Můžete načerpat a vyměnit si zkušenosti z oblasti Drupalu 7 a 8, UX, SEO, managementu týmového vývoje, využití Dockeru pro Drupal a dalších. Vítáni jsou nováčci i experti. Akci pořádají Slovenská Drupal Asociácia a česká Asociace pro Drupal. Registrace na webu .
Přidat komentář

1.5.2017 20:31 /Pavel `Goldenfish' Kysilka
PR: 25.5.2017 proběhne v Praze konference na téma Firemní informační systémy. Hlavními tématy jsou: Informační systémy s vlastní inteligencí, efektivní práce s dokumenty, mobilní přístup k datům nebo využívání cloudu.
Přidat komentář

15.4.2017 15:20 /František Kučera
Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Zajímá tě IoT a radiokomunikace? Přijď na sraz spolku OpenAlt, který se bude konat ve středu 19. dubna od 18:30 v Šenkovně (Sokolská 60, Praha 2).
Přidat komentář

5.3.2017 19:12 /Redakce Linuxsoft.cz
PR: 23. března proběhne v Praze konferenci na téma Cloud computing v praxi. Hlavními tématy jsou: Nejžhavější trendy v oblasti cloudu a cloudových řešení, Moderní cloudové služby, Infrastruktura současných cloudů, Efektivní využití cloudu, Nástrahy cloudových řešení a jak se jim vyhnout.
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

18.9.2017 14:37 / Rojas
high security vault

15.9.2017 7:33 / Wilson
new zealand childcare jobs

31.8.2017 12:11 / Jaromir Obr
Re: ukůládání dat ze souboru

30.7.2017 11:12 / Jaromir Obr
Národní znaky

27.7.2017 12:24 / Jaromir Obr
Cteni/zapis

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2017) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze