LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> Qt framework - qt_tetris(1)

V předchozích dílech jsme se naučili základy Qt4 frameworku a ukázali jsme si jak se zachází s dialogovými okny. V dalších dílech si vše ukážeme v praxi na jednoduché velmi známé hře tetris.

21.5.2010 20:00 | Martin Chudoba | Články autora | přečteno 6804×

Aktualizace

Od posledního článku nám uplynul nějaký ten čas a mezi tím nám vyšla nová verze qt knihovny a creatoru. Proto bych Vás všechny chtěl upozornit, než začneme naši práci, aby jste si aktualizovali na poslední verzi ze stránek Qt4 frameworku.

Vytvoření projektu

Projekt si založíme velice jednoduše podle předchozích dílů. Jako typ okna vybereme nám již dobře známé dialogové okno a přepneme se do designeru (klikneme na náš *.ui soubor).

Vytvoření designu

Pro design budeme potřebovat tři tlačítka, widget pro skóre, náhled na příští kostičku, widget s aktuálním levelem a konečně naše hrací pole. Návrh designu by mohl vypadat nějak takto:

nahled.


Naše hrací pole si zkusíme vytvořit pomocí grafického kontextu zařízení a samostatné třídy CGameField. V naší nové třídě si založíme novou public metodu void DrawGameField s parametrem QPainter* painter, který představuje kontext zařízení pro kreslení grafických objektů. Pro ukázku metoda může vypadat takto:

void CGameField::DrawGameField(QPainter* painter) { QColor aColor(90, 90, 90, 255); painter->setPen(aColor); painter->drawLine(138, 10, 138, 522); //L painter->drawLine(138, 10, 443, 10); //T aColor.setRgb(240, 240, 240); painter->setPen(aColor); painter->drawLine(443, 10, 443, 522); //R painter->drawLine(138, 522, 443, 522); //B }

Metodou setPen si nastavíme barvu ve formátu RGBA, a pomocí metod drawLine si vykreslíme 4 hranice našeho hracího pole. Komentáře L, T, R, B určijí o jakou hranu se jedná. Pole je potřeba si rozpočítat podle velikosti jedné kostičky a počtu sloupečků hracího pole. Já jsem pro ukázku zvolil 10x17 kostiček. Naši novou třídu přilinkujeme do hlavní třídy a vytvoříme si na ní objekt CGameField* l_GameField. Inicializujeme v kontruktoru a předefinujeme virtuální metodu:

void CTetris::paintEvent(QPaintEvent *event) { QPainter a_painter(this); l_GameField->DrawGameField(&a_painter); }

Tím jsme si zajistili, že se bude naše hrací pole kreslit do našeho okna.

Příprava proměnných

Pro naši aplikaci si vytvoříme další novou třídu CCube, která nám poslouží pro ovládání každé kostičky našeho hracího pole. Do třídy CGameField si naincludujeme tuto novou třídu a dále přidáme vectorové pole a založíme si structuru sGAME_FIELD, která bude představovat kostičku v našem poli.

struct sGAME_FIELD { CCube* s_Sprite; int l_status; bool l_isFixed; };

Dále si přidáme chráněnou položku sGAME_FIELD l_gameField[10][17] představující kompletní hrací pole (jak jsem se již zmínil, bude o velikosti 10x17).

Zkušební kompilace

Vyzkoušíme si naší aplikaci přeložit. Na výstupu budeme mít dialogové okno s našimi widgety a vykreslenými okraji našeho hracího pole. Zkuste si sami oživit tlačítko konec pomocí předchozích dílů seriálu.

Závěrem

Nyní máme vytvořený výchozí bod naší aplikace. A tak se příště pustíme do stvoření virtuálního hracího pole a vytvoříme si engine pro kreslení našich kostiček ve hře. Ukázku si můžete stáhnout zde: download

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

Nejsou žádné diskuzní příspěvky u dané položky.



Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

8.5.2016 17:19 /Redakce Linuxsoft.cz
PR: Dne 26.5.2016 proběhne v Praze konference Cloud computing v praxi. Tématy bude např. nejnovější trendy v oblasti cloudu a cloudových řešení, cloudové služby, infrastruktura cloudu, efektivní využití cloudu, možné nástrahy cloudů a jak se jim vyhnout
Přidat komentář

21.4.2016 8:01 /František Kučera
Spolek OpenAlt zve na 127. distribuovaný sraz příznivců svobodného softwaru a otevřených technologií (hardware, 3D tisk, SDR, DIY, makers…), který se bude konat ve čtvrtek 28. dubna od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5).
Přidat komentář

2.3.2016 22:41 /Ondřej Čečák
Letošní ročník konference InstallFest již tento víkend!
Přidat komentář

14.2.2016 16:39 /Redakce Linuxsoft.cz
O víkendu 5. a 6. března 2016 proběhne na pražském Strahově 8. ročník tradiční konference InstallFest. Celkem za dva dny uvidíte ​30 přednášek​ a ​6 workshopů.
Přidat komentář

5.2.2016 17:38 /Petr Ježek
Utilitka z XFce "xfce4-power-manager" nejen umožňuje nastavení lhůty pro uspání či hybernaci, ale i zapínání a vypínání prezentačního módu pro nerušené sledování videí. Stačí ji nastavit v každém vybavenějším panelu a v jakémkoli nontiled WM/DE.
Přidat komentář

10.1.2016 11:32 /Pavel `Goldenfish' Kysilka
LinuxMarket změnil provozovatele. Nově jej provozuje Marek Pszczolka. Více info a detaily #1 a #2.
Přidat komentář

29.12.2015 11:38 /Ondřej Čečák
Ještě posledních pár dní můžete přidávat příspěvky nebo nápady na Install Fest 2016, který se bude konat 5. a 6. března 2016.
Přidat komentář

8.12.2015 11:36 /Petr Ježek
Logické se stává realitou. LibreOffice a Thunderbird se mají dle článku na Redditu stát protiváhou MS řešení (MS Office a Outlook).
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

10.6.2016 21:10 / pavel riha
FreeBSD 10.3 a virtualizace

8.6.2016 21:56 / Milan Gallas
Nevalidní prefix m

7.5.2016 14:58 / Teodor Komárek
Soubory

20.4.2016 0:07 / Jakub Cleing
Sázkový panel PHP FUSION

9.4.2016 9:43 / jiwopene@gmail.com
Re: problém s dpkg a nemožností instalovat

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2016) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze