LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> Perl (109) - Moose - role

Perl Role jsou dalším přiblížením objektově orientovaného programování reálnému světu.

3.5.2010 00:00 | Jiří Václavík | Články autora | přečteno 6373×

Pro porozumnění rolím si na začátku představme nějakého konkrétního člověka. Ten může být zároveň zaměstnancem stavební firmy, sběratelem mincí, hráčem lakrosového klubu nebo návštěvníkem divadla. To můžeme nazvat jeho rolemi. Je dobré si uvědomit, že zaměstnanec, sběratel, hráč i návštěvník jsou ve skutečnosti jediná osoba. Přitom kontakt s okolím tohoto člověka se liší v závislosti na aktuální roli. Na základě této přirozené myšlenky fungují role v objektově orientovaném programování.

Role je fyzicky soubor metod (resp. balík, který obsahuje tyto metody), které obvykle reprezentují nějaké vlastnosti. Je to něco podobného jako třída, avšak v několika věcech se tyto objekty liší.

Jedna role může spojovat několik navzájem jen vzdáleně souvisejících tříd tak, že sdílejí nějakou část chování. Všechny metody, které jsou uvnitř role definovány potom mohou být "používány" konkrétními (a samozřejmě předem určenými) třídami a chovat se jakoby byly metodami nebo atributy oněch tříd (a tedy jsou mimo jiné také děděny).

Abychom se vyhnuli omylům a zavedli jasnou terminologii, budeme pro popsané spojení role a třídy používat termín "třída pohlcuje roli" nebo "role je pohlcena třídou" (v anglicky psaných textech se vyskytuje "roles are consumed by class").

Role verzus třídy

Je tedy role třídou? Už jsme řekli, že nikoliv. Rozdíl mezi rolí a třídou je v tom, že nevytváříme instance od role. Dalším rozdílem je, že od role nedědíme. Děděny mohou být pouze její vlastnosti prostřednictvím třídy, která ji pohltila (jinými slovy podtřída třídy, která pohltila nějakou roli, získá tuto roli také).

První příklad

Co mají společného třídy Okno a Dalnice? Třeba to, že se dají opravit. Mají-li tedy obě nějakou metodu oprava, můžeme na ni navázat akce, které se provedou v souvislosti s opravou.

Předpokládejme, že každá opravitelná věc bude mít atribut potrebuje_opravu uchovávající pravdu nebo nepravdu. Proto ho naše role zadefinuje. Dále zadefinujeme nějakou metodu, která danou věc opraví. Tu nazveme oprava. Zde je kód takové role.

package LzeOpravit;
use Moose::Role;

has "potrebuje_opravu" => (
  is=>"rw",
  isa => "Bool"
);

sub oprava {
  my $self=shift;
  print "opravuji nejakou obecnou vec...\n";
  $self->potrebuje_opravu(0);
}

Roli bychom tedy měli alespoň v náznaku napsanou. Jak ji pohltit třídou? Pro tento účel existuje klíčové slovo with, které použijeme v třídách Okno a Dalnice. Pro jednoduchost nebudeme zavádět žádné nové parametry a naše třída bude tedy mít pouze tři řádky.

package Okno;
use Moose;
with "LzeOpravit";

Podobně bychom mohli vytvořit například třídu Dalnice.

Podívejme se nyní na to, jak se třída Okno používá. Příslušné objekty mají vlastní atribut a lze je opravovat.

my $stresni_okno = Okno->new("potrebuje_opravu"=>1);
print $stresni_okno->potrebuje_opravu; #tiskne 1
print $stresni_okno->oprava;           #tiskne "opravuji nejakou obecnou vec..."
print $stresni_okno->potrebuje_opravu; #tiskne 0

Detekce role

Uveďme ještě, že pomocí metody does volané nad objektem můžeme zjistit, zda třída pohlcuje danou roli. Je to analogie metody isa pro dědičnost.

print $stresni_okno->does("LzeOpravit"); #tiskne 1

Požadavky rolí na třídy

Další vlastností rolí je, že mohou po třídách, které je pohlcují, vyžadovat definici některých konkétních metod nebo atributů.

Protože oprava dané věci je většinou naprosto konkrétní věc, bude naše role chtít, aby si třída sama definovala metodu oprava (oprava okna a dálnice jsou dvě docela odlišné věci). K tomu použijeme klíčové slovo require. V důsledku můžeme z naší role metodu oprava odstranit. Nově tedy bude vypadat takto.

package LzeOpravit;
use Moose::Role;

requires "oprava";

has "potrebuje_opravu" => (
  is=>"rw",
  isa => "Bool"
);

Nyní budeme muset metodu oprava vložit do všech tříd pohlcujících naši roli. V opačném případě bychom byli svědky chybového hlášení.

'LzeOpravit' requires the method 'oprava' to be implemented by 'Okno'

Metodu oprava můžeme upravit na míru pro okno. Třída Okno bude nově vypadat takto.

package Okno;
use Moose;
with "LzeOpravit";

sub oprava {
  my $self=shift;
  print "opravuji okno...\n";
  $self->potrebuje_opravu(0);
}

Stejně tak můžeme definovat další třídy.

package Dalnice;
use Moose;
with "LzeOpravit";

sub oprava {
  my $self=shift;
  print "opravuji dalnici...\n";
  $self->potrebuje_opravu(0);
}

Nyní lze vesele vytvářet objekty typu Okno nebo Dalnice a opravovat.

Modifikátory

Pomocí modifikátorů můžeme provádět různé akce v souvislosti s voláním nějaké metody. Podívejme se na roli, která vykoná během opravy nějaké vedlejší činnosti.

package LzeOpravit;
use Moose::Role;
requires "oprava";
has potrebuje_opravu => {isa => "Bool"};

before "oprava" => sub {
  my $self=shift;
  $self->vycisli_naklady_na_opravu();
}

after "oprava" => sub {
  my $self=shift;
  $self->uklid_naradi();
}

Problémy s kolizemi při pohlcování více rolí

Funkci with lze předat i seznam názvů rolí. V případě, že má více rolí stejnou metodu, dojde ke kolizi. Ty lze řešit tak, že metody vhodně přejmenujeme. To zajistíme pomocí volání with ve speciálním tvaru.

with "PrvniRole" => {-alias => {"kolidujici_metoda" => "kolidujici_metoda1", -excludes => "kolidujici_metoda"}},
     "DruhaRole" => {-alias => {"kolidujici_metoda" => "kolidujici_metoda2", -excludes => "kolidujici_metoda"}};

Konkrétněji, pokud máme člověka hokejistu a zároveň lukostřelce, nastane nám kolize u metody vystrel. Hokejista vystřelí puk a lukostřelec šíp. Pokud pohlcujeme obě role, není volání funkce vystrel jednoznačné. Ve třídě Člověk, která pohlcuje role Hokejista a Lukostřelec tedy přímo ve with podle výše uvedeného návodu metody přejmenujeme.

Parametrem -alias tedy vytvoříme kopie k oběma funkcím vystrel a zárověň je smažeme parametrem -excludes.

with "Hokejista"   => {-alias => {"vystrel" => "vystrel_puk"}, -excludes => "vystrel"},
     "Lukostřelec" => {-alias => {"vystrel" => "vystrel_sip"}, -excludes => "vystrel"};

Více o rolích a věcech okolo se lze dočíst v dokumentaci.

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

Je tam chybka v umisteni zavorek 20.4.2012 00:15 Igor Bujna




Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

13.9.2017 8:00 /František Kučera
Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Zajímá tě DIY, CNC, SDR nebo morseovka? Přijď na sraz spolku OpenAlt – tentokrát netradičně v pondělí: 18. září od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5).
Přidat komentář

3.9.2017 20:45 /Redakce Linuxsoft.cz
PR: Dne 21. září 2017 proběhne v Praze konference "Mobilní řešení pro business". Hlavní tématy konference budou: nejnovější trendy v oblasti mobilních řešení pro firmy, efektivní využití mobilních zařízení, bezpečnostní rizika a řešení pro jejich omezení, správa mobilních zařízení ve firmách a další.
Přidat komentář

15.5.2017 23:50 /František Kučera
Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Zajímá tě DIY, CNC, SDR nebo morseovka? Přijď na sraz spolku OpenAlt, který se bude konat ve čtvrtek 18. května od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5).
Přidat komentář

12.5.2017 16:42 /Honza Javorek
PyCon CZ, česká konference o programovacím jazyce Python, se po dvou úspěšných ročnících v Brně bude letos konat v Praze, a to 8. až 10. června. Na konferenci letos zavítá např. i Armin Ronacher, známý především jako autor frameworku Flask, šablon Jinja2/Twig, a dalších projektů. Těšit se můžete na přednášky o datové analytice, tvorbě webu, testování, tvorbě API, učení a mentorování programování, přednášky o rozvoji komunity, o použití Pythonu ve vědě nebo k ovládání nejrůznějších zařízení (MicroPython). Na vlastní prsty si můžete na workshopech vyzkoušet postavit Pythonem ovládaného robota, naučit se učit šestileté děti programovat, efektivně testovat nebo si v Pythonu pohrát s kartografickým materiálem. Kupujte lístky, dokud jsou.
Přidat komentář

2.5.2017 9:20 /Eva Rázgová
Putovní konference československé Drupal komunity "DrupalCamp Československo" se tentokrát koná 27. 5.2017 na VUT FIT v Brně. Můžete načerpat a vyměnit si zkušenosti z oblasti Drupalu 7 a 8, UX, SEO, managementu týmového vývoje, využití Dockeru pro Drupal a dalších. Vítáni jsou nováčci i experti. Akci pořádají Slovenská Drupal Asociácia a česká Asociace pro Drupal. Registrace na webu .
Přidat komentář

1.5.2017 20:31 /Pavel `Goldenfish' Kysilka
PR: 25.5.2017 proběhne v Praze konference na téma Firemní informační systémy. Hlavními tématy jsou: Informační systémy s vlastní inteligencí, efektivní práce s dokumenty, mobilní přístup k datům nebo využívání cloudu.
Přidat komentář

15.4.2017 15:20 /František Kučera
Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Zajímá tě IoT a radiokomunikace? Přijď na sraz spolku OpenAlt, který se bude konat ve středu 19. dubna od 18:30 v Šenkovně (Sokolská 60, Praha 2).
Přidat komentář

5.3.2017 19:12 /Redakce Linuxsoft.cz
PR: 23. března proběhne v Praze konferenci na téma Cloud computing v praxi. Hlavními tématy jsou: Nejžhavější trendy v oblasti cloudu a cloudových řešení, Moderní cloudové služby, Infrastruktura současných cloudů, Efektivní využití cloudu, Nástrahy cloudových řešení a jak se jim vyhnout.
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

18.9.2017 14:37 / Rojas
high security vault

15.9.2017 7:33 / Wilson
new zealand childcare jobs

31.8.2017 12:11 / Jaromir Obr
Re: ukůládání dat ze souboru

30.7.2017 11:12 / Jaromir Obr
Národní znaky

27.7.2017 12:24 / Jaromir Obr
Cteni/zapis

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2017) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze