LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> Perl (120) - Wx - základní práce s widgety

Perl Druhým widget toolkitem v seriálu bude wxPerl. Tento díl má za úkol uvést čtenáře do problematiky a představit několik základních widgetů.

16.11.2010 00:00 | Jiří Václavík | Články autora | přečteno 6210×

Wx (známé též jako "wxWidgets" nebo "Windows and X widgets"; do roku 2004 se hovořilo o wxWindows) je multiplatformní grafická knihovna základních widgetů, která je používána pro tvorbu grafických uživatelských rozhraní. Knihovna je původně napsána pro C++, avšak je možné ji využívat v řadě dalších jazyků. Perl je jedním z nich. Mutace knihovny pro Perl se nazývá wxPerl.

Představíme si pár základních ideí, které by měly být spíše motivací k dalšímu studiu, než-li obsáhlým návodem.

Nevýhodou wxPerl je, že neexistuje pořádná dokumentace a v podstatě ani žádné tutoriály apod. K dispozici je pouze dokumentace Wx pro jazyk C++, na kterou si lze po čase zvyknout.

Instalace

Modul stáhneme z archivu CPAN a nainstalujeme následujícím příkazem.

$ cpan Wx

wxWidgets a Perl

Jak tedy používat wxWidgets? Podívejme se na pár základních pravidel.

  • Každý program, který budeme ve wxPerl psát, bude obsahovat základní třídu. Tato třída bude dědit od Wx::App.
  • Jakmile spustíme program, je automaticky volána metoda s názvem OnInit. Zde budeme řídit všechny globální události. Budeme zde také vytvářet okna.
  • Každé okno má svoje ID, pomocí kterého se na něj budeme v budoucnu odkazovat.
  • Jak to tak u mnoha grafických uživatelských rozhraní bývá, musíme ručně vytvořené widgety zobrazit.

První program

Na základě těchto pravidel napíšeme základní schéma programu ve wxWidgets. Vytvořme tedy neprve základní třídu. Nazveme ji MojeAplikace.

use Wx;
package MojeAplikace;
use base "Wx::App";

Do ní umístíme jedinou metodu OnInit, která nám pouze vytvoří okno. Okno vytoříme pomocí metody Wx::Frame->new. Tato metoda přijímá několik parametrů.

  • ID rodičovského okna nebo undef
  • ID nebo -1 pro náhodné ID
  • titulek
  • pozice - anonymní pole tvaru [x, y]
  • velikost - anonymní pole tvaru [x, y]

Příkladem volání nechť je tento příkaz.

Wx::Frame->new(undef, -1, "Prvni aplikace", [-1000, -1000], [400, 300])

Pomocí metody Show také nesmíme zapomenout každé naše okno zobrazit. Uveďme nyní celou metodu OnInit.

sub OnInit {
    my $okno = Wx::Frame->new(undef, -1, "Prvni aplikace", [-1000, -1000], [400, 300]);
    $okno->Show(1);
}

Tímto je naše aplikace hotova. Zbývá ji použít v balíku main a vyzkoušet. Vytvoříme tedy objekt typu MojeAplikace a spustíme smyčku událostí metodou MainLoop.

package main;
my $app = MojeAplikace->new;
$app->MainLoop;

Když spustíme tento program, měli bychom vidět, že se zobrazilo prázdné okno.

Naše první wxPerl aplikace

Umístění tlačítka - upravování stávajících tříd

Náš předchozí příklad vylepšíme tak, aby se v okně objevilo tlačítko. To uděláme tak, že upravíme stávající třídu Wx::Frame (ta už je modulem předdefinovaná). Vytvoříme tedy novou třídu FrameSTlacitkem (ta bude dědit od zmíněné Wx::Frame), ve které napíšeme vlastní konstruktor.

package FrameSTlacitkem;
use base "Wx::Frame";
sub new {
    my $r = shift;
    my $self = $r->SUPER::new(@_);
    #zde vytvoříme tlačítko
}

Všimněme si, že jako parametr metody SUPER::new předáváme @_. To znamená, že FrameSTlacitkem bude přijímat stejné parametry jako původní Wx::Frame.

Tlačítko a další widgety se obvykle neumísťují přímo do okna typu Wx::Frame, ale do speciálního widgetu Wx::Panel. Proč, to teď není důležité. Vytvořme tedy nejprve nový panel.

my $panel = Wx::Panel->new($self,-1);

Dále vytvořme tlačítko. Umístíme ho do panelu. To znamená, že jako první argument vepíšeme právě vytvořený panel, který je reprezentován v proměnné $panel.

my $button = Wx::Button->new($panel, -1, "Zavrit", [10, 10], [-1, -1]);

Náš konstruktor tedy bude vypadat takto.

sub new {
    my $r = shift;
    my $self = $r->SUPER::new(@_);
    my $panel = Wx::Panel->new($self,-1,);
    my $button = Wx::Button->new($panel, -1, "Zavrit", [10, 10], [-1, -1]);
    return $self;
}

Nyní napíšeme základní třídu, která bude náš nový FrameSTlacitkem používat.

package MojeAplikace;
use base "Wx::App";
    
sub OnInit {
    my $frame = FrameSTlacitkem->new(undef, -1, "Prvni aplikace", [-1000, -1000], [400, 300]);
    $frame->Show(1);
}

A na závěr balík main, kde tuto třídu použijeme. Bude vypadat stejně jako posledně.

package main;
my $app = MojeAplikace->new;
$app->MainLoop;

Pokud spustíme program, měli bychom spatřit toto okno.

Aplikace s tlačítkem

Prostý text

Pro zobrazení prostého textu lze použít widget Wx::StaticText. Použití je následující.

Wx::StaticText->new($panel, -1, "Ahoj", [50, 50],);

Sešit

Ještě se pro lepší představu podívejme na jeden widget. Ukážeme si například třídu Wx::Notebook, což jsou klasické panely, které se používají kvůli přehlednosti nebo když na stránce není dost místa.

Vytvořme tedy v konstruktoru následující kód.

my $panel = Wx::Panel->new($self);
my $notebook = Wx::Notebook->new($panel, -1, [50, 50], [200, 200]);

Tím jsme vytvořili notebook. Přidáme do něj dva listy a do každého napíšeme nějaký text.

my $list1 = Wx::Panel->new($notebook);
Wx::StaticText->new($list1, -1, "Obsah listu 1", [20, 20]);
$notebook->AddPage($list1,"List 1"');

my $list2 = Wx::Panel->new($notebook);
Wx::StaticText->new($list2, -1, "Obsah listu 2", [20, 20]);
$notebook->AddPage($list2, "List 2");

Výsledek můžeme spatřit na screenshotu.

Sešit (widget Notebook)

Další widgety

Z předcházejícího by mělo být jasné, jak práce s widgety funguje. Proto již nebudeme představovat další, ale odkážeme na wxPerl wiki cheat sheet, kde je seznam widgetů a některé dokonce popsané.

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

Nejsou žádné diskuzní příspěvky u dané položky.



Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

4.9.2016 20:13 /Pavel `Goldenfish' Kysilka
PR: Dne 22.9.2016 proběhne v Praze konference Cloud computing v praxi. Tématy bude např. nejnovější trendy v oblasti cloudu a cloudových řešení, provozování ERP v cloudu, o hostování různých typů softwaru, ale třeba i o zálohování dat nabízeném podnikům formou služby.
Přidat komentář

1.9.2016 11:27 /Honza Javorek
Česká konference o Pythonu, PyCon CZ, stále hledá přednášející skrz dobrovolné přihlášky. Máte-li zajímavé téma, neváhejte a zkuste jej přihlásit, uzávěrka je již 12. září. Konference letos přijímá i přednášky v češtině a nabízí pomoc s přípravou začínajícím speakerům. Řečníci mají navíc vstup zadarmo! Více na webu.
Přidat komentář

27.8.2016 8:55 /Delujek
Dnes po 4 letech komunitního vývoje vyšla diaspora 0.6.0.0
diaspora* je open-source, distribuovaná sociální síť s důrazem na soukromý
Více v oficiálním blog-postu
Přidat komentář

24.8.2016 6:44 /Ondřej Čečák
Poslední týden CFP LinuxDays 2016; pokud byste rádi přednášeli na LinuxDays 2016 8. a 9. října v Praze, můžete svůj příspěvek přihlásit, následovat bude veřejné hlasování.
Přidat komentář

9.8.2016 22:56 /Petr Ježek
Zařazení souborového systému reiser4 do jádra 4.7 znamená konečně konec patchování jádra jen kvůli možnosti použít reiser4.
Přidat komentář

12.7.2016 13:14 /František Kučera
Spolek OpenAlt zve na 130. distribuovaný sraz příznivců svobodného softwaru a otevřených technologií (hardware, 3D tisk, SDR, DIY, makers…), který se bude konat ve čtvrtek 21. července od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5).
Přidat komentář

11.7.2016 16:53 /Redakce Linuxsoft.cz
Konference LinuxDays hledá přednášející. Přihlášky poběží do konce prázdnin, v září bude hlasování a program. Více na https://www.linuxdays.cz/2016/cfp/.
Přidat komentář

8.5.2016 17:19 /Redakce Linuxsoft.cz
PR: Dne 26.5.2016 proběhne v Praze konference Cloud computing v praxi. Tématy bude např. nejnovější trendy v oblasti cloudu a cloudových řešení, cloudové služby, infrastruktura cloudu, efektivní využití cloudu, možné nástrahy cloudů a jak se jim vyhnout
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

19.9.2016 21:04 / Marek Schoř
Poděkování

1.9.2016 13:07 / Walker
hardwood floor refinishing

12.8.2016 11:51 / Josef Zapletal
Jak udělat HTML/Javascript swiping gallery do mobilu?

8.8.2016 14:58 / Adams
fairies for hire

28.7.2016 15:51 / pepan
Re: NetBeans vs Eclipse

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2016) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze