LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> Perl (108) - Moose - základní vlastnosti

Perl Moose poskytuje automatické vytváření některých druhů metod. Díky tomu mohou být naše programy podstatně přehlednější. Také nahlédneme, jak se v Moose řeší dědičnost, delegování a k čemu jsou tzv. modifikátory.

20.4.2010 00:00 | Jiří Václavík | Články autora | přečteno 8190×

Posledně jsme zabývali vytvářením nových atributů. Moose atributy definuje pomocí klíčového slova has. Modifikacemi ve volání lze provádět různé činnosti jako například vytváření nových metod.

V klasickém OOP jsme si museli každou metodu napsat sami, ačkoliv byla sebetriviálnější. V aplikacích jsme například často potřebovali napsat metodu, která pouze vrací nějaký atribut. To je úkol, o kterém by se asi nezasvěcení domnívali, že ho řešit nemusí, protože ho zvládne objektový systém.

My jsme byli v klasickém OOP schopni přistupovat k atributům přímo, avšak tento postup jsme zavrhli. Pokud jsme problém chtěli řešit pomocí metod, museli jsme si je napsat sami.

Existují moduly, které tyto rutinní činnosti udělají za nás (a jak dnes uvidíme dále, nemusí jít pouze o čtení atributů). Moose mezi ně samozřejmě patří také. Představme si tedy metody, které Moose dokáže automaticky vygenerovat.

Metody pro čtení a zápis atributů

Již jsme si řekli, že jedním ze základních problémů v téměř každé třídě je to, jak atributům nastavovat hodnoty a jak je číst, aniž bychom museli psát příslušné metody.

Zde je jedna možnost. Využijeme již předdefinovaných metod, které mají stejný název jako atribut.

$a = MojeTrida->new;
$a->nazev("ahoj");
print $a->nazev; #tiskne ahoj

O nic jsme se v souvislosti s těmito metodami nemuseli starat.

Totéž lze zařídit také pomocí metod reader a writer. Pomocí nich si můžeme pro metody určit vlastní jména. Příklad změny definice atributu nazev tak, abychom získali metody get_nazev pro přečtení hodnoty a set_nazev pro nastavení hodnoty je zde.

has "nazev" => (
    is => "rw",
    isa => "Str",
    reader => "get_nazev",
    writer => "set_nazev"
);

Nyní můžeme vytvořit objekt a pracovat s ním.

$objekt = MojeTrida->new;
$objekt->set_nazev("ahoj");
print $a->get_nazev; #tiskne ahoj

Další automaticky vytvářené metody

Pomocí přidání položky default=>"hodnota" můžeme nastavit implicitní hodnotu atributu. To znamená, že nastavíme atribut na nějakou výchozí hodnotu a ta bude platná, dokud ji uživatel nezmění.

has "nazev" => (
    ...
    default=>"hodnota"
);

Místo implicitní hodnoty lze nastavit také volání anonymního podprogramu (nebo dokonce i neanonymního, avšak to už musíme použít místo default položku builder). Pak bude hodnotou atributu vrácená hodnota. Taktéž můžeme pomocí lazy=>1 udělat to, aby se implicitní hodnota hodnota nastavila až před prvním čtením.

Pokud tedy vytvoříme atribut s implicitní hodnotou, a pak vytvoříme objekt, můžeme vidět, že jeho daný atribut je již nastaven.

my $objekt = MojeTrida->new();
print $objekt->get_nazev; #tiskne "hodnota"

Metodou určenou pomocí clearer smažeme atribut. Naopak pomocí predicate můžeme nastavit detektor atributu. Uveďme si ještě jednou, jak by vypadalo volání has.

has "nazev" => (
    ...
    clearer=>"unset_nazev",
    predicate=>"je_nazev"
);

Pomocí require=>1 lze nastavit atribut jako povinný.

Lze vytvořit trigger pomocí trigger=>\&spoustec. Trigger spoustec je podprogram, který se provede po každém přenastavení hodnoty atributu.

Ručně vytvářené metody

Ostatní metody lze vytvářet stejně jako v klasickém OOP pomocí klíčového slova sub.

Dědičnost

Při práci s Moose je lepší nepoužívat pragmu base. Zavádí se zde nově klíčové slovo extends, které použijeme v třídách upravujících nějakou starší třídu (tj. nastavuje nadtřídu). Použití je intuitivní.

package Clovek;
use Moose;
extends "Organizmus";

Pak můžeme upravovat atributy.

has "+pocet_nohou" => (
      default => 2,
      lazy    => 1
);

Modifikátory metod

Kód, který se spustí v souvislosti s voláním metody, se nazývá modifikátor. Je několik druhů modifikátorů. Nejprve si představme modifikátory before, after, a around.

Například následující modifikátor zálohuje data před voláním metody uprav_data.

before "uprav_data" => sub {
    zalohuj_data();
};

V případě, že použijeme více modifikátorů, volají se v následujícím pořadí.

  • before
  • around
  • samotná metoda
  • around
  • after

Volání dědící metody - obrácené dědění

Dále existuje modifikátor augment a funkce inner, které umožňují něco jako obrácené dědění.Funguje to tak, že v nadtřídě voláme jistou metodu podtřídy, která je v ní definována pro tento účel (děje se tak pomocí augment). Pokud nadtřída vytvoří nějakou metodu, pak ji tedy můžeme pomocí augment modifikovat. Podívejme se na jednoduchý příklad.

package HTMLSablona;
sub generator {
    return "<html><head></head><body>".inner()."</body></html>";
}

package MujWeb;
extends "HTMLSablona";
augment "generator" => sub {
    return "<h1>Ahoj!</h1>";
}

Překrývání metod

Pomocí modifikátoru override lze překrýt hierarchicky vyšší metodu. Pomocí funkce super lze uvnitř override zavolat metodu z nadtřídy, od které se dědí (funguje podobně jako SUPER).

Podívejme se na příklad. Překryjeme metodu specificke_vlastnosti z třídy Clovek. Ta vrací nějaký řetězec (například "dvě ruce, dvě nohy, schopnost řeči"). Na jeho konec přidáme specifické vlastnosti pro nějakou blíže určenou rasu. Pomocí funkce super zde získáme výstup hierarchivcky vyšší metody. Výsledkem bude zkombinování těchto řetězců.

package MongoloidniTypCloveka;
extends "Clovek";

override "specificke_vlastnosti" => sub {
    my $self = shift;
    return super().", tmave vlasy, sikme oci".$self->poznavaci_znameni;
};

#zde mohou byt definovany nove atributy

Delegace

Delegování je něco jako vytváření virtuálních metod. Pomocí delegování lze například zpřehlednit některá volání.

Při definici atributu lze použít v hashi klíč handles. Tamu můžeme předat anonymní pole nebo hash. Zde je příklad použití, díky kterému budeme moci psát $clovek->krestni místo $clovek->jmeno->krestni.

has "jmeno" => (
  is      => "rw",
  isa     => "Jmeno",
  handles => [qw(krestni prijmeni)],
);

Zde je zajímavější příklad, převzatý z dokumentace, ve kterém se pracuje i s parametry. Místo $r->request->header("UserAgent", "MyClient") voláme jen $r>set_user_agent("MyClient").

has request => (
    is      => "ro"
    isa     => "HTTP::Request",
    handles => {
        set_user_agent => [ header => "UserAgent" ]
    }
)

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

Nejsou žádné diskuzní příspěvky u dané položky.



Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

16.7.2018 1:05 /František Kučera

Červencový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 19. 7. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát bude přednáška na téma: automatizační nástroj Ansible, kterou si připravil Martin Vicián.


Přidat komentář

18.6.2018 0:43 /František Kučera
Červnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 21. 6. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát na téma: F-Droid, aneb svobodný software do vašeho mobilu. Kromě toho budou k vidění i vývojové desky HiFive1 se svobodným/otevřeným čipem RISC-V.
Přidat komentář

23.5.2018 20:55 /Ondřej Čečák
Od pátku 25.5. proběhne na Fakultě informačních technologií ČVUT v Praze openSUSE Conference. Můžete se těšit na spostu zajímavých přednášek, workshopů a také na Release Party nového openSUSE leap 15.0. V na stejném místě proběhne v sobotu 26.5. i seminář o bezpečnosti CryptoFest.
Přidat komentář

20.5.2018 17:45 /Redakce Linuxsoft.cz
Ve čtvrtek 31. května 2018 připravuje webový magazín BusinessIT ve spolupráci s Best Online Média s.r.o. pátý ročník odborné konference Firemní informační systémy 2018. Akce proběhne v kongresovém centru Vavruška (palác Charitas), Karlovo náměstí 5, Praha 2 (u metra Karlovo náměstí) od 9:00 hod. dopoledne do cca 15 hod. odpoledne. Konference je zaměřena na efektivní využití firemních informačních systémů a na to, jak plně využít jejich potenciál. Podrobnější informace na webových stránkách konfrence.
Přidat komentář

14.5.2018 7:28 /František Kučera
Květnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 17. 5. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát na téma: Audio – zvuk v GNU/Linuxu.
Přidat komentář

7.5.2018 16:20 /František Kučera
Na stránkách spolku OpenAlt vyšla fotoreportáž Pražské srazy 2017 dokumentující srazy za uplynulý rok. Květnový pražský sraz na téma audio se bude konat 17. 5. 2018 (místo a čas ještě upřesníme).
Přidat komentář

17.4.2018 0:46 /František Kučera
Dubnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 19. 4. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tématem tohoto srazu bude OpenStreetMap (OSM) aneb svobodné mapy.
Přidat komentář

16.3.2018 22:01 /František Kučera
Kulatý OpenAlt sraz v Praze oslavíme klasicky: u limonády a piva! Přijďte si posedět, dát si dobré jídlo a vybrat z mnoha piv do restaurace Kulový blesk, který najdete v centru Prahy nedaleko metra I. P. Pavlova na adrese Sokolská 13, Praha 2. Sraz se koná ve čtvrtek 22. března a začínáme v 18:00. Heslo: OpenAlt. Vezměte s sebou svoje hračky! Uvítáme, když si s sebou na sraz vezmete svoje oblíbené hračky. Jestli máte nějaký drobný projekt postavený na Arduinu, nějakou zajímavou elektronickou součástku, či třeba i pěkný úlovek z crowdfundingové akce, neváhejte. Oslníte ostatní a o zábavu bude postaráno.
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

20.2.2018 18:48 / Ivan Majer
portal

20.2.2018 15:57 / Jan Havel
Jak využíváte služby cloudu v podnikání?

16.1.2018 1:08 / Ivan Pittner
verejna ip od o2 ubuntu

15.1.2018 17:26 / Mira Harvalik
Re: Jak udělat HTML/Javascript swiping gallery do mobilu?

30.12.2017 20:16 / Michal Knoll
odmocnina

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2018) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze