LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> Ruby V.

V tomto díle seriálu Ruby, se vrhneme na definování tříd a jak s nimi pracovat.

26.2.2012 00:00 | Jakub Lares | Články autora | přečteno 3404×

Definování vlastních tříd

V dnešním díle už budeme pracovat s OOP(Objektově Orientované Programování). Budu předpokládat že OOP zvládáte a pokud ne, přestaňte číst a nejdříve si o něm něco přečtěte a nejlépe se naučte jak funguje, poté můžete vesele číst dál. Nejdříve si ukážeme, jak vytvoříme třídu a následně uložíme do proměnné instanci dané třídy. Jedná se o třídu Kostka, která má nadefinovanou metodu hod. Návratová hodnota metody hod, je číslo 1 až 6.

class Kostka
def hod
  return 1 + rand(6)
end  
end

Tento kód nemá samozřejmě žádný výstup. Ještě si musíme instanci třídy uložit do proměnné a poté zavolat metodu hod.

#ulozeni instance do promenne kostka
kostka = Kostka.new
#vypsani zavolane metody hod
puts kostka.hod
Výstup
číslo 1-6

Instancí třídy lze vytvořit samozřejmě více, uložit si je například do pole a poté iterovat přes něj.

#Vytvoření pole s instancemi.
kostky = [Kostka.new, Kostka.new]
#Iterování přes pole.
kostky.each do |kostka|
#Vypsání zavolané metody hod.
puts kostka.hod
end
výstup
číslo 1-6
číslo 1-6

Instanční proměnné

Samotné vytvoření třídy nemá moc výhod od strukturovaného programování. Zajímavé to začíná být s používáním instančních proměnných. Jak víme, lokální proměnnou můžeme použít pouze v rámci jedné metody. Instanční proměnná svoje působení rozšiřuje na celou instanci třídy. Takovouto proměnnou vytvoříme přidáním @ před název proměnné, například @promenna. Upravíme si první třídu, abychom si to ukázali.

 class Kostka
#Metoda hod nebude přímo vracet hodnotu ale uloží
#ji do instancni promenne @hodnota.
def hod
  @hodnota = 1 + rand(6)
end  
#Pridali jsme si metodu ukaz, ktera nam vrati
#promenou @hodnota, ktera je vyplnena 
#cislem z metody hod.
def ukaz
 return @hodnota
end
end

kostka = Kostka.new
kostka.hod
puts kostka.ukaz

výstup
cislo 1-6

Když si vytvoříme dvě instance jedné třídy, tak instanční proměnné těchto dvou tříd na sobě budou nezávislá.

Definice konstruktoru

Konstruktor je zvláštní metoda, která se spustí ihned po vytvoření instance třídy tedy napsání Nazev_tridy.new. Je to velice užitečné, pokud máme libovolnou třídu a po té třídě budeme vyžadovat po vytvoření nějakou funkci. Například u naší třídy kostka, nám to ušetří pár řádků, pokud budeme vždy chtít hodit kostkou a například rovnou vypsat výsledek. Metoda, která představuje konstruktor se nazývá initialize.

class Kostka
def initialize
hod = rand(6) + 1
puts hod
end
end

kostka = Kostka.new



Výstup
cislo 1-6

Inicializace instančních proměnných

Je obvyklé, že potřebujeme vytvořit třídy s námi zadanými daty. Ty se předávání jako parametry při vytváření třídy a poté se v konstruktoru ukládají do instančních proměnných.

class Uzivatel
  #Prijmuti parametru a ulozeni  instancnich promenych.
  def initialize(jmeno, mesto,rok)
    @jmeno = jmeno
    @mesto = mesto
    @rok = rok
  end
  #Vypsani dat.
  def vytiskni
    puts "Jmeno: #{@jmeno}"
    puts "Mesto: #{@mesto}"
    puts "Rok: #{@rok}"
  end
end
uzivatel = Uzivatel.new("Pepa","Praha",1992)
uzivatel.vytiskni
Vystup

Jmeno: Pepa
Mesto: Praha
Rok: 1992

Deklarace atributů

Všechny instanční proměnné jsou privátní, lze k nim přistupovat pouze v rámci třídy, ne mimo ni. Když se vrátíme k předešlému příkladu a chtěl bych přistoupit k instanční proměnné jméno.

uzivatel.vytiskni
výstup
Error, promenna neexistuje.

Vyskočí nám error, že proměnná neexistuje. V některý případech se nám to bude hodit a proto zde existuje převedení instančních proměnných do atributů. Můžeme si vybrat, jestli bude atribut pouze pro čtení, zápis nebo pro oboje.

class Uzivatel
#Atribut pro cteni
attr_reader :jmeno
#Atribut pro zapis
attr_writer :mesto
#Atribut pro cteni a zapis
attr_accessor :rok
  def initialize(jmeno, mesto,rok)
    @jmeno = jmeno
    @mesto = mesto
    @rok = rok
  end
end
uzivatel = Uzivatel.new("Pepa","Praha",1992)
puts uzivatel.jmeno
uzivatel.mesto = "Ostrava"
uzivatel.rok = 1993
puts uzivatel.rok
výstup
Pepa
1993

Dědičnost

Pokud jedna třída podědí od jiné, přeber si její všechny vlastnosti. Například třída Pracovnik podědí ze třídy Uzivatel. Se třídou Pracovník budeme moci pracovat totožně jako se třídou uživatel a například si přidáme metodu, která bude pro pracovníka typická.

class Uzivatel
def initialize(jmeno, mesto,rok)
    @jmeno = jmeno
    @mesto = mesto
    @rok = rok
  end
end
#Dědění z tridy uzivatel.
class Pracovnik < Uzivatel
#Pridani metody pracuj.
def pracuj
  puts "Pracovnik #{@jmeno} pracuje."
end
end
pracovnik = Pracovnik.new("Pepa", "Ostrava", 1992)
pracovnik.pracuj
výstup
Pracovnik Pepa pracuje.

Jazyk Ruby neumožňuje vícenásobnou dědičnost.

Volání nadřazeného konstruktoru

Může nastat situace, že budeme potřebovat trochu pozměnit konstruktor. Tím, že ho nadefinujeme v poděděné třídě, nám konstruktor z děděné třídy vyruší. Pokud ale potřebujeme konstruktor trošku pozměnit a byl by nějakým způsobem složitý, můžeme použít slovíčko super, pro zavolání nadřazeného konstruktoru. Tím pádem nemusíme složitosti opisovat podruhé. Pro lepší pochopení příklad

class Uzivatel
def initialize(jmeno, mesto,rok)
    @jmeno = jmeno
    @mesto = mesto
    @rok = rok
    #Nějakým způsobem složitý kód.
  end
end
class Pracovnik < Uzivatel
#Timto jsme tzv. pretilizi konstruktor, takze konsturkor,
#tridy Uzivatel, je neplatny.
def initialize(jmeno,mesto,rok,pozice)
@pozice = pozice 
#Nyni zavolame konstruktor ze tridy Uzivatel,
#naplnime ho zbyvalimy parametry. Nakonec to dopadne tak,
#jako by jsme si pripsali ke konstruktoru parametr pozice.
#To ale nelze, proto to musime resit takto.
super(jmeno,mesto,rok)
end
def pracuj

Závěr

To je pro dnešek vše. Příště si ukážeme jak vyvolávat výjimky a k čemu jsou dobré plus si ukážeme, jak v ruby pracovat s regulárními výrazy.

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

Nejsou žádné diskuzní příspěvky u dané položky.



Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

15.4.2017 15:20 /František Kučera

Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Zajímá tě IoT a radiokomunikace? Přijď na sraz spolku OpenAlt, který se bude konat ve středu 19. dubna od 18:30 v Šenkovně (Sokolská 60, Praha 2).


Přidat komentář

5.3.2017 19:12 /Redakce Linuxsoft.cz
PR: 23. března proběhne v Praze konferenci na téma Cloud computing v praxi. Hlavními tématy jsou: Nejžhavější trendy v oblasti cloudu a cloudových řešení, Moderní cloudové služby, Infrastruktura současných cloudů, Efektivní využití cloudu, Nástrahy cloudových řešení a jak se jim vyhnout.
Přidat komentář

27.2.2017 22:12 /František Kučera
Pozvánka na 137. sraz OpenAlt – Praha: Tentokrát jsme si pro vás připravili neobvyklou akci. Ve středu 1.3. v 17:30 nás přivítá sdružení CZ.NIC ve svých prostorách v Milešovské ulici číslo 5 na Praze 3, kde si pro nás připravili krátkou prezentaci jejich činnosti. Následně navštívíme jejich datacentrum pod Žižkovskou věží. Provedou nás prostory, které jsou běžnému smrtelníkovi nedostupné!
Po ukončení prohlídky se všchni odebereme do hostince U vodoucha, Jagelonská 21, Praha 3 pochutnat si na některém z vybraných piv či dát si něco na zub. Rezervaci máme od 19:30, heslo je OpenAlt.
Ale pozor! Do prostor datového centra máme omezený přístup, dostane se tam pouze 10 lidí! Takže kdo přijde dříve, ten má přednost, a občanky s sebou! Kdo nebude chtít na prohlídku datového centra, může se pomalu přesunout do hostince U vodoucha a u nepřeberné nabídky piv počkat na ostatní.
Přidat komentář

18.1.2017 0:49 /František Kučera
Členové a příznivci spolku OpenAlt se pravidelně schází v Praze a Brně. Fotky z pražských srazů za uplynulý rok si můžete prohlédnout na stránkách spolku. Příští sraz se koná už 19. ledna – tentokrát je tématem ergonomie ovládání počítače – tzn. klávesnice, myši a další zařízení. Také budete mít příležitost si prohlédnout pražský hackerspace Brmlab.
Přidat komentář

8.1.2017 17:51 /František Kučera
Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Přijď na sraz spolku OpenAlt, který se bude konat ve čtvrtek 19. ledna od 18:30 v pražském hackerspacu Brmlab. Tentokrát je tématem srazu ergonomie ovládání počítače – tzn. klávesnice, myši a další zařízení. K vidění bude mechanická klávesnice dasKeyboard, trackball Logitech nebo grafický tablet (a velký touchpad) Wacom. Přineste i vy ukázat svoje zajímavé klávesnice a další HW. V 18:20 je sraz před budovou, v 18:30 jdeme společně dovnitř, je tedy dobré přijít včas. Podle zájmu se později přesuneme do nějaké restaurace v okolí.
Přidat komentář

1.12.2016 22:13 /František Kučera
Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Přijď na sraz spolku OpenAlt, který se bude konat ve čtvrtek 8. prosince od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5). Sraz bude tentokrát tématický. Bude retro! K vidění budou přístroje jako Psion 5mx nebo Palm Z22. Ze svobodného hardwaru pak Openmoko nebo čtečka WikiReader. Přijďte se i vy pochlubit svými legendami, nebo alespoň na pivo. Moderní hardware má vstup samozřejmě také povolen.
Komentářů: 1

4.9.2016 20:13 /Pavel `Goldenfish' Kysilka
PR: Dne 22.9.2016 proběhne v Praze konference Cloud computing v praxi. Tématy bude např. nejnovější trendy v oblasti cloudu a cloudových řešení, provozování ERP v cloudu, o hostování různých typů softwaru, ale třeba i o zálohování dat nabízeném podnikům formou služby.
Přidat komentář

1.9.2016 11:27 /Honza Javorek
Česká konference o Pythonu, PyCon CZ, stále hledá přednášející skrz dobrovolné přihlášky. Máte-li zajímavé téma, neváhejte a zkuste jej přihlásit, uzávěrka je již 12. září. Konference letos přijímá i přednášky v češtině a nabízí pomoc s přípravou začínajícím speakerům. Řečníci mají navíc vstup zadarmo! Více na webu.
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

17.4.2017 19:15 / Jakub shoop
chyba

7.4.2017 15:43 / Som
foreign car repair

31.3.2017 18:33 / David Ostrovsky
Dotazník na obeznámenost s hummusem.

24.3.2017 11:54 / Hui
country cottages

16.3.2017 16:33 / BezvaDesign.cz
Re: Hledám grafika do teamu

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2017) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze