LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> Perl (115) - Tk - umísťování widgetů

Perl Vhodné rozmístění prvků v okně je důležitým měřítkem každé aplikace.

1.9.2010 00:00 | Jiří Václavík | Články autora | přečteno 4192×

Na rozmístění prvků v aplikaci závisí významně její přehlednost a vzhled. Proto je vhodné znát způsoby, kterými lze ovlivňovat umísťování prvků v okně. My jsme zde minule používali výhradně metodu pack, která si nějak sama poradila. U většiny aplikací však je potřeba, aby byly prvky rozložené tak, jak chce programátor.

Představíme si zde dvě metody rozmísťování prvků dostupných v knihovně Tk - skládání prvků do vyhrazeného místa pomocí pack rozebereme podrobněji a také se podíváme na umísťování do mřížky pomocí grid.

Uveďme na úvod, že přímí potomci jednoho rodiče musí používat vždy stejný způsob umísťování.

Skládání prvků pomocí pack

Umísťujeme-li prvek pomocí metody pack volané bez parametrů, znamená to, že se prvek má umístit na nějaké volné místo v oblasti rodičovského prvku. Pořadí skládání je stejné jako pořadí volání pack.

Metodě pack můžeme poslat argument side => "strana", kde strana nabývá hodnot left, right, top, bottom. Podívejme dva konkrétní příklady.

  • Voláme-li pack(-side => "left"), vezme se šířka umísťovaného prvku a zabere se levá část oblasti rodičovského prvku této šířky. Prvek pak bude umístěn uprostřed takto vymezeného prostoru.
  • Voláme-li pack(-side => "bottom"), vezme se výška umísťovaného prvku a zabere se dolní část oblasti rodičovského prvku této výšky. Prvek pak bude umístěn uprostřed takto vymezeného prostoru.

Také existuje skupina parametrů, která určuje, jak se má vymezený prostor vyplnit. Lze specifikovat parametr -fill, který určuje, zda se má prvek roztáhnout do celého vymezeného prostoru (hodnota both), do jeho části (pro šířku volíme hodnotu x, pro výšku y), či zda se roztahovat nemá (none). Parametr -anchor ukotví prvek do jedné ze světových stran (n, w, e, s, ne, nw, se, sw) nebo do středu (center). Pomocí -ipadx a -ipady lze určit tloušťku okolí, které má zůstat vždy prázdné.

Ještě existuje jeden zajímavý parametr metody pack, kterým je -expand. Ten řídí to, jakým způsobem si rozdělí prostor potomci aktuálního prvku. Pokud nastavíme -expand na hodnotu y, pak každý potomek dostane přidělen stejně velký prostor jako ostatní se stejně nastaveným parametrem -side. Místo -expand je však často výhodnější použít umísťování do mřížky.

Ilustrujme si nyní, na obrázcích, jak vlastně metoda pack pracuje. Rozdělíme okno na tři pruhy pomocí rámců. Rámec vytvoříme pomocí prvku Frame. Těmto rámům nastavíme odlišné vlastnosti a budeme sledovat jejich chování. Do každého rámu vložíme nějaký text s pozadím, abychom viděli, jakou oblast pokrývá.

Nejprve demonstrujme, jak funguje atribut -fill. Ten dokáže popisek roztáhnout tak, že zabere veškeré volné místo. Vezměme tedy prostřední rám a přidejme mu parametr -fill=>"x".

use Tk;
use strict;

my $m = MainWindow->new;
$m->geometry("600x150");


my $ram1 = $m->Frame(-background => "green")->pack(-side => "top");
my $ram2 = $m->Frame(-background => "blue")->pack(-side => "top", -fill=>"x");
my $ram3 = $m->Frame(-background => "yellow")->pack(-side => "top");

$ram1->Label(
  -text => "Toto je text uprostred horniho ramu. Tento text se neroztahl po\n
    jeho cele sirce, protoze jsme nezadali parametr -fill.", 
  -background => "black",
  -foreground => "lightgreen"
)->pack(-side => "top");

$ram2->Label(
  -text => "Toto je text uprostred druheho horniho ramu, ktery se roztahl po cele sirce\n
    To pozname podle modreho pozadi. Navic jsme ted pridali parametr\n
    -expand, takze kdyz menime velikost okna, meni se tento ram, nikoliv zbyle misto.", 
  -background => "black",
  -foreground => "lightgreen"
)->pack(-side => "top");

$ram3->Label(
  -text => "Tady je dalsi ramecek", 
  -background => "black",
  -foreground => "lightgreen"
)->pack(-side => "top");

MainLoop;
Na obrázku můžeme zaregistrovat, že pozadí v druhém obrázku je skutečně modré.

Použití pack, nastavení atributu -fill

Přidejme druhému rámu ještě parametr -expand=>"y". Nyní můžeme vidět, že místo volného místa při změně rozměrů okna měníme velikost tohoto rámu.

my $ram1 = $m->Frame(-background => "green")->pack(-side => "top");
my $ram2 = $m->Frame(-background => "blue")->pack(-side => "top", -fill=>"x", -expand=>"y");
my $ram3 = $m->Frame(-background => "yellow")->pack(-side => "top");

Použití pack, nastavení atributů -fill a -expand

Abychom to dokázali, potřebovali bychom, aby bylo vidět celé pozadí. Zkusme tedy roztáhnutí oběma směry.

my $ram1 = $m->Frame(-background => "green")->pack(-side => "top");
my $ram2 = $m->Frame(-background => "blue")->pack(-side => "top", -fill=>"both", -expand=>"y");
my $ram3 = $m->Frame(-background => "yellow")->pack(-side => "top");

Nyní vidíme, že pohybujeme prostředním rámem skutečně ve všech směrech.

Použití pack, jiné nastavení atributů -fill a -expand

Umísťování do mřížky

Umísťujeme-li prvky do mřížky, znamená to, že se vytvoří něco jako tabulka, do jejíchž buněk můžeme jednotlivé ukládat. Každá buňka a tedy přeneseně i každý prvek tak má v této tabulce své souřadnice. Protože prvky bývají různě velké, lze buňky navzájem spojovat.

Metoda grid přijímá argumenty -row a -column, kterými jsou určeny souřadnice prvku v tabulce. Středem tohoto souřadnicového systému je levá horní buňka s oběma parametry nulovými. Dále lze uvést parametry -rowspan a -columnspan pro spojení s následujícími řádky a sloupci. Stejně jako u pack lze uvést parametry -ipadx a -ipady. Parametr sticky uchycuje obsah buňky na nějakou nebo nějaké světové strany (lze uvést například hodnotu ne pro uchycení vpravo a nahoře, nsew pro roztažení prvku přes celou buňku nebo center pro umístění do středu).

Příklad - kalkulačka

Pokusme se nyní pomocí mřížky vytvořit jednoduchou klávesnici kalkulačky.

$k1=$m->Button(-text=>"1")->grid(-row =>2, -column =>0);
$k2=$m->Button(-text=>"2")->grid(-row =>2, -column =>1);
$k3=$m->Button(-text=>"3")->grid(-row =>2, -column =>2);
$k4=$m->Button(-text=>"4")->grid(-row =>1, -column =>0);
$k5=$m->Button(-text=>"5")->grid(-row =>1, -column =>1);
$k6=$m->Button(-text=>"6")->grid(-row =>1, -column =>2);
$k7=$m->Button(-text=>"7")->grid(-row =>0, -column =>0);
$k8=$m->Button(-text=>"8")->grid(-row =>0, -column =>1);
$k9=$m->Button(-text=>"9")->grid(-row =>0, -column =>2);
$k0=$m->Button(-text=>"0")->grid(-row =>3, -column =>0, -columnspan =>2, -sticky =>"we");
$rovnitko=$m->Button(-text=>"=")->grid(-row =>3, -column =>2);

Výsledek je následující.

Ukázka použití mřížky

Ačkoliv ještě neznáme všechny potřebné věci, pro ukázku zkusíme tuto kalkulačku zprovoznit. Přidáme tedy tlačítka s operacemi a nějaký řádek, kde se bude objevovat aktuální výpočet čekající na zpracování.

Dále je třeba pro každé tlačítko vytvořit akci, která do řádku přidá požadovaný symbol. Tlačítko = bude mít za úkol výpočet vyhodnotit a ukázat výsledek.K vyhodnocení použijeme nebezpečnou funkci eval.

#!/usr/bin/perl -T
use Tk;

$m = MainWindow->new();
$entry=$m->Entry()->grid(-row =>0, -column =>0, -columnspan =>4, -sticky =>"we");
$k1=$m->Button(-text=>"1", -command=>sub{$entry->insert("end", "1")})->grid(-row =>4, -column =>0);
$k2=$m->Button(-text=>"2", -command=>sub{$entry->insert("end", "2")})->grid(-row =>4, -column =>1);
$k3=$m->Button(-text=>"3", -command=>sub{$entry->insert("end", "3")})->grid(-row =>4, -column =>2);
$k4=$m->Button(-text=>"4", -command=>sub{$entry->insert("end", "4")})->grid(-row =>3, -column =>0);
$k5=$m->Button(-text=>"5", -command=>sub{$entry->insert("end", "5")})->grid(-row =>3, -column =>1);
$k6=$m->Button(-text=>"6", -command=>sub{$entry->insert("end", "6")})->grid(-row =>3, -column =>2);
$k7=$m->Button(-text=>"7", -command=>sub{$entry->insert("end", "7")})->grid(-row =>2, -column =>0);
$k8=$m->Button(-text=>"8", -command=>sub{$entry->insert("end", "8")})->grid(-row =>2, -column =>1);
$k9=$m->Button(-text=>"9", -command=>sub{$entry->insert("end", "9")})->grid(-row =>2, -column =>2);
$k0=$m->Button(-text=>"0", -command=>sub{$entry->insert("end", "0")})->grid(-row =>5, -column =>0,
  -columnspan =>2, -sticky =>"we");
$te=$m->Button(-text=>".", -command=>sub{$entry->insert("end", ".")})->grid(-row =>5, -column =>2);
$pl=$m->Button(-text=>"+", -command=>sub{$entry->insert("end", "+")})->grid(-row =>2, -column =>3,
  -rowspan =>2, -sticky =>"ns");
$mi=$m->Button(-text=>"-", -command=>sub{$entry->insert("end", "-")})->grid(-row =>1, -column =>3);
$kr=$m->Button(-text=>"*", -command=>sub{$entry->insert("end", "*")})->grid(-row =>1, -column =>2);
$de=$m->Button(-text=>"/", -command=>sub{$entry->insert("end", "/")})->grid(-row =>1, -column =>1);

$ro=$m->Button(-text=>"=", -command=>sub{$vysledek=eval($entry->Get()); $entry->delete(0, "end");
  $entry->insert("end", $vysledek)})->grid(-row =>4, -column =>3, -rowspan =>2, -sticky =>"ns");
$re=$m->Button(-text=>"X", -command=>sub{$entry->delete(0, "end");})->grid(-row =>1, -column =>0);

MainLoop();

Nyní zkusíme pro kalkulačku naklikat nějaký úkol.

Po zadání *** po výpočtu

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

Nejsou žádné diskuzní příspěvky u dané položky.



Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

24.1.2015 18:33 /Petr Ježek
Právě byla vydána další verze Waylandu a jeho referenčního kompozitoru Weston, obé nyní 1.6.1. Tak vzhůru do testování!
Přidat komentář

23.1.2015 7:16 /MaReK Olšavský
Jak se zlepšují možnosti síťových karet, tak je potřebné reagovat i na straně úprav ovladačů, aby se jejich potenciál dal využít. 100 Gbs síť se asi nedostane do SOHO segmentu v dohledném časovém horizontu, ale pro datová centra velkých firem bude přínosnou možností.
Přidat komentář

23.1.2015 7:16 /MaReK Olšavský
Nová velká šance pro linuxové programátory se otevírá v Brně, jelikož Red Hat chce nabrat další vývojáře, kteří budou pracovat na Waylandu, X.org, OpenGL, či ovladačích GPU. Pochopitelně jsou potřebné zkušennosti s programováním a optimalizací. RH zbrojí a Canonical nebude mít jednoduchou situaci, aby prosadil svůj Mir.
Přidat komentář

22.1.2015 7:17 /MaReK Olšavský
Standard PC/104 (SBC) byl aktualizován o sběrnici „OneBay“ s USB, PCIe linkami a malými rozměry.
Přidat komentář

22.1.2015 7:17 /MaReK Olšavský
MicroSoft docela zajímavě mění strategii, stávající uživatelé MS Windows by měli mít možnost bezplatného přechodu na blížící se Windows 10, pokud používají jednu z posledních verzí Windows. Ti kdož mají Visty a starší, protože počítač s jejich OEM verzí ještě stále funguje, se tato možnost netýká.
Komentářů: 1

22.1.2015 7:17 /MaReK Olšavský
OT: DIY chytré hodinky si může šikovný „bastlíř“ udělat i sám, jak ukazuje příspěvek na blogu Atmelu.
Přidat komentář

21.1.2015 7:20 /MaReK Olšavský
Nasazení Tizenu ve výrobcích Samsungu začíná a nezůstane jen u chytrého telefonu, jak ukazují „uniklé“ fotografie. Kéžby dlouhodobé investice Samsungu do mobilního Linuxu, s možností běhu aplikací pro Android, přinesly konkurenta, který posune vývoj mobilních OS.
Přidat komentář

21.1.2015 7:20 /MaReK Olšavský
Z dění kolem Bodhi Linuxu; forku Ubuntu LTS s desktopem Enlightenment; jde běžnému divákovi hlava kolem :-). Vedle relativně málo významného ohlášení Bodhi 3.0.0 RC2 (ano, brzy vyjde další verze) se vrací zakladatel Jeff Hoogland, který projekt opustil před několika měsíci.
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

24.1.2015 10:40 / Sinuhed
Re: Mazání adřářů v linuxu pro IP kamery

23.1.2015 14:57 / Ladislav Kulatý
Re: FFMpeg složené zařízení

23.1.2015 14:55 / Ladislav Kulatý
Mazání adřářů v linuxu pro IP kamery

23.1.2015 10:58 / Sinuhed
Re: Sanba

23.1.2015 7:04 / MaReK Olšavský
Doplnění

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2015) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze | zákony online