LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu
Uživatel: Heslo:  
   CZUKPL

> America's Army: Special Forces (Direct Action)

Po takřka pěti měsících čekání bez konkrétního data vydání vyšla nová verze populární on-line taktické akční hry America's Army 2.5 i pro Linux a Mac.

24.11.2005 06:00 | Ondřej Čečák | Články autora | přečteno 13940×

Historie

America's Army logo

Pokud si vzpomínáte, v půlce října loňského roku vyšla tehdy zbrusu nová verze hry 2.2 pouze pro platformu Windows (která má a určitě i nadále mít bude majoritní podíl hráčů, takže pro vývojáře a armádu jsou a budou Windows zásadní platformou). Po tomto vydání následovalo pro uživatele Linuxu cca dvouměsíční vzduchoprázdno mezi vydáním verze pro Linux, které bylo plné nejasností, bez nějakého alespoň přibližného data vydání a občas bylo také okořeněno o nějaké hádky, flamewars a doporučování podobných online her.

Pro uživatele Macu to bylo ještě horší, v portu pro jejich platformu byly problémy s licencí, takže nová verze 2.2 nebyla pro Mac vůbec vydána, objevila se až verze 2.3 (která vyšla pro všechny platformy téměř stejně, rozdíl byl tuším přibližně jeden den).

Naneštěstí se opět stalo to, čeho se všichni hráči a současně uživatelé alternativních operačních systémů obávali – v půlce května se objevila nová, poměrně revoluční verze 2.4 pouze pro Windows a verze pro ostatní platformy opět nikde.

Nepříjemné je to z několika důvodů, stručně:

  • Linuxoví hráči nemohou hrát novou verzi hry, přichází o zkušenosti a po vydání nové verze jsou tradičně upgradovány oficiální a leased servery, takže hráči nezískávají skilly a nejsou povyšováni na vyšší honor levely.
  • Komerční poskytovatelé serverů nedostávají alespoň linuxový server, to samé platí pro správce klanových serverů, kteří provozují Linux. Hlavní trn v patě všech takovýchto správců je v tom, že "oficiální" společnost, která servery hostuje (SCI), je provozuje na Linuxu, takže serverovou verzi zřejmě mít musí. Ovšem zdá se pouze oni (několikrát to bylo snad i obhajováno, argumentovalo se vyšší bezpečností apod., ale všechny zveřejněné obhajoby se nakonec ukázaly jako irelevantní).
  • Spousta lidí na toto chování nadává různě po fórech, což jednak vrhá špatný stín na hru a armádu a pak také na "komunitu". V celkovém důsledku jsou pak vidět jenom nadávky, několik duplicitních a uzamčených diskuzí a podobně.

Na fórech se ale i přesto objevovaly zajímavé věci. Jednou například někdo tvrdil, že má novou verzi k dispozici a že si ji dychtiví hráči mohou stáhnout; ovšem server byl po pár hodinách nedostupný, že by přetížení? :)

Kromě hádek se tu a tam objevil i nějaký příspěvek s určitou informační hodnotou, třeba informace o tom, že server lze pod Linuxem emulovat pomocí WINE, takže jako dočasné řešení může být použita verze pro Windows.

Mimo to se začaly objevovat zprávy, že verze pro Windows trpí řadou chyb, které by mohly být v Linuxu už opravené. Začátkem června se ukázalo, že vývoj linuxového portu přešel do fáze beta-testování, a že by hra mohla být dokončena. Bohužel, sice se objevilo pár informací (včetně toho, že vše bylo kolem 10. června dokončeno a vše už záleží jenom na armádě), ale hra nebyla stále vydána.

Stejně jako u starších verzí, o port AA na GNU/Linux a Mac se stará Ryan C. Gordon, který je známý především jako Icculus. Na jeho fingeru se tentokrát neobjevovalo nic zajímavého, kromě úvodní přípravy tam stále viselo oznámení o tom, že probíhá beta testování. Zajímavější už byl rozhovor s ním, ve kterém byla také zmíněna situace ohledně America's Army.

Pak celé dění kolem AA zamrzlo. Kromě několika nostalgických vzpomínek a marného stahování RSS kanálu Icculuse klesly nové příspěvky na minimum a pravděpodobně většina hráčů buďto provozovala verzi pro Windows, nebo America's Army úplně opustila.

Začátkem října se objevila zpráva o testování nové verze 2.5 (která pro Windows vyšla zhruba v půlce října), což bylo trochu překvapivé – ukázalo se, že pro Linux bude verze 2.4 úplně přeskočena a objeví se rovnou 2.5.

Stále se tvrdilo, že hra je v betatestování (objevila se také informace, že nějaká beta pro Linux unikla na výměnné sítě), až do konce žádné přesné datum vydání ... Naštěstí, na konci října vyšla očekávaná verze 2.5 i pro Linux a Mac. Po zhruba pěti měsících bez informací a především bez hry.

Novinky v America's Army: Special Forces 2.4.0 (Q-Course)

Tou asi nejzásadnější novinkou bude, že herní engine už není modifikovaný Unreal 2.0, ale Unreal 2.5 (na kterém běží třeba Unreal Tournament 2004). Výhod z toho bude zřejmě dost (např. větší výkon, lepší bezpečnost a stabilita, oprava chyb, nové herní prvky, podpora stínů), ale také to znamená, že patch je téměř stejně velký jako plná verze, takže i když máte starší verzi 2.3, nezbude, než hru (více než 800 MB) stáhnout znovu.

Novinky nejsou pouze pod pokličkou, ale týkají se také samotné hry. Jednak přibyly 4 nové mise (SF Courtyard, SF PCR a SF Blizzard, SF WaterTreatment, ve kterých hrají pouze special forces – "SF exclusive") a nové zbraně M141 BDM (Bunker Defeat Munitions; raketa odpalována z ramene pro ničení bunkrů a cílů chráněných lehkým pancířem) a AGP-DB14 Door Breacher (nálož určená k ničení zamčených nebo nefunkčních dveří) a jednak se objevily novinky, které zlepšují hratelnost.

Konkrétně jde o náhodné startovací pozice a náhodné generování pozic předmětů potřebných pro splnění mise. Týká se to zatím pouze nových map a má to několik výhod. Tou hlavní je velká variabilita – náhodné generování zajistí, že hráči nebudou chodit po stále stejných "ideálních" trasách, kterých bývá v každé mapě jenom pár. Navíc nebude úplně snadné někde čekat, protože nepříteli se nemusí vyplatit jít zrovna tou naší cestou. Také to řeší problémy se spamováním – pokud to někdo natrénuje, může na úvod vystřelit granát tak, že přeletí celou mapu a zasáhne startovací pozici nepřítele. Takřka to samé se týká náhodného generování objectives (které je teď navíc možné sbírat, nosit a třeba také předávat).

Další novinkou, která souvisí s náhodně generovanými objectives, jsou opravdové NPC (Non-Playable Characters), tedy alespoň mluvící (a ne pouze civilisté, za jejichž usmrcení dostáváte penalizační body). S těmito NPC (které se vyskytují v lokaci také náhodně) může kvalifikovaný hráč mluvit a pokud bude úspěšný, všichni se prostřednictvím HUDu dozvědí, kde ten daný předmět nutný ke splnění mise je.

Další změny jsou více méně drobnější – upravený user interface, možnost přenášení a předávání předmětů (které jsou v některých misích důležité a musí se získat a odnést) a větší množství dalších dílčích oprav nebo vylepšení.

Novinky v America's Army: Special Forces 2.5.0 (Direct Action)

I v nové verzi jsou připraveny dvě nové mapy – SF Extraction a SF Dockside. Mimo to byl také upraven jeden trénink – Shoot House (MOUT Training) nahrazuje MOUT Training in Basic Combat Training; hráč si může vybrat zbraň a následně prochází místnostmi s náhodně generovanými cíli a musí se okamžitě rozhodovat, jestli střílet nebo ne. Skóre pro každou zbraň se ukládá a posílá do databáze, takže v budoucnu bude možné srovnání.

Stále se pracuje na Tournament Mode, opět byl o výraznou část nahlášených/požadovaných věcí vylepšen. Další zajímavou úpravou je nový Admin Command Post, který usnadňuje správu herních serverů a jejich nastavení.

Zajímavou novou možností je také nastavení rotace map – předem se definuje, jaké mapy se budou hrát a toto pořadí se pak dodržuje. (dříve bylo možné hrát pouze na jedné statické mapě a měnit se to dalo pouze ručně)

Významné změny proběhly i v gameplay. Střelba dávkou nebo automaticky je nyní více realistická, resp. obecně se zdá, že zbraně více "kopou" a střelba jenom tak není nic snadného. Pokud vás například zasáhnou střepiny z granátu (jejich hlavní dosah se snížil na více realistických 5 metrů z původních 10), pohled se vám patřičně stočí k předpokládanému místu bolesti – takže rambo-like styl bude opět o něco složitější – dříve se dalo i po zásahu granátem mířit na určité místo a jakmile se objevil nepřítel, střílet; teď už to je o dost složitější.

Střílet s použitím mušky (průhledem přes zaměřovač zbraně) je v současné době na dálku téměř nutnost, protože jinak to opravdu nemá moc smysl. Zajímavou myšlenkou je bonus k přesnosti, pokud se držíte blízko svých velitelů, případně spolubojovníků. Při střelbě s použitím zaměřovače si také všimnete další změny – muška se teď vychyluje také vertikálně a ne pouze horizontálně.

Velice sympatickou změnou je nový honor program – takřka každý provozovatel serveru má možnost zaregistrovat se na webu AAHONOR.COM a server autentizovat proti Andromedě a umožňovat tak hráčům získat oficiální skilly a tím pádem i zvyšovat honor level. Výborné to je hned z několika důvodů, jednak o dost vzrostl počet official-leased serverů a jednak už nejsou tak striktní podmínky – honor lze získávat i na serverech, kde se třeba používají SF zbraně, nebo je nastavený menší časový interval.

Postřehy z nové verze

První, co vás jistě překvapí, je přepracované úvodní herní rozhraní (menu apod.). I když má pár pěkných vlastností, je jednak neskutečně pomalé (obzvlášť při autorizaci a přihlašování in-game browseru) a pak jsou alespoň dle mého názoru některá tlačítka ošklivě velká (i v rozlišení 1280x1024).

Co je opravdu výborné jsou náhodně generované pozice a mission objectives v nových mapách – trocha variability není vůbec na škodu.

Na závěr pár nesetříděných postřehů ze hry:

  • výběr hry je momentálně přehledně rozdělený podle jednotek, včetně jejich skutečného historického popisu
  • v Personal Jacket nyní vidíte svůj honor level, celkový počet skillů a počet nutný k povýšení na další level
  • jak už bylo zmíněno, možnost získávání honoru i na obyčejných leased-serverech je výborná výhoda – nikdy jsem nedoufal, že půjde hrát s dobrými protivníky třeba Bridge s SF zbraněmi a na 6 minut místo 10
  • pokud se není možné automaticky přihlásit, hra vás na to upozorní před spuštěním tréninku
  • při načítání mapy je zobrazen její název a pod tím jeden z cca desítky tipů (díky tomu se především amatéři snaží vykukovat zpoza rohů apod.)
  • proces autentizace je opět o něco výmluvnější; sice to není rychlejší, ale alespoň vidíte, v jaké části autentizování jste
  • PunkBuster byl opět vylepšen; pokud vás PB vykopne, bude vám přímo zobrazen důvod (takže se to nemusí pracně dohledávat v logu)
  • bylo zrušeno pravidlo, že každá bodově započítaná hra musí mít alespoň 30 sekund (to se hodí například v SF Hospital)
  • volání na medica a jeho odpověď je spojena s udáním lokace; medic může také snadno zavolat, že už nemá žádný zdravotnický materiál
  • pokud nebudete po zranění ošetřeni a krvácení například z malého škrábání neustane samo, může se snadno stát, že vykrvácíte
  • v případě, že zemřete, obraz pohasne; pokud chvilku počkáte, bude místo pohledu jiného hráče zobrazeno vaše tělo a kamera tělo obkrouží (takže občas máte šanci zahlédnout, kdo vás odkud dostal)
  • zbraně už nelze sbírat ze žebříku
  • Weapon Mod Sety jsou implicitně dobře definovány, hned první je tlumič, optika a závěsný granátomet M203; asi nejlepší možná defaultní volba
  • předdefinovány jsou sympatické klávesové zkratky (třeba F11 zobrazí síťové statistiky posunuté o kousek dolů)
  • drobně, ale precizně byly upraveny zvuky opět o kousek blíže k dokonalosti
  • hra by měla být schopná převádět text do mluvené řeči (nezkoušel jsem)
  • oprava pár nepříjemných chyb (například u granátů)
  • hra funguje bez problému i na oldstable Debianu ("Woody")

Závěr

America's Army je na Linuxu zpět a v plné síle. Doufejme, že za měsíc opět nevyjde nová verze ...

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

Nároky 26.11.2005 15:29 Miroslav Náprava
  L Re: Nároky 26.11.2005 16:18 Ondřej Čečák
    L Re: Nároky 19.12.2005 20:22 TuxHero




Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

14.11.2017 16:56 /František Kučera
Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Zajímá tě DIY, CNC, SDR nebo morseovka? Přijď na sraz spolku OpenAlt – tradičně první čtvrtek před třetím pátkem v měsíci: 16. listopadu od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5).
Přidat komentář

12.11.2017 11:06 /Redakce Linuxsoft.cz
PR: 4. ročník odborné IT konference na téma Datová centra pro business proběhne již ve čtvrtek 23. listopadu 2017 v konferenčním centru Vavruška, v paláci Charitas, Karlovo náměstí 5, Praha 2 (u metra Karlovo náměstí) od 9:00. Konference o návrhu, budování, správě a efektivním využívání datových center nabídne odpovědi na aktuální a často řešené otázky, např Jaké jsou aktuální trendy v oblasti datových center a jak je využít pro vlastní prospěch? Jak zajistit pro firmu či jinou organizaci odpovídající služby datových center? Podle jakých kritérií vybrat dodavatele služeb? Jak volit součásti infrastruktury při budování či rozšiřování vlastního datového centra? Jak efektivně spravovat datové centrum? Jak eliminovat možná rizika? apod.
Přidat komentář

13.9.2017 8:00 /František Kučera
Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Zajímá tě DIY, CNC, SDR nebo morseovka? Přijď na sraz spolku OpenAlt – tentokrát netradičně v pondělí: 18. září od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5).
Přidat komentář

3.9.2017 20:45 /Redakce Linuxsoft.cz
PR: Dne 21. září 2017 proběhne v Praze konference "Mobilní řešení pro business". Hlavní tématy konference budou: nejnovější trendy v oblasti mobilních řešení pro firmy, efektivní využití mobilních zařízení, bezpečnostní rizika a řešení pro jejich omezení, správa mobilních zařízení ve firmách a další.
Přidat komentář

15.5.2017 23:50 /František Kučera
Máš rád svobodný software a hardware nebo se o nich chceš něco dozvědět? Zajímá tě DIY, CNC, SDR nebo morseovka? Přijď na sraz spolku OpenAlt, který se bude konat ve čtvrtek 18. května od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5).
Přidat komentář

12.5.2017 16:42 /Honza Javorek
PyCon CZ, česká konference o programovacím jazyce Python, se po dvou úspěšných ročnících v Brně bude letos konat v Praze, a to 8. až 10. června. Na konferenci letos zavítá např. i Armin Ronacher, známý především jako autor frameworku Flask, šablon Jinja2/Twig, a dalších projektů. Těšit se můžete na přednášky o datové analytice, tvorbě webu, testování, tvorbě API, učení a mentorování programování, přednášky o rozvoji komunity, o použití Pythonu ve vědě nebo k ovládání nejrůznějších zařízení (MicroPython). Na vlastní prsty si můžete na workshopech vyzkoušet postavit Pythonem ovládaného robota, naučit se učit šestileté děti programovat, efektivně testovat nebo si v Pythonu pohrát s kartografickým materiálem. Kupujte lístky, dokud jsou.
Přidat komentář

2.5.2017 9:20 /Eva Rázgová
Putovní konference československé Drupal komunity "DrupalCamp Československo" se tentokrát koná 27. 5.2017 na VUT FIT v Brně. Můžete načerpat a vyměnit si zkušenosti z oblasti Drupalu 7 a 8, UX, SEO, managementu týmového vývoje, využití Dockeru pro Drupal a dalších. Vítáni jsou nováčci i experti. Akci pořádají Slovenská Drupal Asociácia a česká Asociace pro Drupal. Registrace na webu .
Přidat komentář

1.5.2017 20:31 /Pavel `Goldenfish' Kysilka
PR: 25.5.2017 proběhne v Praze konference na téma Firemní informační systémy. Hlavními tématy jsou: Informační systémy s vlastní inteligencí, efektivní práce s dokumenty, mobilní přístup k datům nebo využívání cloudu.
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

5.12.2017 11:50 / Thomas
kitchen renovations

18.9.2017 14:37 / Rojas
high security vault

15.9.2017 7:33 / Wilson
new zealand childcare jobs

31.8.2017 12:11 / Jaromir Obr
Re: ukůládání dat ze souboru

30.7.2017 11:12 / Jaromir Obr
Národní znaky

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2017) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze