LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> Kontact IV.

Čtvrtý díl seriálu o kontaktu nám pomůže s plánováním času, díky komponentě KOrganizer - kalendáři už snad nezapomenete na důležitou schůzku. Podíváme se na přidávání nových událostí a úkolů a vysvětlíme si jak si nastavit KOrganizer dle našich potřeb. KOrganizer je kalendářem poměrně komplexním, což si demonstrujeme například na přidání vlastních formulářů do dialogu vytváření událostí.

12.7.2011 00:00 | Petr Šigut | Články autora | přečteno 5039×

KOrganizer

Kalendář najdeme v Kontactu pod názvem KOrganizer, jak už plyne z názvu, KOrganizer vám ulehčí organizaci událostí v čase - jedná se o klasickou kombinaci kalendáře a seznamu úkolů.

Při prvním spuštění nás KOrganizer přivítá oknem, jehož největší část zabírá zobrazení kalendáře na aktuální měsíc (zobrazuje se i pár dnů z předchozího a následujícího měsíce), ve sloupci na pravé straně je mini kalendář, prostor pro úkoly, náhled na případnou aktuálně zvolenou událost a přehled kalendářů.

korganizer

Jako první si v KOrganizeru ukážeme základní práci s událostmi a úkoly. Dále se podíváme jaké volby nám KOrganizer nabízí, abychom si jeho rozhraní a chování přizpůsobili dle našich preferencí.

Události

Události jsou z pohledu kalendáře to hlavní - jsou to jakékoli věci plánované v čase. Novou událost vytvoříme kliknutím na tlačítko Událost nebo kliknutím na příslušný čas/den v přehledu. Zobrazí se velmi podrobný dialog pro nastavení detailů události rozdělený na záložky Všeobecné a Účastníci.

korganizer - události

Jediným povinný polem k vyplnění je Název události. Dále si můžeme zvolit, kde se má událost konat, její časové ohraničení a nastavení upomínek. Možnosti upomínek jsou velmi podrobné, lze si nastavit jak často je opakovat, jakým způsobem má být upozorňováno (dialog, zvuk, vlastní skript, odeslat e-mail) - upomínek můžeme mít k jedné událostí více a tyto možnosti libovolně kombinovat.

korganizer - upomínka

Podobně bohaté je nastavení pro opakování události, událost lze opakovat denně až ročně, omezit rozsahy a nastavovat výjimky. Každou událost lze zařadit do několika kategorií (každé kategorii lze nastavit vlastní barvu, více níže v nastavení).

korganizer - události - opakování

Pokud událost vyžaduje nějaký podrobnější popis, slouží nám k tomu textové pole, kde můžeme využít formátování. Delší dokumenty či jakékoli jiné soubory, které chceme mít přidružené k události, lze přidat jako přílohu.

korganizer - přílohy k událostem

Záložka Účastníci nám umožní organizovat události, ve kterých je zainteresováno více osob. Ve výchozím nastavení jsme my (naše e-mailová adresa) přidáni jako organizátor. Kliknutím na tlačítko Nový lze přidat další účastníky. Pokud zatrhneme u účastníka Request response (vyžadovat odpověď) bude mu zaslán e-mail s událostí. Adresáta můžete zadávat ručně nebo využít Knihu adres. Před uložením události se zobrazí potvrzující dialog, jestli chceme e-maily opravdu odeslat.

korganizer - události

korganizer - pozvánky

Odeslaný e-mail má podobu textového souhrnu a přílohy ve formátu ics souboru, aby si účastník mohl přílohu zařadit do svého kalendáře.

korganizer - události - email

Úkoly

Úkoly jsou události, které jsou místo v kalendáři zobrazovány v levém sloupci vedle kalendáře. Pro vytvoření nového úkolu máme hned tři možnosti, buď kliknout v nástrojové liště na tlačítko Úkol, nebo pravým tlačítkem do oblasti s úkoly a vybrat položku Nový úkol a třetí - pro rychlé poznamenání nejrychlejší - je začít přímo psát do pole Klikněte pro přidání nového úkolu a stisknout enter. Úkoly lze členit i pod sebe do stromové struktury v podúkoly.

korganizer - úkoly

Dialog pro přidání nového úkolu vypadá hodně podobně jako při utváření nové události; navíc jsou zde kolonky pro prioritu a dokončenost v procentech. Úkol nemá ve výchozím stavu přiřazen čas - jedná se tedy o události kde nějaké datum nehraje takovou roli. Já je používám pro věci, které se často opakují a zabíraly by v kalendáři zbytečně místo nebo pro položky které se potřebuji aktuálně poznamenat, abych je nezapomněl.

korganizer - úkoly

Nastavení

KOrganizer nám nabízí velmi silné možnosti co se týká přizpůsobení, z menu aplikace zvolíme Nastavení - Nastavit KOrganizer.

První oddíl Obecné začíná možná ne úplně nejpoužívanější volbou ohledně nastavení e-mailů při odesílání pozvánek účastníků. Výchozí volbou je použít systémové nastavení, čili to co jsme nastavili v KMailu.

korganizer - nastavení

Oddíl s jasným názvem Datum a čas nám umožňuje nastavit v kolik "začíná den" (což je trochu nešťastně pojmenovaná volba) která říká na kolik hodin má KOrganizer posunout posuvník při zobrazení denního pohledu. Můžeme si nastavit také které dny a kolik hodin trvá pracovní den - bude pak odlišen barvou. KOrganizer obsahuje české státní svátky, stačí vybrat Českou republiku ze seznamu Použít region svátků. Do aplikace lze samozřejmě naimportovat jakýkoli ics soubor, nějaké jsou dostupné například na portálu kde-files.org.

korganizer - datum a čas

Datum a čas obsahuje ještě druhou záložku s názvem Výchozí hodnoty, zde-si lze nastavit čas upomínky a zda-li má být upomínka ve výchozím stavu aktivovaná. U schůzky si můžeme nastavit její výchozí čas a trvání - zde se KOrganizer chová trochu komplikovaně, ale užitečně. V denním nebo týdenním pohledu záleží kde kliknete na časové ose pro vytvoření události. V měsíčním jdou vidět pouze dny, čas se nikde již nevejde, proto pokud kliknete dvakrát na nějaký den, vytvoří se událost celodenní (jde pochopitelně dále změnit) a pokud kliknete na liště na tlačítko Událost, vytvoří se událost právě dle nastavených hodnot v nastavení času.

Třetím oddílem v nastavení je Pohled, který nám umožní přizpůsobit jak se mají chovat jednotlivé pohledy na kalendář a úkoly. Lze si také nastavit jak používat barvy - toto nastavení úzce souvisí s oddílem Barvy.

korganizer - denní pohled

korganizer - denní pohled

KOrganizer nám umožňuje pomocí barev hodně zlepšit práci (hlavně) s událostmi v kalendáři. Rozlišuje se barva ohraničení (vnější) události a barva její výplně (vnitřní). Ve výchozím nastavení se pro výplň použijete barva kategorie události a pro ohraničení kalendář, ve kterém se událost nachází.

korganizer - barvy

Skupinové plánování a Aktivita jsou funkcionality, které využijete především ve spojení se serverem Kolab zmiňovaném v předminulém díle. Některé věci jsou trochu zmateně popsané napůl pro Kolab, napůl obecně. Publikování vašeho kalendáře ve formátu volno/obsazeno (publikuje se pouze tato informace, ne co v tento čas budete dělat) bude fungovat s každým webdav serverem.

KOrganizer umí šikovně rozšiřovat svou funkcionalitu, slouží k tomu Moduly, které dodávají kalendáři další vlastnosti. Můžete si například v týdenním pohledu zobrazovat kolik dní od daného dne zbývá do konce roku a kolik uplynulo od jeho začátku. Hezký modul je Obrázek dne z Wikipedie, který oživí týdenní pohled a ještě se něco zajímavého dozvíte.

korganizer - moduly

Trochu mystický je poslední oddíl Vlastní stránky, není jednoduché do něj proniknout ale přináší do KOrganizeru velmi zajímavé možnosti. V podstatě nám dovoluje přidat do dialogu nové události ještě jednu záložku, na které můžeme mít libovolné vlastní GUI elementy (widgety), které si vytvoříme v QT4 Designeru (balíček qt4-designer).

korganizer - stránky

Postup je následující, klikneme na tlačítko Upravit pomocí Qt Designeru, otevře se nám Qt Designer a v něm v úvodním dialogu zvolíme Widget. Na vytvořené šedé okno můžeme přetáhnout kýžené GUI prvky - pro příklad jsem zvolil jednoduchý Line Edit. Na něj klikneme pravým tlačítkem a vybereme Změnit název předmětu a zadáme nějaké název začínající řetězcem X_, například X_lineEdit. Nyní QT Designer zavřeme a náš soubor si někam uložíme. Nyní zpět do KOrganizeru - klikneme na tlačítko Importovat stránku a zvolíme právě vytvořený soubor. V seznamu dostupných stránek zatrhneme, že chceme používat náš formulář.

korganizer - stránky

korganizer - stránky

Nyní by při tvoření nové události měla přibýt třetí záložka s naším vlastním formulářem. Návrhu widgetů se meze nekladou, možnosti QT avšak již překračují zaměření článku. Lze použít i ui soubory vytvořené někým jiným, bohužel jsem však žádnou databázi pro KOrganizer nenalezl.

korganizer - stránky

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

Nejsou žádné diskuzní příspěvky u dané položky.



Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

17.4.2018 0:46 /František Kučera
Dubnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 19. 4. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tématem tohoto srazu bude OpenStreetMap (OSM) aneb svobodné mapy.
Přidat komentář

16.3.2018 22:01 /František Kučera
Kulatý OpenAlt sraz v Praze oslavíme klasicky: u limonády a piva! Přijďte si posedět, dát si dobré jídlo a vybrat z mnoha piv do restaurace Kulový blesk, který najdete v centru Prahy nedaleko metra I. P. Pavlova na adrese Sokolská 13, Praha 2. Sraz se koná ve čtvrtek 22. března a začínáme v 18:00. Heslo: OpenAlt. Vezměte s sebou svoje hračky! Uvítáme, když si s sebou na sraz vezmete svoje oblíbené hračky. Jestli máte nějaký drobný projekt postavený na Arduinu, nějakou zajímavou elektronickou součástku, či třeba i pěkný úlovek z crowdfundingové akce, neváhejte. Oslníte ostatní a o zábavu bude postaráno.
Přidat komentář

13.2.2018 0:41 /František Kučera
Únorový pražský sraz OpenAltu se koná 15. 2. 2018 a tentokrát se vydáme na návštěvu do jednoho pražského datacentra. Sejdeme se v 17:50 v severovýchodní části nástupiště tramvajové zastávky Koh-I-Noor. Po exkurzi se přesuneme do restaurace U Pštrosa (Moskevská 49), kde probereme tradiční témata (svobodný software a hardware, DIY, CNC, SDR, 3D tisk…) a tentokrát bude k vidění i IoT brána od The Things Network.
Přidat komentář

11.2.2018 23:11 /Petr Ježek
Hledáte lehký a rychlý prolížeč PDF souborů? Pokud vás již omrzelo čekat na načítání stránek či jiné nešvary, zkuste xreader.
Přidat komentář

11.2.2018 20:35 /Redakce Linuxsoft.cz
Třetí ročník odborné IT konference na téma Cloud computing v praxi proběhne ve čtvrtek 1. března 2018 v konferenčním centru Vavruška, v paláci Charitas, Karlovo náměstí 5, Praha 2 (u metra Karlovo náměstí) od 9:00 hod. dopoledne do cca 16 hod. odpoledne. Konference o trendech v oblasti cloud computingu nabídne i informace o konkrétních možnostech využívání cloudů a řešení vybraných otázek souvisejících s provozem IT infrastruktury.
Přidat komentář

15.1.2018 0:51 /František Kučera
První letošní pražský sraz se koná již tento čtvrtek 18. ledna od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5). Vítáni jsou všichni příznivci svobodného softwaru a hardwaru, ESP32, DIY, CNC, SDR nebo dobrého piva. Prvních deset účastníků srazu obdrží samolepku There Is No Cloud… just other people's computers. od Free Software Foundation.
Přidat komentář

14.11.2017 16:56 /František Kučera
Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Zajímá tě DIY, CNC, SDR nebo morseovka? Přijď na sraz spolku OpenAlt – tradičně první čtvrtek před třetím pátkem v měsíci: 16. listopadu od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5).
Přidat komentář

12.11.2017 11:06 /Redakce Linuxsoft.cz
PR: 4. ročník odborné IT konference na téma Datová centra pro business proběhne již ve čtvrtek 23. listopadu 2017 v konferenčním centru Vavruška, v paláci Charitas, Karlovo náměstí 5, Praha 2 (u metra Karlovo náměstí) od 9:00. Konference o návrhu, budování, správě a efektivním využívání datových center nabídne odpovědi na aktuální a často řešené otázky, např Jaké jsou aktuální trendy v oblasti datových center a jak je využít pro vlastní prospěch? Jak zajistit pro firmu či jinou organizaci odpovídající služby datových center? Podle jakých kritérií vybrat dodavatele služeb? Jak volit součásti infrastruktury při budování či rozšiřování vlastního datového centra? Jak efektivně spravovat datové centrum? Jak eliminovat možná rizika? apod.
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

20.2.2018 18:48 / Ivan Majer
portal

20.2.2018 15:57 / Jan Havel
Jak využíváte služby cloudu v podnikání?

16.1.2018 1:08 / Ivan Pittner
verejna ip od o2 ubuntu

15.1.2018 17:26 / Mira Harvalik
Re: Jak udělat HTML/Javascript swiping gallery do mobilu?

30.12.2017 20:16 / Michal Knoll
odmocnina

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2018) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze