LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> Perl (35) - Vestavěný debugger

Dnes převážně o možných příkazech debuggeru.

7.6.2006 06:00 | Jiří Václavík | Články autora | přečteno 10624×

Chyby v programech mohou být dvojího druhu. Syntaktické, na ty nás upozorní překladač, nebo logické. Laděním rozumíme hledání a odstraňování logických chyb. Nejčastějším nástrojem pro ladění jsou ladící tisky nebo debugger.

Občas za nás také vyřeší mnoho práce pragma warnings (případně přepínač -w), který upozorňuje na sice syntakticky správné, ale nečekané zápisy.

Vestavěnný debugger

Když spustíme Perl s přepínačem -d, program poběží v režimu debugger. Debuggerem rozumíme nástroj, který postupně krok po kroku prochází program, vypisuje informace o stavu proměnných v určitých okamžicích a umožňuje tak snadněji hledat chyby.

Ovládání vestavěného debuggeru

Abychom si mohli ukázat základní příkazy debuggeru, vytvoříme si krátký, ale pokud možno různorodý program. Dále budeme pracovat s následujícím kódem v souboru program.pl.

#!/usr/bin/env perl
use strict;

my $prumer;

$prumer = nacti_data();

pis_vysledky($prumer);


sub nacti_data {
    my $prumer;
    print "Zadej prumer: ";
    $prumer = <STDIN> until ($prumer > 0);
    return $prumer;
}

sub pis_vysledky {
    printf "Obvod kruhu: %6.2f\n", PI()*$_[0];
    printf "Obsah kruhu: %6.2f\n", PI()*($_[0]/2)**2;
}

sub PI() {
    return 4*atan2(1, 1);
}

Nyní spusťme program.pl v debuggeru.

$ perl -d program.pl

Loading DB routines from perl5db.pl version 1.27
Editor support available.

Enter h or `h h' for help, or `man perldebug' for more help.

main::(program.pl:4):        my $prumer;
  DB<1> 

Debugger čeká na naše příkazy. Ale než-li se k nim dostaneme, objasněme si ještě význam promptu. Poslední dva řádky se skládají z několika údajů.

  • main - jméno aktuálního balíku
  • program.pl - jméno souboru
  • 4 - číslo aktuálního řádku (řádky #!/usr/bin/env perl, use strict;, případně prázdné řádky jsou vynechány)
  • my $prumer; - aktuální řádek laděného souboru
  • <1> - číslo příkazu pro debugger

Nápověda

Příkazem h se objeví seznam příkazů. Nápovědu k jednotlivým příkazům získáme příkazem h příkaz. Kompletní nápovědu získáme příkazem h h, případně |h h.

Výpis kódu laděného programu

Příkaz l vypisuje 10 řádků programu od aktuální pozice. Dalším zadáním příkazu l se zobrazí opět 10 řádků, ale až od místa, kde minulý výpis skončil.

  DB<1> 
4==>    my $prumer;
5
6:      $prumer = nacti_data();
7
8:      pis_vysledky($prumer);
9
10
11
12      sub nacti_data {
13:         my $prumer;
  DB<1> 

Pokud chceme vidět 6. řádek a nic okolo, použijme příkaz l 6.

  DB<1> l 6
6:      $prumer = nacti_data();
  DB<2> 

Je též možné určit řádky od do (příkaz l od-do, například pro řádky 2 až 6 l 2-6). Podobně lze získat daný počet řádků od dané pozice. Například příkaz l 3+5 znamená zobraz 3. řádek a dalších 5 za ním). K zobrazení deseti předcházejících řádků máme příkaz -.

  DB<2> l 1-5
1       #!/usr/bin/env perl
2:      use strict;
3
4==>    my $prumer;
5
  DB<3> 

Řetězec ==> za číslem řádku v každém víceřádkovém výpisu ukazuje aktuální řádek. Deset řádků okolo aktuálního vypíšeme příkazem v.

  DB<3> v
1       #!/usr/bin/env perl
2:      use strict;
3
4==>    my $prumer;
5
6:      $prumer = nacti_data();
7
8:      pis_vysledky($prumer);
9
10
  DB<3> 

Hledání v kódu programu

Debugger umožňuje hledat výskyty zadaého řetězce ve zdrojovém kódu. Směrem dopředu se hledá příkazem /řetězec/ a zpět příkazem ?řetězec?. Koncové / případně ? není povinné.

  DB<4> /prumer
8:      pis_vysledky($prumer);

  DB<5> /prumer
13:         my $prumer;

  DB<6> ?prumer
8:      pis_vysledky($prumer);

  DB<7> 

Krokování

Příkaz s je jedním z vůbec nejzákladnějších příkazů debuggeru. Po jeho zadání se provede příkaz a řádek kódu se zároveň vypíše. Vykonává se skutečně jen jediný příkaz i přesto, že je řádek vypisován pokaždé celý (na řádku může být více než jeden příkaz). Pokud debugger narazí na podprogram, provádí se od prvního řádku stejně, jakoby byl rozepsán v hlavním programu.

Podobnou funkci jako s má příkaz n. Chová se stejně až na to, že volání podprogramu bere jako každý jiný příkaz a nevstupuje do něj.

Prázdný příkaz (stisk ENTER) zopakuje poslední příkaz s nebo n.

  DB<7> s
main::(program.pl:6):       $prumer = nacti_data();
  DB<7> 
main::nacti_data(program.pl:13):        my $prumer;
  DB<7> 
main::nacti_data(program.pl:14):        print "Zadej prumer: ";
  DB<7> 
main::nacti_data(program.pl:15):        $prumer = <STDIN> until ($prumer > 0);
  DB<7> 
Zadej prumer: 25
main::nacti_data(program.pl:16):        return $prumer;
  DB<7> n
main::(program.pl:8):     pis_vysledky($prumer);
  DB<7> 
Obvod kruhu:  78.54
Obsah kruhu: 490.87
Debugged program terminated.  Use q to quit or R to restart,
  use O inhibit_exit to avoid stopping after program termination,
  h q, h R or h O to get additional info.
  DB<7> 

Z výpisu je hezky vidět, že debugger data vypisuje a přijímá stejně jako kdybychom program normálně spustili.

Pokud krokujeme v podprogramu a chceme, aby se zbytek kódu v něm provedl už bez krokování, slouží k tomu příkaz r.

Dalším příkazem, který provádí kód je c [číslo_řádku|podprogram]. Ten provede program až po daný řádek nebo začátek daného podprogramu. c bez parametru provádí program do příští zarážky a nebo, pokud za aktuální pozicí žádná zarážka není, tak do konce. Restartujeme tedy provádění příkazem R a zkusíme provést vše až do 8. řádku.

  DB<7> R
...
  DB<7> c 8
Zadej prumer: 12
main::(deb.pl:8):       pis_vysledky($prumer);
  DB<8> 

Příkaz c program provádí, ale implicitně nezobrazuje zdrojový kód. Příkazem t aktivujeme trasovací režim a poté už bude každý provedený příkaz vypisován.

Výpis hodnot

Pomocí příkazu p se tiskne hodnota proměnné na výstup. Aktuální hodnotu proměnné $prumer dostaneme takto.

  DB<6> p "prumer=$prumer"
prumer=12

  DB<7> 

Dalšími příkazy k výpisu proměnných jsou X, V a x. X vypisuje proměnné definované v aktuálním balíku, V proměnné v balíku, uvedeném jako parametr.

Příkaz x umí znázornit složitější strukturu. Je však třeba předat mu odkaz, protože v opačném případě zobrazí pouze výčet prvků.

  DB<44> x \%hash
0  HASH(0x8171874)
   'klic1' => 'hodnota1'
   'klic2' => 'hodnota2'
   'klic3' => 'hodnota3'
  DB<45> 

Příkaz S vypisuje dostupné podprogramy. Bez parametru vypíše všechny. Jako parametr přijímá název balíčku (o balíčcích budeme hovořit hned po debuggingu).

  DB<3> S main
main::BEGIN
main::PI
main::nacti_data
main::pis_vysledky
  DB<4> 

Všechny používané moduly zobrazíme příkazem M.

Nastavení proměnných

Příkazem o zobrazíme seznam proměnných debuggeru a jejich hodnoty. Změnu některé proměnné provedeme příkazem o proměnná=hodnota.

Zarážky

Lze nastavit, aby se skript normálně vykonával do určitého místa, které je označeno zarážkou a poté se zastavil a čekal na další příkazy. Zarážku definujeme příkazem b číslo_řádku (zarážka se nastaví na číslo_řádku) nebo b název_podprogramu (zarážka se nastaví na první příkaz v zadaném podprogramu). Máme-li definované zarážky, zadáme příkaz c. Program se vykoná do řádku, na kterém je 1. zarážka a zastaví se. Dále můžeme opět krokovat nebo znovu stisknout c a dostat se na další zarážku.

Takto jsme definovali zarážky, které budou zarážkami za všech okolností. Lze ale definovat zarážku, která bude zarážkou jen pokud bude platit nějaká podmínka. Například zadáme-li příkaz b 9 $p > 150, bude zarážka aktivní jen v případě, že na jejím místě bude hodnota proměnné $p větší než 150.

Zarážky se mažou podobným způsobem, jen se místo b používá příkaz B. Všechny zarážky smažeme příkazem B *.

  DB<1> b 7
  DB<2> b pis_vysledky
  DB<3> l 1-30
...
6
7:b     $prumer = nacti_data();
8
...
20      sub pis_vysledky {
21:b        printf "Obvod kruhu: %6.2f\n", PI()*$_[0];
22:         printf "Obsah kruhu: %6.2f\n", PI()*($_[0]/2)**2;
...
  DB<4> c
main::(deb.pl:7):       $prumer = nacti_data();
  DB<4> c
Zadej prumer: 12
main::pis_vysledky(deb.pl:21):      printf "Obvod kruhu: %6.2f\n", PI()*$_[0];
  DB<4> c
Obvod kruhu:  37.70
Obsah kruhu: 113.10
Debugged program terminated.  Use q to quit or R to restart,
  use O inhibit_exit to avoid stopping after program termination,
  h q, h R or h O to get additional info.
  DB<4> 

Akce

Akce je příkaz Perlu, který se provede na určitém řádku. Je to v podstatě zařazení nového kódu do programu. Příkaz na vytvoření akce je ve formátu a číslo_řádku příkaz.

Akce se maže příkazem A číslo_řádku, všechny akce potom A *.

  DB<3> a 9 print "PRUMER: $prumer";
  DB<4> n
main::(deb.pl:7):       $prumer = nacti_data();
  DB<4> 
Zadej prumer: 54
main::(deb.pl:9):       pis_vysledky($prumer);
PRUMER: 54
  DB<4> 

Proměnné pod kontrolou

Pomocí tzv. sledovaných výrazů (watch-expressions) si je možné nechat automaticky vypisovat hodnotu proměnné, jakmile se tato proměnná změní. Nastavuje se příkazem w proměnná.

Kontrolu proměnné smažeme W proměnná, všechny už tradičně přidáním hvězdičky - W *.

  DB<3> w $prumer
  DB<4> n
main::(deb.pl:5):       my $prumer;
  DB<4> 
main::(deb.pl:7):       $prumer = nacti_data();
  DB<4> 
Zadej prumer: 21
Watchpoint 0:   $prumer changed:
    old value:  ''
    new value:  '21
'
main::nacti_data(deb.pl:20):        return $prumer;
  DB<4> 

Přehled nastavení

Abychom se v zarážkách, akcích a sledovaných výrazech neztratili, je zde příkaz L, který zobrazí všechna jejich nastavení.

  DB<26> L
deb.pl:
 6:     $prumer = nacti_data();
   break if (1)
 13:        my $prumer;
   action:  $vysledek=15
 23:        printf "Obvod kruhu: %6.2f\n", PI()*$_[0];
   break if ($prumer > 100)
Watch-expressions:
 $stav
 $vysledek
  DB<26> 

Historie příkazů

Kurzorové šipky slouží k pohybu v historii příkazů.

Navíc stejně jako v shellech je tu k dispozici vykřičník. Příkaz ! n provádí ntý příkaz a !! opakuje poslední příkaz. Parametrem vykřičníku může být i řetězec. V takovém případě je vykonán poslední příkaz, který na řetězec začíná.

Posledních n příkazů historie vypíšeme příkazem H -n. Historie se maže příkazem H *.

Stejně jako v shellech navíc funguje tabulátorová expanze.

Externí příkaz shellu se spouští pomocí !!příkaz_shellu.

Příkaz promptu

Lze nastavit, aby se spolu s promptem vždy zároveň provedl nějaký příkaz Perlu nebo debuggeru. V případě příkazů Perlu máme 2 možnosti - příkaz se může provádět před nebo po promptu.

příkaz Perlu

Příkaz těsně před promtem se nastavuje zadáním < příkaz. Potřebujeme-li takových příkazů víc, další se přídává pomocí << příkaz. Příkazem < se zobrazí zdrojový kód všech takto nastavených příkazů.

To samé ale až po promptu se nastavuje stejně, jen za < nahradíme >.

příkaz debuggeru

Pro definici příkazu se používá příkaz {, jinak je mechanizmus analogický příkazům Perlu. V tomto případě nemá význam jestli je příkaz před nebo po manuálním zadání.

Aliasy

Pomocí příkazu = si je možné nastavit u často používaných příkazů aliasy. Vytvoříme si příkaz prumer, který bude mít stejný význam jako p "prumer=$prumer".

  DB<25> = prumer p "prumer=$prumer"
prumer = p "prumer=$prumer"
  DB<26> prumer
prumer=11

  DB<27> 

Všechny nastavené aliasy zobrazíme příkazem =.

Příkazy Perlu

Do promptu lze normálně psát i příkazy Perlu. U víceřádkových je nutné psát vždy před nový řádek zpětné lomítko.

  DB<10> for (1..5) { \
  cont: print "CYKLUS: $_\n" \
  cont: }
CYKLUS: 1
CYKLUS: 2
CYKLUS: 3
CYKLUS: 4
CYKLUS: 5

  DB<11> 

Modul Devel::DProf

Nakonec ještě zkusíme spustit program tímto příkazem.

$ perl -d:DProf program.pl

V aktuálním adresáři se vytvořil soubor tmon.out. Obsahuje informace, týkající se zatížení procesoru, které je pak schopen zobrazit příkaz dprofpp. Můžeme tak zjistit například náročnost jednotlivých podprogramů. Je též možné oba příkazy spojit a volat dprofpp -u -p program.pl. Více informací například v manuálu.

V příštím dílu se podíváme na grafické debuggery, které lze použít pro ladění programů psaných v Perlu.

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

Nejsou žádné diskuzní příspěvky u dané položky.



Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

23.4.2014 7:29 /MaReK Olšavský
Čínská firma Lemaker představila konkurenci Raspberry Pi, SBC Banana Pi s 2 jádrovými SoC Allwinner A20 (Cortex-A7) o frekvenci 1 GHz, a (konečně) jedním SATA konektorem. GPIO header by měl být kompatibilní s R-Pi i možnosti připojení jsou stejné.
Přidat komentář

23.4.2014 7:29 /MaReK Olšavský
Bezpečnostní chyba „Heartbleed“ v OpenSSL se dostala i do hlavních zpráv světových médií a pravděpodobnost objevení další je nenulová. Naprostá dominance (OpenSSL má téměř monopolní postavení) pak znamená ohrožení opravdu velkého počtu uživatelů. Stávající OpenSSL je vyvíjené dlouhou dobu a Theo de Raadt se rozhodl pro vytvoření forku LibreSSL, který přinese i značné vyčištění API.
Přidat komentář

22.4.2014 6:47 /MaReK Olšavský
Svobodný software a softwarově definované sítě/datacentra se doplňují. O možných změnách stávajících rolí v datacentrech, píše Dan Kusnetzky.
Přidat komentář

22.4.2014 6:47 /MaReK Olšavský
Zatím není úplně jasné, zda je reálné, aby Chromebooky pronikly do enterprise sféry, přestože se Google a Citrix snaží o zpřístupnění kritických aplikací z platformy Windows.
Přidat komentář

18.4.2014 7:51 /MaReK Olšavský
Práce je dokončena a vyšlo Ubuntu 14.04 „Trusty Tahr“, které je s prodlouženou podporou (LTS). Zároveň s originálním Ubuntu vyšly i oficiální forky. Neškodí si připomenout 10 kroků po instalaci.
Přidat komentář

18.4.2014 7:51 /MaReK Olšavský
Pátrání po troskách letu 370 trvá přes měsíc a vedle různých konspiračních teorií je i seriozní přístup k hledání, jehož se účastní i automatizovaná miniponorka Bluefin-21, jejíž systémy využívají GNU/Linux.
Přidat komentář

18.4.2014 7:51 /MaReK Olšavský
Uživatelé Wordpressu mají k dispozici novou verzi 3.9. Vývojáři zapracovali především na vestavěném editoru, jenž se podobá editoru známému uživatelům Google Docs.
Přidat komentář

17.4.2014 7:17 /MaReK Olšavský
Open source pro knihovny, to je Koha, která vznikla na Novém Zélandě a dnes patří mazi nejlepší software svého druhu. Historické okénko, na webu OpenSource.com, ukazuje jak kontext vzniku software, jež vznikl z potřeby efektivního a levného řešení.
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

7.4.2014 6:31 / MaReK Olšavský
Re: No, nevím

4.4.2014 10:22 / Petr Ježek
No, nevím

4.4.2014 10:18 / Petr Ježek
ATI

24.3.2014 13:54 / Michal Linha
Re: Delimiter

24.3.2014 13:46 / Michal Linha
Re: Delimiter

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2014) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze | zákony online