LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server

Perl Zvyšováním abstrakce lze z procesů a nízkoúrovňových událostí postupně budovat stále větší a větší celky. Na CPANu máme řadu modulů, které fungují například jako socket servery.

1.11.2011 00:00 | Jiří Václavík | Články autora | přečteno 3673×

Na základě POE lze vytvářet i aplikace pro meziprocesovou komunikaci. Typicky slouží k vytváření klientů a serverů.

Existuje velké množství modulů, které začínají na POE::. Ty obsahují různé nástroje, které nám usnadní vytváření většiny POE aplikací. Nejprve se tedy stručně podívejme, co za nástroje nám vlastně POE:: moduly nabízejí.

  • Komponenty (POE::Component::) - komponenta je proces, který spravuje jiné procesy, může jít například o předpřipravený server
  • Wheels (POE::Wheel::) - základní algoritmy, které pomáhají s praktickými úkoly napříč různými servery; například vytvoření spojení se serverem
  • Drivery (POE::Driver::) - implementace IO vrstvy
  • Filtry (POE::Filter::) - konvertují nějaká data z jednoho formátu do jiného

Zajímat nás budou hlavně moduly typu Wheel a Component. Za chvíli se s nimi setkáme a uvidíme více.

Příklad - server jako kalkulačka

Budeme si demonstrovat základní postup při používání různých POE:: modulů.

Zkusíme si napsat jednoduchý server a klient. Server bude zpracovávat dotazy na výpočet a posílat je zpět klientům. Na zpracování můžeme použít například nějaký kalkulátor typu bc nebo dc.

Server

Především použijeme již připravený modul POE::Component::Server::TCP. To nám výrazně usnadní práci a výsledný zdrojový kód několikanásobně zkrátí. Abychom si demonstrovali také nějaký POE::Wheel modul, použijeme POE::Wheel::Run, který nám bude externě spouštět úlohy v kalkulátoru.

Používáme-li nějaké doplňkové moduly, můžeme je uvést bez POE:: jako parametr use POE. Jinak řečeno, pokud využijeme POE::Component::Server::TCP, můžeme POE zavést tímto příkazem.

use POE qw(Component::Server::TCP);

Nadále však bude fungovat i několikanásobné volání use, kterému zde budeme dávat přednost.

Pak již bude základní kostra programu skoro stejná jako u našich příkladů z minulého dílu. Jediným drobným rozdílem bude to, že místo POE::Session budeme vytvářet instanci POE::Component::Server::TCP, která se o vytvoření POE::Session postará sama.

#!/usr/bin/perl
use warnings;
use strict;
use POE;
use POE::Component::Server::TCP;
use POE::Wheel::Run;

POE::Component::Server::TCP->new(
    # tady bude všechno důležité
);

POE::Kernel->run;

Nyní tedy stačí napsat vnitřnosti serveru, to jest parametry ve tvaru klíč - hodnota. Ostatně, jak uvidíme i dále, vše v POE jsou vlastně parametry tvaru klíč - hodnota. Jedním z klíčů bude InlineStates, se kterým jsme se setkali již minule. Ten bude uchovávat některé ovladače.

    InlineStates => {
        # ovladače
    }

Dalším klíčem bude Port, kde uvedeme, na kterém portu budeme očekávat klienty.

    Port  => 22224,

Pak ještě ošetříme dvě speciální události, které mají definovaný vlastní klíč (o to se stará POE::Component::Server::TCP) - ClientConnected, ClientInput. To jsou události, které nastanou, jakmile se klient připojí, odpojí resp. pošle dotaz. Samozřejmě, že takových událostí existuje celá řada. Jejich vyčerpávající přehled je uveden v dokumentaci.

Jakmile se uživatel připojí, slušelo by se poslat mu uvítací zprávu. Vyvoláme tedy událost vitejte, kterou budeme muset později dopsat do InlineStates.

    ClientConnected => sub {
        $_[KERNEL]->yield("vitejte");
    }

Nejkomplikovanější ovladač bude ClientInput. Všimněme si, že jako parametr označený ARG0 dostaneme vstup od klienta, který můžeme dále zpracovávat.

Nás nyní bude zajímat hlavně to, jak použijeme avizované POE::Wheel::Run, které se má postarat o zavolání kakulátoru. Předně si ujasněme, jaký shellový příkaz budeme vlastně volat. Zvolme si například kalkulátor bc, který příkazy zpracovává takto.

$ echo '2+3' | bc -l

Zavoláme tedy POE::Wheel::Run a předáme mu šablonu pro tento příkaz pod klíčem Program. Ještě musíme předat další dva parametry s hodnotami - StdoutEvent (parametrem bude jméno ovladače, který bude volán, jakmile náš příkaz vyprodukuje výstup na STDOUT) a CloseEvent (to je zas znamení, že je výstup dat z volaného příkazu u konce).

Takto tedy může vypadat ošetření v ovladači ClientInput.

    ClientInput => sub {
        my $data    = $_[HEAP];
        my $vypocet = $_[ARG0];

        if ($data->{cmd} or $vypocet =~ m/\\'/) {
            return;
        }

        $data->{cmd} = POE::Wheel::Run->new(
            Program      => "echo '$vypocet' | bc -l",
            StdoutEvent  => "odpoved",
            CloseEvent   => "konec",
        );
    },

Nyní nám zbývá dopsat ovladače vitejte, odpoved a konec. Poznamenejme nejprve, že data klientovi odešleme metodou put. První dva budou prostým odesláním dat klientovi. Ten třetí uklidí nepořádek, který v $_[HEAP]->{cmd} nechal POE::Wheel::Run.

    InlineStates => {
        odpoved => sub {
            my $odpoved = $_[ARG0];
            $_[HEAP]->{client}->put($_[ARG0]);
        },
        konec => sub {
            delete $_[HEAP]->{cmd};
        },
        vitejte => sub {
            $_[HEAP]->{client}->put("Vítejte na POE serveru");
        },
    },

Dodejme, že u tohoto serveru uživatel musí zadávat korektní dotazy, jinak se odpovědi nedočká.

Připojení na server

K serveru se samozřejmě můžeme připojit běžnými nástroji jako například telnet. Spustťme tedy server a na nějaké jiné konzoli spustíme telnetového klienta.

$ telnet localhost 22224
Trying ::1...
telnet: connect to address ::1: Connection refused
Trying 127.0.0.1...
Connected to localhost.
Escape character is '^]'.
Vitejte na POE serveru
5*7
35

Klient

Ačkoliv se můžeme připojit telnetem nebo jinými běžnými klienty, napíšeme si také svého vlastního. Ten bude opět používat POE.

Klient bude fungovat na základě podobné logiky jako server. Pro usnadnění použijeme komponentu POE::Component::Client::TCP. Kostra aplikace opět vypadá následovně. Rovnou přidáme zřejmé parametry pro port a hostitele.

#!/usr/bin/perl
use warnings;
use strict;

use POE;
use POE::Component::Client::TCP;

POE::Component::Client::TCP->new(
    RemoteAddress => "localhost",
    RemotePort => 22224,
    # tady bude náš klient
);

POE::Kernel->run();

POE::Component::Client::TCP opět sám generuje řadu událostí, na které je snadné reagovat. Například událost Connected se objeví, jakmile jsme připojeni k serveru.

    Connected => sub {
        print "Jsme připojeni\n";
    }

Nás však bude zajímat především událost ServerInput, ke které dojde, jakmile nám server pošle data. Data opět máme dostupná pod proměnnou $_[ARG0]. Data tedy přijmeme, zobrazíme (poprvé to bude uvítací zpráva, následně pak výsledky na naše dotazy) a poté můžeme provádět dotazy. Na to si vytvoříme vlastní ovladač proved.

    ServerInput => sub {
        my $odpoved = $_[ARG0];
        print "Výsledek: $odpoved\n";
        $_[KERNEL]->yield("proved");
    },

Uvnitř proved se uživatele nejprve zeptáme na příkaz a poté ho pošleme serveru. Ještě můžeme například ošetřit, zda uživatel náhodou nechce program ukončit.

    InlineStates => {
        proved => sub {
            print "příkaz> ";
            my $cmd = <STDIN>;
            if($cmd =~ m/\A(?:quit|q|exit|konec)/){
                $_[KERNEL]->yield("shutdown");
                return;
            }
            $_[HEAP]{server}->put($cmd);
        }
    }

Závěr

Nyní tedy máme jak server tak klienta. Ke stažení jsou zde: server.pl, klient.pl. Můžeme si zkusit spustit server a jednoho nebo několik klientů. S klientem lze pracovat například takto.

$ perl klient.pl
Jsme připojeni
Výsledek: Vitejte na POE serveru
příkaz> scale=50;4*a(1)
Výsledek: 3.14159265358979323846264338327950288419716939937508
příkaz> 2+3
Výsledek: 5
příkaz>

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

Nejsou žádné diskuzní příspěvky u dané položky.



Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

23.10.2014 7:13 /MaReK Olšavský
CERN používá OpenStack přibližně rok. Jaké je aktuální používání při výzkumu ukazuje článek na OpenSource.com. Vyprodukovaných dat, z měření, není malé množství a pro jejich zpracování je potřebný výkon několikatisíců serverů a pracovních stanic.
Přidat komentář

23.10.2014 7:13 /MaReK Olšavský
Prodejce starších her; jež jsou často hratelnější, než moderní grafické orgie; Good Old Games dosáhl milníku 100 her připravených pro Linux (nejde o portace, ale připravené konfigurace DOSBoxu/Wine).
Přidat komentář

23.10.2014 7:13 /MaReK Olšavský
O malou reklamu pro Ubuntu se postaral Andy Swan, se svým laptopem, při analýze počasí pro tragickou Velkou Cenu Japonska 2014 (Formule 1).
Přidat komentář

22.10.2014 7:19 /MaReK Olšavský
Programovacímu jazyku Swift, jenž nedávno zveřejnil Apple a je uzavřený, vzniká svobodná odpověď Phoenix (repozitář). Jazyk bude stejný, takže lze očekávat, že se Apple bude bránit i soudně. Název Phoenix už nejspíše také někdo používá, starší pamatují, že se tak chvíli jmenoval dnešní Mozilla Firefox.
Přidat komentář

22.10.2014 7:19 /MaReK Olšavský
Programátorům v PHP je určen nástroj RIPS, který jim pomůže odhalit zranitelnosti v jejich kódu. Pokud znáte další nástroje, podělte se o ně v diskusi.
Přidat komentář

22.10.2014 7:18 /MaReK Olšavský
HDMI sticků, které povyšují možnosti TV, je na trhu nepřeberné množství, ale Apec Electronics se nepokouší zaujmout nejlevnější cenou. Za US$ 110 dostanete Android běžící na 4 jádrovém Atomu (takže platformu x86), přičemž místo Androidu lze pořídit verzi s MS Windows 8.1.
Přidat komentář

21.10.2014 7:34 /MaReK Olšavský
Ačkoliv je Debian poměrně konzervativní distribucí, je kolem něj živo. Vedle vydání Debianu 7.7 může zaujmout skupina vývojářů, kteří chystají další fork Debianu, jenž chtějí „osadit“ systemd, namísto stávajícího sysvinit.
Přidat komentář

21.10.2014 7:17 /MaReK Olšavský
OpenBSD se, nedlouho před vydáním další finální verze, dostalo k významnému milníku, 300 000. commitu v repozitářích.
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

16.10.2014 7:56 / Leo
Sanba

13.10.2014 7:20 / MaReK Olšavský
Re: PDF a podpis

10.10.2014 8:01 / Hynek Beran
PDF a podpis

10.10.2014 7:41 / Dusan Hlavac
Re: Takže nic.

10.10.2014 6:36 / MaReK Olšavský
Re: Může, ale nemusí

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2014) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze | zákony online