LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> EGroupware V. - Správa projektů, pracovní výkazy

Správce projektů vám pomůže s rozdělením vaší práce na menší části a úkoly, které můžete přidělit jednotlivým členům svého týmu. Díky pracovním výkazům můžete sledovat průběžné náklady na projekt a porovnat je s plánem.

25.4.2011 00:00 | Petr Bravenec | Články autora | přečteno 7506×

Úvod k řízení projektů

Moje první letmé seznámení s řízením projektů před více než deseti lety obstaral MS Project (aspoň předpokládám, že šlo o MS Project). I když jsem nedostal příležitost si nějaký projekt vytvořit nebo si byť i jen poklikat v aplikaci pro řízení projektů, dostal jsem možnost si prohlédnout a pochopit Ganttův graf, milníky, plnění různých úkolů (jejichž neplnění mi zajistilo luxusní vyhazov z firmy tak skvělé a hrdé, že podat výpověď sám by mohl jen naprosto bezcharakterní lump) a udělat si obecnou představu o tom, že projekt lze řídit a dokonce na to existují hotové nástroje.

Podruhé jsem se dostal do kontaktu s řízením projektů o něco později, kdy mi byl přidělen malý pracovní tým na vyvinutí poměrně rozsáhlé aplikace. Tehdy jsem pro řízení projektů použil Dot Project a řízení projektů mě začalo zajímat.

Protože Windows nepoužívám a i jinak by mi bylo proti srsti upirátit MS Projekt, byť i jen proto, abych si s ním mohl chvíli hrát, začal jsem prozkoumávat možnosti aplikace KPlato z balíku KOffice pro KDE3.

Nevím, nakolik je KPlato aplikace srovnatelná s MS Projekt. Při svých experimentech jsem došel k názoru, že KPlato je vynikající kalkulačka pro odhad nákladů při různých variantách vývoje (optimální, očekávaná, pesimistická varianta). Vyzkoušel jsem si naplánovat několikaměsíční projekt s různými výrobními zdroji a několika nákladovými položkami a byl jsem nadšen z možností, které mi KPlato poskytuje. Pro řízení týmového projektu bych ale KPlato nepoužil.

Vzhledem k tomu, že MS Project se prodává ve dvou různých variantách - lokální a serverová - předpokládám, že ani MS Project není ve své lokální verzi pro řízení týmového projektu o nic použitelnější, než KPlato. Tuším, že pro řízení celého pracovního týmu pomocí MS Project by bylo potřeba koupit i serverovou část a uživatelské licence a pokud možno vše zakomponovat do domény spolu s MS Exchange. Nepochybuji o tom, že jednotlivé aplikace spolu budou skvěle spolupracovat a při přízení projektu odvedou fantastickou práci.

Má-li ale firma pár zaměstnanců a živí se revizemi, stavbou a vymetáním komínů, je zbytečné utrácet stovky tisíc na projekty typu: "Franta koupí roury a cihly, Maruš vyřídí razítka na úřadech, a do konce příštího měsíce těch pět komínů postavíme a zprovozníme". Přesto i takový projekt není špatné naplánovat s předstihem, než řešit předem zjevné problémy za pochodu a nechat se každý den překvapit nějakou netušenou závislostí. Pro takové projekty může být EGroupware cenově dobrá volba.

I když je návrh projektu v EGroupware už na první pohled těžkopádnější, než v KPlato, a některé věci se tam nedají udělat vůbec či s maximálními obtížemi, pro řízení týmového projektu je EGroupware použitelné naopak velice dobře.

Struktura projektu

Projekt v EGroupware je kontejner, který může obsahovat různé položky těchto typů:

  • Adresář - projekt může být propojen s růnými lidmi (zákazníky) v evidenci kontaktů.
  • Infolog - úkoly, maily, telefonáty a jiné poznámky k projektu.
  • Kalendář - naplánované pracovní schůzky, služební cesty a podobně.
  • Pracovní výkaz - výkazy o odvedené práci pro sledování nákladů.
  • Sledovací systém - položka ve sledovacím systému (nahlášené chyby, náměty a podobně).
  • Správce projektů - součástí projektu mohou být další dílčí projekty.
  • Zdroje - rezervace výrobních zdrojů.

Při plánování projektu je důležité pochopit dvě klíčové myšlenky:

  • Projekt je nutné rozdělit na menší součásti.
  • Součástí projektu může být další, menší projekt.

Jakmile přijmete myšlenku, že velký projekt je nutné rozložit na několik menších projektů, a že jednotlivé projekty lze zabalit jeden do druhého jako žertovný balíček zabalený do dalšího balíčku, stane se pro vás tvorba projektů mnohem pochopitelnější.

Tvorba projektu

Na https://demo.bravenec.org/ naleznete jednoduchý ukázkový projekt: "Stavba psí boudy". Pro postavení naší modelové psí boudy je potřeba vyběhat různá povolení (první samostatný podprojekt: Povolení), zajistit vlastní stavbu (tři podprojekty: Základy, Obvodové zdi, Střecha) a nakonec je potřeba opět vyběhat další různá povolení (podprojekt Kolaudace).

Každý projekt závisí na splnění jiného projektu - EGroupare vám umožní tyto závislosti zadat a zobrazit v Ganttově grafu.

Každý z podprojektů také obsahuje množství různých úkolů - jednou je to vyběhání příslušného kulatého razítka, podruhé je to zajištění bagru pro vykopání základů boudy pro Maxipsa Fíka. Chcete-li si ušetřit práci, zadávejte tyto úkoly i s příslušnými termíny rovnou jako součást projektu, i když i samostatný již existující úkol lze připojit k některému z projektů.

Součástí projektu mohou být i potřebné kontakty, například na různé úředníky vlastnící důležitá kulatá razítka nebo na řemeslníka s bagrem. Někdy je vhodné uvést k projektu nějakou doplňující informaci, například poznámku, že úředník na stavebním odboru slyší na oříškovou čokoládu nebo mail, ve kterém se úředník ke své zálibě přiznává - i takové informace se mohou stát součástí projektu.

Pro vyčíslení nákladů na projekt lze vykázat každou práci odvedenou na projektu. Součástí projektu tedy mohou být i pracovní výkazy. Pro pracovní výkazy je možné u každého projektu zadat vlastní ceník - v pracovním výkazu pak nemusíte zadávat hodinovou sazbu, stačí pouze vybrat příslušnou položku z ceníku.

Já mám takto rozdělené jednotlivé klienty, pro které pracuji. Veškeré pracovní aktivity a důležité maily (například objednávky) jsou součástí projektu. U každého klienta tak mám pohromadě všechny své úkoly, důležité poznámky a pracovní výkazy.

Nastavení přístupových práv

Důležitou součástí jsou přístupová práva. Na projektu "Psí bouda" se podílejí tři uživatelé: Dana Vedoucí, Emil Zedník a Josef Úředník. Každý z nich má v projektu nastavená svá vlastní práva - Dana Vedoucí může dělat změny v celém projektu - přidělovat úkoly, měnit termíny a podobně. Josef Úředník se na řízení projektu nepodílí, ale může přidat k projektu některé důležité postřehy (například ten o oříškové čokoládě). Jeho práva jsou omezená na plnění přidělených úkolů a přidávání poznámek, kontaktů a pracovních výkazů. Emil Zedník - prostá námezdní pracovní síla - je oprávněn pouze k vyplňování pracovních výkazů. Poznámku "Přišla průtrž mračen, základy jsou pod vodou" by měl však dokázat zadat taky.

Práce na projektu

Každý z účastníků projektu vidí své pracovní úkoly ve svém kalendáři (při přepnutí na denní pohled) nebo v infologu. Vedoucí navíc vidí i úkoly, které přidělila svým podřízeným, a orientačně i stav úkolu. Postupným plněním úkolů mizí úkoly z kalendáře a procento dokončení projektu se zvyšuje. Spolu se zadanými pracovními výkazy se zvyšuje i částka skutečně utracená na projektu.

Jednodušší využití správce projektů

V praxi je často takto podrobné plánování příliš veliký kanón a stavět psí boudu tímto způsobem se vám nebude chtít. I přesto může být správce projektů užitečný - projekty vám mohou pomoci rozdělit vaše pracovní aktivity do různých škatulek (můžete použít i kategorie, ty ale nelze řadit hierarchicky).

Odkazy

Ukázkový projekt najdete zde:
https://demo.bravenec.org/
Upozorňuji však na to, že projekt je vytvořený už dříve, v době uveřejnění článku tak budou všechny termíny prošvihnuté a projekt bude mít nenapravitelný skluz.

Některé konkrétní postupy a triky při vytváření projektů najdete zde:
http://bravenec.org/cs/howto/projekty/

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

Nejsou žádné diskuzní příspěvky u dané položky.



Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

28.11.2018 23:56 /František Kučera
Prosincový sraz spolku OpenAlt se koná ve středu 5.12.2018 od 16:00 na adrese Zikova 1903/4, Praha 6. Tentokrát navštívíme organizaci CESNET. Na programu jsou dvě přednášky: Distribuované úložiště Ceph (Michal Strnad) a Plně šifrovaný disk na moderním systému (Ondřej Caletka). Následně se přesuneme do některé z nedalekých restaurací, kde budeme pokračovat v diskusi.
Komentářů: 1

12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz
22. listopadu 2018 se koná v Praze na Karlově náměstí již pátý ročník konference s tématem Datová centra pro business, která nabídne odpovědi na aktuální a často řešené otázky: Jaké jsou aktuální trendy v oblasti datových center a jak je optimálně využít pro vlastní prospěch? Jak si zajistit odpovídající služby datových center? Podle jakých kritérií vybírat dodavatele služeb? Jak volit vhodné součásti infrastruktury při budování či rozšiřování vlastního datového centra? Jak efektivně datové centrum spravovat? Jak co nejlépe eliminovat možná rizika? apod. Příznivci LinuxSoftu mohou při registraci uplatnit kód LIN350, který jim přinese zvýhodněné vstupné s 50% slevou.
Přidat komentář

6.11.2018 2:04 /František Kučera
Říjnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná v listopadu – již tento čtvrtek – 8. 11. 2018 od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5). Tentokrát bez oficiální přednášky, ale zato s dobrým jídlem a pivem – volná diskuse na téma umění a technologie, IoT, CNC, svobodný software, hardware a další hračky.
Přidat komentář

4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák
LinuxDays 2018 již tento víkend, registrace je otevřená.
Přidat komentář

18.9.2018 23:30 /František Kučera
Zářijový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 20. 9. 2018 od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5). Tentokrát bez oficiální přednášky, ale zato s dobrým jídlem a pivem – volná diskuse na téma IoT, CNC, svobodný software, hardware a další hračky.
Přidat komentář

9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz
20.9.2018 proběhne v pražském Kongresovém centru Vavruška konference Mobilní řešení pro business. Návštěvníci si vyslechnou mimo jiné přednášky na témata: Nejdůležitější aktuální trendy v oblasti mobilních technologií, správa a zabezpečení mobilních zařízení ve firmách, jak mobilně přistupovat k informačnímu systému firmy, kdy se vyplatí používat odolná mobilní zařízení nebo jak zabezpečit mobilní komunikaci.
Přidat komentář

12.8.2018 16:58 /František Kučera
Srpnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná ve čtvrtek – 16. 8. 2018 od 19:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát jsou tématem srazu databáze prezentaci svého projektu si pro nás připravil Standa Dzik. Dále bude prostor, abychom probrali nápady na využití IoT a sítě The Things Network, případně další témata.
Přidat komentář

16.7.2018 1:05 /František Kučera
Červencový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 19. 7. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát bude přednáška na téma: automatizační nástroj Ansible, kterou si připravil Martin Vicián.
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

13.12.2018 10:57 / Jan Mareš
Re: zavináč

2.12.2018 23:56 / František Kučera
Sraz

5.10.2018 17:12 / Jakub Kuljovsky
Re: Jaký kurz a software by jste doporučili pro začínajcího kodéra?

20.9.2018 10:04 / Jan Ober
Jaký kurz a software by jste doporučili pro začínajcího kodéra?

20.9.2018 10:00 / Jan Ober
Re: Gimp

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2018) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze