LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> Qt framework – základy práce (2)

Seznámíme se s prací se signály a sloty na dalším jednoduchém příkladu Qt frameworku. Ukážeme si další využití Designeru. A sestrojíme si jednoduchou kalkulačku, na které si to vše vyzkoušíme.

8.6.2009 00:00 | Martin Chudoba | Články autora | přečteno 11001×

Signály a sloty

slouží ke komunikaci mezi objekty Qt. Signály objektu Qt vyšlou zprávu, když dojde k určité události. Signál je zvláštní metoda, která nemá tělo a nevrací hodnotu, má pouze prototyp. Slot je metoda, která se zavolá v reakci na nějaký signál. Slot se od běžné metody liší pouze tím, že jej lze nastavit jako reakci na vyslaný signál; můžete ho ovšem volat i vy sami. Signál může slotu předat libovolný počet argumentů libovolného typu (dle předem dané definice).

V následujícím programu je tlačítko (QPushButton) propojeno s hlavním oknem aplikace (QApplication; qApp je ukazatel na instanci této třídy, která je pro každý program unikátní). K propojení slouží metoda connect() třídy QObject. Tato metoda je přetížená, takže se může volat s různými argumenty, ale nejčastěji se používá varianta, kterou vidíte v ukázce níže, tedy v tomto pořadí:

  • Ukazatel na instanci objektu Qt, od kterého očekáváme signál.
  • Signál, který spustí daný slot.
  • Ukazatel na instanci objektu Qt, jehož slot se má spustit v reakci na signál. Tento argument lze vynechat, v takovém případě se volá slot instance třídy, které vyslala signál.
  • Slot, který se spustí, když je vyslán definovaný signál. Zde může být místo slotu další signál, tím dojde k tomu, že vyslání jednoho signálu způsobí vyslání signálu jiného.

#include ‹QApplication› #include ‹QPushButton› int main(int argc, char** argv) { QApplication app(argc, argv); QPushButton btn("&Quit"); QObject::connect(&btn, SIGNAL(clicked()), qApp, SLOT(quit())); btn.show(); return app.exec(); }

Tato aplikace ukazuje nejjednodušší použití slotů a signálů. Díky novému nástroji Qt Creatoru si můžeme používání signálů a slotů mnohem zjednodušit. Přepíšeme si naší aplikaci pomocí Creatoru. Vytvoříme nový projekt založený na dialogu. Otevřeme si formulářový soubor (koncovka *.ui) a editujeme si náš dialog. Přidáme pushbutton (klasické tlačítko).

Pushbutton Tlačítko

Přidáme pushbutton

Přepneme se na složce signals and slots editor a klikneme na tlačítko +. Tím si přidáme nový signal a slots do naší aplikace. Sloupec Sender nastavíme na náš object tlačítka QPushButton a v dalším sloupci Signal nastavíme jeho signál na released() (tím se akce spustí až po uvolnění stisknutého tlačítka). Dále nastavíme sloupec Receiver na object celého QDialogu (podle toho jak jsme si objekt pojmenovali při vytváření projektu) a jeho Slot na close().

Editor

Editor

Tím jsme vlastně docílili stejného výsledku jako v předchozím příkladu, s tím rozdílem, že se nám metoda connect umístila do generované třídy ui z xml souboru našeho formuláře a pro přehled se nám nebude motat v námi psaném zdrojovém kódu. Vyzkoušejte si výsledný příklad přeložit. Pokud by jste si chtěli nastavit vlastní akci místo slotu close(), využijeme jinou volbu. Klikněte do našeho řádku se signálem a slotem a odeberte ho tlačítkem -. Poté klikneme pravým tlačítkem na tlačítko v našem dialogu (Quit) a vyvoláme kontextové menu s volbou Go to slot…

Menu

Menu

Otevře se nám dialog se signály objektu QPushButton. Vybereme si metodu release() a potvrdíme Ok.

Dialog se signály objektu QPushButton

Dialog se signály objektu QPushButton

Do projektu se nám vložil privátní slot on_pushButton_released():

#include "quit.h" #include "ui_quit.h" Quit::Quit(QWidget *parent) : QDialog(parent), ui(new Ui::Quit) { ui->setupUi(this); } Quit::~Quit() { delete ui; } void Quit::on_pushButton_released() { }

Do této metody si můžeme vložit již vlastní obsah. Abychom docílili prozatím stejného výsledku jako v předchozích příkladech vložíme pouze metodu close(). void Quit::on_pushButton_released() { close(); }

Kalkulačka

Vytvoříme si nový projekt, opět založený na dialogu. Postupně vedle sebe umístíme objekty QSpinBox, QComboBox, QSpinBox a QLabel. Výsledek by mohl vypadat nějak takto:

Základní vzhled projektu kalkulačky

Dvojklikem do QComboBoxu si můžeme přidat do rozjížděcího menu základní položky. Přídáme si základní operátory +, -, * a /.

Přidání položek

Dále je potřeba nastavit změnu SpinBoxů, změnu operátoru na ComboBoxu a na to následnou reakci výpisu výsledku na QLabel. Využijeme předchozího příkladu a vyvoláme si nabídku Signálů prvního SpinBoxu a vybereme si valueChanged(int). Naše metoda by potom mohla vypadat nějak takto:

void CKalkulacka::on_spinBox_valueChanged(int index) { int a_b = ui->spinBox_2->value(); int vysledek = 0; switch(ui->comboBox->currentIndex()) { case 0: vysledek = index + a_b; break; case 1: vysledek = index - a_b; break; case 2: vysledek = index * a_b; break; case 3: if (a_b != 0) vysledek = index / a_b; break; } ui->l_vysledek->setNum(vysledek); }

Vyzkoušejte si přeložit náš příklad a zkuste změnit levou hodnotu. Automaticky dojde k aktualizaci výsledku (podle vybraného znaménka). Metoda ui->spinBox_2->value(); zjišťuje aktuální hodnotu prvku. Metodou ui->comboBox->currentIndex() si zjistíme jaké znaménko je aktuálně vybrané. Stejným způsobem naprogramujeme i druhý SpinBox, jen změníme metodu int a_b = ui->spinBox_2->value(); na int a_b = ui->spinBox->value() a upravíme logicky pořadí prvků:

void CKalkulacka::on_spinBox_2_valueChanged(int index) { int a_b = ui->spinBox->value(); int vysledek = 0; switch(ui->comboBox->currentIndex()) { case 0: vysledek = index + a_b; break; case 1: vysledek = a_b - index; break; case 2: vysledek = index * a_b; break; case 3: if (index != 0) vysledek = a_b / index; break; } ui->l_vysledek->setNum(vysledek); }

Dále si ještě upravíme signál na změnu operátoru. Vyberte si signál ComboBoxu on_comboBox_currentIndexChanged(int) a odprogramujeme náš signál nějak takto:

void CKalkulacka::on_comboBox_currentIndexChanged(int index) { int a_b = ui->spinBox_2->value(); int a_a = ui->spinBox->value(); int vysledek = 0; switch(index) { case 0: vysledek = a_a + a_b; break; case 1: vysledek = a_a - a_b; break; case 2: vysledek = a_a * a_b; break; case 3: if (a_b != 0) vysledek = a_a / a_b; break; } ui->l_vysledek->setNum(vysledek); }

Takto jsme docílili vždy při jakékoliv změně aktuálního výsledku. A ošetřili jsme logickou podmínku dělení nulou. Pokud se cítíte, můžete náš příklad upravit tak, že bude pracovat i s desetinnými čísli a podělit se s ostatními v diskuzi dole pod článkem.

Výsledek

Příště si vyzkoušíme další objekty frameworku a jejich signály a sloty. Převedeme naší kalkulačku do tlačítkové podoby a ukážeme si objekt QString.

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

zmatení 22.9.2009 10:24 Minarth
  L Re: zmatení 1.11.2009 18:00 3.14.TR




Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

8.5.2016 17:19 /Redakce Linuxsoft.cz
PR: Dne 26.5.2016 proběhne v Praze konference Cloud computing v praxi. Tématy bude např. nejnovější trendy v oblasti cloudu a cloudových řešení, cloudové služby, infrastruktura cloudu, efektivní využití cloudu, možné nástrahy cloudů a jak se jim vyhnout
Přidat komentář

21.4.2016 8:01 /František Kučera
Spolek OpenAlt zve na 127. distribuovaný sraz příznivců svobodného softwaru a otevřených technologií (hardware, 3D tisk, SDR, DIY, makers…), který se bude konat ve čtvrtek 28. dubna od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5).
Přidat komentář

2.3.2016 22:41 /Ondřej Čečák
Letošní ročník konference InstallFest již tento víkend!
Přidat komentář

14.2.2016 16:39 /Redakce Linuxsoft.cz
O víkendu 5. a 6. března 2016 proběhne na pražském Strahově 8. ročník tradiční konference InstallFest. Celkem za dva dny uvidíte ​30 přednášek​ a ​6 workshopů.
Přidat komentář

5.2.2016 17:38 /Petr Ježek
Utilitka z XFce "xfce4-power-manager" nejen umožňuje nastavení lhůty pro uspání či hybernaci, ale i zapínání a vypínání prezentačního módu pro nerušené sledování videí. Stačí ji nastavit v každém vybavenějším panelu a v jakémkoli nontiled WM/DE.
Přidat komentář

10.1.2016 11:32 /Pavel `Goldenfish' Kysilka
LinuxMarket změnil provozovatele. Nově jej provozuje Marek Pszczolka. Více info a detaily #1 a #2.
Přidat komentář

29.12.2015 11:38 /Ondřej Čečák
Ještě posledních pár dní můžete přidávat příspěvky nebo nápady na Install Fest 2016, který se bude konat 5. a 6. března 2016.
Přidat komentář

8.12.2015 11:36 /Petr Ježek
Logické se stává realitou. LibreOffice a Thunderbird se mají dle článku na Redditu stát protiváhou MS řešení (MS Office a Outlook).
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

7.5.2016 14:58 / Teodor Komárek
Soubory

20.4.2016 0:07 / Jakub Cleing
Sázkový panel PHP FUSION

9.4.2016 9:43 / jiwopene@gmail.com
Re: problém s dpkg a nemožností instalovat

9.4.2016 9:41 / jiwopene@gmail.com
Re: změna velikosti disk.oddílu

9.4.2016 9:40 / jiwopene@gmail.com
Re: Přenesení starého OS Win7 na virtuál v Debianu

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2016) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze