LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> JavaFX - prostředí pro tvorbu RIA aplikací (2)

Pokračování seznámení se syntaxí skriptovacího jazyka JavaFX.

11.4.2011 11:00 | Radim Kolář | Články autora | přečteno 9339×

JavaFX

V minulém díle jsme se seznámili s proměnnými, konstantami, funkcemi a poli. Dnes se budeme s tímto zajímavým skriptovacím jazykem dále seznamovat a podíváme se blíže na datové typy.

Datové typy

JavaFX je staticky typovaný jazyk, což znamená že každá proměnná je určitého typu, který není možný po její deklaraci v průběhu programu měnit jako je tomu například v Pythonu a PHP, kde lze do proměnné přiřadit cokoliv.

Typů jsme se lehce dotkli minule, když jsme probírali proměnné a konstanty. Typy netřeba při definicích proměnných explicitně uvádět, což je výrazný rozdíl oproti jazykům Java a C. Překladač jazyka JavaFX je natolik inteligentní, že pozná podle prvního přiřazení do proměnné správný typ. Toto přiřazení nemusí být provedeno hned v deklaraci proměnné, zvládneme i tenhle případ:

var x;
x= 1.2;
x = "Tohle je chyba"; // očekáváno je floating číslo

Číselné typy

Pokud se jedná o číselné typy, které jazyk JavaFX poskytuje tak podle návrhářů jazyka bychom měli vystačit se dvěma - Number a Integer.

Number je datový typ s pohyblivou desetinou tečkou (floating point) a je mapován na typ Float v Javě, jak se můžeme přesvědčit z toho krátkého příkladu který vytiskne 1.1234568.

var x;
x = 1.12345678901234567890123456789;
println(x);

Dále z tohoto příkladu vidíme, že se v JavaFX používá desetiná tečka, nikoliv čárka, a floating point konstanty typu float (správně bychom měli používat Number) neukončujeme písmenem f jako v Javě.

Druhým číselným typem, který nám tvůrci jazyka doporučují používat je Integer, který je shodný se stejnojmenným typem v jazyce Java. Jedná se o 32 bitový celočíselný typ se znaménkem. Příkladů netřeba.

JavaFX ale umí i automaticky detekovat typ Long jak je vidět z následujícího příkladu.

var x;
x= 1234567891234567891;
println(x);

Pokud nadefinujeme proměnnou x jako Integer, překladač ohlásí chybu - hodnota je mimo povolený rozsah. Pokud se první přiřazené číslo vejde do typu Integer tak bude proměnná typu Integer a nikoliv Long. Sympaticky navržené - šetří nám to pamět.

var x;
x= 2000000000;
println(x*10);

Jak Integer tak Long přetýkají při aritmetických operacích stejně jako to dělají jejich Java ekvivalenty. Výše zmíněný program vytiskne -1474836480, což dokazuje že automaticky přiřazený typ Integer není při přetečení automaticky zkonvertován na typ Long jako to dělá programovací jazyk Python.

Typy z jazyka Java

V předchozím textu jsem ukázal automatický číselný typ, který se podle prvního přiřazení mění v Integer, Long, či Float (v JavaFX jako Number), JavaFX umí navíc používat i zbylé číselné typy z Javy: Byte, Short, Long, Float, Double, Tyto typy jsou v JavaFX zpřístupněné zejména pro použití při volání Java funkcí, normální JavaFX skriptař vystačí s automatickým typem.

Logický typ

JavaFX má i logický typ Boolean. Není na ním nic zajímavého až na to, že proměnná typu Boolean nemůže nabývat hodnoty null. Do této proměnné se přiřazují konstanty true a false, které je nutné psát malými písmeny.

Časový typ

Jelikož je JavaFX určená pro RIA aplikace a ty rádi a často animují tak byl do jazyka JavaFX zaveden typ Duration do kterého lze přiřadit délku časového úseku. Nejedná se o typ interval - odkdy do kdy, ale jedná se o délku času jak dlouho to trvalo. Zavedení časového typu je výborný nápad, který výrazně zjednodušuje časovou aritmetiku a zpřehledňuje a zkracuje výsledný program. Podporovány jsou tyto časové jednotky:

Časová jednotkaZkratka
milisekundams
sekundas
minutam
hodinah

Interně se tento typ převádí na milisekundy a pak je uložen do proměnné typu Double. Přesnost je tedy pro běžné použití více než dostatečná.

Podporovány jsou i základní aritmetické operace. Tento časový typ můžeme sčítat či odčítat s jiným časovým typem a násobit nebo dělit ho číslem. Nemožnost násobení (5m * 2s) sice nepřekvapí, ale dělení by implementováno být mohlo (1h / 5m).

var z:Duration;
z = 5.1372143246712927413210101ms;
z += 3s;
println(z);

Vytiskne 3005.1372143246713ms. Výsledek je vždy tisknut v milisekundách.

Void typ

Void typ se používá k označení že funkce nevrací žádnou hodnotu. Nelze deklarovat proměnné či konstanty typu void.

function test4(a:Number):Void {
    println("Hodnota argumentu je {a}");
}

Void lze v deklaraci funkce vynechat. Pokud není definován výstupní typ tak a pokud funkce neobsahuje příkaz return tak je explicitně vracen Void.

function test4(a:Number) {
    println("Hodnota argumentu je {a}");
}

Pokud funkce obsahuje příkaz return tak se výstupní typ odvodí z podle stejných pravidel jaká se používají při odvozování typů při přiřazovacích příkazech. Toto je u staticky typovaného jazyka zajímavé. Z pohledu javafx kompilátoru se za neuvedené typy argumentů a návratových hodnot u kterých se nepodařilo automaticky najít typ implicitně dosazuje typ Object. Podívejme se na příklad:

function test5(a) {
    println("Hodnota argumentu je {a}");
    return a;
}

println(test5(1.23545454445454545452));
println(test5("Kamerun"));

// Výstup:
Hodnota argumentu je 1.2354546
1.2354546
Hodnota argumentu je Kamerun
Kamerun

Příklad funguje jen protože funkce println volá z předaného objektu metodu toString(). Následující více sofistikované žonglování s typy nám ale již fungovat nebude:

function test5(a) {
    println("Hodnota argumentu je {a}");
    return a;
}

var s:String;
s = test5("a"); // nelze přiřadit typ Object do typu String
s = test5("a").toString(); // toto je vpořádku

Typ funkce

Posledním typem je typ funkce. Jedná se o ekvivalent ukazatelů na funkce jak je známe z jazyka C. V Javě se používá pro dosažení stejného efektu Java reflection API. Pro programování animací se ukazatele na funkce velmi dobře hodí, protože umožňují flexibilněji programovat rozšíření stávající funkcionality bez použití tříd či rozhraní.

Při deklaraci proměnné typu funkce je nutné uvést typy argumentů a návratový typ. Pokud se typy argumentů neuvedou je předpokládáno že je funkce bez argumentů a pokud není uveden návratový typ tak se předpokládá Void.

Do proměnné typu funkce můžeme přiřadit nějakou již existující funkci a pak ji volat.

function test5(a) {
    println("Hodnota argumentu je {a}");
    return a;
}

var myfunc: function(:Object) :Object;

myfunc = test5;
myfunc("Zero");

Protože vše je v JavaFX výraz, tak můžeme provést i následující příklad. Všimněte si, že při definici funkce již nemusíme uvádět typy u argumentů, protože jsme je již uvedli při deklaraci.

var myfunc: function(:String) :Object;

myfunc = function(a) { return a;}
myfunc(1.2);

Hodnota null

A poslední věc na kterou se dnes podíváme je hodnota null. Tuto hodnotu můžeme však v JavaFX přiřadit jen do proměnných nenumerických typů. Tedy do String a hierarchie tříd s počátkem v třídě Object.

var n:Number;
var s:String;
var o:Object;

n = null; // chyba
s = null;
o = null;

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

Nejsou žádné diskuzní příspěvky u dané položky.



Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

23.5.2018 20:55 /Ondřej Čečák
Od pátku 25.5. proběhne na Fakultě informačních technologií ČVUT v Praze openSUSE Conference. Můžete se těšit na spostu zajímavých přednášek, workshopů a také na Release Party nového openSUSE leap 15.0. V na stejném místě proběhne v sobotu 26.5. i seminář o bezpečnosti CryptoFest.
Přidat komentář

20.5.2018 17:45 /Redakce Linuxsoft.cz
Ve čtvrtek 31. května 2018 připravuje webový magazín BusinessIT ve spolupráci s Best Online Média s.r.o. pátý ročník odborné konference Firemní informační systémy 2018. Akce proběhne v kongresovém centru Vavruška (palác Charitas), Karlovo náměstí 5, Praha 2 (u metra Karlovo náměstí) od 9:00 hod. dopoledne do cca 15 hod. odpoledne. Konference je zaměřena na efektivní využití firemních informačních systémů a na to, jak plně využít jejich potenciál. Podrobnější informace na webových stránkách konfrence.
Přidat komentář

14.5.2018 7:28 /František Kučera
Květnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 17. 5. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát na téma: Audio – zvuk v GNU/Linuxu.
Přidat komentář

7.5.2018 16:20 /František Kučera
Na stránkách spolku OpenAlt vyšla fotoreportáž Pražské srazy 2017 dokumentující srazy za uplynulý rok. Květnový pražský sraz na téma audio se bude konat 17. 5. 2018 (místo a čas ještě upřesníme).
Přidat komentář

17.4.2018 0:46 /František Kučera
Dubnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 19. 4. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tématem tohoto srazu bude OpenStreetMap (OSM) aneb svobodné mapy.
Přidat komentář

16.3.2018 22:01 /František Kučera
Kulatý OpenAlt sraz v Praze oslavíme klasicky: u limonády a piva! Přijďte si posedět, dát si dobré jídlo a vybrat z mnoha piv do restaurace Kulový blesk, který najdete v centru Prahy nedaleko metra I. P. Pavlova na adrese Sokolská 13, Praha 2. Sraz se koná ve čtvrtek 22. března a začínáme v 18:00. Heslo: OpenAlt. Vezměte s sebou svoje hračky! Uvítáme, když si s sebou na sraz vezmete svoje oblíbené hračky. Jestli máte nějaký drobný projekt postavený na Arduinu, nějakou zajímavou elektronickou součástku, či třeba i pěkný úlovek z crowdfundingové akce, neváhejte. Oslníte ostatní a o zábavu bude postaráno.
Přidat komentář

13.2.2018 0:41 /František Kučera
Únorový pražský sraz OpenAltu se koná 15. 2. 2018 a tentokrát se vydáme na návštěvu do jednoho pražského datacentra. Sejdeme se v 17:50 v severovýchodní části nástupiště tramvajové zastávky Koh-I-Noor. Po exkurzi se přesuneme do restaurace U Pštrosa (Moskevská 49), kde probereme tradiční témata (svobodný software a hardware, DIY, CNC, SDR, 3D tisk…) a tentokrát bude k vidění i IoT brána od The Things Network.
Přidat komentář

11.2.2018 23:11 /Petr Ježek
Hledáte lehký a rychlý prolížeč PDF souborů? Pokud vás již omrzelo čekat na načítání stránek či jiné nešvary, zkuste xreader.
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

20.2.2018 18:48 / Ivan Majer
portal

20.2.2018 15:57 / Jan Havel
Jak využíváte služby cloudu v podnikání?

16.1.2018 1:08 / Ivan Pittner
verejna ip od o2 ubuntu

15.1.2018 17:26 / Mira Harvalik
Re: Jak udělat HTML/Javascript swiping gallery do mobilu?

30.12.2017 20:16 / Michal Knoll
odmocnina

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2018) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze