LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> EGroupware V. - Správa projektů, pracovní výkazy

Správce projektů vám pomůže s rozdělením vaší práce na menší části a úkoly, které můžete přidělit jednotlivým členům svého týmu. Díky pracovním výkazům můžete sledovat průběžné náklady na projekt a porovnat je s plánem.

25.4.2011 00:00 | Petr Bravenec | Články autora | přečteno 7323×

Úvod k řízení projektů

Moje první letmé seznámení s řízením projektů před více než deseti lety obstaral MS Project (aspoň předpokládám, že šlo o MS Project). I když jsem nedostal příležitost si nějaký projekt vytvořit nebo si byť i jen poklikat v aplikaci pro řízení projektů, dostal jsem možnost si prohlédnout a pochopit Ganttův graf, milníky, plnění různých úkolů (jejichž neplnění mi zajistilo luxusní vyhazov z firmy tak skvělé a hrdé, že podat výpověď sám by mohl jen naprosto bezcharakterní lump) a udělat si obecnou představu o tom, že projekt lze řídit a dokonce na to existují hotové nástroje.

Podruhé jsem se dostal do kontaktu s řízením projektů o něco později, kdy mi byl přidělen malý pracovní tým na vyvinutí poměrně rozsáhlé aplikace. Tehdy jsem pro řízení projektů použil Dot Project a řízení projektů mě začalo zajímat.

Protože Windows nepoužívám a i jinak by mi bylo proti srsti upirátit MS Projekt, byť i jen proto, abych si s ním mohl chvíli hrát, začal jsem prozkoumávat možnosti aplikace KPlato z balíku KOffice pro KDE3.

Nevím, nakolik je KPlato aplikace srovnatelná s MS Projekt. Při svých experimentech jsem došel k názoru, že KPlato je vynikající kalkulačka pro odhad nákladů při různých variantách vývoje (optimální, očekávaná, pesimistická varianta). Vyzkoušel jsem si naplánovat několikaměsíční projekt s různými výrobními zdroji a několika nákladovými položkami a byl jsem nadšen z možností, které mi KPlato poskytuje. Pro řízení týmového projektu bych ale KPlato nepoužil.

Vzhledem k tomu, že MS Project se prodává ve dvou různých variantách - lokální a serverová - předpokládám, že ani MS Project není ve své lokální verzi pro řízení týmového projektu o nic použitelnější, než KPlato. Tuším, že pro řízení celého pracovního týmu pomocí MS Project by bylo potřeba koupit i serverovou část a uživatelské licence a pokud možno vše zakomponovat do domény spolu s MS Exchange. Nepochybuji o tom, že jednotlivé aplikace spolu budou skvěle spolupracovat a při přízení projektu odvedou fantastickou práci.

Má-li ale firma pár zaměstnanců a živí se revizemi, stavbou a vymetáním komínů, je zbytečné utrácet stovky tisíc na projekty typu: "Franta koupí roury a cihly, Maruš vyřídí razítka na úřadech, a do konce příštího měsíce těch pět komínů postavíme a zprovozníme". Přesto i takový projekt není špatné naplánovat s předstihem, než řešit předem zjevné problémy za pochodu a nechat se každý den překvapit nějakou netušenou závislostí. Pro takové projekty může být EGroupware cenově dobrá volba.

I když je návrh projektu v EGroupware už na první pohled těžkopádnější, než v KPlato, a některé věci se tam nedají udělat vůbec či s maximálními obtížemi, pro řízení týmového projektu je EGroupware použitelné naopak velice dobře.

Struktura projektu

Projekt v EGroupware je kontejner, který může obsahovat různé položky těchto typů:

  • Adresář - projekt může být propojen s růnými lidmi (zákazníky) v evidenci kontaktů.
  • Infolog - úkoly, maily, telefonáty a jiné poznámky k projektu.
  • Kalendář - naplánované pracovní schůzky, služební cesty a podobně.
  • Pracovní výkaz - výkazy o odvedené práci pro sledování nákladů.
  • Sledovací systém - položka ve sledovacím systému (nahlášené chyby, náměty a podobně).
  • Správce projektů - součástí projektu mohou být další dílčí projekty.
  • Zdroje - rezervace výrobních zdrojů.

Při plánování projektu je důležité pochopit dvě klíčové myšlenky:

  • Projekt je nutné rozdělit na menší součásti.
  • Součástí projektu může být další, menší projekt.

Jakmile přijmete myšlenku, že velký projekt je nutné rozložit na několik menších projektů, a že jednotlivé projekty lze zabalit jeden do druhého jako žertovný balíček zabalený do dalšího balíčku, stane se pro vás tvorba projektů mnohem pochopitelnější.

Tvorba projektu

Na https://demo.bravenec.org/ naleznete jednoduchý ukázkový projekt: "Stavba psí boudy". Pro postavení naší modelové psí boudy je potřeba vyběhat různá povolení (první samostatný podprojekt: Povolení), zajistit vlastní stavbu (tři podprojekty: Základy, Obvodové zdi, Střecha) a nakonec je potřeba opět vyběhat další různá povolení (podprojekt Kolaudace).

Každý projekt závisí na splnění jiného projektu - EGroupare vám umožní tyto závislosti zadat a zobrazit v Ganttově grafu.

Každý z podprojektů také obsahuje množství různých úkolů - jednou je to vyběhání příslušného kulatého razítka, podruhé je to zajištění bagru pro vykopání základů boudy pro Maxipsa Fíka. Chcete-li si ušetřit práci, zadávejte tyto úkoly i s příslušnými termíny rovnou jako součást projektu, i když i samostatný již existující úkol lze připojit k některému z projektů.

Součástí projektu mohou být i potřebné kontakty, například na různé úředníky vlastnící důležitá kulatá razítka nebo na řemeslníka s bagrem. Někdy je vhodné uvést k projektu nějakou doplňující informaci, například poznámku, že úředník na stavebním odboru slyší na oříškovou čokoládu nebo mail, ve kterém se úředník ke své zálibě přiznává - i takové informace se mohou stát součástí projektu.

Pro vyčíslení nákladů na projekt lze vykázat každou práci odvedenou na projektu. Součástí projektu tedy mohou být i pracovní výkazy. Pro pracovní výkazy je možné u každého projektu zadat vlastní ceník - v pracovním výkazu pak nemusíte zadávat hodinovou sazbu, stačí pouze vybrat příslušnou položku z ceníku.

Já mám takto rozdělené jednotlivé klienty, pro které pracuji. Veškeré pracovní aktivity a důležité maily (například objednávky) jsou součástí projektu. U každého klienta tak mám pohromadě všechny své úkoly, důležité poznámky a pracovní výkazy.

Nastavení přístupových práv

Důležitou součástí jsou přístupová práva. Na projektu "Psí bouda" se podílejí tři uživatelé: Dana Vedoucí, Emil Zedník a Josef Úředník. Každý z nich má v projektu nastavená svá vlastní práva - Dana Vedoucí může dělat změny v celém projektu - přidělovat úkoly, měnit termíny a podobně. Josef Úředník se na řízení projektu nepodílí, ale může přidat k projektu některé důležité postřehy (například ten o oříškové čokoládě). Jeho práva jsou omezená na plnění přidělených úkolů a přidávání poznámek, kontaktů a pracovních výkazů. Emil Zedník - prostá námezdní pracovní síla - je oprávněn pouze k vyplňování pracovních výkazů. Poznámku "Přišla průtrž mračen, základy jsou pod vodou" by měl však dokázat zadat taky.

Práce na projektu

Každý z účastníků projektu vidí své pracovní úkoly ve svém kalendáři (při přepnutí na denní pohled) nebo v infologu. Vedoucí navíc vidí i úkoly, které přidělila svým podřízeným, a orientačně i stav úkolu. Postupným plněním úkolů mizí úkoly z kalendáře a procento dokončení projektu se zvyšuje. Spolu se zadanými pracovními výkazy se zvyšuje i částka skutečně utracená na projektu.

Jednodušší využití správce projektů

V praxi je často takto podrobné plánování příliš veliký kanón a stavět psí boudu tímto způsobem se vám nebude chtít. I přesto může být správce projektů užitečný - projekty vám mohou pomoci rozdělit vaše pracovní aktivity do různých škatulek (můžete použít i kategorie, ty ale nelze řadit hierarchicky).

Odkazy

Ukázkový projekt najdete zde:
https://demo.bravenec.org/
Upozorňuji však na to, že projekt je vytvořený už dříve, v době uveřejnění článku tak budou všechny termíny prošvihnuté a projekt bude mít nenapravitelný skluz.

Některé konkrétní postupy a triky při vytváření projektů najdete zde:
http://bravenec.org/cs/howto/projekty/

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

Nejsou žádné diskuzní příspěvky u dané položky.



Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

16.7.2018 1:05 /František Kučera
Červencový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 19. 7. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát bude přednáška na téma: automatizační nástroj Ansible, kterou si připravil Martin Vicián.
Přidat komentář

18.6.2018 0:43 /František Kučera
Červnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 21. 6. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát na téma: F-Droid, aneb svobodný software do vašeho mobilu. Kromě toho budou k vidění i vývojové desky HiFive1 se svobodným/otevřeným čipem RISC-V.
Přidat komentář

23.5.2018 20:55 /Ondřej Čečák
Od pátku 25.5. proběhne na Fakultě informačních technologií ČVUT v Praze openSUSE Conference. Můžete se těšit na spostu zajímavých přednášek, workshopů a také na Release Party nového openSUSE leap 15.0. V na stejném místě proběhne v sobotu 26.5. i seminář o bezpečnosti CryptoFest.
Přidat komentář

20.5.2018 17:45 /Redakce Linuxsoft.cz
Ve čtvrtek 31. května 2018 připravuje webový magazín BusinessIT ve spolupráci s Best Online Média s.r.o. pátý ročník odborné konference Firemní informační systémy 2018. Akce proběhne v kongresovém centru Vavruška (palác Charitas), Karlovo náměstí 5, Praha 2 (u metra Karlovo náměstí) od 9:00 hod. dopoledne do cca 15 hod. odpoledne. Konference je zaměřena na efektivní využití firemních informačních systémů a na to, jak plně využít jejich potenciál. Podrobnější informace na webových stránkách konfrence.
Přidat komentář

14.5.2018 7:28 /František Kučera
Květnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 17. 5. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát na téma: Audio – zvuk v GNU/Linuxu.
Přidat komentář

7.5.2018 16:20 /František Kučera
Na stránkách spolku OpenAlt vyšla fotoreportáž Pražské srazy 2017 dokumentující srazy za uplynulý rok. Květnový pražský sraz na téma audio se bude konat 17. 5. 2018 (místo a čas ještě upřesníme).
Přidat komentář

17.4.2018 0:46 /František Kučera
Dubnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 19. 4. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tématem tohoto srazu bude OpenStreetMap (OSM) aneb svobodné mapy.
Přidat komentář

16.3.2018 22:01 /František Kučera
Kulatý OpenAlt sraz v Praze oslavíme klasicky: u limonády a piva! Přijďte si posedět, dát si dobré jídlo a vybrat z mnoha piv do restaurace Kulový blesk, který najdete v centru Prahy nedaleko metra I. P. Pavlova na adrese Sokolská 13, Praha 2. Sraz se koná ve čtvrtek 22. března a začínáme v 18:00. Heslo: OpenAlt. Vezměte s sebou svoje hračky! Uvítáme, když si s sebou na sraz vezmete svoje oblíbené hračky. Jestli máte nějaký drobný projekt postavený na Arduinu, nějakou zajímavou elektronickou součástku, či třeba i pěkný úlovek z crowdfundingové akce, neváhejte. Oslníte ostatní a o zábavu bude postaráno.
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

20.2.2018 18:48 / Ivan Majer
portal

20.2.2018 15:57 / Jan Havel
Jak využíváte služby cloudu v podnikání?

16.1.2018 1:08 / Ivan Pittner
verejna ip od o2 ubuntu

15.1.2018 17:26 / Mira Harvalik
Re: Jak udělat HTML/Javascript swiping gallery do mobilu?

30.12.2017 20:16 / Michal Knoll
odmocnina

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2018) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze