LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> Perl (144) - POE - událostmi řízené programování

Perl Jak lze v Perlu psát událostmi řízené programy a co to vlastně je?

18.10.2011 00:00 | Jiří Václavík | Články autora | přečteno 6319×

POE je slovy svého autora framework pro multitasking a networking pro libovolné událostní smyčky. Znamená Perl Object Environment (nebo libovolný z dalších akronymů ze stránky poe.perl.org).

Před bližším popisem si pro navození alespoň nějaké představy vzpomeňme na používání grafických toolkitů. Zpravidla jsme vždy volali funkci s názvem mainloop nebo podobným. Ta sloužila k rozběhnutí smyčky událostí. Program vždy čekal na události od uživatele, na které vzápětí nějak reagoval.

Pojďme se na to ale podívat postupně a podrobněji.

Událost

Co je to událost? Podívejme se na pár příkladů "ze života".

  • bazén je napuštěn
  • voda dosáhla bodu varu
  • jídlo je hotové
  • autobus přijel na zastávku

Dalo by se s nadsázkou říct, že reálný svět je naprogramován právě pomocí reakcí na události. Vše má svůj důvod a vše je reakcí na nějakou událost.

Našim účelům budou blíže méně abstraktní příklady z IT života. Co může být událostí?

  • start programu
  • klik levým tlačítkem do určené oblasti
  • stisk ENTER
  • konec reakce na jinou událost

Událostmi řízené programování

Na základě emitování událostí a jejich obsluhování k tomu napsanými ovladači lze vytvořit spletitou síť, která bude něco smysluplného dělat. Pro analogii bychom opět mohli zajít do reálného světa.

Dostaneme-li na začátku programu událost _start, můžeme ji na základě okolností, vstupů atd. masivně rozvinout, přičemž nám jako programátorům stačí pouze napsat ovladače. O ostatní se postará toolkit (v našem případě POE). Naopak, vykonáno bude jen to, co je důsledkem události, která skutečně nastala. Bez událostí se žádná činnost sama neděje.

Toto paradigma se nazývá událostmi řízené programování (event-driven programming).

Událostmi řízené programování, POE a Perl

Dvěma základními součástmi POE, které budeme používat v každém programu, jsou POE::Kernel a POE::Session. Stručně řečeno, instance POE::Session jsou úkoly nebo procesy, které jsou spravovány pomocí POE::Kernel. Každý úkol má například vlastní data nebo zdroje. POE::Kernel vše řídí a rozvrhuje, kdy se má co dělat.

Vytvoření POE programu tedy zahrnuje vytvoření jednoho nebo několika úkolů (sessions), které budou obsluhovat nějaké události. Například můžeme obsloužit událost _start, která se emituje jako vůbec první událost po spuštění smyčky událostí. Existují již některé předdefinované události (první událost a poslední událost), ostatní si musíme dle potřeb nadefinovat sami.

Jak můžeme obsluhovat události? K události může (pak je obsloužena) nebo nemusí (pak je ignorována) být přiřazen ovladač. Ovladač je obyčejný podprogram, který se po vyvolání události provede.

Jakmile již není na obzoru žádná událost, úkol vyvolá událost _stop a ukončí se.

Hello World

Na úvod si ukážeme program, který bude mít jeden jednoduchý úkol - po startu vypsat text.

Vytvoříme tedy objekt typu POE::Session, kterému předáme požadované parametry. Již víme, že po spuštění smyčky událostí se emituje signál _start. Pro něj tedy napíšeme jednoduchý ovladač. Také si napíšeme ovladač pro událost _stop, která nastane těsně před zánikem POE::Session.

Po nadefinování ukolů nesmíme nikdy zapomenout spustit smyčku událostí. To provedeme voláním POE::Kernel->run.

Takto tedy bude vypadat náš první POE program.

#!/usr/bin/env perl
use strict;
use warnings;
use POE;

POE::Session->create(
    inline_states => {
        _start => sub {
            print "Hello World\n";
        },
        _stop => sub {
            print "Bye World\n";
        }
    },
);

POE::Kernel->run;

Vlastní data a vyvolávání vlastních událostí

Podívejme se na další příklad. Napíšeme si simulaci odpočítávání a startu. Schéma programu bude stejné, akorát změníme nastavení POE::Session.

Opět musíme obsloužit událost _start. Ta bude sloužit jako inicializace. Poté musíme vyvolat jinou událost, která se bude starat o odpočítávání. Nazvěme ji například countdown.

Ale popořádku. Jak tedy vyvoláme událost? Musíme zavolat metodu yield s parametrem, kterým je název události. Metodu budeme volat nad naší instancí POE::Kernel. Tu získáme jako jeden z parametrů ovladače. Nemusíme si pamatovat který, protože již máme do programu vyexportované konstanty, které toto pořadí mapují. Jinými slovy v $_[KERNEL] máme tento objekt uložen.

Druhou podstatnou věcí jsou soukromá data procesu. Ta můžeme ukládat pomocí parametru $_[HEAP] (HEAP je opět importovaná konstanta z POE), který je odkazem na datovou strukturu. My si takto uložíme počet sekund, které zbývají do startu.

Jak bude vypadat ovladač pro událost countdown? Zde musíme udělat několik věcí: Odečíst jednu sekundu, počkat a dále se zachovat podle aktuální situace. Jestliže již žádné sekundy nezbývají, došlo na start. V opačném případě opět budeme emitovat signál vyvolávající událost countdown.

Celý program může vypadat následovně.

#!/usr/bin/env perl
use strict;
use warnings;
use POE;

our $sekund = 10;

POE::Session->create(
    inline_states => {
        _start => sub {
            my $kernel = $_[KERNEL];
            my $data   = $_[HEAP];

            $data->{sekund} = $sekund;

            print "POE::Session běží\n";
            print "  Start za $sekund sekund\n";

            $kernel->yield("countdown");
        },
        _stop => sub {
            print "POE::Session končí\n";
        },
        countdown => sub {
            my $kernel = $_[KERNEL];
            my $data   = $_[HEAP];

            sleep 1;

            $data->{sekund}--;

            if($data->{sekund} > 0){
                print "  Start za " . $data->{sekund} . " sekund\n";
                $kernel->yield("countdown");
            }
            else{
                print "  Odstartováno!\n";
            }
        }
    }
);

print "POE::Kernel se spouští\n";
POE::Kernel->run;
print "POE::Kernel ukončen\n";

Zkusíme-li ho spustit, vypíše se postupně následující výstup.

$ perl start.pl
POE::Session běží
  Start za 10 sekund
POE::Kernel se spouští
  Start za 9 sekund
  Start za 8 sekund
  Start za 7 sekund
  Start za 6 sekund
  Start za 5 sekund
  Start za 4 sekund
  Start za 3 sekund
  Start za 2 sekund
  Start za 1 sekund
  Odstartováno!
POE::Session končí
POE::Kernel ukončen
$

Dodejme, že ovladači pro _stop již není poskytován parametr $_[KERNEL]. Nelze tedy již vyvolávat další signály a úkol se nekompromisně ukončí.

Multitasking

Jak si POE poradí, když chce více úkolů reagovat na tentýž signál? Co když POE::Session->create voláme vícekrát?

Nejprve bude užitečné vědět, že pomocí proměnné $_[SESSION] lze uvnitř ovladače získat proměnnou reprezentující aktuální objekt typu POE::Session. Pomocí metody ID získáme jeho jednoznačný identifikátor, který se nám bude hodit pro rozlišování mezi více úkoly.

my $session = $_[SESSION];
my $id = $session->ID;

Každý si nyní může sám zkusit připsat si vlastní POE::Session->create volání. V případě lenosti stačí zkopírovat stávající volání dvakrát (či vícekrát) po sobě (ideálně s doplněným ID do všech komentářů uvnitř ovladačů, aby bylo hezky vidět, který komentář je generovaný kterou session).

Parametry ovladačů

Metodě yield lze volitelně předat další parametry. K těm se pak uvnitř ovladače dostaneme opět přes speciální indexy, například $_[ARG0] (konstanty ARG0ARG9 zastupují čísla 1019).

#!/usr/bin/env perl
use strict;
use warnings;
use POE;

POE::Session->create(
    inline_states => {
        _start => sub {
            my $kernel  = $_[KERNEL];
            my $session = $_[SESSION];
            print "Session " . $session->ID . " spuštěna\n";
            $kernel->yield("udalost", $session->ID);
        },
        udalost => sub {
            my $session = $_[SESSION];
            my $arg     = $_[ARG0];
            print "Session " . $session->ID . " zpracovala signál. Obdrželi jsme parametr: $arg\n";
        },
    }
);

POE::Kernel->run;

Další příklad

Zajímavou aplikací POE je modul Acme::POE::Knee, který simuluje závody poníků.

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

Nejsou žádné diskuzní příspěvky u dané položky.



Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

15.4.2017 15:20 /František Kučera

Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Zajímá tě IoT a radiokomunikace? Přijď na sraz spolku OpenAlt, který se bude konat ve středu 19. dubna od 18:30 v Šenkovně (Sokolská 60, Praha 2).


Přidat komentář

5.3.2017 19:12 /Redakce Linuxsoft.cz
PR: 23. března proběhne v Praze konferenci na téma Cloud computing v praxi. Hlavními tématy jsou: Nejžhavější trendy v oblasti cloudu a cloudových řešení, Moderní cloudové služby, Infrastruktura současných cloudů, Efektivní využití cloudu, Nástrahy cloudových řešení a jak se jim vyhnout.
Přidat komentář

27.2.2017 22:12 /František Kučera
Pozvánka na 137. sraz OpenAlt – Praha: Tentokrát jsme si pro vás připravili neobvyklou akci. Ve středu 1.3. v 17:30 nás přivítá sdružení CZ.NIC ve svých prostorách v Milešovské ulici číslo 5 na Praze 3, kde si pro nás připravili krátkou prezentaci jejich činnosti. Následně navštívíme jejich datacentrum pod Žižkovskou věží. Provedou nás prostory, které jsou běžnému smrtelníkovi nedostupné!
Po ukončení prohlídky se všchni odebereme do hostince U vodoucha, Jagelonská 21, Praha 3 pochutnat si na některém z vybraných piv či dát si něco na zub. Rezervaci máme od 19:30, heslo je OpenAlt.
Ale pozor! Do prostor datového centra máme omezený přístup, dostane se tam pouze 10 lidí! Takže kdo přijde dříve, ten má přednost, a občanky s sebou! Kdo nebude chtít na prohlídku datového centra, může se pomalu přesunout do hostince U vodoucha a u nepřeberné nabídky piv počkat na ostatní.
Přidat komentář

18.1.2017 0:49 /František Kučera
Členové a příznivci spolku OpenAlt se pravidelně schází v Praze a Brně. Fotky z pražských srazů za uplynulý rok si můžete prohlédnout na stránkách spolku. Příští sraz se koná už 19. ledna – tentokrát je tématem ergonomie ovládání počítače – tzn. klávesnice, myši a další zařízení. Také budete mít příležitost si prohlédnout pražský hackerspace Brmlab.
Přidat komentář

8.1.2017 17:51 /František Kučera
Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Přijď na sraz spolku OpenAlt, který se bude konat ve čtvrtek 19. ledna od 18:30 v pražském hackerspacu Brmlab. Tentokrát je tématem srazu ergonomie ovládání počítače – tzn. klávesnice, myši a další zařízení. K vidění bude mechanická klávesnice dasKeyboard, trackball Logitech nebo grafický tablet (a velký touchpad) Wacom. Přineste i vy ukázat svoje zajímavé klávesnice a další HW. V 18:20 je sraz před budovou, v 18:30 jdeme společně dovnitř, je tedy dobré přijít včas. Podle zájmu se později přesuneme do nějaké restaurace v okolí.
Přidat komentář

1.12.2016 22:13 /František Kučera
Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Přijď na sraz spolku OpenAlt, který se bude konat ve čtvrtek 8. prosince od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5). Sraz bude tentokrát tématický. Bude retro! K vidění budou přístroje jako Psion 5mx nebo Palm Z22. Ze svobodného hardwaru pak Openmoko nebo čtečka WikiReader. Přijďte se i vy pochlubit svými legendami, nebo alespoň na pivo. Moderní hardware má vstup samozřejmě také povolen.
Komentářů: 1

4.9.2016 20:13 /Pavel `Goldenfish' Kysilka
PR: Dne 22.9.2016 proběhne v Praze konference Cloud computing v praxi. Tématy bude např. nejnovější trendy v oblasti cloudu a cloudových řešení, provozování ERP v cloudu, o hostování různých typů softwaru, ale třeba i o zálohování dat nabízeném podnikům formou služby.
Přidat komentář

1.9.2016 11:27 /Honza Javorek
Česká konference o Pythonu, PyCon CZ, stále hledá přednášející skrz dobrovolné přihlášky. Máte-li zajímavé téma, neváhejte a zkuste jej přihlásit, uzávěrka je již 12. září. Konference letos přijímá i přednášky v češtině a nabízí pomoc s přípravou začínajícím speakerům. Řečníci mají navíc vstup zadarmo! Více na webu.
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

17.4.2017 19:15 / Jakub shoop
chyba

7.4.2017 15:43 / Som
foreign car repair

31.3.2017 18:33 / David Ostrovsky
Dotazník na obeznámenost s hummusem.

24.3.2017 11:54 / Hui
country cottages

16.3.2017 16:33 / BezvaDesign.cz
Re: Hledám grafika do teamu

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2017) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze