LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> Perl (120) - Wx - základní práce s widgety

Perl Druhým widget toolkitem v seriálu bude wxPerl. Tento díl má za úkol uvést čtenáře do problematiky a představit několik základních widgetů.

16.11.2010 00:00 | Jiří Václavík | Články autora | přečteno 7159×

Wx (známé též jako "wxWidgets" nebo "Windows and X widgets"; do roku 2004 se hovořilo o wxWindows) je multiplatformní grafická knihovna základních widgetů, která je používána pro tvorbu grafických uživatelských rozhraní. Knihovna je původně napsána pro C++, avšak je možné ji využívat v řadě dalších jazyků. Perl je jedním z nich. Mutace knihovny pro Perl se nazývá wxPerl.

Představíme si pár základních ideí, které by měly být spíše motivací k dalšímu studiu, než-li obsáhlým návodem.

Nevýhodou wxPerl je, že neexistuje pořádná dokumentace a v podstatě ani žádné tutoriály apod. K dispozici je pouze dokumentace Wx pro jazyk C++, na kterou si lze po čase zvyknout.

Instalace

Modul stáhneme z archivu CPAN a nainstalujeme následujícím příkazem.

$ cpan Wx

wxWidgets a Perl

Jak tedy používat wxWidgets? Podívejme se na pár základních pravidel.

  • Každý program, který budeme ve wxPerl psát, bude obsahovat základní třídu. Tato třída bude dědit od Wx::App.
  • Jakmile spustíme program, je automaticky volána metoda s názvem OnInit. Zde budeme řídit všechny globální události. Budeme zde také vytvářet okna.
  • Každé okno má svoje ID, pomocí kterého se na něj budeme v budoucnu odkazovat.
  • Jak to tak u mnoha grafických uživatelských rozhraní bývá, musíme ručně vytvořené widgety zobrazit.

První program

Na základě těchto pravidel napíšeme základní schéma programu ve wxWidgets. Vytvořme tedy neprve základní třídu. Nazveme ji MojeAplikace.

use Wx;
package MojeAplikace;
use base "Wx::App";

Do ní umístíme jedinou metodu OnInit, která nám pouze vytvoří okno. Okno vytoříme pomocí metody Wx::Frame->new. Tato metoda přijímá několik parametrů.

  • ID rodičovského okna nebo undef
  • ID nebo -1 pro náhodné ID
  • titulek
  • pozice - anonymní pole tvaru [x, y]
  • velikost - anonymní pole tvaru [x, y]

Příkladem volání nechť je tento příkaz.

Wx::Frame->new(undef, -1, "Prvni aplikace", [-1000, -1000], [400, 300])

Pomocí metody Show také nesmíme zapomenout každé naše okno zobrazit. Uveďme nyní celou metodu OnInit.

sub OnInit {
    my $okno = Wx::Frame->new(undef, -1, "Prvni aplikace", [-1000, -1000], [400, 300]);
    $okno->Show(1);
}

Tímto je naše aplikace hotova. Zbývá ji použít v balíku main a vyzkoušet. Vytvoříme tedy objekt typu MojeAplikace a spustíme smyčku událostí metodou MainLoop.

package main;
my $app = MojeAplikace->new;
$app->MainLoop;

Když spustíme tento program, měli bychom vidět, že se zobrazilo prázdné okno.

Naše první wxPerl aplikace

Umístění tlačítka - upravování stávajících tříd

Náš předchozí příklad vylepšíme tak, aby se v okně objevilo tlačítko. To uděláme tak, že upravíme stávající třídu Wx::Frame (ta už je modulem předdefinovaná). Vytvoříme tedy novou třídu FrameSTlacitkem (ta bude dědit od zmíněné Wx::Frame), ve které napíšeme vlastní konstruktor.

package FrameSTlacitkem;
use base "Wx::Frame";
sub new {
    my $r = shift;
    my $self = $r->SUPER::new(@_);
    #zde vytvoříme tlačítko
}

Všimněme si, že jako parametr metody SUPER::new předáváme @_. To znamená, že FrameSTlacitkem bude přijímat stejné parametry jako původní Wx::Frame.

Tlačítko a další widgety se obvykle neumísťují přímo do okna typu Wx::Frame, ale do speciálního widgetu Wx::Panel. Proč, to teď není důležité. Vytvořme tedy nejprve nový panel.

my $panel = Wx::Panel->new($self,-1);

Dále vytvořme tlačítko. Umístíme ho do panelu. To znamená, že jako první argument vepíšeme právě vytvořený panel, který je reprezentován v proměnné $panel.

my $button = Wx::Button->new($panel, -1, "Zavrit", [10, 10], [-1, -1]);

Náš konstruktor tedy bude vypadat takto.

sub new {
    my $r = shift;
    my $self = $r->SUPER::new(@_);
    my $panel = Wx::Panel->new($self,-1,);
    my $button = Wx::Button->new($panel, -1, "Zavrit", [10, 10], [-1, -1]);
    return $self;
}

Nyní napíšeme základní třídu, která bude náš nový FrameSTlacitkem používat.

package MojeAplikace;
use base "Wx::App";
    
sub OnInit {
    my $frame = FrameSTlacitkem->new(undef, -1, "Prvni aplikace", [-1000, -1000], [400, 300]);
    $frame->Show(1);
}

A na závěr balík main, kde tuto třídu použijeme. Bude vypadat stejně jako posledně.

package main;
my $app = MojeAplikace->new;
$app->MainLoop;

Pokud spustíme program, měli bychom spatřit toto okno.

Aplikace s tlačítkem

Prostý text

Pro zobrazení prostého textu lze použít widget Wx::StaticText. Použití je následující.

Wx::StaticText->new($panel, -1, "Ahoj", [50, 50],);

Sešit

Ještě se pro lepší představu podívejme na jeden widget. Ukážeme si například třídu Wx::Notebook, což jsou klasické panely, které se používají kvůli přehlednosti nebo když na stránce není dost místa.

Vytvořme tedy v konstruktoru následující kód.

my $panel = Wx::Panel->new($self);
my $notebook = Wx::Notebook->new($panel, -1, [50, 50], [200, 200]);

Tím jsme vytvořili notebook. Přidáme do něj dva listy a do každého napíšeme nějaký text.

my $list1 = Wx::Panel->new($notebook);
Wx::StaticText->new($list1, -1, "Obsah listu 1", [20, 20]);
$notebook->AddPage($list1,"List 1"');

my $list2 = Wx::Panel->new($notebook);
Wx::StaticText->new($list2, -1, "Obsah listu 2", [20, 20]);
$notebook->AddPage($list2, "List 2");

Výsledek můžeme spatřit na screenshotu.

Sešit (widget Notebook)

Další widgety

Z předcházejícího by mělo být jasné, jak práce s widgety funguje. Proto již nebudeme představovat další, ale odkážeme na wxPerl wiki cheat sheet, kde je seznam widgetů a některé dokonce popsané.

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

Nejsou žádné diskuzní příspěvky u dané položky.



Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

13.9.2017 8:00 /František Kučera
Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Zajímá tě DIY, CNC, SDR nebo morseovka? Přijď na sraz spolku OpenAlt – tentokrát netradičně v pondělí: 18. září od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5).
Přidat komentář

3.9.2017 20:45 /Redakce Linuxsoft.cz
PR: Dne 21. září 2017 proběhne v Praze konference "Mobilní řešení pro business". Hlavní tématy konference budou: nejnovější trendy v oblasti mobilních řešení pro firmy, efektivní využití mobilních zařízení, bezpečnostní rizika a řešení pro jejich omezení, správa mobilních zařízení ve firmách a další.
Přidat komentář

15.5.2017 23:50 /František Kučera
Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Zajímá tě DIY, CNC, SDR nebo morseovka? Přijď na sraz spolku OpenAlt, který se bude konat ve čtvrtek 18. května od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5).
Přidat komentář

12.5.2017 16:42 /Honza Javorek
PyCon CZ, česká konference o programovacím jazyce Python, se po dvou úspěšných ročnících v Brně bude letos konat v Praze, a to 8. až 10. června. Na konferenci letos zavítá např. i Armin Ronacher, známý především jako autor frameworku Flask, šablon Jinja2/Twig, a dalších projektů. Těšit se můžete na přednášky o datové analytice, tvorbě webu, testování, tvorbě API, učení a mentorování programování, přednášky o rozvoji komunity, o použití Pythonu ve vědě nebo k ovládání nejrůznějších zařízení (MicroPython). Na vlastní prsty si můžete na workshopech vyzkoušet postavit Pythonem ovládaného robota, naučit se učit šestileté děti programovat, efektivně testovat nebo si v Pythonu pohrát s kartografickým materiálem. Kupujte lístky, dokud jsou.
Přidat komentář

2.5.2017 9:20 /Eva Rázgová
Putovní konference československé Drupal komunity "DrupalCamp Československo" se tentokrát koná 27. 5.2017 na VUT FIT v Brně. Můžete načerpat a vyměnit si zkušenosti z oblasti Drupalu 7 a 8, UX, SEO, managementu týmového vývoje, využití Dockeru pro Drupal a dalších. Vítáni jsou nováčci i experti. Akci pořádají Slovenská Drupal Asociácia a česká Asociace pro Drupal. Registrace na webu .
Přidat komentář

1.5.2017 20:31 /Pavel `Goldenfish' Kysilka
PR: 25.5.2017 proběhne v Praze konference na téma Firemní informační systémy. Hlavními tématy jsou: Informační systémy s vlastní inteligencí, efektivní práce s dokumenty, mobilní přístup k datům nebo využívání cloudu.
Přidat komentář

15.4.2017 15:20 /František Kučera
Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Zajímá tě IoT a radiokomunikace? Přijď na sraz spolku OpenAlt, který se bude konat ve středu 19. dubna od 18:30 v Šenkovně (Sokolská 60, Praha 2).
Přidat komentář

5.3.2017 19:12 /Redakce Linuxsoft.cz
PR: 23. března proběhne v Praze konferenci na téma Cloud computing v praxi. Hlavními tématy jsou: Nejžhavější trendy v oblasti cloudu a cloudových řešení, Moderní cloudové služby, Infrastruktura současných cloudů, Efektivní využití cloudu, Nástrahy cloudových řešení a jak se jim vyhnout.
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

18.9.2017 14:37 / Rojas
high security vault

15.9.2017 7:33 / Wilson
new zealand childcare jobs

31.8.2017 12:11 / Jaromir Obr
Re: ukůládání dat ze souboru

30.7.2017 11:12 / Jaromir Obr
Národní znaky

27.7.2017 12:24 / Jaromir Obr
Cteni/zapis

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2017) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze