LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> PHP (9) - Přetypování proměnných

Přetypování proměnných v PHP - požehnání nebo prokletí?

9.6.2004 15:00 | Petr Zajíc | Články autora | přečteno 103154×

Komerční sdělení: Pořádáme Kurzy PHP

V našem seriálu jsme již uvedli, že PHP nevyžaduje definici proměnné před jejím použitím. Typ proměnné je v zásadě určen tím, co do ní vložíme. Co když ale výsledkem výrazu bude v PHP něco, co má jiný datový typ? Například, co se stane, když budeme dělit dvě celá čísla? Odpověď je - PHP se pokusí provést tzv. přetypování. Přetypování je změna typu proměnné během provádění programu. Připomeňme ještě na úvod, že proměnné v PHP mohou být čtyř základních typů: Integer, Float, Boolean a String.

S přetypováním může být legrace. Především - přetypovat proměnnou můžeme sami. Slouží k tomu příkaz settype, který nenávratně změní typ proměnné na jiný. Další důležitá informace je ta, že můžeme kdykoli zjistit typ proměnné pomocí funkce gettype. Tyto věci ilustrujme na příkladu:

<?
$muj_string
="Pepa";
$muj_integer=2;
$muj_float=3.5;
$muj_boolean=FALSE;
// pokusíme se nějak přetypovat každou proměnnou...
echo "Typ proměnné muj_string byl <B>".gettype($muj_string)."</B>";
echo
" a hodnota byla <B>".$muj_string."</B>. ";
settype($muj_string, "boolean");
echo
"Po změně na <B>".gettype($muj_string)."</B> je hodnota <B>".$muj_string."</B>.<BR>\n";

echo
"Typ proměnné muj_integer byl <B>".gettype($muj_integer)."</B>";
echo
" a hodnota byla <B>".$muj_integer."</B>. ";
settype($muj_integer, "float");
echo
"Po změně na <B>".gettype($muj_integer)."</B> je hodnota <B>".$muj_integer."</B>.<BR>\n";

echo
"Typ proměnné muj_float byl <B>".gettype($muj_float)."</B>";
echo
" a hodnota byla <B>".$muj_float."</B>. ";
settype($muj_float, "integer");
echo
"Po změně na <B>".gettype($muj_float)."</B> je hodnota <B>".$muj_float."</B>.<BR>\n";

echo
"Typ proměnné muj_boolean byl <B>".gettype($muj_boolean)."</B>";
echo
" a hodnota byla <B>".$muj_boolean."</B>. ";
settype($muj_boolean, "integer");
echo
"Po změně na <B>".gettype($muj_boolean)."</B> je hodnota <B>".$muj_boolean."</B>.<BR>\n";
?>

Kód je to trošku delší (zvykejte si), takže něco komentářů. Nejprve jsme si vytvořili čtyři proměnné a naplnili jsme je takovými hodnotami, že reprezentují 4 základní datové typy. Potom děláme čtyřikrát totéž - nejprve vypíšeme "starý" typ a hodnotu proměnné pomocí gettype, pak ji přetypujeme a vypíšeme typ a hodnotu novou.

Další věc, kterou byste si měli uvědomit je ta, že PHP může přetypovat samo. Zvažme následující situaci:

<?
$cislo
=5;
echo
"Typ je ".gettype($cislo)."<BR>\n";
$cislo/=2;
echo
"Teď je typ ".gettype($cislo)."<BR>\n";
?>

Tady jsme pětku dělili dvojkou; což vedlo k tomu, že z výsledku, a tudíž ze samotné proměnné $cislo se stal typ float.

Přetypování se řídí několika pravidly, které jsem se pokusil shrnout v následující tabulce:

Nový typ (vpravo)->
Původní typ (dole)
String
Integer
Float
Boolean
String
--
Začíná-li číslem toto číslo, jinak nula. Když neobsahuje '.', 'e', nebo 'E' Začíná-li číslem toto číslo, jinak nula. Když obsahuje '.', 'e', nebo 'E' "" a "0"=false, ostatní True
Integer
Převede na řetězec
--
Není problém
0=False, ostatní True
Float
Převede na řetězec
První integer směrem k nule
--
0.0=False, ostatní True
Boolean
false="" true="1"
false=0 true=1
false=0.0 true=1.0
--

Z tabulky je vidět, že to většinou je intuitivní.

Související funkce

Někdy může být užitečné změnit typ proměnné jen na chvilku a pak ji zase používat starým způsobem. Toho dosáhneme tak, že před název proměnné napíšeme do závorky, jaký typ by v okamžiku vyhodnocení měla mít. Když si vypůjčíme část kódu z prvního příkladu a trochu to rozšíříme, bude:

<?
$muj_float
=3.5;
echo
"Typ proměnné muj_float byl <B>".gettype($muj_float)."</B>";
echo
" a hodnota byla <B>".$muj_float."</B>.<BR>\n";
echo
"Na řetězec ->".(string)$muj_float."<BR>\n";
echo
"Na celé číslo ->".(int)$muj_float."<BR>\n";
echo
"Na boolean ->".(boolean)$muj_float."<BR>\n";
echo
"Po všech těch změnách je ale typ proměnné stále <B>".gettype($muj_float)."</B> a hodnota <B>".$muj_float."</B>.<BR>\n";
?>

Kromě funkce gettype, která vrátí řetězec obsahující název typu proměnné existuje ještě sada funkcí, které vrací TRUE v případě, že proměnná je odpovídajícího typu. Existují tedy funkce is_bool, is_integer, is_string a is_float.

Poznámky k přetypování

  • Jelikož příkaz echo vyžaduje řetězce, jsou proměnné před tiskem zkonvertovány podle zásad v tabulce uvedené výše. Logická hodnota FALSE vrací prázdný řetězec, pozor na to.
  • Při konverzi na logický typ pamatujte na to, že všechno kromě nuly a prázdného řetězce je považováno za TRUE.
  • Buďte rozumní. Pokud si nejste jisti, že ve Vašem kódu budou fungovat automatické konverze, konvertujte ručně, nebo testujte typ proměnné.
  • Funkci gettype byste podle nápovědy k PHP měli používat s rozmyslem, protože je pomalá a v dalších verzích PHP se může měnit

Znám programy, které používají celkem zbytečně přetypování takových proměnných, které již daný typ mají. To může program poměrně dost zpomalit. Na druhou stranu by se mělo vzít v úvahu to, že PHP přetypovává poměrně ochotně - a to někdy vadí. Čili, cílem je najít kompromis.

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

Nejsou žádné diskuzní příspěvky u dané položky.



Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

4.3.2015 9:04 /Marek Pszczolka
Obchod LinuxMarket získal díky spokojenosti ověřených zákazníků prestižní certifikát Ověřeno zákazníky. Recenzi na tento obchod mohou psát pouze ověření zákazníci - tím máte jistotu pravdivosti recenzí.Hodnocení lze učinit vyplněním dotazníku spokojenosti, který zákazníkům přijde po nákupu. http://obchody.heureka.cz/linuxsoft-cz-linuxmarket/recenze/
Přidat komentář

3.3.2015 7:15 /MaReK Olšavský
Další kus bývalé Motoroly, Freescale, bude mít nového majitele, jímž se stane nizozemská NXP. Motorola se podílela na PowerPC, ale ještě dříve vyrobila legendární řadu mikroprocesorů 68 0x0, které jsme měli v Amigách, Atari ST, Applech, nebo Sinclairu QL, či prvních stanicích SUN Microsystems.
Přidat komentář

3.3.2015 6:59 /MaReK Olšavský
Firma Epic Games překvapila otevřením Unreal Engine 4 a dalších verzí. Z původní ceny US$ 3000 čtvrtletně, ke zcela otevřeným zdrojovým kódům.
Přidat komentář

2.3.2015 6:58 /MaReK Olšavský
Pomalý vývoj se stal vlastností desktopu Xfce, který byl uvolněn ve verzi 4.12, jež nabízí zcela přepsaný editor Mousepad, podporu vypalování BluRay, nebo počínající podporu GTK3.
Komentářů: 1

2.3.2015 6:58 /MaReK Olšavský
Vyšlo 94. číslo měsíčníku Full Circle Magazine (pdf, ePub), v němž naleznete článek o btrfs, nebo recenzi hry War Thunder.
Přidat komentář

2.3.2015 6:58 /MaReK Olšavský
Klientů pro hlasovou komunikaci je více, než jen obligátní Skype. 4 řešení pro GNU/Linux, bez Skype, připomíná Jack Wallen.
Přidat komentář

27.2.2015 7:20 /MaReK Olšavský
Svobodný databázový projekt RethinkDB není klasickou RDBMS, pro ukládání JSON dokumentů. Na stránkách Opensource.com vyšel rozhovor s Slavou Akhmechetem, zakladatelem RethinkDB.
Přidat komentář

27.2.2015 7:20 /MaReK Olšavský
Intel zjednodušil značení Atomů určených pro mobilní zařícení. Když uživatel uvidí Atom x3 a Atom x7 v popisu zařízení, napoví mu to více o výkonu, než stávající číselné značení (Z3570, Z3770).
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

3.3.2015 22:05 / MaReK Olšavský
Re: Presmerovanie na WEB server v LAN

3.3.2015 6:54 / MaReK Olšavský
Recenze + instalace

2.2.2015 6:40 / MaReK Olšavský
Re: Churchill

30.1.2015 13:16 / Petr Ježek
Churchill

27.1.2015 12:58 / Ladislav Kulatý
Re: Mazání adřářů v linuxu pro IP kamery

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2015) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze | zákony online