LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> JACK III. - Hydrogen

V tomto díle si představíme Hydrogen - elektronického bubeníka a jeho propojení s nahrávací stanicí Ardour. Naučíme se také nahrávání několika stop současně.

23.1.2012 17:00 | Petr Horáček | Články autora | přečteno 3082×

V tomto díle si představíme Hydrogen - elektronického bubeníka a jeho propojení s nahrávací stanicí Ardour. Naučíme se také nahrávání několika stop současně.

V případě, kdy nemáte možnost nahrát vlastní bicí a přesto byste chtěli nahrávku o bicí obohatit, je tu Ardour. Není založen na MIDI, ale na nahrávkách zvuků reálných nástrojů. Můžete šikovně vytvořit různé rytmy a poskládat je do velkého celku pokrývajícího celou skladbu. V Hydrogenu můžete simulovat i nepřesnosti (lidský faktor) a se zvuky máte poměrně velkou možnost úprav, díky tomu všemu může zvuk ve finále znít velmi reálně.

Výsledný pattern můžete exportovat jako zvukový soubor, jako MIDI nebo nahrát přímo z Hydrogenu do Ardouru.

Hydrogen taky podporuje MIDI vstup, takže do něj můžete nahrávat například přímo z vaší elektronické bicí soupravy.

Instalace

Jediné, co je potřeba, je balíček hydrogen.

(pro Ubuntu: $ sudo apt-get install hydrogen )

Předvolby

Jako první si prohlédneme nastavení Hydrogenu. Okno Předvolby najdeme v menu Zobrazit -> Předvolby nebo jej spustíme klávesovou zkratkou Alt+P.

Obecné

Zde můžete rozkázat automatické spouštění projektu nebo playlistu, se kterým jste naposledy pracovali. Také zde můžete nastavit časovou kompenzaci, pro vyrušení zpoždění mezi klávesnicí a počítačem. V položce Maximum number of bars nastavíte maximální počet taktů ve skladbě.

Předvolby - Obecné

Audio systém

První položkou zde je výstup pro zvuk, my můžeme rovnou nastavit JACK. Položku Napojit na výchozí stereo výstup můžeme nechat zaškrtnutou - výstupy z Hydrogenu se v JACKu rovnou propojí. Položka create per-instrument outputs nám k dvěma základním výstupům Hydrogenu (stereo kanály) připojí za každý nástroj jeden výstup. To se nám může hodit, pokud máme v plánu individuální pozdější úpravy efektů atd.

Předvolby - Audio systém

MIDI systém

Pro případné nastavení MIDI vstupů je zde karta MIDI systém.

Vzhled

Zde nastavíte fonty a grafické prostředí.

Hlavní panel

Hlavní panel Hydrogenu

První část panelu je věnována pohybu po časové ose, je zde zobrazena časová pozice a tlačítka pro pohyb. Jako další je zde možnost výběru mezi přehráváním Patternu (jednoho rytmu) nebo Songu (celé skladby složené z jednotlivých patternů). Po rozkliknutí tlačítka B C se zobrazí nastavení rytmu (základní rytmus je 4/4, zde se dá změnit). V další části se nastavuje tempo, tlačítkem můžete spustit zvuk metronomu. Dále je zde nastavení MIDI vstupu a jako poslední jsou tlačítka pro zobrazení okna s mixérem a nástrojovým panelem.

Editor skladby

Zde se dávají dohromady jednotlivé patterny, aby vytvořily jeden celek - skladbu.

Editor skladby

Tlačítkem CLEAR vymažete všechny vložené patterny (nikoliv jejich obsah ale jejich uspořádání), tlačítkem + přidáte nový pattern.

Pokud chceme umístit pattern do jisté části skladby, stačí kliknout do vybraného čtverečku, ty udávají pozici ve skladbě.

Editor patternu

V editoru patternů se skládají dohromady jednotlivé rytmy složené z bicích nástrojů.

Editor patternu

Položka SIZE udává počet taktů v jednom patternu, položka RES. udává, jak dlouhé noty se mají zobrazovat (od čtvrťových po čtyřiašedesátinové, možnosti s T za číslem jsou pro triolové - swingové cítění).

Do volného místa můžete umísťovat jednotlivé údery. Pokud kliknete pravým tlačítkem na název části nástroje (např. kick) můžete nástroj vymazat, vymazat zadané údery, vyplnit pattern tímto nástrojem po určitých intervalech (Fill notes) a nebo nastavit náhodnou sílu úderů.

V dolní části je prostor pro editaci síly úderu, panoramy a odchylek úderů (záleží na výběru položky).

Údery můžete také vkládat v reálném čase, červeným tlačítkem v hlavním panelu spustíte nahrávání a tlačítky klávesnice „bubnujete".

Nástrojový panel

Slouží k úpravě zvuků a přístupu k souborovým knihovnám. Pokud ho nemáte zobrazený, docílíte toho z menu Zobrazit nebo klávesovou zkratkou Alt+I

Nástroj

Zde se nastavují vlastnosti jednotlivých zvuků.

Knihovna zvuků

V systémových bicích sadách si vybíráte použitou bicí soupravu. Na zvolenou soupravu klikněte pravým tlačítkem a zvolíte Nahrát. Nové soupravy získáte importováním knihovny (Nástroje -> Import knihovny), aktualizujte seznam a vyberte si novou knihovnu.

Můžete si také uložit vámi vytvořený pattern k pozdějšímu použití. V editoru skladby klikněte na pattern pravým tlačítkem a zvolte Uložit pattern. Ten se zobrazí v knihovně zvuků, přetáhnutím do seznamu patternů v editoru skladby ho vložíte do projektu.

Mixér

Mixér zobrazíte buď z menu Zobrazit, a nebo zkratkou Alt+M.

Mixér

Zde můžete nastavit hlasitost nástrojů, jejich umístění v panorámě a použití LADSPA efektů. Tlačítkem BYP efekty umlčíte. Úplně vpravo je nastavení hlasitosti celku a nastavení lidského faktoru - VELOCITY (nepřesnost síly úderů), TIMING (nepřesnost úderů do rytmu), SWING (kolísání tempa).

Nahrávání

Nyní se dostáváme k tomu podstatnému - nahrávání do Ardour přes JACK.

Export, import

První a tou nejjednodušší možností je exportovat skladbu z Hydrogenu do hudebního formátu (např. wav) a importováním do Ardour. Export provedeme z menu Projekt -> Export skladby (Ctrl + E) a do Ardour importujeme z menu Projekt -> Zavést (Ctrl + I).

Přímé nahrávání

Druhou možností je nahrávat výstup celé skladby z Hydrogen přímo do Ardour.

V Ardour vytvoříme novou stereo stopu, v okně Spojení v QJackCtl propojíme výstup Hydrogenu out_L a out_R do vstupů nové stopy v Ardour Audio 1/in 1 a Audio 1/in 2.

V Hydrogenu vybereme přehrávání celého skladby (zaškrtnutí SONG) a přesuneme se na začátek. V Ardour vybereme novou stopu a spustíme nahrávání. Teď se rychle přesuneme do Ardour a spustíme skladbu. Teď už probíhá nahrávání, stačí jen počkat na dokončení.

Nahrávání z Hydrogenu do Ardour

Nahrávání jednotlivých nástrojů

Možná budete chtít nahrát nástroje jednotlivě do samostatných stop, může to být výhodné pro pozdější úpravu při masteringu. Tato možnost se podobá té předchozí. V Předvolbách - Audiosystém zaškrtněte možnost create per-instrument output. Nyní vytvořte v Ardour tolik mono stop, kolik máte nástrojů k nahrávání. A v okně Spojení spojte jeden kanál od každého nástroje k příslušnému vstupu Ardour (je vhodné si stopy v Ardour pojmenovat podle nástrojů).

Spojení nástrojů z Hydrogenu do Ardour

Nyní můžete spustit nahrávání jako v možnosti s přímým nahráváním.

Nahrávání do více stop

A to je pro dnešek vše. Pokud se chcete o Hydrogenu dozvědět více, navštivte oficiální stránky www.hydrogen-music.org.

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

Odkaz 7.2.2012 12:19 František Kučera




Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

31.10.2014 15:37 /Petr Ježek
Nová verze 2.0 tiskového systému Cups vyžaduje reaktivaci pomocí systemctl v distribucích se systemd ('disable' a 'enable'). Původní služba cups.service je nahrazena službou org.cups.cupsd.service. Při aktualizacích na to nemusí být vždy upozorněno či automaticky provedeno.
Přidat komentář

31.10.2014 7:00 /MaReK Olšavský
Výtečnou správou pro vývoj GNU/Linuxu je ambiciózní čínský plán na přechod počítačů do roku 2020, jenž se týká počítačů používaných ve státní správě. Možná kolem tohoto plánu nebude tolik humbuku, jako kolem přechodu města Mnichov.
Přidat komentář

31.10.2014 7:00 /MaReK Olšavský
„Další prohlížeš s jádrem Blink“ (aktuální generace Webkitu) i pro GNU/Linux nabídl Yandex. Zatím je to jen beta vydání. Potvrdí prohlížeč pověst výtečných ruských vývojářů?
Přidat komentář

31.10.2014 7:00 /MaReK Olšavský
V prosinci by se měl začít prodávat tablet s Ubuntu, založený na mikroprocesoru x86. Podle zatím známých specifikací není konfigurace úplně špatná, otázkou je, jak bude rychlá, když si uživatel nainstaluje hodně aplikací.
Přidat komentář

30.10.2014 5:55 /MaReK Olšavský
Lidé z technické univerzity v Berlíně pomáhají s vybudováním technologických znalostí v Afghánistánu a vše dělají s použitím svobodných technologií.
Přidat komentář

30.10.2014 5:55 /MaReK Olšavský
Standard HTML5, který dává vývojáři mnohem větší prostor, je prohlásila W3C za dokončený a to po 15 letech po zveřejnění posledního použitelného standardu HTML 4.01. HTML 5, společně s CSS3 a novými možnostmi JavaScriptu, může přinést i konec technologiím Adobe Flash/Shockwave.
Přidat komentář

30.10.2014 5:55 /MaReK Olšavský
Další skupina dobrovolníků se pustila do úkolu, který zatím odolává, vytvoření plně otevřeného hardware GPU, tentokrát vycházející ze sveřejněných specifikací jižního můstku AMD. Podaří se (tentokrát) dotáhnout návrh do produkčního konce, nebo půjde opět jen o marnou práci vývojářů.
Přidat komentář

29.10.2014 8:04 /MaReK Olšavský
Nástup ARM platformy do serveroven si nechce nechat uniknout ani Microsoft, protože energeticky efektivní řešení jsou klíčová, a připravuje i vlastní serverové řešení.
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

24.10.2014 17:47 / Petr Ježek
Andreas

16.10.2014 7:56 / Leo
Sanba

13.10.2014 7:20 / MaReK Olšavský
Re: PDF a podpis

10.10.2014 8:01 / Hynek Beran
PDF a podpis

10.10.2014 7:41 / Dusan Hlavac
Re: Takže nic.

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2014) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze | zákony online