LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> Audacity III. - Efekty a ekvalizace

V minulém článku jsme se zabývali samotným nahráváním. Nyní přijde na řadu oprava případných chyb, efekty a ekvalizace.

7.12.2011 00:00 | Petr Horáček | Články autora | přečteno 6540×

Oprava chyb

Nejideálnější by samozřejmě bylo nahrát vše bez chyb – ušetříme si tím spoustu času a máme jistotu, že bude skladba celistvá. Pokud se vám z jakéhokoli důvodu nepovede nahrát stopu bezchybně (ani na více pokusů), jsou zde různé možnosti opravy:

  • Nahrazení části – jednoduše nahrajeme znovu část skladby ve které se vyskytla chyba a nahradíme původní obsah. Je lepší nahrazovat větší celky, jako například celou sloku, aby bylo nahrazení co nejméně nápadné, ale není to nutné. Tento způsob opravy se nemusí hodit vždycky, je ideální pro nahrazení části zpěvu nebo nástrojů s krátkým dozvukem.

  • Nahrazení části s částečným překrytím – u některých nástrojů nám může jejich dozvuk bránit v prostém nahrazení (dozvuk z předchozí části může zasahovat i do části, kterou chceme nahradit a při prostém nahrazení by byl zvuk „useknutý“) v těchto případech nahrajeme opravovanou část do nové stopy a zeslabením jedné a zesílením druhé necháme stopy splynout. Provedeme v podstatě to samé, jako při vkládání úryvku do jiné písně, které jsme si popsali v prvním díle seriálu.

  • Změna výšky tónu – při přehmatu v hraní se dá použít efekt pro změnu výšky tónu (Efekty → Změnit výšku). Efekt sám zjistí tón vybraného úseku stopy a nabízí několik možností pro jeho změnu: v počtu půltónů, v procentech, a nebo frekvenci.

Pluginy

Do Audacity se dá nainstalovat spousta pluginů, poskytujících nové efekty, generátory a více možností pro analyzování zvuku.

Existují tři typy pluginů: Standardní efekty (základní výbava Audacity), LADSPA, Nyquist a VST (ten je dostupný jen pro Windows a Mac), lze je nainstalovat buď manuálně (návod bývá na stránce onoho pluginu) nebo přes správce balíčků.

Doporučuji balíček pluginů CAPS ( http://www.quitte.de/dsp/caps.html). Pro instalaci se dá použít správce balíčků, stačí jen vyhledat „CAPS“ a spustit instalaci.

Po instalaci pluginů a restartování Audacity, by měly být nové pluginy ihned dostupné v nabídkách. Pokud chcete některé skrýt, zrušte jejich zobrazení v nabídce nastavení (Úpravy → Preferences → Effects).

Efekty

Nyní si popíšeme vlastnosti nejdůležitějších zvukových efektů Audacity.

Reverb

Reverb neboli hall simuluje dozvuk charakteristický pro uzavřené prostory. Balíček CAPS obsahuje reverb efekty pod názvy: Plate, Plate2x2, JVRev.

Nastavitelné hodnoty:
  • bandwidth – nastavuje útlum vysokých frekvencí zvuku ještě před posláním signálu do okruhu efektu.

  • tail – délka dozvuku. Větší délka dozvuku navozuje větší vzdálenost zdroje zvuku nebo větší místnost.

  • damping – nastavuje útlum vysokých frekvencí ve zvuku.

  • blend – poměr hlasitosti mezi původním signálem (dry) a dozvukem (wet). Čím vyšší hodnota, tím větší je hlasitost dozvuku.

Echo

Echo neboli delay přidává k původnímu zvuku ozvěnu, původní zvuk se několikrát zopakuje a postupně se zeslabuje. Echo je obsažené už v základní instalaci Audacity.

Nastavitelné hodnoty:

  • čas zpoždění

  • faktor dozvuku – násobek hlasitosti ozvěny oproti původnímu zvuku

Kompresor

Pokud je na nahrané stopě, proti vaší vůli moc velká dynamika (v některých částech je zvuk moc slabý a jinde naopak silný.), můžete použít nástroj Kompresor, který slabé části zesílí a naopak. Je obražen v základní instalaci Audacity.

Nastavitelné hodnoty:
  • práh – úroveň zvuku, která je potřebná pro aplikaci kompresoru

  • noise floor – spodní hranice síly zvuku pro použití kompresoru. Zvuk pod touto hranicí se nebude zesilovat (tím se zabraňuje zesilování šumu atd.)

  • ratio – udává sílu komprese

  • attack time – doba od překročení prahu, za kterou se spustí komprese.

  • decay time – udává dobu, za kterou se kompresovaný zvuk vrátí zpět do normální hodnoty

Zkreslení

Pro tzv. clipping CAPS nabízí efekt Clip, stačí pouze nastavit míru zkreslení.

Simulátory

Existuje spousta pluginů simulujících skutečné aparáty. V balíčku CAPS jsou efekty simulující zesilovač (většinou začínají Amp-), předzesilovač (Preamp-) a reprobox (Cabinet). S nimi lze dosáhnout mnoha „zvuků“. Pomocí přednastavení u některých efektů můžete dostat zvuk legendárních zesilovačů a reproboxů pouhým výběrem čísla, je to jen na vás. Podrobnější specifikace a přednastavení naleznete na http://quitte.de/dsp/caps.html#Emulation .

Kvákadlo

Kvákadlo mění frekvenci signálu a vytváří zvuk podobný kvákání. Ve standardních efektech Audacity je efekt Kvákadlo (Wahwah), v balíčku CAPS je efekt AutoWah.

Chorus, Phaser, Sweep

Další kytarové efekty.

Ekvalizace

Zvýraznění těch správných frekvencí má velký vliv na výsledný zvuk nástroje. Doporučuji nastudovat článek Frekvence, panorama a hloubka z portálu Muzikus.cz ( http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-clanky/Frekvence-panorama-a-hloubka-Tema-mesice~21~srpen~2007/  ), v části Frekvence jsou užitečné rady pro aplikaci ekvalizéru.

Použití ekvalizéru:

Vyberte stopu a spusťte ekvalizér (Efekty → Ekvalizace), můžeme pracovat buď rovnou s křivkou, vytvářením uzlů a posouváním, a nebo s grafickým ekvalizérem (Graphic EQ) a posouvat křivku pomocí posuvníků. Posuvníkem Lenght of Filter nastavujeme zakulacení křivky. Vytvořenou křivku můžeme uložit a později použít (tlačítko Save/Manage Curves).

Příklad:

Ekvalizace elektrické kytary – podle výše uvedeného článku by křivka při ekvalizaci měla vypadat asi takto:

To je pro tentokrát vše. V dalším díle budeme pokračovat tvorbou panoramatu a hloubky nahrávky.

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

Nejsou žádné diskuzní příspěvky u dané položky.



Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

28.11.2014 7:08 /MaReK Olšavský
Blížící víkend lze využít i na prozkoumání nové verze Battle for Wesnoth 1.12, která přináší především vylepšení ve správě add-ons. Instalace, na konci, je zatím napsána pro sestavení ze zdrojových kódů.
Přidat komentář

28.11.2014 7:08 /MaReK Olšavský
Alternativní ReactOS potkalo několik novinek, z nichž je nejvidětelnější nový Explorer (podobný tomu z Windows 2003), ale i prvního placeného vývojáře. Snad se jednou dočkáme produkční verze systému s nativním Win-API.
Přidat komentář

27.11.2014 7:10 /MaReK Olšavský
Malý desktop s distribucí Ubuntu a použitelným dostatkem RAM, to vše se SoC rodiny Cortex-A9, představila začínající společnost „Imp“. Cena do US$ 200,— je příjemná a dnes už by měl takto „slabý“ počítač dostačovat běžným uživatelům.
Přidat komentář

27.11.2014 7:10 /MaReK Olšavský
Na MeetBSD California 2014 prezentoval Jordan Hubbard plány pro příštích 10 let, ve vývoji FreeBSD. Operuje se s pojmy BYOD, cloud, virtualizace. Po výrazné finanční injekci a nasazení na Sony PS4 to vypadá na oživení projektu, jehož svobodný předchůdce tu byl dříve, než dnešní GNU/Linux (který již není možné považovat za alternativní OS).
Přidat komentář

27.11.2014 7:10 /MaReK Olšavský
O rozdílech mezi prohlížeči Google Chrome a Chromium nemá hodně uživatelů jasno, často je Chromium popisováno jen slovy „otevřená verze Chrome“. Stručné vysvětlení ukáže, kolik toho je, co Google nechává jako uzavřené kódy, většinou jde o technologie, které sice smí používat, ale nesmí je zveřejnovat.
Přidat komentář

26.11.2014 7:10 /MaReK Olšavský
Vyšel fork FreeBSD, DragonglyBSD 4.0, který je pouze ve verzi x86-64 (a 32 bitová verze ani není naplánována), zvedá limit souběžně podporovaných procesorů na 256, nebo vylepšuje podporu OpenGL renderování.
Přidat komentář

24.11.2014 7:19 /MaReK Olšavský
O přízeň uživatelů kodeků se uchází 2 balíky, FFmpeg a Libav (který je forkem FFmpeg, vzniklým v roce 2011).Mainstreamové distribuce, jako Debian, Ubuntu, nebo Fedora, používají Libav, ale Ubuntu by se mělo vrátit k FFmpeg, počínaje verzí 15.04. Ubuntu tímto činí další krok, který je nezávislý na mateřské distribuci Debian.
Přidat komentář

24.11.2014 7:19 /MaReK Olšavský
Blíží se dlouhé zimní večery a Steam přichází s nabídkou simulátoru kozy :-) za příjemných 9,99 €, samozřejmě i ve verzi pro GNU/Linux. Kolik toho zvládne jedna koza sežrat a zničit?
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

11.11.2014 14:24 / Libor Suchý
Nekonečný while cyklus

10.11.2014 19:09 / Libor Suchý
Re: tabulka - bitovy sucet

10.11.2014 19:03 / Libor Suchý
Re: tabulka - bitovy sucet

24.10.2014 17:47 / Petr Ježek
Andreas

16.10.2014 7:56 / Leo
Sanba

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2014) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze | zákony online