LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> Commodore II.

Commodore logo V tomto díle si řekneme něco o domácím 8-mi bitovém počítači Commodore VIC-20.

17.4.2012 00:00 | Michal Petrenka | Články autora | přečteno 3665×

V minulém díle

V minulém díle jsme se podívali na historii firmy Commodore, na její počátky a na 8-mi bitovou řadu osobních počítačů Commodore PET/CBM, určenou především pro obchodní společnosti a organizace. V tomto díle si řekneme něco o domácím 8-mi bitovém počítači Commodore VIC-20.

Osobní počítače Commodore (2) - VIC-20

Psal se rok 1979 a společnost Commodore zažívala úspěchy se svou inovovanou řadou PET 2001-N. Nebyla ovšem sama. Také osobní počítač Stevea Wozniaka Apple II už byl 2 roky na trhu a právě ten si vybrala softwarová firma "Software Arts" pro jedinečný počin "VisiCalc" - což byl první tabulkový procesor pro osobní počítače, který v podstatě znamenal, že osobní počítače už nejsou záležitostí jen počítačových nadšenců, ale i podnikové sféry.

Jack Tramiel (zakladatel Commodore) chtěl mít do začátku lednové výstavy spotřební elektroniky Consumer Electronics Show (CES) 1980 stroj, který by dokázal konkurovat spojení Apple II + VisiCalc. Proto Chuck Peddle a Bill Seiler (hlavní inženýři Commodore) začali pracovat na novém počítači jménem "TOI" (The Other Intellect).

Jednou z vlastností TOI měla být schopnost zobrazit 80 znaků na řádek. To ovšem vyžadovalo použití grafického čipu VIC6564 (Video Interface Chip 6564), který ke své činnosti potřeboval drahou statickou operační paměť SRAM. Tramiel však chtěl, aby TOI byl velmi levný.

Mezitím inženýr MOS Technology (součást Commodore) Robert Yannes doma vytvořil, s menší pomocí Ala Charpentiera (tvůrce grafického čipu VIC6560) a Charlese Winterblea, levný prototyp počítače nazvaný "MicroPET" a ukázal ho Tramielovi.

Tramiel, vědom si faktu, že výstava CES se blíží a TOI stále není dokončen, okamžitě požádal o dokončení MicroPET a rozhodl o jeho masové produkci.

Commodore VIC-20 (VC-20, VIC-1001)

Yannesův původní prototyp obsahoval portovaný operační systém (KERNEL - něco jako BIOS v dnešních PC, a interpret BASICu) z Commodore PET. Dále znakovou sadu podobnou PETSCII (PETSCII byla znaková sada Commodore PET, vzniklá rozšířením ASCII), rozhraní pro připojení joysticku (kompatibilního s Atari 2600) a rozhraní pro ROM cartridge. MicroPET měl však do reálného počítače daleko, takže musely být rychle zkoordinovány dokončovací práce. A tak byl nastartován projekt "Vixen".

Glen Stark (inženýr Vixen) vyvinul rozhraní odvozené od IEEE 488 (používaného v Commodore PET), k němuž šla ale připojit zařízení prostřednictvím mnohem levnějších kabelů než u originálu. Na spoustě dalších věcech pracoval Bill Seiler (hlavní inženýr MOS Technology). Commodore měla také v zásobě spoustu nevyužitých čipů 1 kbit x 4 SRAM a Tramiel rozhodl o jejich použití. Na konci se předělaný MicroPET podobal spíše TOI a Commodore PET než původnímu Yannesovu modelu, který si ponechal barevný grafický čip VIC6560 (schopný zobrazit 22 znaků na řádek), a s jehož prodeji měla Commodore potíže.

V dubnu 1980 se Tramiel a Michael Tomczyk (nově najatý marketingový stratég) sešli v Londýně se svými japonskými a britskými kolegy, kde Tramiel propagoval své heslo "počítače pro masy, ne pro třídy" ("computers for the masses, not the classes"). Po této schůzce Michael Tomczyk napsal 30-ti stránkový interní dokument, ve kterém mimo jiné požadoval, aby měl nový počítač programovatelné funkční klávesy, klávesnici s klávesami o velikosti tlačítek psacího stroje a zabudované rozhraní RS-232. Hlavním cílem, propagovaným v dokumentu, byla "uživatelská přívětivost" nového stroje.

Projekt Vixen byl předán do Japonska, kde inženýrský tým, vedený Yashem Terakurou, vytvořil VIC-1001 určený pro japonský trh, kde byl počítač prodáván dříve, než byl představen v USA.

V červnu 1980 byl již hotový nový počítač představen na veletrhu CES v USA jako "VIC-20" (v Německu později prodávaný pod označením "VC-20").

http://en.wikipedia.org/wiki/File:CBMVIC20P8.jpg

Commodore VIC-20 poháněl procesor 6502 o taktu kolem 1 MHz a velikost jeho operační paměti RAM činila 5 kB. Z toho 1,5 kB zabíraly systémové rutiny a operační systém KERNEL, včetně interpretru BASICu. Takže pro uživatelské programy zbývalo pouhých 3583 bytů.

Grafický čip VIC6560 (verze NTSC) / VIC6561 (verze PAL) zobrazoval 2 grafické módy. Jeden (high-resolution) dokázal zobrazit 256 různých znaků najednou (1 znak = 8 x 8 pixelů) v matici 22 x 23 znaků na obrazovce. Každý znak mohl na jednobarevném pozadí používat jednu volitelnou barvu. Druhý mód (low-resolution multicolor) dokázal zobrazit 64 znaků najednou v matici 22 x 23 znaků na obrazovce (1 znak = 4 x 8 pixelů). Každý znak mohl použít 3 barvy (2 barvy společné všem znakům na obrazovce a jednu volitelnou barvu). Celková paleta čítala 16 barev. Čip neměl bitmap mód, který by umožňoval jemnou grafiku. Ale znaková sada mohla být modifikována, takže běžnou programátorskou metodou bylo zobrazení všech 256 znaků na obrazovce, jejichž modifikací se vytvářela grafika.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:VIC-20_Boot_Screen.gif

Zvukovou vlastností VIC čipu byla schopnost generovat 4 mono zvukové kanály. A to 3 kanály generující zvukovou křivku obdélníkového tvaru, které měly každý rozsah 3 hudební oktávy (dohromady, díky posunutí o jednu oktávu, s celkovým rozsahem 5-ti oktáv). A jeden kanál generující zvuk bílého šumu (používaného ve zvukových efektech). Všechny kanály měly společné ovládání hlasitosti.

Jako ostatní hrací konzole a počítače té doby měl VIC-20 cartridge slot, kam mohl být umístěn zásuvný modul s video hrou, softwarem, nebo rozšířením paměti RAM.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:ViC20_Cartridge.jpg

Dále obsahoval port RS-232 kompatibilní s Centronics pro zapojení modemu, sériový port IEEE-488 (podobně jako Commodore PET) pro připojení diskových jednotek a tiskáren, port pro připojení magnetopáskové paměti a DE-9 herní port (kompatibilní s Atari 2600) pro připojení joysticku nebo otočného kontroléru (dnes známý "volant", tehdy to byl otočný potenciometr - kontrolér podobný kontroléru hlasitosti na dnešním audio zesilovači). K VIC-20 šlo ještě připojit světelné pero, které fungovalo s dnes již téměř nepoužívanými CRT monitory nebo CRT televizními přístroji.

Ačkoliv neměl Commodore VIC-20 na svou dobu nijak skvělé parametry (velkou nevýhodou bylo zejména pouhých 5 kB paměti RAM), jeho cena pod 300$ a distribuce prostřednictvím obchodních domů a obchodů s hračkami (což bylo vůbec poprvé, co se počítače takto prodávaly), zaznamenaly obrovský úspěch a do ledna roku 1985 (kdy už se prodávaly mnohem výkonnější modely Commodore 64 a Commodore 128) se celosvětově prodalo celkem na 2,5 milionu kusů. A to byl na svou dobu nevídaný výsledek.

Specifikace:

Commodore VIC-20 (VC-20, VIC-1001)

  • Procesor CPU:
    • MOS Technology 6502
    • frekvence: 1.108404 MHz (PAL), 1.02 MHz (NTSC)
  • RAM:
    • 5 kB z toho 3583 bytů volných pro BASIC programy
    • rozšiřitelná pomocí cartridge o dalších 3 kB, 8 kB, 16 kB, (32 kB a 64 kB od jiných výrobců než Commodore)
  • ROM:
    • 1.5 kB pro KERNEL, Commodore BASIC 2.0 a znakovou sadu
  • Video: MOS Technology VIC 6560 (NTSC), 6561 (PAL)
    • 16 barev (horních 8 barev může být použito pouze jako barva pozadí, nebo jako pomocná barva)
    • možnost výběru ze dvou znakových sad ("hires" - 8 x 8 pixelů znak, "multicolor" - 4 x 8 pixelů znak)
    • maximální rozlišení závisí na použitém systému NTSC/PAL (standardně pro firmware VIC-20 je to 176 x 184 pixelů, pro systém PAL je to 224 x 256 pixelů)
    • normálně VIC-20 zobrazuje 22 x 23 znaků (8 x 8 pixelů znak)
    • pro zachování poměru stran 4:3 má jeden pixel nepoměrně větší šířku než výšku
  • Zvuk: MOS Technology VIC 6560 (NTSC), 6561 (PAL) - stejný jako pro video
    • 3 generátory obdélníkové křivky a jeden generátor "bílého" šumu (3 + 1 kanál zvuku)
    • každý generátor měl rozsah 3 oktávy, z čehož druhý a třetí generátor byl posunut o jednu oktávu výše než předchozí; dohromady tedy měly 5 oktáv
    • společné ovládání hlasitosti
    • zvuk v mono
  • Vstup/Výstup:
    • rozšiřující slot pro cartridge
    • vstup/výstup (stejný jako u Commodore PET) pro kazetopáskovou paměť
    • 8-bitový sériový vstup/výstup (sériová verze IEEE-488) pro připojení CBM tiskáren a diskových jednotek
    • "uživatelský port" (kompatibilní s RS-232 a Centronics) pro připojení modemu nebo paralelní tiskárny
    • DE-9 herní port (kompatibilní s Atari 2600) pro herní zařízení, jako jsou joystick, otočný potenciometr (volant), světelné pero apod.

Odkazy:

http://en.wikipedia.org/wiki/Commodore_VIC-20
http://www.commodore.ca/products/vic20/commodore_vic-20.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/MOS_Technology_6502
http://en.wikipedia.org/wiki/MOS_Technology_VIC

Zdroj: en.wikipedia.org, www.commodore.ca, www.askbiography.com

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

Nejsou žádné diskuzní příspěvky u dané položky.



Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

5.3.2017 19:12 /Redakce Linuxsoft.cz
PR: 23. března proběhne v Praze konferenci na téma Cloud computing v praxi. Hlavními tématy jsou: Nejžhavější trendy v oblasti cloudu a cloudových řešení, Moderní cloudové služby, Infrastruktura současných cloudů, Efektivní využití cloudu, Nástrahy cloudových řešení a jak se jim vyhnout.
Přidat komentář

27.2.2017 22:12 /František Kučera
Pozvánka na 137. sraz OpenAlt – Praha: Tentokrát jsme si pro vás připravili neobvyklou akci. Ve středu 1.3. v 17:30 nás přivítá sdružení CZ.NIC ve svých prostorách v Milešovské ulici číslo 5 na Praze 3, kde si pro nás připravili krátkou prezentaci jejich činnosti. Následně navštívíme jejich datacentrum pod Žižkovskou věží. Provedou nás prostory, které jsou běžnému smrtelníkovi nedostupné!
Po ukončení prohlídky se všchni odebereme do hostince U vodoucha, Jagelonská 21, Praha 3 pochutnat si na některém z vybraných piv či dát si něco na zub. Rezervaci máme od 19:30, heslo je OpenAlt.
Ale pozor! Do prostor datového centra máme omezený přístup, dostane se tam pouze 10 lidí! Takže kdo přijde dříve, ten má přednost, a občanky s sebou! Kdo nebude chtít na prohlídku datového centra, může se pomalu přesunout do hostince U vodoucha a u nepřeberné nabídky piv počkat na ostatní.
Přidat komentář

18.1.2017 0:49 /František Kučera
Členové a příznivci spolku OpenAlt se pravidelně schází v Praze a Brně. Fotky z pražských srazů za uplynulý rok si můžete prohlédnout na stránkách spolku. Příští sraz se koná už 19. ledna – tentokrát je tématem ergonomie ovládání počítače – tzn. klávesnice, myši a další zařízení. Také budete mít příležitost si prohlédnout pražský hackerspace Brmlab.
Přidat komentář

8.1.2017 17:51 /František Kučera
Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Přijď na sraz spolku OpenAlt, který se bude konat ve čtvrtek 19. ledna od 18:30 v pražském hackerspacu Brmlab. Tentokrát je tématem srazu ergonomie ovládání počítače – tzn. klávesnice, myši a další zařízení. K vidění bude mechanická klávesnice dasKeyboard, trackball Logitech nebo grafický tablet (a velký touchpad) Wacom. Přineste i vy ukázat svoje zajímavé klávesnice a další HW. V 18:20 je sraz před budovou, v 18:30 jdeme společně dovnitř, je tedy dobré přijít včas. Podle zájmu se později přesuneme do nějaké restaurace v okolí.
Přidat komentář

1.12.2016 22:13 /František Kučera
Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Přijď na sraz spolku OpenAlt, který se bude konat ve čtvrtek 8. prosince od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5). Sraz bude tentokrát tématický. Bude retro! K vidění budou přístroje jako Psion 5mx nebo Palm Z22. Ze svobodného hardwaru pak Openmoko nebo čtečka WikiReader. Přijďte se i vy pochlubit svými legendami, nebo alespoň na pivo. Moderní hardware má vstup samozřejmě také povolen.
Komentářů: 1

4.9.2016 20:13 /Pavel `Goldenfish' Kysilka
PR: Dne 22.9.2016 proběhne v Praze konference Cloud computing v praxi. Tématy bude např. nejnovější trendy v oblasti cloudu a cloudových řešení, provozování ERP v cloudu, o hostování různých typů softwaru, ale třeba i o zálohování dat nabízeném podnikům formou služby.
Přidat komentář

1.9.2016 11:27 /Honza Javorek
Česká konference o Pythonu, PyCon CZ, stále hledá přednášející skrz dobrovolné přihlášky. Máte-li zajímavé téma, neváhejte a zkuste jej přihlásit, uzávěrka je již 12. září. Konference letos přijímá i přednášky v češtině a nabízí pomoc s přípravou začínajícím speakerům. Řečníci mají navíc vstup zadarmo! Více na webu.
Přidat komentář

27.8.2016 8:55 /Delujek
Dnes po 4 letech komunitního vývoje vyšla diaspora 0.6.0.0
diaspora* je open-source, distribuovaná sociální síť s důrazem na soukromý
Více v oficiálním blog-postu
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

16.3.2017 16:33 / BezvaDesign.cz
Re: Hledám grafika do teamu

9.3.2017 11:44 / Jaromir Obr
Re: chyba

18.1.2017 20:18 / martin horky
Spolupraca linuxu a microsoftu

17.1.2017 9:57 / Pavel Hrubeš
Re: Externí USB televizní karta

4.1.2017 11:24 / Marcum
extension to house

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2017) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze