LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> Qt framework - qt_tetris(1)

V předchozích dílech jsme se naučili základy Qt4 frameworku a ukázali jsme si jak se zachází s dialogovými okny. V dalších dílech si vše ukážeme v praxi na jednoduché velmi známé hře tetris.

21.5.2010 20:00 | Martin Chudoba | Články autora | přečteno 6973×

Aktualizace

Od posledního článku nám uplynul nějaký ten čas a mezi tím nám vyšla nová verze qt knihovny a creatoru. Proto bych Vás všechny chtěl upozornit, než začneme naši práci, aby jste si aktualizovali na poslední verzi ze stránek Qt4 frameworku.

Vytvoření projektu

Projekt si založíme velice jednoduše podle předchozích dílů. Jako typ okna vybereme nám již dobře známé dialogové okno a přepneme se do designeru (klikneme na náš *.ui soubor).

Vytvoření designu

Pro design budeme potřebovat tři tlačítka, widget pro skóre, náhled na příští kostičku, widget s aktuálním levelem a konečně naše hrací pole. Návrh designu by mohl vypadat nějak takto:

nahled.


Naše hrací pole si zkusíme vytvořit pomocí grafického kontextu zařízení a samostatné třídy CGameField. V naší nové třídě si založíme novou public metodu void DrawGameField s parametrem QPainter* painter, který představuje kontext zařízení pro kreslení grafických objektů. Pro ukázku metoda může vypadat takto:

void CGameField::DrawGameField(QPainter* painter) { QColor aColor(90, 90, 90, 255); painter->setPen(aColor); painter->drawLine(138, 10, 138, 522); //L painter->drawLine(138, 10, 443, 10); //T aColor.setRgb(240, 240, 240); painter->setPen(aColor); painter->drawLine(443, 10, 443, 522); //R painter->drawLine(138, 522, 443, 522); //B }

Metodou setPen si nastavíme barvu ve formátu RGBA, a pomocí metod drawLine si vykreslíme 4 hranice našeho hracího pole. Komentáře L, T, R, B určijí o jakou hranu se jedná. Pole je potřeba si rozpočítat podle velikosti jedné kostičky a počtu sloupečků hracího pole. Já jsem pro ukázku zvolil 10x17 kostiček. Naši novou třídu přilinkujeme do hlavní třídy a vytvoříme si na ní objekt CGameField* l_GameField. Inicializujeme v kontruktoru a předefinujeme virtuální metodu:

void CTetris::paintEvent(QPaintEvent *event) { QPainter a_painter(this); l_GameField->DrawGameField(&a_painter); }

Tím jsme si zajistili, že se bude naše hrací pole kreslit do našeho okna.

Příprava proměnných

Pro naši aplikaci si vytvoříme další novou třídu CCube, která nám poslouží pro ovládání každé kostičky našeho hracího pole. Do třídy CGameField si naincludujeme tuto novou třídu a dále přidáme vectorové pole a založíme si structuru sGAME_FIELD, která bude představovat kostičku v našem poli.

struct sGAME_FIELD { CCube* s_Sprite; int l_status; bool l_isFixed; };

Dále si přidáme chráněnou položku sGAME_FIELD l_gameField[10][17] představující kompletní hrací pole (jak jsem se již zmínil, bude o velikosti 10x17).

Zkušební kompilace

Vyzkoušíme si naší aplikaci přeložit. Na výstupu budeme mít dialogové okno s našimi widgety a vykreslenými okraji našeho hracího pole. Zkuste si sami oživit tlačítko konec pomocí předchozích dílů seriálu.

Závěrem

Nyní máme vytvořený výchozí bod naší aplikace. A tak se příště pustíme do stvoření virtuálního hracího pole a vytvoříme si engine pro kreslení našich kostiček ve hře. Ukázku si můžete stáhnout zde: download

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

Nejsou žádné diskuzní příspěvky u dané položky.



Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

4.9.2016 20:13 /Pavel `Goldenfish' Kysilka
PR: Dne 22.9.2016 proběhne v Praze konference Cloud computing v praxi. Tématy bude např. nejnovější trendy v oblasti cloudu a cloudových řešení, provozování ERP v cloudu, o hostování různých typů softwaru, ale třeba i o zálohování dat nabízeném podnikům formou služby.
Přidat komentář

1.9.2016 11:27 /Honza Javorek
Česká konference o Pythonu, PyCon CZ, stále hledá přednášející skrz dobrovolné přihlášky. Máte-li zajímavé téma, neváhejte a zkuste jej přihlásit, uzávěrka je již 12. září. Konference letos přijímá i přednášky v češtině a nabízí pomoc s přípravou začínajícím speakerům. Řečníci mají navíc vstup zadarmo! Více na webu.
Přidat komentář

27.8.2016 8:55 /Delujek
Dnes po 4 letech komunitního vývoje vyšla diaspora 0.6.0.0
diaspora* je open-source, distribuovaná sociální síť s důrazem na soukromý
Více v oficiálním blog-postu
Přidat komentář

24.8.2016 6:44 /Ondřej Čečák
Poslední týden CFP LinuxDays 2016; pokud byste rádi přednášeli na LinuxDays 2016 8. a 9. října v Praze, můžete svůj příspěvek přihlásit, následovat bude veřejné hlasování.
Přidat komentář

9.8.2016 22:56 /Petr Ježek
Zařazení souborového systému reiser4 do jádra 4.7 znamená konečně konec patchování jádra jen kvůli možnosti použít reiser4.
Přidat komentář

12.7.2016 13:14 /František Kučera
Spolek OpenAlt zve na 130. distribuovaný sraz příznivců svobodného softwaru a otevřených technologií (hardware, 3D tisk, SDR, DIY, makers…), který se bude konat ve čtvrtek 21. července od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5).
Přidat komentář

11.7.2016 16:53 /Redakce Linuxsoft.cz
Konference LinuxDays hledá přednášející. Přihlášky poběží do konce prázdnin, v září bude hlasování a program. Více na https://www.linuxdays.cz/2016/cfp/.
Přidat komentář

8.5.2016 17:19 /Redakce Linuxsoft.cz
PR: Dne 26.5.2016 proběhne v Praze konference Cloud computing v praxi. Tématy bude např. nejnovější trendy v oblasti cloudu a cloudových řešení, cloudové služby, infrastruktura cloudu, efektivní využití cloudu, možné nástrahy cloudů a jak se jim vyhnout
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

19.9.2016 21:04 / Marek Schoř
Poděkování

1.9.2016 13:07 / Walker
hardwood floor refinishing

12.8.2016 11:51 / Josef Zapletal
Jak udělat HTML/Javascript swiping gallery do mobilu?

8.8.2016 14:58 / Adams
fairies for hire

28.7.2016 15:51 / pepan
Re: NetBeans vs Eclipse

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2016) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze