LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> JACK III. - Hydrogen

V tomto díle si představíme Hydrogen - elektronického bubeníka a jeho propojení s nahrávací stanicí Ardour. Naučíme se také nahrávání několika stop současně.

23.1.2012 17:00 | Petr Horáček | Články autora | přečteno 2871×

V tomto díle si představíme Hydrogen - elektronického bubeníka a jeho propojení s nahrávací stanicí Ardour. Naučíme se také nahrávání několika stop současně.

V případě, kdy nemáte možnost nahrát vlastní bicí a přesto byste chtěli nahrávku o bicí obohatit, je tu Ardour. Není založen na MIDI, ale na nahrávkách zvuků reálných nástrojů. Můžete šikovně vytvořit různé rytmy a poskládat je do velkého celku pokrývajícího celou skladbu. V Hydrogenu můžete simulovat i nepřesnosti (lidský faktor) a se zvuky máte poměrně velkou možnost úprav, díky tomu všemu může zvuk ve finále znít velmi reálně.

Výsledný pattern můžete exportovat jako zvukový soubor, jako MIDI nebo nahrát přímo z Hydrogenu do Ardouru.

Hydrogen taky podporuje MIDI vstup, takže do něj můžete nahrávat například přímo z vaší elektronické bicí soupravy.

Instalace

Jediné, co je potřeba, je balíček hydrogen.

(pro Ubuntu: $ sudo apt-get install hydrogen )

Předvolby

Jako první si prohlédneme nastavení Hydrogenu. Okno Předvolby najdeme v menu Zobrazit -> Předvolby nebo jej spustíme klávesovou zkratkou Alt+P.

Obecné

Zde můžete rozkázat automatické spouštění projektu nebo playlistu, se kterým jste naposledy pracovali. Také zde můžete nastavit časovou kompenzaci, pro vyrušení zpoždění mezi klávesnicí a počítačem. V položce Maximum number of bars nastavíte maximální počet taktů ve skladbě.

Předvolby - Obecné

Audio systém

První položkou zde je výstup pro zvuk, my můžeme rovnou nastavit JACK. Položku Napojit na výchozí stereo výstup můžeme nechat zaškrtnutou - výstupy z Hydrogenu se v JACKu rovnou propojí. Položka create per-instrument outputs nám k dvěma základním výstupům Hydrogenu (stereo kanály) připojí za každý nástroj jeden výstup. To se nám může hodit, pokud máme v plánu individuální pozdější úpravy efektů atd.

Předvolby - Audio systém

MIDI systém

Pro případné nastavení MIDI vstupů je zde karta MIDI systém.

Vzhled

Zde nastavíte fonty a grafické prostředí.

Hlavní panel

Hlavní panel Hydrogenu

První část panelu je věnována pohybu po časové ose, je zde zobrazena časová pozice a tlačítka pro pohyb. Jako další je zde možnost výběru mezi přehráváním Patternu (jednoho rytmu) nebo Songu (celé skladby složené z jednotlivých patternů). Po rozkliknutí tlačítka B C se zobrazí nastavení rytmu (základní rytmus je 4/4, zde se dá změnit). V další části se nastavuje tempo, tlačítkem můžete spustit zvuk metronomu. Dále je zde nastavení MIDI vstupu a jako poslední jsou tlačítka pro zobrazení okna s mixérem a nástrojovým panelem.

Editor skladby

Zde se dávají dohromady jednotlivé patterny, aby vytvořily jeden celek - skladbu.

Editor skladby

Tlačítkem CLEAR vymažete všechny vložené patterny (nikoliv jejich obsah ale jejich uspořádání), tlačítkem + přidáte nový pattern.

Pokud chceme umístit pattern do jisté části skladby, stačí kliknout do vybraného čtverečku, ty udávají pozici ve skladbě.

Editor patternu

V editoru patternů se skládají dohromady jednotlivé rytmy složené z bicích nástrojů.

Editor patternu

Položka SIZE udává počet taktů v jednom patternu, položka RES. udává, jak dlouhé noty se mají zobrazovat (od čtvrťových po čtyřiašedesátinové, možnosti s T za číslem jsou pro triolové - swingové cítění).

Do volného místa můžete umísťovat jednotlivé údery. Pokud kliknete pravým tlačítkem na název části nástroje (např. kick) můžete nástroj vymazat, vymazat zadané údery, vyplnit pattern tímto nástrojem po určitých intervalech (Fill notes) a nebo nastavit náhodnou sílu úderů.

V dolní části je prostor pro editaci síly úderu, panoramy a odchylek úderů (záleží na výběru položky).

Údery můžete také vkládat v reálném čase, červeným tlačítkem v hlavním panelu spustíte nahrávání a tlačítky klávesnice „bubnujete".

Nástrojový panel

Slouží k úpravě zvuků a přístupu k souborovým knihovnám. Pokud ho nemáte zobrazený, docílíte toho z menu Zobrazit nebo klávesovou zkratkou Alt+I

Nástroj

Zde se nastavují vlastnosti jednotlivých zvuků.

Knihovna zvuků

V systémových bicích sadách si vybíráte použitou bicí soupravu. Na zvolenou soupravu klikněte pravým tlačítkem a zvolíte Nahrát. Nové soupravy získáte importováním knihovny (Nástroje -> Import knihovny), aktualizujte seznam a vyberte si novou knihovnu.

Můžete si také uložit vámi vytvořený pattern k pozdějšímu použití. V editoru skladby klikněte na pattern pravým tlačítkem a zvolte Uložit pattern. Ten se zobrazí v knihovně zvuků, přetáhnutím do seznamu patternů v editoru skladby ho vložíte do projektu.

Mixér

Mixér zobrazíte buď z menu Zobrazit, a nebo zkratkou Alt+M.

Mixér

Zde můžete nastavit hlasitost nástrojů, jejich umístění v panorámě a použití LADSPA efektů. Tlačítkem BYP efekty umlčíte. Úplně vpravo je nastavení hlasitosti celku a nastavení lidského faktoru - VELOCITY (nepřesnost síly úderů), TIMING (nepřesnost úderů do rytmu), SWING (kolísání tempa).

Nahrávání

Nyní se dostáváme k tomu podstatnému - nahrávání do Ardour přes JACK.

Export, import

První a tou nejjednodušší možností je exportovat skladbu z Hydrogenu do hudebního formátu (např. wav) a importováním do Ardour. Export provedeme z menu Projekt -> Export skladby (Ctrl + E) a do Ardour importujeme z menu Projekt -> Zavést (Ctrl + I).

Přímé nahrávání

Druhou možností je nahrávat výstup celé skladby z Hydrogen přímo do Ardour.

V Ardour vytvoříme novou stereo stopu, v okně Spojení v QJackCtl propojíme výstup Hydrogenu out_L a out_R do vstupů nové stopy v Ardour Audio 1/in 1 a Audio 1/in 2.

V Hydrogenu vybereme přehrávání celého skladby (zaškrtnutí SONG) a přesuneme se na začátek. V Ardour vybereme novou stopu a spustíme nahrávání. Teď se rychle přesuneme do Ardour a spustíme skladbu. Teď už probíhá nahrávání, stačí jen počkat na dokončení.

Nahrávání z Hydrogenu do Ardour

Nahrávání jednotlivých nástrojů

Možná budete chtít nahrát nástroje jednotlivě do samostatných stop, může to být výhodné pro pozdější úpravu při masteringu. Tato možnost se podobá té předchozí. V Předvolbách - Audiosystém zaškrtněte možnost create per-instrument output. Nyní vytvořte v Ardour tolik mono stop, kolik máte nástrojů k nahrávání. A v okně Spojení spojte jeden kanál od každého nástroje k příslušnému vstupu Ardour (je vhodné si stopy v Ardour pojmenovat podle nástrojů).

Spojení nástrojů z Hydrogenu do Ardour

Nyní můžete spustit nahrávání jako v možnosti s přímým nahráváním.

Nahrávání do více stop

A to je pro dnešek vše. Pokud se chcete o Hydrogenu dozvědět více, navštivte oficiální stránky www.hydrogen-music.org.

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

Odkaz 7.2.2012 12:19 František Kučera




Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

22.8.2014 7:15 /MaReK Olšavský
Google chce Chromebooky (různých výrobců) prosadit i v enterprise sféře, proto začal spolupracovat s Citrixem. Citrix, jakožto leader terminálových řešení, může Google pomoci prosadit se v segmentu, který je více výdělečný, než retailový trh.
Přidat komentář

22.8.2014 7:15 /MaReK Olšavský
Canonical spojil síly s The Khronos Group, aby pomohl s vývojem pro nástupce X Window serveru. Vývoj OpenGL implementace tím získává cenné posily.
Přidat komentář

21.8.2014 7:09 /MaReK Olšavský
Mezi významné uživatele GNU/Linuxu patří i Evropská Vesmírná Agentura (ESA), která používá 390 serverů se SLES, ale openSUSE je zde „doma“ už delší dobu.
Přidat komentář

20.8.2014 7:02 /MaReK Olšavský
Lehký úvod pro nasazení Dockeru přinesl web Opensource.com. Autor vysvětlil nejen první kroky v nasazení Dockeru, ale i filosofii kontejnerů.
Přidat komentář

20.8.2014 7:02 /MaReK Olšavský
AMD se snaží konkurovat Intelu i na poli SSD disků, ohlásila Radeon R7 Series SSD (oznaření Radeon může mást, tentokrát nejde o GPU). SSD obsahuje MLC NAND čipy Toshiba A19, s kontrolerem Barefoot 3 M00 a základní verze (120 GB) se prodává za US$ 100.
Přidat komentář

19.8.2014 16:39 /Miloslav Ponkrác

C++ schválilo standard C++14.. Ještě je třeba dokončit editační práce na finální verzi dokumentů standardu.

Takže C++ bude mít velmi brzy 3 základní standardy: ISO C++98/03, ISO C++11 a ISO C++14. Všechny novější standardy jsou vzájemně výborně zpětně kompatibilní se staršími (až ne velice nepodstatné drobnosti), takže C++ programátor je může vnímat pouze jako vzájemné rozšiřování.


Přidat komentář

19.8.2014 7:53 /MaReK Olšavský
Rusko to evidentně myslí s odklonem od velkých dodavatelů software vážně. Přechod začalo ministerstvo zdravotnictví, jež nahrazuje produkty Microsoftu a Oracle řešeními na bázi GNU/Linuxu a PostgreSQL,
Přidat komentář

19.8.2014 7:53 /MaReK Olšavský
Nostalgie za původním vzhledem a chováním desktopu GNOME, které bylo uživatelsky mnohem lepší, vedla k vytvoření nového desktopu MATE. Ubuntu, jakožto nejpopulárnější distribuce a původně i „vlajková loď“ GNOME, má i fork s MATE, jenž se stane oficiální větví, čímž se zařadí po bok Kubuntu, Xubuntu a Lubuntu.
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

19.8.2014 11:02 / Le-Ze
Python s Lighttpd

15.8.2014 3:12 / Miloslav Ponkrác
Re: Kdyby autoři BeoSu nebyli blbci

15.8.2014 3:01 / Miloslav Ponkrác
Re: WIFI ůprava paketů připojených zařízení

15.8.2014 2:56 / Miloslav Ponkrác
Re: Linus tedy střílí do unixové architektury

13.8.2014 18:58 / Aleš Hakl
Re: Linus tedy střílí do unixové architektury

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2014) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze | zákony online