LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> Perl (35) - Vestavěný debugger

Dnes převážně o možných příkazech debuggeru.

7.6.2006 06:00 | Jiří Václavík | Články autora | přečteno 11045×

Chyby v programech mohou být dvojího druhu. Syntaktické, na ty nás upozorní překladač, nebo logické. Laděním rozumíme hledání a odstraňování logických chyb. Nejčastějším nástrojem pro ladění jsou ladící tisky nebo debugger.

Občas za nás také vyřeší mnoho práce pragma warnings (případně přepínač -w), který upozorňuje na sice syntakticky správné, ale nečekané zápisy.

Vestavěnný debugger

Když spustíme Perl s přepínačem -d, program poběží v režimu debugger. Debuggerem rozumíme nástroj, který postupně krok po kroku prochází program, vypisuje informace o stavu proměnných v určitých okamžicích a umožňuje tak snadněji hledat chyby.

Ovládání vestavěného debuggeru

Abychom si mohli ukázat základní příkazy debuggeru, vytvoříme si krátký, ale pokud možno různorodý program. Dále budeme pracovat s následujícím kódem v souboru program.pl.

#!/usr/bin/env perl
use strict;

my $prumer;

$prumer = nacti_data();

pis_vysledky($prumer);


sub nacti_data {
    my $prumer;
    print "Zadej prumer: ";
    $prumer = <STDIN> until ($prumer > 0);
    return $prumer;
}

sub pis_vysledky {
    printf "Obvod kruhu: %6.2f\n", PI()*$_[0];
    printf "Obsah kruhu: %6.2f\n", PI()*($_[0]/2)**2;
}

sub PI() {
    return 4*atan2(1, 1);
}

Nyní spusťme program.pl v debuggeru.

$ perl -d program.pl

Loading DB routines from perl5db.pl version 1.27
Editor support available.

Enter h or `h h' for help, or `man perldebug' for more help.

main::(program.pl:4):        my $prumer;
  DB<1> 

Debugger čeká na naše příkazy. Ale než-li se k nim dostaneme, objasněme si ještě význam promptu. Poslední dva řádky se skládají z několika údajů.

  • main - jméno aktuálního balíku
  • program.pl - jméno souboru
  • 4 - číslo aktuálního řádku (řádky #!/usr/bin/env perl, use strict;, případně prázdné řádky jsou vynechány)
  • my $prumer; - aktuální řádek laděného souboru
  • <1> - číslo příkazu pro debugger

Nápověda

Příkazem h se objeví seznam příkazů. Nápovědu k jednotlivým příkazům získáme příkazem h příkaz. Kompletní nápovědu získáme příkazem h h, případně |h h.

Výpis kódu laděného programu

Příkaz l vypisuje 10 řádků programu od aktuální pozice. Dalším zadáním příkazu l se zobrazí opět 10 řádků, ale až od místa, kde minulý výpis skončil.

  DB<1> 
4==>    my $prumer;
5
6:      $prumer = nacti_data();
7
8:      pis_vysledky($prumer);
9
10
11
12      sub nacti_data {
13:         my $prumer;
  DB<1> 

Pokud chceme vidět 6. řádek a nic okolo, použijme příkaz l 6.

  DB<1> l 6
6:      $prumer = nacti_data();
  DB<2> 

Je též možné určit řádky od do (příkaz l od-do, například pro řádky 2 až 6 l 2-6). Podobně lze získat daný počet řádků od dané pozice. Například příkaz l 3+5 znamená zobraz 3. řádek a dalších 5 za ním). K zobrazení deseti předcházejících řádků máme příkaz -.

  DB<2> l 1-5
1       #!/usr/bin/env perl
2:      use strict;
3
4==>    my $prumer;
5
  DB<3> 

Řetězec ==> za číslem řádku v každém víceřádkovém výpisu ukazuje aktuální řádek. Deset řádků okolo aktuálního vypíšeme příkazem v.

  DB<3> v
1       #!/usr/bin/env perl
2:      use strict;
3
4==>    my $prumer;
5
6:      $prumer = nacti_data();
7
8:      pis_vysledky($prumer);
9
10
  DB<3> 

Hledání v kódu programu

Debugger umožňuje hledat výskyty zadaého řetězce ve zdrojovém kódu. Směrem dopředu se hledá příkazem /řetězec/ a zpět příkazem ?řetězec?. Koncové / případně ? není povinné.

  DB<4> /prumer
8:      pis_vysledky($prumer);

  DB<5> /prumer
13:         my $prumer;

  DB<6> ?prumer
8:      pis_vysledky($prumer);

  DB<7> 

Krokování

Příkaz s je jedním z vůbec nejzákladnějších příkazů debuggeru. Po jeho zadání se provede příkaz a řádek kódu se zároveň vypíše. Vykonává se skutečně jen jediný příkaz i přesto, že je řádek vypisován pokaždé celý (na řádku může být více než jeden příkaz). Pokud debugger narazí na podprogram, provádí se od prvního řádku stejně, jakoby byl rozepsán v hlavním programu.

Podobnou funkci jako s má příkaz n. Chová se stejně až na to, že volání podprogramu bere jako každý jiný příkaz a nevstupuje do něj.

Prázdný příkaz (stisk ENTER) zopakuje poslední příkaz s nebo n.

  DB<7> s
main::(program.pl:6):       $prumer = nacti_data();
  DB<7> 
main::nacti_data(program.pl:13):        my $prumer;
  DB<7> 
main::nacti_data(program.pl:14):        print "Zadej prumer: ";
  DB<7> 
main::nacti_data(program.pl:15):        $prumer = <STDIN> until ($prumer > 0);
  DB<7> 
Zadej prumer: 25
main::nacti_data(program.pl:16):        return $prumer;
  DB<7> n
main::(program.pl:8):     pis_vysledky($prumer);
  DB<7> 
Obvod kruhu:  78.54
Obsah kruhu: 490.87
Debugged program terminated.  Use q to quit or R to restart,
  use O inhibit_exit to avoid stopping after program termination,
  h q, h R or h O to get additional info.
  DB<7> 

Z výpisu je hezky vidět, že debugger data vypisuje a přijímá stejně jako kdybychom program normálně spustili.

Pokud krokujeme v podprogramu a chceme, aby se zbytek kódu v něm provedl už bez krokování, slouží k tomu příkaz r.

Dalším příkazem, který provádí kód je c [číslo_řádku|podprogram]. Ten provede program až po daný řádek nebo začátek daného podprogramu. c bez parametru provádí program do příští zarážky a nebo, pokud za aktuální pozicí žádná zarážka není, tak do konce. Restartujeme tedy provádění příkazem R a zkusíme provést vše až do 8. řádku.

  DB<7> R
...
  DB<7> c 8
Zadej prumer: 12
main::(deb.pl:8):       pis_vysledky($prumer);
  DB<8> 

Příkaz c program provádí, ale implicitně nezobrazuje zdrojový kód. Příkazem t aktivujeme trasovací režim a poté už bude každý provedený příkaz vypisován.

Výpis hodnot

Pomocí příkazu p se tiskne hodnota proměnné na výstup. Aktuální hodnotu proměnné $prumer dostaneme takto.

  DB<6> p "prumer=$prumer"
prumer=12

  DB<7> 

Dalšími příkazy k výpisu proměnných jsou X, V a x. X vypisuje proměnné definované v aktuálním balíku, V proměnné v balíku, uvedeném jako parametr.

Příkaz x umí znázornit složitější strukturu. Je však třeba předat mu odkaz, protože v opačném případě zobrazí pouze výčet prvků.

  DB<44> x \%hash
0  HASH(0x8171874)
   'klic1' => 'hodnota1'
   'klic2' => 'hodnota2'
   'klic3' => 'hodnota3'
  DB<45> 

Příkaz S vypisuje dostupné podprogramy. Bez parametru vypíše všechny. Jako parametr přijímá název balíčku (o balíčcích budeme hovořit hned po debuggingu).

  DB<3> S main
main::BEGIN
main::PI
main::nacti_data
main::pis_vysledky
  DB<4> 

Všechny používané moduly zobrazíme příkazem M.

Nastavení proměnných

Příkazem o zobrazíme seznam proměnných debuggeru a jejich hodnoty. Změnu některé proměnné provedeme příkazem o proměnná=hodnota.

Zarážky

Lze nastavit, aby se skript normálně vykonával do určitého místa, které je označeno zarážkou a poté se zastavil a čekal na další příkazy. Zarážku definujeme příkazem b číslo_řádku (zarážka se nastaví na číslo_řádku) nebo b název_podprogramu (zarážka se nastaví na první příkaz v zadaném podprogramu). Máme-li definované zarážky, zadáme příkaz c. Program se vykoná do řádku, na kterém je 1. zarážka a zastaví se. Dále můžeme opět krokovat nebo znovu stisknout c a dostat se na další zarážku.

Takto jsme definovali zarážky, které budou zarážkami za všech okolností. Lze ale definovat zarážku, která bude zarážkou jen pokud bude platit nějaká podmínka. Například zadáme-li příkaz b 9 $p > 150, bude zarážka aktivní jen v případě, že na jejím místě bude hodnota proměnné $p větší než 150.

Zarážky se mažou podobným způsobem, jen se místo b používá příkaz B. Všechny zarážky smažeme příkazem B *.

  DB<1> b 7
  DB<2> b pis_vysledky
  DB<3> l 1-30
...
6
7:b     $prumer = nacti_data();
8
...
20      sub pis_vysledky {
21:b        printf "Obvod kruhu: %6.2f\n", PI()*$_[0];
22:         printf "Obsah kruhu: %6.2f\n", PI()*($_[0]/2)**2;
...
  DB<4> c
main::(deb.pl:7):       $prumer = nacti_data();
  DB<4> c
Zadej prumer: 12
main::pis_vysledky(deb.pl:21):      printf "Obvod kruhu: %6.2f\n", PI()*$_[0];
  DB<4> c
Obvod kruhu:  37.70
Obsah kruhu: 113.10
Debugged program terminated.  Use q to quit or R to restart,
  use O inhibit_exit to avoid stopping after program termination,
  h q, h R or h O to get additional info.
  DB<4> 

Akce

Akce je příkaz Perlu, který se provede na určitém řádku. Je to v podstatě zařazení nového kódu do programu. Příkaz na vytvoření akce je ve formátu a číslo_řádku příkaz.

Akce se maže příkazem A číslo_řádku, všechny akce potom A *.

  DB<3> a 9 print "PRUMER: $prumer";
  DB<4> n
main::(deb.pl:7):       $prumer = nacti_data();
  DB<4> 
Zadej prumer: 54
main::(deb.pl:9):       pis_vysledky($prumer);
PRUMER: 54
  DB<4> 

Proměnné pod kontrolou

Pomocí tzv. sledovaných výrazů (watch-expressions) si je možné nechat automaticky vypisovat hodnotu proměnné, jakmile se tato proměnná změní. Nastavuje se příkazem w proměnná.

Kontrolu proměnné smažeme W proměnná, všechny už tradičně přidáním hvězdičky - W *.

  DB<3> w $prumer
  DB<4> n
main::(deb.pl:5):       my $prumer;
  DB<4> 
main::(deb.pl:7):       $prumer = nacti_data();
  DB<4> 
Zadej prumer: 21
Watchpoint 0:   $prumer changed:
    old value:  ''
    new value:  '21
'
main::nacti_data(deb.pl:20):        return $prumer;
  DB<4> 

Přehled nastavení

Abychom se v zarážkách, akcích a sledovaných výrazech neztratili, je zde příkaz L, který zobrazí všechna jejich nastavení.

  DB<26> L
deb.pl:
 6:     $prumer = nacti_data();
   break if (1)
 13:        my $prumer;
   action:  $vysledek=15
 23:        printf "Obvod kruhu: %6.2f\n", PI()*$_[0];
   break if ($prumer > 100)
Watch-expressions:
 $stav
 $vysledek
  DB<26> 

Historie příkazů

Kurzorové šipky slouží k pohybu v historii příkazů.

Navíc stejně jako v shellech je tu k dispozici vykřičník. Příkaz ! n provádí ntý příkaz a !! opakuje poslední příkaz. Parametrem vykřičníku může být i řetězec. V takovém případě je vykonán poslední příkaz, který na řetězec začíná.

Posledních n příkazů historie vypíšeme příkazem H -n. Historie se maže příkazem H *.

Stejně jako v shellech navíc funguje tabulátorová expanze.

Externí příkaz shellu se spouští pomocí !!příkaz_shellu.

Příkaz promptu

Lze nastavit, aby se spolu s promptem vždy zároveň provedl nějaký příkaz Perlu nebo debuggeru. V případě příkazů Perlu máme 2 možnosti - příkaz se může provádět před nebo po promptu.

příkaz Perlu

Příkaz těsně před promtem se nastavuje zadáním < příkaz. Potřebujeme-li takových příkazů víc, další se přídává pomocí << příkaz. Příkazem < se zobrazí zdrojový kód všech takto nastavených příkazů.

To samé ale až po promptu se nastavuje stejně, jen za < nahradíme >.

příkaz debuggeru

Pro definici příkazu se používá příkaz {, jinak je mechanizmus analogický příkazům Perlu. V tomto případě nemá význam jestli je příkaz před nebo po manuálním zadání.

Aliasy

Pomocí příkazu = si je možné nastavit u často používaných příkazů aliasy. Vytvoříme si příkaz prumer, který bude mít stejný význam jako p "prumer=$prumer".

  DB<25> = prumer p "prumer=$prumer"
prumer = p "prumer=$prumer"
  DB<26> prumer
prumer=11

  DB<27> 

Všechny nastavené aliasy zobrazíme příkazem =.

Příkazy Perlu

Do promptu lze normálně psát i příkazy Perlu. U víceřádkových je nutné psát vždy před nový řádek zpětné lomítko.

  DB<10> for (1..5) { \
  cont: print "CYKLUS: $_\n" \
  cont: }
CYKLUS: 1
CYKLUS: 2
CYKLUS: 3
CYKLUS: 4
CYKLUS: 5

  DB<11> 

Modul Devel::DProf

Nakonec ještě zkusíme spustit program tímto příkazem.

$ perl -d:DProf program.pl

V aktuálním adresáři se vytvořil soubor tmon.out. Obsahuje informace, týkající se zatížení procesoru, které je pak schopen zobrazit příkaz dprofpp. Můžeme tak zjistit například náročnost jednotlivých podprogramů. Je též možné oba příkazy spojit a volat dprofpp -u -p program.pl. Více informací například v manuálu.

V příštím dílu se podíváme na grafické debuggery, které lze použít pro ladění programů psaných v Perlu.

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

Nejsou žádné diskuzní příspěvky u dané položky.



Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

31.10.2014 15:37 /Petr Ježek
Nová verze 2.0 tiskového systému Cups vyžaduje reaktivaci pomocí systemctl v distribucích se systemd ('disable' a 'enable'). Původní služba cups.service je nahrazena službou org.cups.cupsd.service. Při aktualizacích na to nemusí být vždy upozorněno či automaticky provedeno.
Přidat komentář

31.10.2014 7:00 /MaReK Olšavský
Výtečnou správou pro vývoj GNU/Linuxu je ambiciózní čínský plán na přechod počítačů do roku 2020, jenž se týká počítačů používaných ve státní správě. Možná kolem tohoto plánu nebude tolik humbuku, jako kolem přechodu města Mnichov.
Přidat komentář

31.10.2014 7:00 /MaReK Olšavský
„Další prohlížeš s jádrem Blink“ (aktuální generace Webkitu) i pro GNU/Linux nabídl Yandex. Zatím je to jen beta vydání. Potvrdí prohlížeč pověst výtečných ruských vývojářů?
Přidat komentář

31.10.2014 7:00 /MaReK Olšavský
V prosinci by se měl začít prodávat tablet s Ubuntu, založený na mikroprocesoru x86. Podle zatím známých specifikací není konfigurace úplně špatná, otázkou je, jak bude rychlá, když si uživatel nainstaluje hodně aplikací.
Přidat komentář

30.10.2014 5:55 /MaReK Olšavský
Lidé z technické univerzity v Berlíně pomáhají s vybudováním technologických znalostí v Afghánistánu a vše dělají s použitím svobodných technologií.
Přidat komentář

30.10.2014 5:55 /MaReK Olšavský
Standard HTML5, který dává vývojáři mnohem větší prostor, je prohlásila W3C za dokončený a to po 15 letech po zveřejnění posledního použitelného standardu HTML 4.01. HTML 5, společně s CSS3 a novými možnostmi JavaScriptu, může přinést i konec technologiím Adobe Flash/Shockwave.
Přidat komentář

30.10.2014 5:55 /MaReK Olšavský
Další skupina dobrovolníků se pustila do úkolu, který zatím odolává, vytvoření plně otevřeného hardware GPU, tentokrát vycházející ze sveřejněných specifikací jižního můstku AMD. Podaří se (tentokrát) dotáhnout návrh do produkčního konce, nebo půjde opět jen o marnou práci vývojářů.
Přidat komentář

29.10.2014 8:04 /MaReK Olšavský
Nástup ARM platformy do serveroven si nechce nechat uniknout ani Microsoft, protože energeticky efektivní řešení jsou klíčová, a připravuje i vlastní serverové řešení.
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

24.10.2014 17:47 / Petr Ježek
Andreas

16.10.2014 7:56 / Leo
Sanba

13.10.2014 7:20 / MaReK Olšavský
Re: PDF a podpis

10.10.2014 8:01 / Hynek Beran
PDF a podpis

10.10.2014 7:41 / Dusan Hlavac
Re: Takže nic.

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2014) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze | zákony online