LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> JavaFX - prostředí pro tvorbu RIA aplikací (1)

Aneb konkurence Flashe, HTML5 a Silverlightu z dílny Sun Microsystems.

30.7.2010 18:00 | Radim Kolář | Články autora | přečteno 11125×

RIA Aplikace

Co to jsou vlastně ty RIA aplikace? Tato zkratka znamená Rich Internet Applications. Jsou to aplikace které se snaží být velmi uživatelsky přitažlivé - používají animace, efekty, zvuky, videa a nepoužívají standardní ovládací prvky. Pod Rich Aplikací si můžeme představit některou z her a podívat se jak má řešené menu pro nastavování grafiky, obtížnosti, nápovědu, ukládání pozic a podobně. Hra nepoužívá standardní dialogy a menu nabázené GUI toolkitem, ale má vlastní aby svou originalitou přitahovala pozornost uživatele. Slovo Internet naznačuje že danou aplikaci si nebudeme muset instalovat, ale budeme ji používat přes internet vloženou do web stránky.

AJAX technologie se stala hybnou silou Webu 2.0, protože umožnila aby stránky začaly vypadat ne jako listy ilustrované knížky, ale více jako aplikace které známe z desktopů. RIA technologie se tak stanou základem pro web 3.0. Pojem web 3.0 v současnosti není moc jasně definován.

RIA aplikace v současné době na webu moc nevidíme. Najdeme je jen na serverech, kde je styl důležitější než obsah. Například weby módních návrhářů, kapel, stylových eshopů. Masově se tyto aplikace ale nedělají, protože jsou jednak programátorsky ale především graficky náročné. Je potřeba vytvořit značné množství grafiky a práce grafika je dost drahá.

JavaFX

JavaFX je scriptovacím jazykem z dílny Sun Microsystems. Celým názvem se jmenuje JavaFX Script. JavaFX začala svou existenci jako jazyk F3 vyvinutý společností SeeBeyond, kterou později koupil Sun, kterého později koupil Oracle.

Jazyk JavaFX byl původně interpretovaný, ale v současnosti se již dá kompilovat přímo do JVM bytecodu jako ostatní jazyky co běží na JVM platformě. S postupem času se kompilátor JavaFX vylepšuje a tak když starší programy překompilujete novým kompilátorem dosáhnete často zrychlení. JavaFX kompilátor používá s oblibou optimalizační techniku zvanou loop unroll.

Teď se blíže seznámíme s vlastním jazykem.

Komentáře

Komentáře ve zdrojovém kódu jsou velmi dobrou programovací zvyklostí. Měly by být výstižné a hlavně správné, protože většina programátorů předpokládá, že pokud je rozpor mezi komentářem a kódem, tak platí komentář a kód přepíší, tak aby mu odpovídal. Komentáře jsou v JavaFX standardní, tedy C-like a C++ like. Stejný typ komentářů používá i jazyk Java.

/* C style komentář 
může být přes více řádků
ale není možné komentáře
do sebe vkládat.
*/

// C++ style komentář platí od značky do konce řádku

Deklarace proměnných

JavaFX je jazyk deklarativní, což znamená že každá proměnná musí být deklarována před použitím. Podporuje jednak proměnné a jednak konstanty. Toto dělení se mi líbí, protože zpřehleďňuje kód a snižuje možný okruh chyb. Proměnná se deklaruje příkazem var zatímco konstanta se definuje příkazem def. Do proměnné můžeme přiřazovat hodnoty, zatímco do konstanty po její deklaraci již nikoliv.

var a = 10;
a = a + 1;
var c;

def b = 10;
b = b + 1; // překladač ohlásí chybu protože b je konstanta

Staticky silně typovaný jazyk

JavaFX není narozdíl od většiny scriptovacích jazyků typeless (weak typing). Každá proměnná má svůj typ. Není také dynamicky typovaný, což znamená že proměná může měnit svůj typ pokud do ní v průběhu programu přiřadíme objekt jiného typu. Ve výše uvedeném příkladu ale nejsou uvedeny typy. JavaFX překladač si je totiž umí odvodit z přiřazovaného výrazu. To je velmi hezká vlasnost, která šetří čas a psaní.

var b = 10;
b = "karel"; // překladač ohlásí chybu. Očekáván Integer, nalezen String

Typ u deklarací volitelně uvádět můžeme po dvojtečce. Moc se mi tenhle syntax nelíbí, radší bych měl místo dvojtečky mezeru a přehozené pořadí ve stylu C.

def a:Number = 10;

Funkce

funkce se definují klíčovým slovem function. Nemusí být součástí tříd a mohou se objevit kdekoliv ve zdrojovém souboru. Není třeba je nejdřív definovat a pak volat.

function test(a,b) {
    return a + b;
}

Parametry mohou mít uvedený typ:

function test2(a:Integer, b:Integer ) {
    return a + b;
}

Stejně tak můžeme deklarovat i typ co funkce vrací. Stejně jako předtím i tato syntaxe se mi vůbec nelíbí. Syntaxe ve stylu C nebo Java by byla mnohem lepší.

function test(a,b):Number {
    return a + b;
}

Parametry funkcí jsou v JavaFX považovány za konstanty, nelze jejich hodnotu měnit tak jak jsme běžně zvyklí z jiných jazyků. Toto považuji za dobrý krok snižující výskyt potenciálních chyb v kódu.

function test3(a):Number {
    a = a + 2; // nemůžete změnit hodnotu a, protože je to parametr
}

Pole

Podpora pro pole je docela luxusní, ačkoliv mám výhrady k použité syntaxi, která zbytečně zavádí klíčová slova. V JavaFX se jim neříká pole, ale sekvence, protože je lze natahovat a smrskávat přidáváním případně odebíráním prvků, které se číslují od nuly. Definice pole je prostá, zde nelze nic vytknout.

var pole = [ 1, 3 , 5, 7 ];

Pokud chceme deklarovat i typ dat v poli tak je potřeba dát za typ hranatou závorku

var pole2:Integer[] = [ 1, 5, 7, 8];

A teď přijde již ohlašovaný syntax sugar na pole. Opravdovým programátorům to bude připadat ukecané, ale příležitostným skriptařům pro které je JavaFX určeno se to zajisté zalíbí.

velikost polesizeof pole
vložení prvku na konecinsert 10 into pole
vložení prvku za druhý prvekinsert 11 after pole[1]
vložení prvku před druhý prvekinsert 15 before pole[1]
pole pozpátku reverse pole
smazání všech prvkůdelete pole
smazáni prvku na druhé pozicidelete pole[1]
smazání prvku s hodnotou 1delete 1 from pole

Výběr prvků z pole

Na druhou stranu možnosti výběru prvků jsou Python-like a rozhodně jsem je nečekal.

prvky od 1 do 3 včetněpole[1..3]
prvky od 1 do 10 bez posledníhopole[1..<10]
každý třetí prvek z intervalu 1 - 10pole[1..10 step 3]
vyběr prvků splňujících podmínkupole[ x | x >100]

Rozmezí

Podobnou technikou jako vybírání prvků z pole můžeme také pole vytvářet a používat ho třeba pro inicialiaci jiného pole nebo ve smyčkách. Stačí před výběrem neuvést jméno pole a dosáhneme tak výběru z implicitního pole obsahující celá čísla. Například výraz [1..3] tak vrátí pole [ 1, 2, 3 ].

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

Nejsou žádné diskuzní příspěvky u dané položky.



Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

13.9.2017 8:00 /František Kučera

Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Zajímá tě DIY, CNC, SDR nebo morseovka? Přijď na sraz spolku OpenAlt – tentokrát netradičně v pondělí: 18. září od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5).


Přidat komentář

3.9.2017 20:45 /Redakce Linuxsoft.cz
PR: Dne 21. září 2017 proběhne v Praze konference "Mobilní řešení pro business". Hlavní tématy konference budou: nejnovější trendy v oblasti mobilních řešení pro firmy, efektivní využití mobilních zařízení, bezpečnostní rizika a řešení pro jejich omezení, správa mobilních zařízení ve firmách a další.
Přidat komentář

15.5.2017 23:50 /František Kučera
Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Zajímá tě DIY, CNC, SDR nebo morseovka? Přijď na sraz spolku OpenAlt, který se bude konat ve čtvrtek 18. května od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5).
Přidat komentář

12.5.2017 16:42 /Honza Javorek
PyCon CZ, česká konference o programovacím jazyce Python, se po dvou úspěšných ročnících v Brně bude letos konat v Praze, a to 8. až 10. června. Na konferenci letos zavítá např. i Armin Ronacher, známý především jako autor frameworku Flask, šablon Jinja2/Twig, a dalších projektů. Těšit se můžete na přednášky o datové analytice, tvorbě webu, testování, tvorbě API, učení a mentorování programování, přednášky o rozvoji komunity, o použití Pythonu ve vědě nebo k ovládání nejrůznějších zařízení (MicroPython). Na vlastní prsty si můžete na workshopech vyzkoušet postavit Pythonem ovládaného robota, naučit se učit šestileté děti programovat, efektivně testovat nebo si v Pythonu pohrát s kartografickým materiálem. Kupujte lístky, dokud jsou.
Přidat komentář

2.5.2017 9:20 /Eva Rázgová
Putovní konference československé Drupal komunity "DrupalCamp Československo" se tentokrát koná 27. 5.2017 na VUT FIT v Brně. Můžete načerpat a vyměnit si zkušenosti z oblasti Drupalu 7 a 8, UX, SEO, managementu týmového vývoje, využití Dockeru pro Drupal a dalších. Vítáni jsou nováčci i experti. Akci pořádají Slovenská Drupal Asociácia a česká Asociace pro Drupal. Registrace na webu .
Přidat komentář

1.5.2017 20:31 /Pavel `Goldenfish' Kysilka
PR: 25.5.2017 proběhne v Praze konference na téma Firemní informační systémy. Hlavními tématy jsou: Informační systémy s vlastní inteligencí, efektivní práce s dokumenty, mobilní přístup k datům nebo využívání cloudu.
Přidat komentář

15.4.2017 15:20 /František Kučera
Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Zajímá tě IoT a radiokomunikace? Přijď na sraz spolku OpenAlt, který se bude konat ve středu 19. dubna od 18:30 v Šenkovně (Sokolská 60, Praha 2).
Přidat komentář

5.3.2017 19:12 /Redakce Linuxsoft.cz
PR: 23. března proběhne v Praze konferenci na téma Cloud computing v praxi. Hlavními tématy jsou: Nejžhavější trendy v oblasti cloudu a cloudových řešení, Moderní cloudové služby, Infrastruktura současných cloudů, Efektivní využití cloudu, Nástrahy cloudových řešení a jak se jim vyhnout.
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

18.9.2017 14:37 / Rojas
high security vault

15.9.2017 7:33 / Wilson
new zealand childcare jobs

31.8.2017 12:11 / Jaromir Obr
Re: ukůládání dat ze souboru

30.7.2017 11:12 / Jaromir Obr
Národní znaky

27.7.2017 12:24 / Jaromir Obr
Cteni/zapis

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2017) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze