LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> TeamOnline CRM I. - Co je CRM?

V úvodním dílu seriálu o TeamOnline CRM si vysvětlíme pojem CRM a ukážeme na příkladu malého vesnického krámku, jak může být systém CRM užitečný i vaší firmě.

8.3.2011 00:00 | Petr Bravenec | Články autora | přečteno 6378×

CRM: co to je?

Většina z toho, co se dá napsat, nikoli však vyslovit, je zkratka, obvykle převzaná z angličtiny. CRM je zkratka anglického pojmu "Customer Relationship Management". Do češtiny by se dal tento pojem přeložit jako "Řízení vztahů se zákazníky".

Fungující vztahy prodávající–zákazník ve starých zlatých časech

Laik si povětšinou řekne: "Jaképak vztahy? Zákazník přijde do obchodu, prodavač slušně pozdraví, zeptá se 'Čímpak mohu posloužit?' - 'Hodinky s vodotryskem bych prosil.' - 'Nemáme, objednáme, budou příští týden.' - slušně zdravit a objednat zboží by snad měl prodavač zvládnout i bez počítače".

Jenomže takto ideální vztah mezi prodavačem a zákazníkem může fungovat v malém vesnickém krámku s pečivem, salámem a s čistícími prostředky. Prodavač - často majitel krámku - své zákazníky zná a snaží se jim vyhovět. Hodinky s vodotryskem tedy objedná a příští týden se už ve dveřích vítá se zájemcem o vytoužený vodní časoměřič: "Pane Zákazníku, přišly ty vaše hodinky s vodotryskem". Panu Zákazníkovi zazáří očička, zaloví v peněžence, a prodavač, vida nadšení pana Zákazníka, okamžitě kuje železo, dokud je žhavé: "Nechcete k těm svým hodinkám ještě různé nástavce na rozstřikování vody?" I projdou spolu katalog a objednají pár dalších životně důležitých doplňků.

Při příští návštěvě se pan prodavač ihned ptá "Tak co vaše hodinky? Nepředcházejí se? Nepotřebujete domluvit hodináře?" Pan Zákazník je spokojen, hodináře nepotřebuje, ale ihned se pochlubí, že děti jsou z hodinek nadšené a nezměrné nadšení vyjadřuje i pes, ale s tím je trochu horší domluva, protože nemá rozum.

Načež prodavač si na rozpravu s panem Zákazníkem vzpomene příště a ihned panu Zákazníkovi nabízí: "Přišly mi nějaké obojky a vodítka a vzpoměl jsem si na toho vašeho psa, nehodilo by se vám něco z toho?"

Vztah prodavač - zákazník se i v takto jednoduchém případě buduje celé roky a funguje díky tomu, že se oba zúčastnění dobře znají. Prodavač ví naprosto přesně, co zákazník potřebuje, a dokáže mu to nabídnout. Vesnický krámek nemívá tolik zákazníků, aby se nedala agenda spojená se zákazníky zvládnout v obyčejném diáři.

Nefungující vztahy prodávající–zákazník v době supermarketů

Veliká spousta lidí však žije ve městě, či aspoň jezdí do města nakupovat. Praxe většiny lidí je proto jiná - drátěné vozíky, neosobní přerovnávači zboží v regálech, fronta u pokladny a na účtu čtyři špatně namarkované položky, bez slíbené slevy.

Čím to je? Proč mohou být mezi různými obchody tak veliké rozdíly? Odpověď je jednoduchá: prodavači ve velikém obchodě své zákazníky neznají. (Toto ovšem silně zjednodušuji - Tesco či Lidl sice nepozná, že jsem právě vešel, takže mě těžko budou vítat stejně jako ve vesnickém krámku, mnoha lidem navíc anonymita velkých obchodních řetězců vyhovuje. Statisticky však supermarkety znají své zákazníky velmi dobře a dokonce se snaží aktivně různými věrnostními programy své zákazníky identifikovat a případně i cíleně oslovit).

Fungující vztahy prodávající-zákazník ve velkoobchodě

Velké objemy obchodů se však uskutečňují i jinak, než pouze v maloobchodě. Výrobce hodinek s vodotryskem potřebuje prodat týdně tisíce kusů, aby mohl podnik prosperovat. Velký obchodník proto musí jednak detailně znát potřeby svých zákazníků, na druhou stranu musí potřebu vytvářet a podněcovat. Musí vědět, jak oslovit tisíce obchodních partnerů najednou, zároveň také musí být velmi opatrný, aby svou přílišnou snahou a zbytečným bombardováním obchodními nabídkami zákazníka neodradil. Velký obchodník musí dobře znát důležité klienty a dát jim přednost, nesmí však odbývat drobné zákazníky. Aby byl velký obchodník úspěšný, musí vystupovat vůči zákazníkům stejně, jako vlastník malého krámku v zapadlé vesnici. Musí o svém zákazníkovi vědět vše už v momentě, kdy zvedl drnčící telefon na svém stole a ze sluchátka se ozvalo: "Dobrý den, tady je Zákazník..."

Tisíce zákazníků nedovede obsloužit jediný člověk - své zákazníky tedy musí znát celá firma, každý obchodník. Celá firma navíc musí vystupovat vůči zákazníkovi konzistentně, jakoby šlo o jediného člověka. Zapamatovat si tolik informací a předat je ostatním však není v lidských silách. Zapamatovat si tolik informací a předložit je obchodníkovi v co nejkratším čase je úkol, který zvládnou pouze počítače a aplikace označované zkratkou CRM.

Dobré CRM je nástroj, který vrátí vaše obchodní aktivity zpět do starých zlatých časů.

Dva typy CRM

CRM aplikace lze rozdělit do dvou základních kategorií: operativní a analytické.

Operativní CRM

Operativní CRM je aplikace, která si pamatuje vše o vašich zákaznících - jméno, telefonní číslo, mail, přijaté objednávky, odeslané nabídky, záliby, platební morálku, jména dětí i manželky a v neposlední řadě i číslo bot. Operativní CRM je aplikace, která slouží obchodníkovi jako externí paměť a zpřístupňuje mu všechny znalosti, které firma o konkrétním zákazníkovi během svého působení na trhu získala.

Údaje shromažďované v operativním CRM mohou být velmi citlivé, nutné je dobré zabezpečení a ochrana před úniky dat.

Analytické CRM

Zatímco operativní CRM je pochopitelné takříkajíc na první pokus, výstupy z analytického CRM mohou být pro mnohé laiky cizí a nezpracovatelné. Uživateli analytických CRM mohou být například velké supermarkety, které zde hledají odpovědi na otázky, kam umístit zboží, které se má co nejlépe prodávat, co dát do polic ve výšce očí v pátek a co v úterý a jak se projeví v prodejích nové rozmístění regálů se zbožím.

Zákazník v analytickém CRM vystupuje spíš jen jako statistický vzorek, CRM zde nehraje roli známého prodavače z vesnického krámku.

CRM pro vaši firmu

Potřebujete-li ve své firmě používat nějaký CRM systém, můžete sáhnout po produktu některého z velkých výrobců. Česká Wikipedie uvádí jako dodavatele CRM systémů s nejvyšším obratem firmu SAP. Začnete-li si ovšem něco se SAPem, budete jím zcela pohlcení - ať už finančně, je-li vaše firma malá, tak i časově - instalace a zavedení SAPu není na jedno odpoledne.

Sáhnout můžete i po některém opensource řešení (Compiere). Cena bude "nulová", prakticky však budete muset vždy zaplatit někomu, kdo vám takové CRM zprovozní - ať už vlastnímu zaměstnanci či externistovi.

Nevyhovuje-li vám ani jedno z uvedených řešení, vyzkoušejte TeamOnline CRM.

TeamOnline CRM

Aplikaci můžete vyzkoušet a zakoupit na stránkách
http://teamonline.cz/teamonline-crm-demo

Aplikace je napsaná v Javě, mělo by být tedy jedno, pouštíte-li aplikaci ve Windows nebo v Linuxu. Aplikace TeamOnline CRM se nemusí instalovat - je možné ji spustit přímo ve webovém prohlížeči. Pro mě však bylo pohodlnější stáhnout jeden soubor s aplikací (TOCrm.jar), uložit na disk a spouštět aplikaci lokálně.

První dojem

S aplikací TeamOnline CRM se budeme na stránkách LinuxSoft setkávat několik dalších týdnů, na podrobnější popis bude času dost. TeamOnline CRM je pro mě zatím velká neznámá - s aplikací se budu podrobně seznamovat až v průběhu psaní tohoto seriálu. Po hodině průzkumů a psaní poznámek jsem si však mohl udělat alespoň první dojem. Jaký je?

TeamOnline CRM je desktopová aplikace. Je to aplikace napsaná v Javě, takže je výrazně jiná, než moje KDE4. Orientace na desktop mě jednoduše potěšila - aplikace díky tomu s sebou netáhne omezení spojená s webem.

Aplikace TeamOnline CRM se mi zdá přehledná. I když jsem v ní zatím nestrávil mnoho času, zorientoval jsem se v ní rychleji, než v mnoha jiných aplikacích.

Nakonec aspoň jeden malý obrázek s úvodní obrazovkou aplikace TeamOnline CRM:


Zaujal vás systém TeamOnline CRM a chcete se dozvědět více? Na stránkách www.teamonline.cz je k dispozici online demoverze, náhledy z aplikace, termíny veřejných prezentací a další.

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

Nejsou žádné diskuzní příspěvky u dané položky.



Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

18.6.2018 0:43 /František Kučera

Červnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 21. 6. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát na téma: F-Droid, aneb svobodný software do vašeho mobilu. Kromě toho budou k vidění i vývojové desky HiFive1 se svobodným/otevřeným čipem RISC-V.


Přidat komentář

23.5.2018 20:55 /Ondřej Čečák
Od pátku 25.5. proběhne na Fakultě informačních technologií ČVUT v Praze openSUSE Conference. Můžete se těšit na spostu zajímavých přednášek, workshopů a také na Release Party nového openSUSE leap 15.0. V na stejném místě proběhne v sobotu 26.5. i seminář o bezpečnosti CryptoFest.
Přidat komentář

20.5.2018 17:45 /Redakce Linuxsoft.cz
Ve čtvrtek 31. května 2018 připravuje webový magazín BusinessIT ve spolupráci s Best Online Média s.r.o. pátý ročník odborné konference Firemní informační systémy 2018. Akce proběhne v kongresovém centru Vavruška (palác Charitas), Karlovo náměstí 5, Praha 2 (u metra Karlovo náměstí) od 9:00 hod. dopoledne do cca 15 hod. odpoledne. Konference je zaměřena na efektivní využití firemních informačních systémů a na to, jak plně využít jejich potenciál. Podrobnější informace na webových stránkách konfrence.
Přidat komentář

14.5.2018 7:28 /František Kučera
Květnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 17. 5. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát na téma: Audio – zvuk v GNU/Linuxu.
Přidat komentář

7.5.2018 16:20 /František Kučera
Na stránkách spolku OpenAlt vyšla fotoreportáž Pražské srazy 2017 dokumentující srazy za uplynulý rok. Květnový pražský sraz na téma audio se bude konat 17. 5. 2018 (místo a čas ještě upřesníme).
Přidat komentář

17.4.2018 0:46 /František Kučera
Dubnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 19. 4. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tématem tohoto srazu bude OpenStreetMap (OSM) aneb svobodné mapy.
Přidat komentář

16.3.2018 22:01 /František Kučera
Kulatý OpenAlt sraz v Praze oslavíme klasicky: u limonády a piva! Přijďte si posedět, dát si dobré jídlo a vybrat z mnoha piv do restaurace Kulový blesk, který najdete v centru Prahy nedaleko metra I. P. Pavlova na adrese Sokolská 13, Praha 2. Sraz se koná ve čtvrtek 22. března a začínáme v 18:00. Heslo: OpenAlt. Vezměte s sebou svoje hračky! Uvítáme, když si s sebou na sraz vezmete svoje oblíbené hračky. Jestli máte nějaký drobný projekt postavený na Arduinu, nějakou zajímavou elektronickou součástku, či třeba i pěkný úlovek z crowdfundingové akce, neváhejte. Oslníte ostatní a o zábavu bude postaráno.
Přidat komentář

13.2.2018 0:41 /František Kučera
Únorový pražský sraz OpenAltu se koná 15. 2. 2018 a tentokrát se vydáme na návštěvu do jednoho pražského datacentra. Sejdeme se v 17:50 v severovýchodní části nástupiště tramvajové zastávky Koh-I-Noor. Po exkurzi se přesuneme do restaurace U Pštrosa (Moskevská 49), kde probereme tradiční témata (svobodný software a hardware, DIY, CNC, SDR, 3D tisk…) a tentokrát bude k vidění i IoT brána od The Things Network.
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

20.2.2018 18:48 / Ivan Majer
portal

20.2.2018 15:57 / Jan Havel
Jak využíváte služby cloudu v podnikání?

16.1.2018 1:08 / Ivan Pittner
verejna ip od o2 ubuntu

15.1.2018 17:26 / Mira Harvalik
Re: Jak udělat HTML/Javascript swiping gallery do mobilu?

30.12.2017 20:16 / Michal Knoll
odmocnina

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2018) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze