LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> Qt framework – základy práce (2)

Seznámíme se s prací se signály a sloty na dalším jednoduchém příkladu Qt frameworku. Ukážeme si další využití Designeru. A sestrojíme si jednoduchou kalkulačku, na které si to vše vyzkoušíme.

8.6.2009 00:00 | Martin Chudoba | Články autora | přečteno 11435×

Signály a sloty

slouží ke komunikaci mezi objekty Qt. Signály objektu Qt vyšlou zprávu, když dojde k určité události. Signál je zvláštní metoda, která nemá tělo a nevrací hodnotu, má pouze prototyp. Slot je metoda, která se zavolá v reakci na nějaký signál. Slot se od běžné metody liší pouze tím, že jej lze nastavit jako reakci na vyslaný signál; můžete ho ovšem volat i vy sami. Signál může slotu předat libovolný počet argumentů libovolného typu (dle předem dané definice).

V následujícím programu je tlačítko (QPushButton) propojeno s hlavním oknem aplikace (QApplication; qApp je ukazatel na instanci této třídy, která je pro každý program unikátní). K propojení slouží metoda connect() třídy QObject. Tato metoda je přetížená, takže se může volat s různými argumenty, ale nejčastěji se používá varianta, kterou vidíte v ukázce níže, tedy v tomto pořadí:

  • Ukazatel na instanci objektu Qt, od kterého očekáváme signál.
  • Signál, který spustí daný slot.
  • Ukazatel na instanci objektu Qt, jehož slot se má spustit v reakci na signál. Tento argument lze vynechat, v takovém případě se volá slot instance třídy, které vyslala signál.
  • Slot, který se spustí, když je vyslán definovaný signál. Zde může být místo slotu další signál, tím dojde k tomu, že vyslání jednoho signálu způsobí vyslání signálu jiného.

#include ‹QApplication› #include ‹QPushButton› int main(int argc, char** argv) { QApplication app(argc, argv); QPushButton btn("&Quit"); QObject::connect(&btn, SIGNAL(clicked()), qApp, SLOT(quit())); btn.show(); return app.exec(); }

Tato aplikace ukazuje nejjednodušší použití slotů a signálů. Díky novému nástroji Qt Creatoru si můžeme používání signálů a slotů mnohem zjednodušit. Přepíšeme si naší aplikaci pomocí Creatoru. Vytvoříme nový projekt založený na dialogu. Otevřeme si formulářový soubor (koncovka *.ui) a editujeme si náš dialog. Přidáme pushbutton (klasické tlačítko).

Pushbutton Tlačítko

Přidáme pushbutton

Přepneme se na složce signals and slots editor a klikneme na tlačítko +. Tím si přidáme nový signal a slots do naší aplikace. Sloupec Sender nastavíme na náš object tlačítka QPushButton a v dalším sloupci Signal nastavíme jeho signál na released() (tím se akce spustí až po uvolnění stisknutého tlačítka). Dále nastavíme sloupec Receiver na object celého QDialogu (podle toho jak jsme si objekt pojmenovali při vytváření projektu) a jeho Slot na close().

Editor

Editor

Tím jsme vlastně docílili stejného výsledku jako v předchozím příkladu, s tím rozdílem, že se nám metoda connect umístila do generované třídy ui z xml souboru našeho formuláře a pro přehled se nám nebude motat v námi psaném zdrojovém kódu. Vyzkoušejte si výsledný příklad přeložit. Pokud by jste si chtěli nastavit vlastní akci místo slotu close(), využijeme jinou volbu. Klikněte do našeho řádku se signálem a slotem a odeberte ho tlačítkem -. Poté klikneme pravým tlačítkem na tlačítko v našem dialogu (Quit) a vyvoláme kontextové menu s volbou Go to slot…

Menu

Menu

Otevře se nám dialog se signály objektu QPushButton. Vybereme si metodu release() a potvrdíme Ok.

Dialog se signály objektu QPushButton

Dialog se signály objektu QPushButton

Do projektu se nám vložil privátní slot on_pushButton_released():

#include "quit.h" #include "ui_quit.h" Quit::Quit(QWidget *parent) : QDialog(parent), ui(new Ui::Quit) { ui->setupUi(this); } Quit::~Quit() { delete ui; } void Quit::on_pushButton_released() { }

Do této metody si můžeme vložit již vlastní obsah. Abychom docílili prozatím stejného výsledku jako v předchozích příkladech vložíme pouze metodu close(). void Quit::on_pushButton_released() { close(); }

Kalkulačka

Vytvoříme si nový projekt, opět založený na dialogu. Postupně vedle sebe umístíme objekty QSpinBox, QComboBox, QSpinBox a QLabel. Výsledek by mohl vypadat nějak takto:

Základní vzhled projektu kalkulačky

Dvojklikem do QComboBoxu si můžeme přidat do rozjížděcího menu základní položky. Přídáme si základní operátory +, -, * a /.

Přidání položek

Dále je potřeba nastavit změnu SpinBoxů, změnu operátoru na ComboBoxu a na to následnou reakci výpisu výsledku na QLabel. Využijeme předchozího příkladu a vyvoláme si nabídku Signálů prvního SpinBoxu a vybereme si valueChanged(int). Naše metoda by potom mohla vypadat nějak takto:

void CKalkulacka::on_spinBox_valueChanged(int index) { int a_b = ui->spinBox_2->value(); int vysledek = 0; switch(ui->comboBox->currentIndex()) { case 0: vysledek = index + a_b; break; case 1: vysledek = index - a_b; break; case 2: vysledek = index * a_b; break; case 3: if (a_b != 0) vysledek = index / a_b; break; } ui->l_vysledek->setNum(vysledek); }

Vyzkoušejte si přeložit náš příklad a zkuste změnit levou hodnotu. Automaticky dojde k aktualizaci výsledku (podle vybraného znaménka). Metoda ui->spinBox_2->value(); zjišťuje aktuální hodnotu prvku. Metodou ui->comboBox->currentIndex() si zjistíme jaké znaménko je aktuálně vybrané. Stejným způsobem naprogramujeme i druhý SpinBox, jen změníme metodu int a_b = ui->spinBox_2->value(); na int a_b = ui->spinBox->value() a upravíme logicky pořadí prvků:

void CKalkulacka::on_spinBox_2_valueChanged(int index) { int a_b = ui->spinBox->value(); int vysledek = 0; switch(ui->comboBox->currentIndex()) { case 0: vysledek = index + a_b; break; case 1: vysledek = a_b - index; break; case 2: vysledek = index * a_b; break; case 3: if (index != 0) vysledek = a_b / index; break; } ui->l_vysledek->setNum(vysledek); }

Dále si ještě upravíme signál na změnu operátoru. Vyberte si signál ComboBoxu on_comboBox_currentIndexChanged(int) a odprogramujeme náš signál nějak takto:

void CKalkulacka::on_comboBox_currentIndexChanged(int index) { int a_b = ui->spinBox_2->value(); int a_a = ui->spinBox->value(); int vysledek = 0; switch(index) { case 0: vysledek = a_a + a_b; break; case 1: vysledek = a_a - a_b; break; case 2: vysledek = a_a * a_b; break; case 3: if (a_b != 0) vysledek = a_a / a_b; break; } ui->l_vysledek->setNum(vysledek); }

Takto jsme docílili vždy při jakékoliv změně aktuálního výsledku. A ošetřili jsme logickou podmínku dělení nulou. Pokud se cítíte, můžete náš příklad upravit tak, že bude pracovat i s desetinnými čísli a podělit se s ostatními v diskuzi dole pod článkem.

Výsledek

Příště si vyzkoušíme další objekty frameworku a jejich signály a sloty. Převedeme naší kalkulačku do tlačítkové podoby a ukážeme si objekt QString.

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

zmatení 22.9.2009 10:24 Minarth
  L Re: zmatení 1.11.2009 18:00 3.14.TR




Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

1.12.2016 22:13 /František Kučera
Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Přijď na sraz spolku OpenAlt, který se bude konat ve čtvrtek 8. prosince od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5). Sraz bude tentokrát tématický. Bude retro! K vidění budou přístroje jako Psion 5mx nebo Palm Z22. Ze svobodného hardwaru pak Openmoko nebo čtečka WikiReader. Přijďte se i vy pochlubit svými legendami, nebo alespoň na pivo. Moderní hardware má vstup samozřejmě také povolen.
Komentářů: 1

4.9.2016 20:13 /Pavel `Goldenfish' Kysilka
PR: Dne 22.9.2016 proběhne v Praze konference Cloud computing v praxi. Tématy bude např. nejnovější trendy v oblasti cloudu a cloudových řešení, provozování ERP v cloudu, o hostování různých typů softwaru, ale třeba i o zálohování dat nabízeném podnikům formou služby.
Přidat komentář

1.9.2016 11:27 /Honza Javorek
Česká konference o Pythonu, PyCon CZ, stále hledá přednášející skrz dobrovolné přihlášky. Máte-li zajímavé téma, neváhejte a zkuste jej přihlásit, uzávěrka je již 12. září. Konference letos přijímá i přednášky v češtině a nabízí pomoc s přípravou začínajícím speakerům. Řečníci mají navíc vstup zadarmo! Více na webu.
Přidat komentář

27.8.2016 8:55 /Delujek
Dnes po 4 letech komunitního vývoje vyšla diaspora 0.6.0.0
diaspora* je open-source, distribuovaná sociální síť s důrazem na soukromý
Více v oficiálním blog-postu
Přidat komentář

24.8.2016 6:44 /Ondřej Čečák
Poslední týden CFP LinuxDays 2016; pokud byste rádi přednášeli na LinuxDays 2016 8. a 9. října v Praze, můžete svůj příspěvek přihlásit, následovat bude veřejné hlasování.
Přidat komentář

9.8.2016 22:56 /Petr Ježek
Zařazení souborového systému reiser4 do jádra 4.7 znamená konečně konec patchování jádra jen kvůli možnosti použít reiser4.
Přidat komentář

12.7.2016 13:14 /František Kučera
Spolek OpenAlt zve na 130. distribuovaný sraz příznivců svobodného softwaru a otevřených technologií (hardware, 3D tisk, SDR, DIY, makers…), který se bude konat ve čtvrtek 21. července od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5).
Přidat komentář

11.7.2016 16:53 /Redakce Linuxsoft.cz
Konference LinuxDays hledá přednášející. Přihlášky poběží do konce prázdnin, v září bude hlasování a program. Více na https://www.linuxdays.cz/2016/cfp/.
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

4.12.2016 22:54 / František Kučera
Dárek

9.11.2016 7:42 / Mane
hardwood floor waxing

8.11.2016 13:38 / Mira
Konfigurace maldet na Centos serveru

2.11.2016 11:06 / Warlock
Odkaz v PHP

20.10.2016 0:13 / Jan Kuba
Re: Basic

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2016) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze