LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> JAK na třídy

V minulém článku o JAK sem shrnul základní metody a mechanismy, které se hodí každému programátorovi. JavaScript je však jazyk objektový, a i JAK je na objektech založen. Jak se s objekty a jejich třídy pracuje, se pokusím vysvětlit v tomto článku.

20.1.2011 00:00 | Ondřej Tůma | Články autora | přečteno 8461×

Základním prvkem knihovny je tedy objekt, instance třídy, resp. instance  JAK třídy. JAK totiž obsahuje obal pro definici a aplikaci tříd, obdobně, jako to známe z ostatních objektových jazyků např. C++. Můžete tak například snadno definovat třídu, která dědí z jiné, nebo je singltonem. První příklad ukazuje jak se takové třídy za pomocí knihovny JAK vytvářejí:
var Terorist = JAK.ClassMaker.makeClass({
NAME: "Terorist",
VERSION: "1.0"
});

Terorist._counter = 0; // statická proměnná
Terorist.prototype.name = ''; // dynamická proměnná

Terorist.prototype.$constructor = function(name){
this.name = name;
Terorist._counter++;
}

Terorist.prototype.$destructor = function(){
Terorist._counter--;
}

Terorist.prototype.talk = function(){
document.write('My name is ' + this.name + ', the ' + this.constructor.NAME);
document.write('. I kill you !
');
}

var ahmed = new Terorist('Ahmed');
ahmed.talk();

document.write('Count of Terorists: '+ Terorist._counter+'
');
V kódu je vidět jak se definuje třída pomocí ClassMakeru. Parametry metody makeClass jsou název a verze třídy. Na dalším řádku je vidět definice statické proměnné. Ta je sdílená napříč všemi instancemi třídy. Dynamická proměnná (tedy lokální pro každou instanci) je přístupná přes operátor this. Přístup do paměti takové proměnné je copy_on_write, tedy vlastní skutečná kopie proměnné nastává až v okamžiku zápisu přes this. Zápis přes Trida.prototype mění statickou hodnotu, kterou uvidí všechny instance které si nevytvořili vlastní kopii zápisem.

Na definici metod není nic zvláštního až na specifickou metodu $constructor. Ta je volána po vytvoření objektu automaticky, pokud existuje. Lze definovat i metodu $destructor, nicméně ta se při mazání automaticky nevolá, a musíte si jí tak zavolat sami. Ostatní kód již netřeba komentovat, vytvoříme instanci třídy a zavoláme její metodu.

Dědičnost

Třída která je potomkem jiné třídy se v JAKu definuje neskutečně jednoduše, prostě metodě makeClass dáte ještě jeden parametr EXTEND a v něm uvedete rodiče oné třídy. Možnosti dědičnosti jsou však značně omezené a to také naznačuje následující ukázka.
var Bomberman = JAK.ClassMaker.makeClass({
NAME: "Bomberman",
VERSION: "1.0",
EXTEND: Terorist
});

Bomberman.prototype.$constructor = function(name, bombs){
this.$super(name);
this.bombs = bombs;
}

Bomberman.prototype.$destructor = function(){
document.write('BUM !!
');
this.$super();
}

Bomberman.prototype.talk = function(){
Terorist.prototype.talk.call(this); // totéž co this.$super();
document.write('I kill you all with my ' + this.bombs + ' bombs.
')
}

var mushafa = new Bomberman('Mushafa', 2);
mushafa.talk();
mushafa.$destructor();
Pokud chceme aby nějaká metoda potomka třídy zavolala metodu svého rodiče, provedeme to metodou $super. Ta volá metodu rodiče, která je stejná jako metoda, ve které je $super použito, viz definice metod $constructor. Je jí tím pádem možné volat pouze v metodě se stejným názvem, tedy v takové, kterou přepisujeme.

Dále můžeme dědit jen z jedné třídy, ale ta může být potomkem jiné. V případě že potřebujete volat libovolnou metodu libovolného předka, použijete zápis Prarodic.prototype.method.call(this, arg1, arg2...), tak jak je to v ukázce u metody Bomberman.prototype.talk. No a nakonec nemůžeme definovat metody, které je možné přepsat.

Interface

Další způsob jak rozšířit funkčnost nějaké třídy je použít Interface (rozhraní). Těch může být uvedeno více, a v případě konfliktů v názvech metod vyhrává metoda z posledního uvedeného rozhraní. Kombinace rodiče (EXTEND) a rozhraní (IMPLEMENT) není vyloučena, což ukazuje i následující kód.
var Hacker = JAK.ClassMaker.makeInterface({
NAME: "Hacker",
VERSION: "1.0",
});

Hacker.prototype.hack = function(){
document.write('Your PC is hacked, cha cha chaaaa!
');
};

var eTerorist = JAK.ClassMaker.makeClass({
NAME: "eTerororist",
VERSION: "1.0",
EXTEND: Terorist,
IMPLEMENT: [Hacker]
});

var farad = new eTerorist('Farad');
farad.hack();
farad.talk();

Singleton a Statická třída

Zvláštní lahůdkou na závěr jsou třídy typu Singleton a Statické třídy, jejich význam je obdobný. Instance těchto tříd nelze vytvořit neboť Singleton může být jen jeden, a statická třída nemůže být dynamická :) Než tuto stručnou a prostou informaci doplním ukázkou kódu, nesmím zapomenou upozornit na to, že i tyto typy tříd se v knihovně sami objevují. Které to jsou neprozradím a uložím to laskavému čtenáři za domácí úkol k prozkoumání.
// Singleton
var BinLadin = JAK.ClassMaker.makeSingleton({
NAME: "BinLadin",
VERSION: "1.0",
EXTEND: Terorist
});

BinLadin.prototype.$constructor = function(){
this.$super(this.constructor.NAME);
}

BinLadin.prototype.talk = function(){
document.write("I'm "+this.name+'. ');
document.write('America must be destroyed !!
');
}

BinLadin.getInstance().talk();
//new BinLadin(); // končí s chybou

// Static
var Zero = JAK.ClassMaker.makeStatic({
NAME: "Zero",
VERSION: "1.0"
});

Zero.value = 0;

console.log(Zero.value);
//new Zero(); // končí s chybou

Závěrem

JavaScript je jazyk objektový, ale jeho přístup k objektům je zcela jiný, než v ostatních objektových jazycích. Knihovna JAK se pokouší tyto rozdíly minimalizovat a jazyk samotný rozšířit. Za sebe mohu říct že se jí to daří a přibližuje webové programování ostatním programátorům, kteří jsou zvyklí na jiné objektové jazyky.

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

Interface 20.1.2011 15:29 František Kučera




Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

15.5.2017 23:50 /František Kučera

Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Zajímá tě DIY, CNC, SDR nebo morseovka? Přijď na sraz spolku OpenAlt, který se bude konat ve čtvrtek 18. května od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5).


Přidat komentář

12.5.2017 16:42 /Honza Javorek
PyCon CZ, česká konference o programovacím jazyce Python, se po dvou úspěšných ročnících v Brně bude letos konat v Praze, a to 8. až 10. června. Na konferenci letos zavítá např. i Armin Ronacher, známý především jako autor frameworku Flask, šablon Jinja2/Twig, a dalších projektů. Těšit se můžete na přednášky o datové analytice, tvorbě webu, testování, tvorbě API, učení a mentorování programování, přednášky o rozvoji komunity, o použití Pythonu ve vědě nebo k ovládání nejrůznějších zařízení (MicroPython). Na vlastní prsty si můžete na workshopech vyzkoušet postavit Pythonem ovládaného robota, naučit se učit šestileté děti programovat, efektivně testovat nebo si v Pythonu pohrát s kartografickým materiálem. Kupujte lístky, dokud jsou.
Přidat komentář

2.5.2017 9:20 /Eva Rázgová
Putovní konference československé Drupal komunity "DrupalCamp Československo" se tentokrát koná 27. 5.2017 na VUT FIT v Brně. Můžete načerpat a vyměnit si zkušenosti z oblasti Drupalu 7 a 8, UX, SEO, managementu týmového vývoje, využití Dockeru pro Drupal a dalších. Vítáni jsou nováčci i experti. Akci pořádají Slovenská Drupal Asociácia a česká Asociace pro Drupal. Registrace na webu .
Přidat komentář

1.5.2017 20:31 /Pavel `Goldenfish' Kysilka
PR: 25.5.2017 proběhne v Praze konference na téma Firemní informační systémy. Hlavními tématy jsou: Informační systémy s vlastní inteligencí, efektivní práce s dokumenty, mobilní přístup k datům nebo využívání cloudu.
Přidat komentář

15.4.2017 15:20 /František Kučera
Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Zajímá tě IoT a radiokomunikace? Přijď na sraz spolku OpenAlt, který se bude konat ve středu 19. dubna od 18:30 v Šenkovně (Sokolská 60, Praha 2).
Přidat komentář

5.3.2017 19:12 /Redakce Linuxsoft.cz
PR: 23. března proběhne v Praze konferenci na téma Cloud computing v praxi. Hlavními tématy jsou: Nejžhavější trendy v oblasti cloudu a cloudových řešení, Moderní cloudové služby, Infrastruktura současných cloudů, Efektivní využití cloudu, Nástrahy cloudových řešení a jak se jim vyhnout.
Přidat komentář

27.2.2017 22:12 /František Kučera
Pozvánka na 137. sraz OpenAlt – Praha: Tentokrát jsme si pro vás připravili neobvyklou akci. Ve středu 1.3. v 17:30 nás přivítá sdružení CZ.NIC ve svých prostorách v Milešovské ulici číslo 5 na Praze 3, kde si pro nás připravili krátkou prezentaci jejich činnosti. Následně navštívíme jejich datacentrum pod Žižkovskou věží. Provedou nás prostory, které jsou běžnému smrtelníkovi nedostupné!
Po ukončení prohlídky se všchni odebereme do hostince U vodoucha, Jagelonská 21, Praha 3 pochutnat si na některém z vybraných piv či dát si něco na zub. Rezervaci máme od 19:30, heslo je OpenAlt.
Ale pozor! Do prostor datového centra máme omezený přístup, dostane se tam pouze 10 lidí! Takže kdo přijde dříve, ten má přednost, a občanky s sebou! Kdo nebude chtít na prohlídku datového centra, může se pomalu přesunout do hostince U vodoucha a u nepřeberné nabídky piv počkat na ostatní.
Přidat komentář

18.1.2017 0:49 /František Kučera
Členové a příznivci spolku OpenAlt se pravidelně schází v Praze a Brně. Fotky z pražských srazů za uplynulý rok si můžete prohlédnout na stránkách spolku. Příští sraz se koná už 19. ledna – tentokrát je tématem ergonomie ovládání počítače – tzn. klávesnice, myši a další zařízení. Také budete mít příležitost si prohlédnout pražský hackerspace Brmlab.
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

15.6.2017 9:34 / Ondřej Havlas
php,

10.6.2017 10:39 / Temple
sell home for cash

11.5.2017 23:32 / lelo
Re: Problém se správcem balíčků

11.5.2017 5:45 / davd mašek
Re: Problém se správcem balíčků

10.5.2017 22:54 / lelo
Re: Problém se správcem balíčků

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2017) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze