LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> Perl (120) - Wx - základní práce s widgety

Perl Druhým widget toolkitem v seriálu bude wxPerl. Tento díl má za úkol uvést čtenáře do problematiky a představit několik základních widgetů.

16.11.2010 00:00 | Jiří Václavík | Články autora | přečteno 6892×

Wx (známé též jako "wxWidgets" nebo "Windows and X widgets"; do roku 2004 se hovořilo o wxWindows) je multiplatformní grafická knihovna základních widgetů, která je používána pro tvorbu grafických uživatelských rozhraní. Knihovna je původně napsána pro C++, avšak je možné ji využívat v řadě dalších jazyků. Perl je jedním z nich. Mutace knihovny pro Perl se nazývá wxPerl.

Představíme si pár základních ideí, které by měly být spíše motivací k dalšímu studiu, než-li obsáhlým návodem.

Nevýhodou wxPerl je, že neexistuje pořádná dokumentace a v podstatě ani žádné tutoriály apod. K dispozici je pouze dokumentace Wx pro jazyk C++, na kterou si lze po čase zvyknout.

Instalace

Modul stáhneme z archivu CPAN a nainstalujeme následujícím příkazem.

$ cpan Wx

wxWidgets a Perl

Jak tedy používat wxWidgets? Podívejme se na pár základních pravidel.

  • Každý program, který budeme ve wxPerl psát, bude obsahovat základní třídu. Tato třída bude dědit od Wx::App.
  • Jakmile spustíme program, je automaticky volána metoda s názvem OnInit. Zde budeme řídit všechny globální události. Budeme zde také vytvářet okna.
  • Každé okno má svoje ID, pomocí kterého se na něj budeme v budoucnu odkazovat.
  • Jak to tak u mnoha grafických uživatelských rozhraní bývá, musíme ručně vytvořené widgety zobrazit.

První program

Na základě těchto pravidel napíšeme základní schéma programu ve wxWidgets. Vytvořme tedy neprve základní třídu. Nazveme ji MojeAplikace.

use Wx;
package MojeAplikace;
use base "Wx::App";

Do ní umístíme jedinou metodu OnInit, která nám pouze vytvoří okno. Okno vytoříme pomocí metody Wx::Frame->new. Tato metoda přijímá několik parametrů.

  • ID rodičovského okna nebo undef
  • ID nebo -1 pro náhodné ID
  • titulek
  • pozice - anonymní pole tvaru [x, y]
  • velikost - anonymní pole tvaru [x, y]

Příkladem volání nechť je tento příkaz.

Wx::Frame->new(undef, -1, "Prvni aplikace", [-1000, -1000], [400, 300])

Pomocí metody Show také nesmíme zapomenout každé naše okno zobrazit. Uveďme nyní celou metodu OnInit.

sub OnInit {
    my $okno = Wx::Frame->new(undef, -1, "Prvni aplikace", [-1000, -1000], [400, 300]);
    $okno->Show(1);
}

Tímto je naše aplikace hotova. Zbývá ji použít v balíku main a vyzkoušet. Vytvoříme tedy objekt typu MojeAplikace a spustíme smyčku událostí metodou MainLoop.

package main;
my $app = MojeAplikace->new;
$app->MainLoop;

Když spustíme tento program, měli bychom vidět, že se zobrazilo prázdné okno.

Naše první wxPerl aplikace

Umístění tlačítka - upravování stávajících tříd

Náš předchozí příklad vylepšíme tak, aby se v okně objevilo tlačítko. To uděláme tak, že upravíme stávající třídu Wx::Frame (ta už je modulem předdefinovaná). Vytvoříme tedy novou třídu FrameSTlacitkem (ta bude dědit od zmíněné Wx::Frame), ve které napíšeme vlastní konstruktor.

package FrameSTlacitkem;
use base "Wx::Frame";
sub new {
    my $r = shift;
    my $self = $r->SUPER::new(@_);
    #zde vytvoříme tlačítko
}

Všimněme si, že jako parametr metody SUPER::new předáváme @_. To znamená, že FrameSTlacitkem bude přijímat stejné parametry jako původní Wx::Frame.

Tlačítko a další widgety se obvykle neumísťují přímo do okna typu Wx::Frame, ale do speciálního widgetu Wx::Panel. Proč, to teď není důležité. Vytvořme tedy nejprve nový panel.

my $panel = Wx::Panel->new($self,-1);

Dále vytvořme tlačítko. Umístíme ho do panelu. To znamená, že jako první argument vepíšeme právě vytvořený panel, který je reprezentován v proměnné $panel.

my $button = Wx::Button->new($panel, -1, "Zavrit", [10, 10], [-1, -1]);

Náš konstruktor tedy bude vypadat takto.

sub new {
    my $r = shift;
    my $self = $r->SUPER::new(@_);
    my $panel = Wx::Panel->new($self,-1,);
    my $button = Wx::Button->new($panel, -1, "Zavrit", [10, 10], [-1, -1]);
    return $self;
}

Nyní napíšeme základní třídu, která bude náš nový FrameSTlacitkem používat.

package MojeAplikace;
use base "Wx::App";
    
sub OnInit {
    my $frame = FrameSTlacitkem->new(undef, -1, "Prvni aplikace", [-1000, -1000], [400, 300]);
    $frame->Show(1);
}

A na závěr balík main, kde tuto třídu použijeme. Bude vypadat stejně jako posledně.

package main;
my $app = MojeAplikace->new;
$app->MainLoop;

Pokud spustíme program, měli bychom spatřit toto okno.

Aplikace s tlačítkem

Prostý text

Pro zobrazení prostého textu lze použít widget Wx::StaticText. Použití je následující.

Wx::StaticText->new($panel, -1, "Ahoj", [50, 50],);

Sešit

Ještě se pro lepší představu podívejme na jeden widget. Ukážeme si například třídu Wx::Notebook, což jsou klasické panely, které se používají kvůli přehlednosti nebo když na stránce není dost místa.

Vytvořme tedy v konstruktoru následující kód.

my $panel = Wx::Panel->new($self);
my $notebook = Wx::Notebook->new($panel, -1, [50, 50], [200, 200]);

Tím jsme vytvořili notebook. Přidáme do něj dva listy a do každého napíšeme nějaký text.

my $list1 = Wx::Panel->new($notebook);
Wx::StaticText->new($list1, -1, "Obsah listu 1", [20, 20]);
$notebook->AddPage($list1,"List 1"');

my $list2 = Wx::Panel->new($notebook);
Wx::StaticText->new($list2, -1, "Obsah listu 2", [20, 20]);
$notebook->AddPage($list2, "List 2");

Výsledek můžeme spatřit na screenshotu.

Sešit (widget Notebook)

Další widgety

Z předcházejícího by mělo být jasné, jak práce s widgety funguje. Proto již nebudeme představovat další, ale odkážeme na wxPerl wiki cheat sheet, kde je seznam widgetů a některé dokonce popsané.

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

Nejsou žádné diskuzní příspěvky u dané položky.



Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

15.5.2017 23:50 /František Kučera

Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Zajímá tě DIY, CNC, SDR nebo morseovka? Přijď na sraz spolku OpenAlt, který se bude konat ve čtvrtek 18. května od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5).


Přidat komentář

12.5.2017 16:42 /Honza Javorek
PyCon CZ, česká konference o programovacím jazyce Python, se po dvou úspěšných ročnících v Brně bude letos konat v Praze, a to 8. až 10. června. Na konferenci letos zavítá např. i Armin Ronacher, známý především jako autor frameworku Flask, šablon Jinja2/Twig, a dalších projektů. Těšit se můžete na přednášky o datové analytice, tvorbě webu, testování, tvorbě API, učení a mentorování programování, přednášky o rozvoji komunity, o použití Pythonu ve vědě nebo k ovládání nejrůznějších zařízení (MicroPython). Na vlastní prsty si můžete na workshopech vyzkoušet postavit Pythonem ovládaného robota, naučit se učit šestileté děti programovat, efektivně testovat nebo si v Pythonu pohrát s kartografickým materiálem. Kupujte lístky, dokud jsou.
Přidat komentář

2.5.2017 9:20 /Eva Rázgová
Putovní konference československé Drupal komunity "DrupalCamp Československo" se tentokrát koná 27. 5.2017 na VUT FIT v Brně. Můžete načerpat a vyměnit si zkušenosti z oblasti Drupalu 7 a 8, UX, SEO, managementu týmového vývoje, využití Dockeru pro Drupal a dalších. Vítáni jsou nováčci i experti. Akci pořádají Slovenská Drupal Asociácia a česká Asociace pro Drupal. Registrace na webu .
Přidat komentář

1.5.2017 20:31 /Pavel `Goldenfish' Kysilka
PR: 25.5.2017 proběhne v Praze konference na téma Firemní informační systémy. Hlavními tématy jsou: Informační systémy s vlastní inteligencí, efektivní práce s dokumenty, mobilní přístup k datům nebo využívání cloudu.
Přidat komentář

15.4.2017 15:20 /František Kučera
Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Zajímá tě IoT a radiokomunikace? Přijď na sraz spolku OpenAlt, který se bude konat ve středu 19. dubna od 18:30 v Šenkovně (Sokolská 60, Praha 2).
Přidat komentář

5.3.2017 19:12 /Redakce Linuxsoft.cz
PR: 23. března proběhne v Praze konferenci na téma Cloud computing v praxi. Hlavními tématy jsou: Nejžhavější trendy v oblasti cloudu a cloudových řešení, Moderní cloudové služby, Infrastruktura současných cloudů, Efektivní využití cloudu, Nástrahy cloudových řešení a jak se jim vyhnout.
Přidat komentář

27.2.2017 22:12 /František Kučera
Pozvánka na 137. sraz OpenAlt – Praha: Tentokrát jsme si pro vás připravili neobvyklou akci. Ve středu 1.3. v 17:30 nás přivítá sdružení CZ.NIC ve svých prostorách v Milešovské ulici číslo 5 na Praze 3, kde si pro nás připravili krátkou prezentaci jejich činnosti. Následně navštívíme jejich datacentrum pod Žižkovskou věží. Provedou nás prostory, které jsou běžnému smrtelníkovi nedostupné!
Po ukončení prohlídky se všchni odebereme do hostince U vodoucha, Jagelonská 21, Praha 3 pochutnat si na některém z vybraných piv či dát si něco na zub. Rezervaci máme od 19:30, heslo je OpenAlt.
Ale pozor! Do prostor datového centra máme omezený přístup, dostane se tam pouze 10 lidí! Takže kdo přijde dříve, ten má přednost, a občanky s sebou! Kdo nebude chtít na prohlídku datového centra, může se pomalu přesunout do hostince U vodoucha a u nepřeberné nabídky piv počkat na ostatní.
Přidat komentář

18.1.2017 0:49 /František Kučera
Členové a příznivci spolku OpenAlt se pravidelně schází v Praze a Brně. Fotky z pražských srazů za uplynulý rok si můžete prohlédnout na stránkách spolku. Příští sraz se koná už 19. ledna – tentokrát je tématem ergonomie ovládání počítače – tzn. klávesnice, myši a další zařízení. Také budete mít příležitost si prohlédnout pražský hackerspace Brmlab.
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

15.6.2017 9:34 / Ondřej Havlas
php,

10.6.2017 10:39 / Temple
sell home for cash

11.5.2017 23:32 / lelo
Re: Problém se správcem balíčků

11.5.2017 5:45 / davd mašek
Re: Problém se správcem balíčků

10.5.2017 22:54 / lelo
Re: Problém se správcem balíčků

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2017) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze