LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> EGroupware V. - Správa projektů, pracovní výkazy

Správce projektů vám pomůže s rozdělením vaší práce na menší části a úkoly, které můžete přidělit jednotlivým členům svého týmu. Díky pracovním výkazům můžete sledovat průběžné náklady na projekt a porovnat je s plánem.

25.4.2011 00:00 | Petr Bravenec | Články autora | přečteno 6722×

Úvod k řízení projektů

Moje první letmé seznámení s řízením projektů před více než deseti lety obstaral MS Project (aspoň předpokládám, že šlo o MS Project). I když jsem nedostal příležitost si nějaký projekt vytvořit nebo si byť i jen poklikat v aplikaci pro řízení projektů, dostal jsem možnost si prohlédnout a pochopit Ganttův graf, milníky, plnění různých úkolů (jejichž neplnění mi zajistilo luxusní vyhazov z firmy tak skvělé a hrdé, že podat výpověď sám by mohl jen naprosto bezcharakterní lump) a udělat si obecnou představu o tom, že projekt lze řídit a dokonce na to existují hotové nástroje.

Podruhé jsem se dostal do kontaktu s řízením projektů o něco později, kdy mi byl přidělen malý pracovní tým na vyvinutí poměrně rozsáhlé aplikace. Tehdy jsem pro řízení projektů použil Dot Project a řízení projektů mě začalo zajímat.

Protože Windows nepoužívám a i jinak by mi bylo proti srsti upirátit MS Projekt, byť i jen proto, abych si s ním mohl chvíli hrát, začal jsem prozkoumávat možnosti aplikace KPlato z balíku KOffice pro KDE3.

Nevím, nakolik je KPlato aplikace srovnatelná s MS Projekt. Při svých experimentech jsem došel k názoru, že KPlato je vynikající kalkulačka pro odhad nákladů při různých variantách vývoje (optimální, očekávaná, pesimistická varianta). Vyzkoušel jsem si naplánovat několikaměsíční projekt s různými výrobními zdroji a několika nákladovými položkami a byl jsem nadšen z možností, které mi KPlato poskytuje. Pro řízení týmového projektu bych ale KPlato nepoužil.

Vzhledem k tomu, že MS Project se prodává ve dvou různých variantách - lokální a serverová - předpokládám, že ani MS Project není ve své lokální verzi pro řízení týmového projektu o nic použitelnější, než KPlato. Tuším, že pro řízení celého pracovního týmu pomocí MS Project by bylo potřeba koupit i serverovou část a uživatelské licence a pokud možno vše zakomponovat do domény spolu s MS Exchange. Nepochybuji o tom, že jednotlivé aplikace spolu budou skvěle spolupracovat a při přízení projektu odvedou fantastickou práci.

Má-li ale firma pár zaměstnanců a živí se revizemi, stavbou a vymetáním komínů, je zbytečné utrácet stovky tisíc na projekty typu: "Franta koupí roury a cihly, Maruš vyřídí razítka na úřadech, a do konce příštího měsíce těch pět komínů postavíme a zprovozníme". Přesto i takový projekt není špatné naplánovat s předstihem, než řešit předem zjevné problémy za pochodu a nechat se každý den překvapit nějakou netušenou závislostí. Pro takové projekty může být EGroupware cenově dobrá volba.

I když je návrh projektu v EGroupware už na první pohled těžkopádnější, než v KPlato, a některé věci se tam nedají udělat vůbec či s maximálními obtížemi, pro řízení týmového projektu je EGroupware použitelné naopak velice dobře.

Struktura projektu

Projekt v EGroupware je kontejner, který může obsahovat různé položky těchto typů:

  • Adresář - projekt může být propojen s růnými lidmi (zákazníky) v evidenci kontaktů.
  • Infolog - úkoly, maily, telefonáty a jiné poznámky k projektu.
  • Kalendář - naplánované pracovní schůzky, služební cesty a podobně.
  • Pracovní výkaz - výkazy o odvedené práci pro sledování nákladů.
  • Sledovací systém - položka ve sledovacím systému (nahlášené chyby, náměty a podobně).
  • Správce projektů - součástí projektu mohou být další dílčí projekty.
  • Zdroje - rezervace výrobních zdrojů.

Při plánování projektu je důležité pochopit dvě klíčové myšlenky:

  • Projekt je nutné rozdělit na menší součásti.
  • Součástí projektu může být další, menší projekt.

Jakmile přijmete myšlenku, že velký projekt je nutné rozložit na několik menších projektů, a že jednotlivé projekty lze zabalit jeden do druhého jako žertovný balíček zabalený do dalšího balíčku, stane se pro vás tvorba projektů mnohem pochopitelnější.

Tvorba projektu

Na https://demo.bravenec.org/ naleznete jednoduchý ukázkový projekt: "Stavba psí boudy". Pro postavení naší modelové psí boudy je potřeba vyběhat různá povolení (první samostatný podprojekt: Povolení), zajistit vlastní stavbu (tři podprojekty: Základy, Obvodové zdi, Střecha) a nakonec je potřeba opět vyběhat další různá povolení (podprojekt Kolaudace).

Každý projekt závisí na splnění jiného projektu - EGroupare vám umožní tyto závislosti zadat a zobrazit v Ganttově grafu.

Každý z podprojektů také obsahuje množství různých úkolů - jednou je to vyběhání příslušného kulatého razítka, podruhé je to zajištění bagru pro vykopání základů boudy pro Maxipsa Fíka. Chcete-li si ušetřit práci, zadávejte tyto úkoly i s příslušnými termíny rovnou jako součást projektu, i když i samostatný již existující úkol lze připojit k některému z projektů.

Součástí projektu mohou být i potřebné kontakty, například na různé úředníky vlastnící důležitá kulatá razítka nebo na řemeslníka s bagrem. Někdy je vhodné uvést k projektu nějakou doplňující informaci, například poznámku, že úředník na stavebním odboru slyší na oříškovou čokoládu nebo mail, ve kterém se úředník ke své zálibě přiznává - i takové informace se mohou stát součástí projektu.

Pro vyčíslení nákladů na projekt lze vykázat každou práci odvedenou na projektu. Součástí projektu tedy mohou být i pracovní výkazy. Pro pracovní výkazy je možné u každého projektu zadat vlastní ceník - v pracovním výkazu pak nemusíte zadávat hodinovou sazbu, stačí pouze vybrat příslušnou položku z ceníku.

Já mám takto rozdělené jednotlivé klienty, pro které pracuji. Veškeré pracovní aktivity a důležité maily (například objednávky) jsou součástí projektu. U každého klienta tak mám pohromadě všechny své úkoly, důležité poznámky a pracovní výkazy.

Nastavení přístupových práv

Důležitou součástí jsou přístupová práva. Na projektu "Psí bouda" se podílejí tři uživatelé: Dana Vedoucí, Emil Zedník a Josef Úředník. Každý z nich má v projektu nastavená svá vlastní práva - Dana Vedoucí může dělat změny v celém projektu - přidělovat úkoly, měnit termíny a podobně. Josef Úředník se na řízení projektu nepodílí, ale může přidat k projektu některé důležité postřehy (například ten o oříškové čokoládě). Jeho práva jsou omezená na plnění přidělených úkolů a přidávání poznámek, kontaktů a pracovních výkazů. Emil Zedník - prostá námezdní pracovní síla - je oprávněn pouze k vyplňování pracovních výkazů. Poznámku "Přišla průtrž mračen, základy jsou pod vodou" by měl však dokázat zadat taky.

Práce na projektu

Každý z účastníků projektu vidí své pracovní úkoly ve svém kalendáři (při přepnutí na denní pohled) nebo v infologu. Vedoucí navíc vidí i úkoly, které přidělila svým podřízeným, a orientačně i stav úkolu. Postupným plněním úkolů mizí úkoly z kalendáře a procento dokončení projektu se zvyšuje. Spolu se zadanými pracovními výkazy se zvyšuje i částka skutečně utracená na projektu.

Jednodušší využití správce projektů

V praxi je často takto podrobné plánování příliš veliký kanón a stavět psí boudu tímto způsobem se vám nebude chtít. I přesto může být správce projektů užitečný - projekty vám mohou pomoci rozdělit vaše pracovní aktivity do různých škatulek (můžete použít i kategorie, ty ale nelze řadit hierarchicky).

Odkazy

Ukázkový projekt najdete zde:
https://demo.bravenec.org/
Upozorňuji však na to, že projekt je vytvořený už dříve, v době uveřejnění článku tak budou všechny termíny prošvihnuté a projekt bude mít nenapravitelný skluz.

Některé konkrétní postupy a triky při vytváření projektů najdete zde:
http://bravenec.org/cs/howto/projekty/

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

Nejsou žádné diskuzní příspěvky u dané položky.



Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

5.3.2017 19:12 /Redakce Linuxsoft.cz
PR: 23. března proběhne v Praze konferenci na téma Cloud computing v praxi. Hlavními tématy jsou: Nejžhavější trendy v oblasti cloudu a cloudových řešení, Moderní cloudové služby, Infrastruktura současných cloudů, Efektivní využití cloudu, Nástrahy cloudových řešení a jak se jim vyhnout.
Přidat komentář

27.2.2017 22:12 /František Kučera
Pozvánka na 137. sraz OpenAlt – Praha: Tentokrát jsme si pro vás připravili neobvyklou akci. Ve středu 1.3. v 17:30 nás přivítá sdružení CZ.NIC ve svých prostorách v Milešovské ulici číslo 5 na Praze 3, kde si pro nás připravili krátkou prezentaci jejich činnosti. Následně navštívíme jejich datacentrum pod Žižkovskou věží. Provedou nás prostory, které jsou běžnému smrtelníkovi nedostupné!
Po ukončení prohlídky se všchni odebereme do hostince U vodoucha, Jagelonská 21, Praha 3 pochutnat si na některém z vybraných piv či dát si něco na zub. Rezervaci máme od 19:30, heslo je OpenAlt.
Ale pozor! Do prostor datového centra máme omezený přístup, dostane se tam pouze 10 lidí! Takže kdo přijde dříve, ten má přednost, a občanky s sebou! Kdo nebude chtít na prohlídku datového centra, může se pomalu přesunout do hostince U vodoucha a u nepřeberné nabídky piv počkat na ostatní.
Přidat komentář

18.1.2017 0:49 /František Kučera
Členové a příznivci spolku OpenAlt se pravidelně schází v Praze a Brně. Fotky z pražských srazů za uplynulý rok si můžete prohlédnout na stránkách spolku. Příští sraz se koná už 19. ledna – tentokrát je tématem ergonomie ovládání počítače – tzn. klávesnice, myši a další zařízení. Také budete mít příležitost si prohlédnout pražský hackerspace Brmlab.
Přidat komentář

8.1.2017 17:51 /František Kučera
Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Přijď na sraz spolku OpenAlt, který se bude konat ve čtvrtek 19. ledna od 18:30 v pražském hackerspacu Brmlab. Tentokrát je tématem srazu ergonomie ovládání počítače – tzn. klávesnice, myši a další zařízení. K vidění bude mechanická klávesnice dasKeyboard, trackball Logitech nebo grafický tablet (a velký touchpad) Wacom. Přineste i vy ukázat svoje zajímavé klávesnice a další HW. V 18:20 je sraz před budovou, v 18:30 jdeme společně dovnitř, je tedy dobré přijít včas. Podle zájmu se později přesuneme do nějaké restaurace v okolí.
Přidat komentář

1.12.2016 22:13 /František Kučera
Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Přijď na sraz spolku OpenAlt, který se bude konat ve čtvrtek 8. prosince od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5). Sraz bude tentokrát tématický. Bude retro! K vidění budou přístroje jako Psion 5mx nebo Palm Z22. Ze svobodného hardwaru pak Openmoko nebo čtečka WikiReader. Přijďte se i vy pochlubit svými legendami, nebo alespoň na pivo. Moderní hardware má vstup samozřejmě také povolen.
Komentářů: 1

4.9.2016 20:13 /Pavel `Goldenfish' Kysilka
PR: Dne 22.9.2016 proběhne v Praze konference Cloud computing v praxi. Tématy bude např. nejnovější trendy v oblasti cloudu a cloudových řešení, provozování ERP v cloudu, o hostování různých typů softwaru, ale třeba i o zálohování dat nabízeném podnikům formou služby.
Přidat komentář

1.9.2016 11:27 /Honza Javorek
Česká konference o Pythonu, PyCon CZ, stále hledá přednášející skrz dobrovolné přihlášky. Máte-li zajímavé téma, neváhejte a zkuste jej přihlásit, uzávěrka je již 12. září. Konference letos přijímá i přednášky v češtině a nabízí pomoc s přípravou začínajícím speakerům. Řečníci mají navíc vstup zadarmo! Více na webu.
Přidat komentář

27.8.2016 8:55 /Delujek
Dnes po 4 letech komunitního vývoje vyšla diaspora 0.6.0.0
diaspora* je open-source, distribuovaná sociální síť s důrazem na soukromý
Více v oficiálním blog-postu
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

24.3.2017 11:54 / Hui
country cottages

16.3.2017 16:33 / BezvaDesign.cz
Re: Hledám grafika do teamu

9.3.2017 11:44 / Jaromir Obr
Re: chyba

18.1.2017 20:18 / martin horky
Spolupraca linuxu a microsoftu

17.1.2017 9:57 / Pavel Hrubeš
Re: Externí USB televizní karta

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2017) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze