LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> EGroupware VI. - Sledovací systém, ostatní části

Posledním větším celkem, který si popíšeme, bude sledovací systém - evidence různých námětů, požadavků a nahlášených chyb. Dále se budeme velmi stručně věnovat ostatním částem EGroupware.

6.5.2011 00:00 | Petr Bravenec | Články autora | přečteno 5719×

Sledovací systém

Sledovací systém (ticket system) v nějaké podobě znají pravděpodobně všichni vývojáři software. Známým představitelem sledovacích systémů je kupříkladu Bugzilla.

Ve sledovacím systému se evidují náměty, požadavky zákazníků a případné chyby, které se dosud nedostaly do stadia přiděleného úkolu.

Řešení různých situací mívá ve firmě dosti často podobný průběh, který lze shrnout do několika kroků:

1. Námět

Zákazníci nebo firemní oddělení nápadů přijde s myšlenkou, jak vylepšit stávající produkt, případně s myšlenkou na produkt zcela nový. V tomto stadiu se myšlenkou nikdo nezabývá, ale je škoda nechat myšlenku zapadnout. Námět se tedy zaregistruje do sledovacího systému a zde čeká (někdy i hodně dlouhou dobu) na vyřešení. Vyřešením můžeme chápat například jeho zamítnutí nebo popostrčení blíže k realizaci.

Sledovací systém mohou využít jak vaši zákazníci (pro vytváření námětů a požadavků), tak i vaši vlastní zaměstnanci či jednotlivá oddělení. Ve sledovacím systému lze vytvořit několik různých front (náměty, požadavky, chyby) a pověřit někoho jejich sledováním. Dále lze záznamy ve sledovacím systému rozlišovat podle kategorie (podobně jako u ostatních komponent EGroupware) a podle verze. Verze slouží k rozlišení různých produktů - frontu pro hotovou, ostrou verzi budou využívat především zákazníci pro hlášení chyb a případných námětů. Frontu pro vývojovou verzi budou využívat především vaši vlastní zaměstnanci pro evidenci námětů a odstraňování chyb u nehotových, vývíjených produktů.

2. Požadavek

Námět se ujal. Zákazníci nebo marketingové oddělení vidí v námětu budoucnost a požadují jeho uvedení do praxe.

3. Projekt

Námět nebo požadavek opustil oddělení nápadů a byl přijat k realizaci. Nyní je potřeba vypracovat projekt, vytvořit rozpočet, rozdělit úkoly a dohlédnout na jejich plnění.

4. Úkol

Požadavek je vypracovaný v podobě projektu. Je detailně naplánovaná jeho realizace a rozdělují se pracovní úkoly jednotlivým lidem.

5. Pracovní výkaz

Jednotliví pracovníci (vývojáři, dělníci) plní své zadané úkoly a vykazují svou činnost svým nadřízeným. Projekt se plní výkazy o odvedené práci, začínají se sledovat náklady a porovnávat s naplánovaným rozpočtem.

6. Splnění úkolu

Jednotliví pracovníci dokončují své přidělené úkoly. Projekt se začíná postupně realizovat.

7. Dokončení projektu

Byl splněn poslední úkol přidělený v rámci projektu. Projekt je dokončen. Ve sledovacím systému je možné původní námět odstranit (skrýt před veřejností).

8. Odstranění chyb

Nikdo nejsme dokonalý - i v sebelépe naplánovaném a vypracovaném produktu se mohou objevit různé chyby. Sledovací systém lze využít i pro evidenci takových chyb. Po zadání chyby ve sledovacím systému může pracovník zodpovědný za jejich řešení přidělit odstranění chyby příslušnému pracovníkovi nebo pracovní skupině. Celý cyklus se tak opakuje od kroku 4.

Odměny za splnění požadavků

Záznamy ve sledovacím systému nemusejí být dosud součástí žádného projektu, nemají ani přidělené žádné úkoly, které by bylo povinné plnit. Aby mohli být lépe motivováni pracovníci schopní daný požadavek či námět uskutečit, je možné na vyřízení požadavku vypsat odměnu. Při takové motivaci je vyšší pravděpodobnost, že vaši pracovníci budou sami sledovat různé fronty ve sledovacím systému a budou rychleji vyřizovat požadavky svých zákazníků.

Propojení sledovacího systému s poštou

Sledovací systém je možné propojit s poštou. Sledovací systém můžete nastavit tak, že bude pravidelně procházet některou z poštovních schránek (například schránku uživatelky Dana Vedoucí) a hledat zde poštu určenou pro adresu namety@mojefirma.cz. Nastavení různých aliasů není sice součástí EGroupware, ale nastavit několik různých adres pro jednu poštovní schránku administrátor vašeho poštovního serveru jistě dovede - jde obvykle o zcela triviální záležitost. Pošta určená pro tuto adresu se pak automaticky vloží do zvolené fronty ve sledovacím systému.

Potud zní propojení pošty se sledovacím systémem jako pohádka. Ve skutečnosti je ale propojení na hranici použitelnosti. V česky mluvících a píšících zemích kvůli problémům s kódováním utf-8, především pak ale kvůli nemožnosti nastavit více různých adres pro různé sledovací fronty. Já mám ve svém sledovacím systému například požadavky týkající se EGroupware, které přicházejí z webu http://bravenec.org/, zároveň však potřebuji odděleně sledovat požadavky z webu obchodní aplikace Brave equity. Ačkoliv požadavky a dotazy od lidí zvědavých na EGroupware a požadavky od akciových obchodníků přicházejí na zcela rozdílné poštovní adresy (končí však ve stejné schránce), sledovací systém není schopný mezi nimi rozlišovat. Adresu pro příchozí požadavky mohu nastavit pouze jednu.

V praxi je tak lepší na propojení sledovacího systému s poštou nespoléhat a raději pověřit zadáváním požadavků do sledovacího systému živého člověka, případně zpřístupnit sledovací systém svým zákazníkům přes internet.

Databáze znalostí

Databázi znalostí si můžete představit jako seznam různých článků nadepsaných například "Přechod Exim na Postfix" a obsahující více či méně podrobný návod na vyřešení diskutovaného problému. Databázi znalostí ve své praxi používám na vytváření různých stručných návodů - při řešení konkrétních problémů totiž nikdy netuším, kdy se mi bude podobné řešení znovu hodit. Díky poznámce v databázi znalostí nemusím zas a znovu vynalézat kolo.

Články v databázi znalostí je možné třídit podle kategorií, nelze je však propojit přímo s projektem. Článek však lze propojit se záznamem v infologu, nepřímo tak může být článek i součástí vašeho projektu.

Záložky

Záložky v EGroupware jsou pokusem o sdílení různých odkazů do internetu. Záložky jsou však nepropojitelné s ostatními komponentami EGroupware, nemohou se tedy vyskytnout například jako součást projektu.

Wiki

Součástí EGroupware je i jednoduchý systém wiki. V použitém systému je dost rozdílů oproti rozšířené MediaWiki, systém je mnohem jednodušší. Přesto může být wiki vestavěná v EGroupware vhodným prostředkem pro psaní interní dokumentace. Sám používám raději systém MediaWiki - ne však pro dokumentaci spojenou s různými projekty v EGroupware. Výhodou wiki v EGroupware je totiž především základní nastavení přístupových práv (články si nemůže přečist nebo je měnit kdokoliv) a provázanost se zbytkem systému EGroupware (vše na jednom místě). Podobně jako u databáze znalostí však nelze propojit dokument ve wiki přímo s projektem, je potřeba využít jako prostředníka infolog.

Správce souborů

Za použití správce souborů můžete na server uložit různé soubory. Bohužel však není možné vytvořit vazbu mezi takto uloženým souborem a zbytkem systému. V praxi to však není na závadu, neboť různé soubory lze připojit jako přílohu prakticky ke všem důležitým součástem EGroupware (k infologu, kontaktům, pracovním výkazům, kalendářům i k projektům).

Redakční systém

EGroupware obsahuje i jednoduchý redakční systém, který by vám měl umožnit přímo v EGroupware vytvořit veřejné internetové stránky. Součástí takového webu mohou být ankety, novinky, články z wiki, různé formuláře a podobně. I když jsem se snažil s redakčním systémem skamarádit, nepadli jsme si do oka. Pro vytvoření firemního webu bych rozhodně sáhnul po redakčním systému, který je na tvorbu webových stránek přímo zaměřen - například Drupal.

Potřebuje-li však někdo těsné propojení svého firemního webu s EGroupware a podaří se mu internetové stránky v EGroupware rozchodit, může si ušetřit spoustu práce s různými vstupy či výstupy přímo z EGroupware.

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

Nejsou žádné diskuzní příspěvky u dané položky.



Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

18.6.2018 0:43 /František Kučera

Červnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 21. 6. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát na téma: F-Droid, aneb svobodný software do vašeho mobilu. Kromě toho budou k vidění i vývojové desky HiFive1 se svobodným/otevřeným čipem RISC-V.


Přidat komentář

23.5.2018 20:55 /Ondřej Čečák
Od pátku 25.5. proběhne na Fakultě informačních technologií ČVUT v Praze openSUSE Conference. Můžete se těšit na spostu zajímavých přednášek, workshopů a také na Release Party nového openSUSE leap 15.0. V na stejném místě proběhne v sobotu 26.5. i seminář o bezpečnosti CryptoFest.
Přidat komentář

20.5.2018 17:45 /Redakce Linuxsoft.cz
Ve čtvrtek 31. května 2018 připravuje webový magazín BusinessIT ve spolupráci s Best Online Média s.r.o. pátý ročník odborné konference Firemní informační systémy 2018. Akce proběhne v kongresovém centru Vavruška (palác Charitas), Karlovo náměstí 5, Praha 2 (u metra Karlovo náměstí) od 9:00 hod. dopoledne do cca 15 hod. odpoledne. Konference je zaměřena na efektivní využití firemních informačních systémů a na to, jak plně využít jejich potenciál. Podrobnější informace na webových stránkách konfrence.
Přidat komentář

14.5.2018 7:28 /František Kučera
Květnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 17. 5. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát na téma: Audio – zvuk v GNU/Linuxu.
Přidat komentář

7.5.2018 16:20 /František Kučera
Na stránkách spolku OpenAlt vyšla fotoreportáž Pražské srazy 2017 dokumentující srazy za uplynulý rok. Květnový pražský sraz na téma audio se bude konat 17. 5. 2018 (místo a čas ještě upřesníme).
Přidat komentář

17.4.2018 0:46 /František Kučera
Dubnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 19. 4. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tématem tohoto srazu bude OpenStreetMap (OSM) aneb svobodné mapy.
Přidat komentář

16.3.2018 22:01 /František Kučera
Kulatý OpenAlt sraz v Praze oslavíme klasicky: u limonády a piva! Přijďte si posedět, dát si dobré jídlo a vybrat z mnoha piv do restaurace Kulový blesk, který najdete v centru Prahy nedaleko metra I. P. Pavlova na adrese Sokolská 13, Praha 2. Sraz se koná ve čtvrtek 22. března a začínáme v 18:00. Heslo: OpenAlt. Vezměte s sebou svoje hračky! Uvítáme, když si s sebou na sraz vezmete svoje oblíbené hračky. Jestli máte nějaký drobný projekt postavený na Arduinu, nějakou zajímavou elektronickou součástku, či třeba i pěkný úlovek z crowdfundingové akce, neváhejte. Oslníte ostatní a o zábavu bude postaráno.
Přidat komentář

13.2.2018 0:41 /František Kučera
Únorový pražský sraz OpenAltu se koná 15. 2. 2018 a tentokrát se vydáme na návštěvu do jednoho pražského datacentra. Sejdeme se v 17:50 v severovýchodní části nástupiště tramvajové zastávky Koh-I-Noor. Po exkurzi se přesuneme do restaurace U Pštrosa (Moskevská 49), kde probereme tradiční témata (svobodný software a hardware, DIY, CNC, SDR, 3D tisk…) a tentokrát bude k vidění i IoT brána od The Things Network.
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

20.2.2018 18:48 / Ivan Majer
portal

20.2.2018 15:57 / Jan Havel
Jak využíváte služby cloudu v podnikání?

16.1.2018 1:08 / Ivan Pittner
verejna ip od o2 ubuntu

15.1.2018 17:26 / Mira Harvalik
Re: Jak udělat HTML/Javascript swiping gallery do mobilu?

30.12.2017 20:16 / Michal Knoll
odmocnina

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2018) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze