LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> Perl (116) - Tk - základní widgety

Perl Představíme si několik nejdůležitějších widgetů z knihovny Tk, které můžeme využívat ve svých aplikacích.

13.9.2010 00:00 | Jiří Václavík | Články autora | přečteno 5395×

Představme si nyní několik nejčastěji užívaných widgetů a jejich vlastnosti.

Obecné vlastnosti

Uveďme nejprve některé vlastnosti, které lze nastavit u většiny prvků.

NázevVýznam
-widthšířka widgetu v pixelech
-heightvýška widgetu v pixelech
-background (-bg)barva pozadí
-foreground (-bg)barva popředí
-reliefokraj; k dispozici raised, sunken, ridge, flat, groove
-fontstyl písma
-anchorumístění obsahu - zadává se center nebo n, e, s, w podle světových stran; dále je možné zadávat ne, se, nw, sw
-textzobrazený text
-image, -bitmapobrázek, který se má zobrazit ve widgetu

Barvy zapisujeme buď symbolicky nebo kódem. Na většině systémů jsou přednastaveny desítky až stovky symbolických názvů barev. Jejich seznam je obvykle v souboru /usr/share/X11/rgb.txt, kam můžete pro představu nahlédnout. Zápis kódem je standardní označení tvaru #RRGGBB, případně i #RGB, #RRRGGGBBB či #RRRRGGGGBBBB.

Jako formát stylu písma můžeme použít jeden ze zápisů výstupu příkazu

$ xlsfonts

Zde je konkrétní příklad.

-adobe-times-medium-r-normal--8-80-75-75-p-44-iso8859-2

Tento řetězec je ve formátu -výrobce-rodina-tloušťka-šikmost-těsnost-styl-pixelů-rozlišení x-rozlišení y-šířka-kódování. Pokud nechceme vyplňovat všechny vlastnosti, lze použít zastupné znaky * a ?.

U všech prvků také můžeme použít následující metody.

NázevVýznam
configure("vlastnost"=>"nová hodnota")změní vlastnosti widgetu
cget("vlastnost")vrátí aktuální hodnotu zvolené vlastnosti

Popis některých widgetů

Tlačítko

Tlačítko patří mezi nejpoužívanější prvky a již jsme si ho představili. Uveďme ještě, že lze použít metodu flash pro bliknutí a invoke pro vyvolání metody přiřazené vlastnosti -command.

Zaškrtávací políčko

Dalším prvkem je zaškrtávací políčko (Checkbutton). Funguje tak, že do vlastnosti -variable uložíme odkaz na proměnnou. Je-li tlačítko zaškrtnuto, hodnota této proměnné se nastaví na pravdivou. Je-li naopak tlačítko nezaškrtnuto, hodnota je nepravdivá.

Uveďme zde vlastnosti pro Checkbutton.

NázevVýznam
-command=>\&podprogrampři zaškrtnutí provede podprogram, jehož odkaz je atributu přiřazen (toto se provede až po aktualizaci proměnné vlivem zaškrtnutí)
-onvalue, -offvaluepřepíná tlačítko; možné hodnoty jsou implicitně 0, 1, lze nastavit pomocí -variable
-indicatoronnastavuje, zda se má zobrazovat indikátor

Ukažme si jednoduchý příklad vykreslení zaškrtávacích tlačítek.

$m = MainWindow->new();
$t1=$m->Checkbutton(-text=>"volba 1", -variable =>\$v1)->pack();
$t2=$m->Checkbutton(-text=>"volba 2", -variable =>\$v2)->pack();
$t3=$m->Checkbutton(-text=>"volba 3", -variable =>\$v3)->pack();
$n=2;
$t3->configure(-onvalue=>2, -variable =>\$n);
MainLoop();

Tímto vznikne následující okno.

Použití zaškrtávacích políček

Přepínací políčko

Podobné jako předchozí tlačítko Chceckbutton je Radiobutton. Liší se tím, že v jeden okamžik může být zaškrtnuta maximálně jedna položka. Jsou typické tím, že se obvykle používá několik tlačítek Radiobutton najednou a uživatel si pomocí nich vybírá jednu možnost.

Parametr -value určuje hodnotu, která je uložena do proměnné v parametru -variable, je-li aktuální tlačítko aktivní. Nastavíme-li u několika tlačítek stejnou hodnotu do -variable, pak se automaticky synchronizují (a uživatel může vybrat vždy nejvýše jednu z těchto voleb).

Uveďme opět jednoduchý příklad.

$m = MainWindow->new();
$m->Label(-text=>"Souhlasis?")->pack();
$t1=$m->Radiobutton(-text=>"Ano", -variable =>\$v, -value=>1)->pack();
$t2=$m->Radiobutton(-text=>"Ne", -variable =>\$v, -value=>0)->pack();
MainLoop();

Po spuštění se zobrazí následující okno.

Použití přepínacích políček

Škála

Škála (Scale) je stupnice, kterou můžeme ovládat obsah nějaké proměnné. Funguje tak, že pohybem posuvníku na škále měníme současně hodnotu nějaké svázané proměnné.

Podívejme se na vlastnosti škály.

NázevVýznam
-variable =>\$promennaurčuje, která proměnná bude se škálou svázána; s každým posuvem škály se bude její hodnota aktualizovat
-from, -tonastavení rozsahu škály
-resolutionspecifikuje velikost skoku, implicitně 1
-command=>\&podprogramodkaz na podprogram, který se má vykonat po každé změně hodnoty na škále
-tickintervalvzdálenost popisků
-label, -fontpopisek

Taktéž lze využít metodu set pro nastavení hodnoty na škále.

Zde je jednoduchý příklad, který ilustruje možnosti škály. Po každé změně hodnoty na škále aktualizujeme Label, který nám bude ukazovat současnou hodnotu.

$m = MainWindow->new();
$m->Label(-text=>"Zvol uhel.")->pack();
$skala=$m->Scale(
  -variable =>\$hodnota,
  -orient=>"horizontal",
  -from=>0,
  -to=>90,
  -resolution=>0.5,
  -label=>"stupne",
  -command=>\&zmena_uhlu
)->pack();
$status = $m->Label(-text=>"Aktualni hodnota je $hodnota")->pack();
MainLoop();

sub zmena_uhlu {
    $status->configure(-text=>"Aktualni hodnota je $hodnota.")
}

Po spuštění uvidíme následující okno.

Škála

Jednořádkové textové pole

Jednořádkové textové pole (Entry) je základním prvkem pro textový vstup. Umožňuje uživateli napsat krátký text.

Lze využít vlastnost -show pro zadávání hesel (místo textu se zobrazují hvězdičky).

U textového pole lze využít několik metod.

NázevVýznam
getvrátí řetězec, který je aktuálně v poli
insert(pozice, řetězec)na danou pozici vloží daný řetězec
selectionFrom, selectionTo, selection, selectionClear, selectionPresentnastavuje resp. vrací výbraný text

Zde je opět jednoduchý příklad s ukázkou toho, jak získat text z formuláře.

$m = MainWindow->new();
$m->Label(-text=>"Napis neco:")->pack();
$entry=$m->Entry()->pack();
$m->Button(-text => "OK", -command=>\&over)->pack();
$status=$m->Label(-text=>"Status: pristup zakazan")->pack();
MainLoop();

sub over{
  $status->configure(-text=>($entry->Get() eq "neco" ? "Status: heslo je
    BULDOK" : "Status: pristup zakazan"))
}

Textové pole

Jednořádkové textové pole s popiskem

V různých formulářích se často používá textové pole s popiskem. Prvek LabEntry v sobě kombinuje prvky Label a Entry.

$m->->LabEntry(
    -label => "Vloz text:",
    -labelPack => [ -side => "left" ],
    -textvariable => \$text
)->pack();

Obrázky

V Tk je každý obrázek samostatný objekt. Máme-li tedý nějaký soubor s obrázkem, nejprve vytvoříme objekt. To lze udělat jedním z následujících způsobů.

$obrazek=$m->Bitmap(-file=>"obr.xbm");
$obrazek=$m->Pixmap(-file=>"obr.xpm");
$obrazek=$m->Photo(-file=>"obr.gif");

Nyní můžeme obrázek přiřazovat k atributům různých prvků (obvykle s názvem -image či -bitmap). Příklad uvidíme později.

Zpráva ve zvláštním okně

Nyní bude úkolem zobrazit po kliknutí na tlačítko nějakou zprávu. Máme k dispozici dva druhy takových zpráv - buď oznámení (zpráva typu ok) nebo zjišťovací otázku (zpráva typu yesno). Zprávu zobrazíme pomocí metody messageBox volané nad hlavním oknem. Musíme určit typ zprávy a obsah zprávy. Dále můžeme zobrazit ve zprávě ikonu (například otazník v případě otázky).

my $t1 = $m->Button(-text => "Toto tlacitko zobrazi obycejnou zpravu.",
  -command => \&t1)->pack();
my $t2 = $m->Button(-text => "Toto tlacitko se te na neco zepta.",
  -command => \&t2)->pack();

sub t1 {
  $m->messageBox(-message => "Zobrazuji obycejnou zpravu.", -type => "ok");
}

sub t2 {
  my $dotaz = $m->messageBox(-message => "Chces opravdu ukoncit program?",
    -type => "yesno", -icon => "question");

  $m->messageBox(-message => "Sbohem", -type => "ok") and exit if ($dotaz eq "Yes");
}

Ve výsledku uvidíme po kliknutí na každé tlačítko nějakou zprávu.

Formulář *** po kliknutí na 1. tlačítko *** po kliknutí na 2. tlačítko

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

Nejsou žádné diskuzní příspěvky u dané položky.



Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

26.4.2015 6:26 /MaReK Olšavský
Vyšel Debian 8.0 „Jessie“, označený jako LTS, tj. s 5 letou podporou. Podporuje 10 hlavních architektur, včetně Power (kterou většina hlavních distribucí již zavrhla), má přepracovánu podporu UEFI a také přešla na Systemd (sysvinit je alternativně k dispozici).
Přidat komentář

24.4.2015 9:31 /MaReK Olšavský
Nastal další „Den U“, neboli vydání aktuálních verze Ubuntu 15.04 i „spinů“ (Kubuntu, Xubuntu, Ubuntu MATE 15.04 a dalších). Jádro je řady 3.19, Upstart byl nahrazen moderním systemd (alternativně lze Upstart využít).
Přidat komentář

23.4.2015 8:33 /MaReK Olšavský
Lukáš Jelínek ohlásil vydání GCC 5.1, již s podporou C++11 (kompletní i v stdlibc) a C++14 (na front-endu). Mezi dalšími novinkami je i podpora OpenMP 4.0, experimentální GCC JIT, nebo podporu OpenACC.
Přidat komentář

19.4.2015 15:55 /MaReK Olšavský
Možná trochu neuvěřitelné je ohlášení GNU Hurd 0.6 a mikrojádra Mach 1.5. GNU Hurd byl nadějný systém Un*xového typu od FSF, s mikrojádrem (GNU/Linux používá jádro monolitické), avšak je zcela ve stínu Linuxu a BSD.
Přidat komentář

16.4.2015 21:49 /Ondřej Čečák
CryptoFest, seminář zaměřený na zabezpečení dat pomocí šifrování, a RetroFest, jednodenní výlet do minulosti hardware a software, se budou letos konat o víkendu 6. a 7. června na pražském Strahově. Stále můžete hlasovat o programu, případně se přihlásit se svojí přednáškou!
Přidat komentář

16.4.2015 7:55 /MaReK Olšavský
Programujete-li v Pythonu a potřebuje pracovat s Excelovskými soubory, mohlo by vás potěšit vydání XLWT 1.0.0, z balíku Python Excel), které je pro Python 3 a mimo jiné začíná obsahovat i podporu pro unit testy. Podporovanými typy souborů jsou formáty Excel 95–2003.
Přidat komentář

4.3.2015 9:04 /Marek Pszczolka
Obchod LinuxMarket získal díky spokojenosti ověřených zákazníků prestižní certifikát Ověřeno zákazníky. Recenzi na tento obchod mohou psát pouze ověření zákazníci - tím máte jistotu pravdivosti recenzí.Hodnocení lze učinit vyplněním dotazníku spokojenosti, který zákazníkům přijde po nákupu. http://obchody.heureka.cz/linuxsoft-cz-linuxmarket/recenze/
Přidat komentář

3.3.2015 7:15 /MaReK Olšavský
Další kus bývalé Motoroly, Freescale, bude mít nového majitele, jímž se stane nizozemská NXP. Motorola se podílela na PowerPC, ale ještě dříve vyrobila legendární řadu mikroprocesorů 68 0x0, které jsme měli v Amigách, Atari ST, Applech, nebo Sinclairu QL, či prvních stanicích SUN Microsystems.
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

3.3.2015 22:05 / MaReK Olšavský
Re: Presmerovanie na WEB server v LAN

3.3.2015 6:54 / MaReK Olšavský
Recenze + instalace

2.2.2015 6:40 / MaReK Olšavský
Re: Churchill

30.1.2015 13:16 / Petr Ježek
Churchill

27.1.2015 12:58 / Ladislav Kulatý
Re: Mazání adřářů v linuxu pro IP kamery

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2015) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze | zákony online