LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> Qt framework - qt_tetris(1)

V předchozích dílech jsme se naučili základy Qt4 frameworku a ukázali jsme si jak se zachází s dialogovými okny. V dalších dílech si vše ukážeme v praxi na jednoduché velmi známé hře tetris.

21.5.2010 20:00 | Martin Chudoba | Články autora | přečteno 7848×

Aktualizace

Od posledního článku nám uplynul nějaký ten čas a mezi tím nám vyšla nová verze qt knihovny a creatoru. Proto bych Vás všechny chtěl upozornit, než začneme naši práci, aby jste si aktualizovali na poslední verzi ze stránek Qt4 frameworku.

Vytvoření projektu

Projekt si založíme velice jednoduše podle předchozích dílů. Jako typ okna vybereme nám již dobře známé dialogové okno a přepneme se do designeru (klikneme na náš *.ui soubor).

Vytvoření designu

Pro design budeme potřebovat tři tlačítka, widget pro skóre, náhled na příští kostičku, widget s aktuálním levelem a konečně naše hrací pole. Návrh designu by mohl vypadat nějak takto:

nahled.


Naše hrací pole si zkusíme vytvořit pomocí grafického kontextu zařízení a samostatné třídy CGameField. V naší nové třídě si založíme novou public metodu void DrawGameField s parametrem QPainter* painter, který představuje kontext zařízení pro kreslení grafických objektů. Pro ukázku metoda může vypadat takto:

void CGameField::DrawGameField(QPainter* painter) { QColor aColor(90, 90, 90, 255); painter->setPen(aColor); painter->drawLine(138, 10, 138, 522); //L painter->drawLine(138, 10, 443, 10); //T aColor.setRgb(240, 240, 240); painter->setPen(aColor); painter->drawLine(443, 10, 443, 522); //R painter->drawLine(138, 522, 443, 522); //B }

Metodou setPen si nastavíme barvu ve formátu RGBA, a pomocí metod drawLine si vykreslíme 4 hranice našeho hracího pole. Komentáře L, T, R, B určijí o jakou hranu se jedná. Pole je potřeba si rozpočítat podle velikosti jedné kostičky a počtu sloupečků hracího pole. Já jsem pro ukázku zvolil 10x17 kostiček. Naši novou třídu přilinkujeme do hlavní třídy a vytvoříme si na ní objekt CGameField* l_GameField. Inicializujeme v kontruktoru a předefinujeme virtuální metodu:

void CTetris::paintEvent(QPaintEvent *event) { QPainter a_painter(this); l_GameField->DrawGameField(&a_painter); }

Tím jsme si zajistili, že se bude naše hrací pole kreslit do našeho okna.

Příprava proměnných

Pro naši aplikaci si vytvoříme další novou třídu CCube, která nám poslouží pro ovládání každé kostičky našeho hracího pole. Do třídy CGameField si naincludujeme tuto novou třídu a dále přidáme vectorové pole a založíme si structuru sGAME_FIELD, která bude představovat kostičku v našem poli.

struct sGAME_FIELD { CCube* s_Sprite; int l_status; bool l_isFixed; };

Dále si přidáme chráněnou položku sGAME_FIELD l_gameField[10][17] představující kompletní hrací pole (jak jsem se již zmínil, bude o velikosti 10x17).

Zkušební kompilace

Vyzkoušíme si naší aplikaci přeložit. Na výstupu budeme mít dialogové okno s našimi widgety a vykreslenými okraji našeho hracího pole. Zkuste si sami oživit tlačítko konec pomocí předchozích dílů seriálu.

Závěrem

Nyní máme vytvořený výchozí bod naší aplikace. A tak se příště pustíme do stvoření virtuálního hracího pole a vytvoříme si engine pro kreslení našich kostiček ve hře. Ukázku si můžete stáhnout zde: download

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

Nejsou žádné diskuzní příspěvky u dané položky.



Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

16.7.2018 1:05 /František Kučera

Červencový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 19. 7. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát bude přednáška na téma: automatizační nástroj Ansible, kterou si připravil Martin Vicián.


Přidat komentář

18.6.2018 0:43 /František Kučera
Červnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 21. 6. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát na téma: F-Droid, aneb svobodný software do vašeho mobilu. Kromě toho budou k vidění i vývojové desky HiFive1 se svobodným/otevřeným čipem RISC-V.
Přidat komentář

23.5.2018 20:55 /Ondřej Čečák
Od pátku 25.5. proběhne na Fakultě informačních technologií ČVUT v Praze openSUSE Conference. Můžete se těšit na spostu zajímavých přednášek, workshopů a také na Release Party nového openSUSE leap 15.0. V na stejném místě proběhne v sobotu 26.5. i seminář o bezpečnosti CryptoFest.
Přidat komentář

20.5.2018 17:45 /Redakce Linuxsoft.cz
Ve čtvrtek 31. května 2018 připravuje webový magazín BusinessIT ve spolupráci s Best Online Média s.r.o. pátý ročník odborné konference Firemní informační systémy 2018. Akce proběhne v kongresovém centru Vavruška (palác Charitas), Karlovo náměstí 5, Praha 2 (u metra Karlovo náměstí) od 9:00 hod. dopoledne do cca 15 hod. odpoledne. Konference je zaměřena na efektivní využití firemních informačních systémů a na to, jak plně využít jejich potenciál. Podrobnější informace na webových stránkách konfrence.
Přidat komentář

14.5.2018 7:28 /František Kučera
Květnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 17. 5. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát na téma: Audio – zvuk v GNU/Linuxu.
Přidat komentář

7.5.2018 16:20 /František Kučera
Na stránkách spolku OpenAlt vyšla fotoreportáž Pražské srazy 2017 dokumentující srazy za uplynulý rok. Květnový pražský sraz na téma audio se bude konat 17. 5. 2018 (místo a čas ještě upřesníme).
Přidat komentář

17.4.2018 0:46 /František Kučera
Dubnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 19. 4. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tématem tohoto srazu bude OpenStreetMap (OSM) aneb svobodné mapy.
Přidat komentář

16.3.2018 22:01 /František Kučera
Kulatý OpenAlt sraz v Praze oslavíme klasicky: u limonády a piva! Přijďte si posedět, dát si dobré jídlo a vybrat z mnoha piv do restaurace Kulový blesk, který najdete v centru Prahy nedaleko metra I. P. Pavlova na adrese Sokolská 13, Praha 2. Sraz se koná ve čtvrtek 22. března a začínáme v 18:00. Heslo: OpenAlt. Vezměte s sebou svoje hračky! Uvítáme, když si s sebou na sraz vezmete svoje oblíbené hračky. Jestli máte nějaký drobný projekt postavený na Arduinu, nějakou zajímavou elektronickou součástku, či třeba i pěkný úlovek z crowdfundingové akce, neváhejte. Oslníte ostatní a o zábavu bude postaráno.
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

20.2.2018 18:48 / Ivan Majer
portal

20.2.2018 15:57 / Jan Havel
Jak využíváte služby cloudu v podnikání?

16.1.2018 1:08 / Ivan Pittner
verejna ip od o2 ubuntu

15.1.2018 17:26 / Mira Harvalik
Re: Jak udělat HTML/Javascript swiping gallery do mobilu?

30.12.2017 20:16 / Michal Knoll
odmocnina

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2018) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze