LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> Qt framework – základy práce (2)

Seznámíme se s prací se signály a sloty na dalším jednoduchém příkladu Qt frameworku. Ukážeme si další využití Designeru. A sestrojíme si jednoduchou kalkulačku, na které si to vše vyzkoušíme.

8.6.2009 00:00 | Martin Chudoba | Články autora | přečteno 12527×

Signály a sloty

slouží ke komunikaci mezi objekty Qt. Signály objektu Qt vyšlou zprávu, když dojde k určité události. Signál je zvláštní metoda, která nemá tělo a nevrací hodnotu, má pouze prototyp. Slot je metoda, která se zavolá v reakci na nějaký signál. Slot se od běžné metody liší pouze tím, že jej lze nastavit jako reakci na vyslaný signál; můžete ho ovšem volat i vy sami. Signál může slotu předat libovolný počet argumentů libovolného typu (dle předem dané definice).

V následujícím programu je tlačítko (QPushButton) propojeno s hlavním oknem aplikace (QApplication; qApp je ukazatel na instanci této třídy, která je pro každý program unikátní). K propojení slouží metoda connect() třídy QObject. Tato metoda je přetížená, takže se může volat s různými argumenty, ale nejčastěji se používá varianta, kterou vidíte v ukázce níže, tedy v tomto pořadí:

  • Ukazatel na instanci objektu Qt, od kterého očekáváme signál.
  • Signál, který spustí daný slot.
  • Ukazatel na instanci objektu Qt, jehož slot se má spustit v reakci na signál. Tento argument lze vynechat, v takovém případě se volá slot instance třídy, které vyslala signál.
  • Slot, který se spustí, když je vyslán definovaný signál. Zde může být místo slotu další signál, tím dojde k tomu, že vyslání jednoho signálu způsobí vyslání signálu jiného.

#include ‹QApplication› #include ‹QPushButton› int main(int argc, char** argv) { QApplication app(argc, argv); QPushButton btn("&Quit"); QObject::connect(&btn, SIGNAL(clicked()), qApp, SLOT(quit())); btn.show(); return app.exec(); }

Tato aplikace ukazuje nejjednodušší použití slotů a signálů. Díky novému nástroji Qt Creatoru si můžeme používání signálů a slotů mnohem zjednodušit. Přepíšeme si naší aplikaci pomocí Creatoru. Vytvoříme nový projekt založený na dialogu. Otevřeme si formulářový soubor (koncovka *.ui) a editujeme si náš dialog. Přidáme pushbutton (klasické tlačítko).

Pushbutton Tlačítko

Přidáme pushbutton

Přepneme se na složce signals and slots editor a klikneme na tlačítko +. Tím si přidáme nový signal a slots do naší aplikace. Sloupec Sender nastavíme na náš object tlačítka QPushButton a v dalším sloupci Signal nastavíme jeho signál na released() (tím se akce spustí až po uvolnění stisknutého tlačítka). Dále nastavíme sloupec Receiver na object celého QDialogu (podle toho jak jsme si objekt pojmenovali při vytváření projektu) a jeho Slot na close().

Editor

Editor

Tím jsme vlastně docílili stejného výsledku jako v předchozím příkladu, s tím rozdílem, že se nám metoda connect umístila do generované třídy ui z xml souboru našeho formuláře a pro přehled se nám nebude motat v námi psaném zdrojovém kódu. Vyzkoušejte si výsledný příklad přeložit. Pokud by jste si chtěli nastavit vlastní akci místo slotu close(), využijeme jinou volbu. Klikněte do našeho řádku se signálem a slotem a odeberte ho tlačítkem -. Poté klikneme pravým tlačítkem na tlačítko v našem dialogu (Quit) a vyvoláme kontextové menu s volbou Go to slot…

Menu

Menu

Otevře se nám dialog se signály objektu QPushButton. Vybereme si metodu release() a potvrdíme Ok.

Dialog se signály objektu QPushButton

Dialog se signály objektu QPushButton

Do projektu se nám vložil privátní slot on_pushButton_released():

#include "quit.h" #include "ui_quit.h" Quit::Quit(QWidget *parent) : QDialog(parent), ui(new Ui::Quit) { ui->setupUi(this); } Quit::~Quit() { delete ui; } void Quit::on_pushButton_released() { }

Do této metody si můžeme vložit již vlastní obsah. Abychom docílili prozatím stejného výsledku jako v předchozích příkladech vložíme pouze metodu close(). void Quit::on_pushButton_released() { close(); }

Kalkulačka

Vytvoříme si nový projekt, opět založený na dialogu. Postupně vedle sebe umístíme objekty QSpinBox, QComboBox, QSpinBox a QLabel. Výsledek by mohl vypadat nějak takto:

Základní vzhled projektu kalkulačky

Dvojklikem do QComboBoxu si můžeme přidat do rozjížděcího menu základní položky. Přídáme si základní operátory +, -, * a /.

Přidání položek

Dále je potřeba nastavit změnu SpinBoxů, změnu operátoru na ComboBoxu a na to následnou reakci výpisu výsledku na QLabel. Využijeme předchozího příkladu a vyvoláme si nabídku Signálů prvního SpinBoxu a vybereme si valueChanged(int). Naše metoda by potom mohla vypadat nějak takto:

void CKalkulacka::on_spinBox_valueChanged(int index) { int a_b = ui->spinBox_2->value(); int vysledek = 0; switch(ui->comboBox->currentIndex()) { case 0: vysledek = index + a_b; break; case 1: vysledek = index - a_b; break; case 2: vysledek = index * a_b; break; case 3: if (a_b != 0) vysledek = index / a_b; break; } ui->l_vysledek->setNum(vysledek); }

Vyzkoušejte si přeložit náš příklad a zkuste změnit levou hodnotu. Automaticky dojde k aktualizaci výsledku (podle vybraného znaménka). Metoda ui->spinBox_2->value(); zjišťuje aktuální hodnotu prvku. Metodou ui->comboBox->currentIndex() si zjistíme jaké znaménko je aktuálně vybrané. Stejným způsobem naprogramujeme i druhý SpinBox, jen změníme metodu int a_b = ui->spinBox_2->value(); na int a_b = ui->spinBox->value() a upravíme logicky pořadí prvků:

void CKalkulacka::on_spinBox_2_valueChanged(int index) { int a_b = ui->spinBox->value(); int vysledek = 0; switch(ui->comboBox->currentIndex()) { case 0: vysledek = index + a_b; break; case 1: vysledek = a_b - index; break; case 2: vysledek = index * a_b; break; case 3: if (index != 0) vysledek = a_b / index; break; } ui->l_vysledek->setNum(vysledek); }

Dále si ještě upravíme signál na změnu operátoru. Vyberte si signál ComboBoxu on_comboBox_currentIndexChanged(int) a odprogramujeme náš signál nějak takto:

void CKalkulacka::on_comboBox_currentIndexChanged(int index) { int a_b = ui->spinBox_2->value(); int a_a = ui->spinBox->value(); int vysledek = 0; switch(index) { case 0: vysledek = a_a + a_b; break; case 1: vysledek = a_a - a_b; break; case 2: vysledek = a_a * a_b; break; case 3: if (a_b != 0) vysledek = a_a / a_b; break; } ui->l_vysledek->setNum(vysledek); }

Takto jsme docílili vždy při jakékoliv změně aktuálního výsledku. A ošetřili jsme logickou podmínku dělení nulou. Pokud se cítíte, můžete náš příklad upravit tak, že bude pracovat i s desetinnými čísli a podělit se s ostatními v diskuzi dole pod článkem.

Výsledek

Příště si vyzkoušíme další objekty frameworku a jejich signály a sloty. Převedeme naší kalkulačku do tlačítkové podoby a ukážeme si objekt QString.

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

zmatení 22.9.2009 10:24 Minarth
  L Re: zmatení 1.11.2009 18:00 3.14.TR




Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

16.7.2018 1:05 /František Kučera

Červencový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 19. 7. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát bude přednáška na téma: automatizační nástroj Ansible, kterou si připravil Martin Vicián.


Přidat komentář

18.6.2018 0:43 /František Kučera
Červnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 21. 6. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát na téma: F-Droid, aneb svobodný software do vašeho mobilu. Kromě toho budou k vidění i vývojové desky HiFive1 se svobodným/otevřeným čipem RISC-V.
Přidat komentář

23.5.2018 20:55 /Ondřej Čečák
Od pátku 25.5. proběhne na Fakultě informačních technologií ČVUT v Praze openSUSE Conference. Můžete se těšit na spostu zajímavých přednášek, workshopů a také na Release Party nového openSUSE leap 15.0. V na stejném místě proběhne v sobotu 26.5. i seminář o bezpečnosti CryptoFest.
Přidat komentář

20.5.2018 17:45 /Redakce Linuxsoft.cz
Ve čtvrtek 31. května 2018 připravuje webový magazín BusinessIT ve spolupráci s Best Online Média s.r.o. pátý ročník odborné konference Firemní informační systémy 2018. Akce proběhne v kongresovém centru Vavruška (palác Charitas), Karlovo náměstí 5, Praha 2 (u metra Karlovo náměstí) od 9:00 hod. dopoledne do cca 15 hod. odpoledne. Konference je zaměřena na efektivní využití firemních informačních systémů a na to, jak plně využít jejich potenciál. Podrobnější informace na webových stránkách konfrence.
Přidat komentář

14.5.2018 7:28 /František Kučera
Květnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 17. 5. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát na téma: Audio – zvuk v GNU/Linuxu.
Přidat komentář

7.5.2018 16:20 /František Kučera
Na stránkách spolku OpenAlt vyšla fotoreportáž Pražské srazy 2017 dokumentující srazy za uplynulý rok. Květnový pražský sraz na téma audio se bude konat 17. 5. 2018 (místo a čas ještě upřesníme).
Přidat komentář

17.4.2018 0:46 /František Kučera
Dubnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 19. 4. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tématem tohoto srazu bude OpenStreetMap (OSM) aneb svobodné mapy.
Přidat komentář

16.3.2018 22:01 /František Kučera
Kulatý OpenAlt sraz v Praze oslavíme klasicky: u limonády a piva! Přijďte si posedět, dát si dobré jídlo a vybrat z mnoha piv do restaurace Kulový blesk, který najdete v centru Prahy nedaleko metra I. P. Pavlova na adrese Sokolská 13, Praha 2. Sraz se koná ve čtvrtek 22. března a začínáme v 18:00. Heslo: OpenAlt. Vezměte s sebou svoje hračky! Uvítáme, když si s sebou na sraz vezmete svoje oblíbené hračky. Jestli máte nějaký drobný projekt postavený na Arduinu, nějakou zajímavou elektronickou součástku, či třeba i pěkný úlovek z crowdfundingové akce, neváhejte. Oslníte ostatní a o zábavu bude postaráno.
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

20.2.2018 18:48 / Ivan Majer
portal

20.2.2018 15:57 / Jan Havel
Jak využíváte služby cloudu v podnikání?

16.1.2018 1:08 / Ivan Pittner
verejna ip od o2 ubuntu

15.1.2018 17:26 / Mira Harvalik
Re: Jak udělat HTML/Javascript swiping gallery do mobilu?

30.12.2017 20:16 / Michal Knoll
odmocnina

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2018) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze